Přeskočit na hlavní obsah

Malé ohlédnutí č.4

Protože máme za sebou rok 2021, což je shodou okolností i první rok provozu mého blogu, chtěl bych přidat pár slov, zhodnotit rok a tak. Když jsem začínal před rokem psát, vůbec jsem neměl představu, jak dlouho to vydrží. Kdy mě opustí to prvotní nadšení? Kdy mi dojdou hry, co mám doma a nebude o čem psát? Jenže rok je vlastně strašně krátká doba, takže všechny ty otázky byly zbytečné. Nadšení se mě stále drží, baví mě hry hrát i o nich psát. Původně malá sbírka válečných her se za rok notně rozrostla a vzhledem k tomu, že proces naučení se nové hry trvá docela dlouho, nemám obavy, že bych v nejbližší době trpěl nedostatkem her k představení. Spíše začíná vyvstávat problém s místem doma, protože stále ještě vlastním několik neválečných deskových her a k tomu také bigboxy starých PC her. 

Poslední přírůstek těsně před vánocemi

REKAPITULACE

V okamžiku rozhodnutí začít psát blog jsem měl nějakou představu základní kostry, kterou mělo tvořit základní trio typů článků - představení hry, ukázková hra a pak přehled novinek. To se mi myslím podařilo dodržet. Ke každé představené hře jsem sepsal i podrobnou (skoro step-by-step) ukázkovou hru. Pak jsem ale narazil na problém u hry Heights of Courage. Detailní popis mých kroků (navíc za obě strany) se sem vůbec nehodil. A tak vznikl další typ článku - AAR (After Action Report). Od začátku jsem také chtěl, aby jednou za čas vznikl tematicky zaměřený článek. Nejprve jsem měl několik tipů na téma, ale nakonec rozhodla náhoda, když jsem poslouchal kluky z Deskoherní inkvizice. Další téma pak přišlo také neplánovaně, když jsem si koupil právě Heights of Courage. Co takhle pro změnu se podívat na zoubek jedné slavné sérii? Když jsem viděl, kolik je to her, trochu mě to zarazilo, ale nakonec jsem se do toho stejně pustil. I do budoucna bych chtěl psát podobné články, ale spíš na témata, kterým se v našich končinách moc prostoru nedává.

7 představených her v roce 2021 je asi maximum možného. A já jsem rád i za tenhle počet. Budu rád, pokud se mi podaří toto číslo zopakovat v roce 2022. Možná vás zajímá, které články byly v loňském roce nejčtenější. Takže TOP3:

1. PHANTOM LEADER
2. COMANCHERÍA
3. AMERICKÁ OBČANSKÁ VÁLKA (1. DÍL)

Hlavně článek o Civil War mě v TOP3 překvapil (a potěšil), nečekal jsem, že by toto téma moc zaujalo. Pokud bych mě zvolit hru, se kterou jsem strávil nejvíce času, bude to určitě Enemy Action: Ardennes. Hra mi ležela na stole několik týdnů a pravidla jsem četl 3x. Vskutku komplexní hra, která ale ve mně zanechala trvalé stopy, takže se už teď těším, že ji zase někdy rozložím na stole. Pocit největšího pozitivního překvapení bych asi spojil s hrou D-Day Tarawa. Vůbec jsem nečekal, že hra se mi bude tak moc líbit. A co dodat k novinkám? Snažil jsem se informovat o nich cca v měsíčním intervalu, ale jeden měsíc jsem nakonec kvůli menšímu počtu titulů vynechal. Musím ale říct, že i tak mě mile překvapilo, kolik nových her v našem malém "úzkoprofilovém" koníčku letos vyšlo nebo bylo oznámeno. A to je dobrá zpráva!

ROK 2022

Jaké jsou plány v novém roce? V lednu vyjdou novinky a ukázková hra pro D-Day at Tarawa. Na to se těším už nyní, snad to dopadne lépe než mé předchozí pokusy o vylodění. První představenou hrou bude zástupce COIN série, které bude cíleno na hru v jednom. Ke slovu se přihlásí také jeden díl slavné série Marka Simonitche, dále příběhová sólo hra s letadly anebo třeba známá bitva v rámci prusko-francouzské války. Další hry si ponechám jako překvapení. Nápadů na tematické články mám spoustu, bude potřeba je utřídit a vybrat alespoň 2 z nich. Největším nepřítelem je čas, jinak bych psal s mnohem větší frekvencí.

