Přeskočit na hlavní obsah

Představení hry : PHANTOM LEADER DELUXE

Už při úvahách nad tvorbou svého blogu jsem měl představu, jakou hru zvolím do prvního článku. Chtěl jsem čistý solitér s nepříliš komplexními pravidly a kratší dobou hraní. Ačkoliv tyto podmínky splňuje více her z mé sbírky, Phantom Leader (dále jen PLD) má pro mě zvláštní status hry, kterou mohu hrát kdykoliv, nezabere příliš času a navíc pokrývá mé oblíbené téma leteckých soubojů po druhé světové válce.

Autor Dan Verseen debutoval jako designer ještě pod hlavičkou GMT Games s hrou Modern Navel Battles a vůbec první hru série Leader pod názvem Hornet Leader vydal v roce 1991. Základy této hry pak Dan Verseen podstatně rozšířil a začal publikovat již pod svou firmou DVG. Do Leader série patří řada dalších titulů, které se nezabývají jen čistě leteckými operacemi (Thunderbolt Apache Leader nebo zmíněný vylepšený Hornet Leader : Carrier Air Operations), ale umožňují válčit i pod vodou (GATO Leader či U-Boat Leader) a na zemi (Tiger Leader, Sherman Leader). Deluxe verze, která je předmět článku, obsahuje oproti verzi z roku 2010 nová letadla, piloty, více karet událostí a cílů a především novou kampaň odehrávají se na Kubě.

PLD klade na bedra hráče těžkou úlohu v podobě řízení eskadry amerických pilotů US Navy a US Air Force v kampaních ve Vietnamu a na Kubě mezi lety 1964 a 1972. Kampaně jsou zde odstupňované podle délky na krátké, střední a dlouhé lišící se kromě počtu misí také některými speciálními podmínkami (přikladem budiž kampaň War in the South, která se odehráva bez přítomnosti nebezpečných Migů). K dispozici je opravdu pestrá paleta pilotů (každý má své jméno/nick) a stejné to je i s letadly, kde prim hrají především stroje F-4 Phantom II.

Piloti s výzbrojí připravení na start
 
Každé letadlo je specifikováno obdobím, během něhož bylo v aktivní činnosti, povolenou výzbrojí a v kombinaci s pilotem i jeho rychlostí (slow/fast), nosností a modifikátory pro útok proti letadlům či pozemním cílům. Karty jednotlivých kampaní určují, jaké počty a typy letadel je možné zvolit, takže první fáze kampaně je vždy o tom, vybrat letadla a piloty, kteří kampaň zahájí (zda všichni se dočkají konce kampaně závisí na průběhu jednotlivých misí). Piloti nejen, že mají své jméno, ale mají také různou úroveň (skill). Stupnice schopností začíná od klasického nováčka (newbie) a pokračuje přes zelenáče, průměrného pilota, zručného pilota až po veterána a eso. Za účast v misi (a i za případné zničení cíle) totiž piloti získávají zkušenostní body a při dosažení určitého počtu se jejich úroveň zvýší, což je ve střední nebo dlouhé kampani velice užitečné. Rozdíl mezi jednotlivými úrovněmi pilotů jsou znát. Vycvičení a zkušení piloti mají např. lepší modifikátory u zbraní, "snesou" více stresu než se jejich statistiky sníží a také se může zvýšit jejich reakce, díky nimž mohou útočit jako první.

Zbraně jsou zde reprezentované pomocí žetonků, na nichž jsou informace o hmotnosti, letové hladině (nelze použít zbraň pro nízkou letovou hladinou, pokud letadlo letí ve vysoké nadmořské výšce), dosahu doplněné o některé specifické schopnosti (např. vyšší účinnost proti radarům apod.).

Všechny žetonky ve hře (insert není součástí)

Jádrem resp. tou nejvíce akční složkou hry je samotná mise. Ta začíná výběrem cíle, což je většinou zničení nebo poškození důležitého objektu. Vybraný cíl pak definuje maximální počet letadel, které hráč může na misi vyslat. Ovlivňuje ale také počet a rozmístění protileteckých systémů jak v centrální oblasti, kde je samotný cíl, tak i v okolních oblastech. A poté co hráč zvolí piloty, vyzbrojí svá letadla a určí počátek a konec letové trasy, dojde k determinaci nepřátelských letadel.

Samotná letová fáze se pak odehrává během 5 tahů, kdy letadla přelétávají nad centrální oblastí s hlavním cílem a čelí jak MIGům, tak i protileadlovým střelám ze stacionárních systémů. Platí zde pravidlo, že první útočí hráčovi piloti, kteří mají rychlé reakce. Poté následuje série odvetných útoků nepřátel (Migů i pozemních systémů) a nakonec se dostanou ke slovu ti piloti, kteří jsou "pomalí" (slow). Při útocích se pochopitelně dodržují omezení pro použití zbraní, jejich dosahu, bere se v úvahu letová hladina. Samotný útok je řešen pomocí desetistěnné kostky a uplatňují se nejrůznější modifikátory (bonusy/malusy pilota pro daný útok). Pilot, který je terčem útoku má možnost se útoku vyhnout, což ale přináší žetony stresu, který v případě nakumulování může znamenat, že pilotovi se sníží statistiky a nebo dokonce, že nebude schopen vůbec útočit. Mohou pomoci také ostatní piloti, pokus jim povede vyslanou střelu zlikvidovat.

Útok na hlavní cíl pak v případě úspěchu uděluje body poškození a podle jejich počtu se pak hodnotí výsledek mise (počty vítězných bodů). Mise končí na konci 5.tahu, kdy dochází k návratu na základnu.

5.fáze mise - cíl poškozen (ke zničení by bylo potřeba 11 bodů)

Po dokončení mise probíhá tzv debrifing, během něhož se udělují body stresu, zkušenostní body, hledají se sestřelení piloti, provádí se pohyb na ukazatelích politiky, průzkumu a špionáže. Před hráčem pak stojí rozhodování, jaké piloty použít v další misi. Teprve po dokončení celé kampaně je vyhodnocena její úspěšnost a ta se řídí porovnáním celkových vítezných bodů ze všech misí s tabulkou pro danou kampaň.

Autor nabízí ke všemu ještě volitelná pravidla, která umožňují už tak těžkou hru ještě ztížit (nebo ulehčit) nebo dává hráči ke zvážení, zda nechce propojit všechny kampaně a odehrát je v chronologickém pořadí.

Součástí hry je také tzv player's log, neboli jakýsi protokol průběhu kampaně. Je nezbytný pomoník pro jednoduchý přehled účasti pilotů na misích, získaných zkušenostech, bodech stresu a úspěchu při zničení cíl.

Player's Log
Karta kampaně v průběhu hry

V článku nebyly popsány některé další herní mechanismy a prvky hry. Není mým záměrem popsat veškerá pravidla. Na některé detaily se ale zaměřím v další článku, který se bude zabývat konkrétní ukázkou jedné celé mise v rámci krátké kampaně.

KOMPONENTY:
336 karet pilotů, cílů a událostí
352 žetonků zbraní, bodů stresu, poškození a dalších ukazatelů
pevná mapa letové zóny (11x17 palců)
8 karet kampaní
1 desetistenná kostka
1 záznamový arch pro průběh kampaně (možno stáhnout ze stránek DVG)
1 karta se souhrnem lkíčových pravidel
24 stránková pravidla s ukázkovou misí 

Designer Dan Verseen
Rok vydání 2013
Vydavatel DVG (Dan Verseen Games)

Komentáře

  1. najdi a zkus si Flight Commander 2 (1995) na pc , odpadne ti spousta administrativy s kostkou, zapisem a kartickama a muzes se plne soustredit na taktiku naletu a rozkazy k manevrum jednotilivych letadel :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík za tip (dokonce vyšla recenze ve Score). Určitě hru vyzkouším. Přeci jen ale deskovka má svoje neoddiskutovatelný kouzlo, že sedím u svýho válečnýho stolu, nikde žádnej stroj a pohled na komponenty/žetonky těžko nahradí počítačová hra. Navíc té administrativy zrovna u Phantoma moc není a navíc mě tohle právě baví :)

      Vymazat

Okomentovat