OSUD PONORKY DON GIOVANNI

Pro ty z vás, kteří četli ukázkovou hru pro Beneath the Med a zajímá je další osud velitele Ricarda Masseratiho na ponorce Don Giovanni, mám zprávu, že hned v lednu 1941 se podařilo potopit torpédoborec Janus o výtlaku 1700 tun. Následovalo ale dlouhý "souboj" s eskortou. Ponorce se nakonec povedlo ponořit do nejhlubších hlubin a definitivně se eskorty zbavit, ale následovala 4 měsíční pauza v docích, kterou zpříjemnilo udělení stříbrné medaile za potopení válečné lodi. Hned další mise přinesla potopení dalšího torpédoborce Hyperion (2100 tun). Po návratu do La Spezia přišlo jednak povýšení a pak také odměna za roční službu. Bohužel toto byly poslední šťastné chvíle. V srpnu 1941 vyplula ponorka na svou poslední hlídku...Ve střední části Středozemního moře se objevilo letadlo, které nakonec poslalo ponorku ke dnu. Zahynul tak nadějný commandante, který dosud plnil všechny mise. Čest jeho památce!

Záznam hlídek až po tu poslední...

Ricardo Masserati a jeho zásluhy o slávu Regia Mariny

ŠTASTNÝ NOVÝ ROK

Na závěr článku bych chtěl všem popřát hodně zdraví a štěstí v roce 2022. Ať se vám také daří najít si čas na deskové hry a nemusí to nutně být ty válečné. A ještě jednou díky, že reagujete na články, moc si toho vážím :)

Komentáře

  1. Díky za tvou práci. D-Day at Tarava je už na cestě. Teším se na ukázkovou hru. O své dojmy se pak určitě podělím v Jouob.castu.

    OdpovědětVymazat
  2. Super, jen tak dále, skvělý jedinečný blog. Čtu to tady, ale prakticky nekomentuji v diskusi, protože nejsem v podstatě vůbec zasvěcen, abych se nějak zapojil a něco rozebíral a zasvěcují mě teprve ty články tady, neboť jinak se mi z časového hlediska jakékoliv deskovky čím dál více vzdalují a někdy před asi 10 lety jsem ukončil jejich sběratelství a většinu jich rozprodal a vypustil jsem jakékoliv další snahy chodit si je někam s hráči zahrát. Už je to pro mě teď vlastně jen o tom, že si sem tam s děckama střihnu (zde offtopicové věci), jako je Puerto Rico nebo The Settlers: Zrod Impéria a to je tak vše. Ale válečná tématika mě zajímá, ať už historicky, literárně, či skrze počítačové hry, takže si tady rád počtu a mrknu na obrázky, že něco takového existuje i v podobě hezké deskovky, navíc hrané sólově.

    OdpovědětVymazat
  3. Také díky za blog, ale jsem na tom podobně jako Ringo. Nadšeně si tu čtu, ale hraní deskovek se věnuji čím dál méně. Teď se nám doma objevila Duna: Impérium a na tu se těším, ale stejně dáme max. pár her za rok.

    OdpovědětVymazat
  4. Tiez sa pripajam, blog je super a cakam netrpezlivo na kazdy novy clanok. Na hranie tiez nie je moc casu, kedze mame doma male dieta, ale po veceroch sa nejaka ta chvilka najde. Momentalne Desert One War .... Drzim palce v tomto roku s blogom, nech Ta nadsenie neopusta.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čas je věčný nepřítel. Když byly malé děti, tak sice jsme hráli deskovky, ale trochu jiného typu :) Musel jsem podívat na Desert One War na BGG. Jestli to je ta hra od Decision Games, tak ta vypadá hodně dobře! Předpokládám, že hraješ střídavě za obě strany?

      Vymazat
    2. S tym pocitam, ale zacat sa nejako musi 😀 Ano, je to priloha k casopisu Modern War. Ano , nie je tam fog of war,tak hram za oboch. Urcite pojdem do dalsich cisel. A popri tom uz studujem pomaly pravidla k Next War. Na youtube to jeden poliak super vysvetluje a ukazuje,tak myslim ze neodolam 😂

      Vymazat
  5. Ringo +Anorak: Díky :) Mám s to vašimi blogy podobně :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat