Přeskočit na hlavní obsah

Představení hry : COMANCHERÍA

Aneb Vzestup a pád říše Komančů v letech 1700 - 1875. Asi by bylo ideální mít na blogu nejprve představenou hru Navajo Wars...Ale bohužel  prvotinu pastora Joela Toppena z roku 2013 dosud nevlastním a přijde mi škoda čekat s představením Comancheríe až se mi dostane Navajo Wars do sbírky. Před 7 lety tedy přišla na svět velmi oceňovaná solitérní hra Navajo Wars, která se věnovala problémům jednoho z mnoha původních obyvatel Ameriky - konkrétně kmene Navajo. Hráč bojoval celou hru o přežití v podmínkách osídlování severní Ameriky, kdy jeho nepřáteli byli Španělé, Mexičané a pochopitelně i dnešní Američané. Po úspěchu se Toppen, jehož historie nejrůznějších indiánských kmenů vždy zajímala, rozhodl navrhnout další hru s podobným tématem. A zvolil asi nejvěhlasnější národ, který mohl - Komanče. Říše Komančů v době největší slávy byla opravdu nezměrná a jejich jméno se na územích dnešního Kansasu, Nového Mexika, Oklahomy, Arkansasu a především Texasu vyslovovalo s bázní.

Comanchería je stejně jako její předchůdce čistý solitér. Snažíte se vést národ Komančů a zajistit jim přežití během poměrně dlouhé historické periody (pokud tedy hrajete ten nejtěžší scénář). To obnáší získávání surovin pro vlastní spotřebu ale i na směnu s dalšími kmeny či spojenci, provádění nájezdů na nepřátelská území, dobývání dalších území a hlavně udržování politické a kulturní nezávislosti. A že to nebude lehké je nad slunce jasné. Na severu tvoří neustálou hrozbu indiánské kmeny (Arapahové, Čejenové, Tonkavové a další), ze západu a jihu se zase tlačí kolonisté z Mexika, Španělska. A vůbec největší hrozbou jsou na východu Američané! Ale rozloha Komančerie je obrovská a Komančové v této hře mají šanci přežít a zůstat nezávislým národem.

Příprava na hru

Herní mapa (pevná deska) zobrazuje poměrně rozsáhlou oblast amerického Středozápadu rozdělenou do 6 teritorií, kde každé teritorium obsahuje 6 území reprezentovaných jedním políčkem. Tato čísla dávají smysl, protože ve hře je často potřeba náhodně určitě konkrétní teritorium, konkrétní území a to je tak možné díky hodu šestistěnnou kostkou, protože teritorium i území jsou označené číslicí 1-6. Dobře odstupňovaných 5 scénářů nabízí možnost se s hrou postupně seznamovat a přecházet na delší a hlavně těžší scénáře až po ten poslední, který zahrnuje celé období 1700 - 1875.

Detail mapy

Kromě scénáře Downfall začínáte vždy s jedním klanem (maximum klanů je 5) a to v prvním území v teritoriu Upper Arkansas. Klan je reprezentován žetonkem tzv. Rancheríe a představuje jakousi základnu, z níž válečné skupiny klanu podnikají nejrůznější přesuny za účelem lovu bizonů či nájezdů na okolní kmeny. Osad jiných kmenů je opravdu hned na začátku velké množství a později k nim přibývají rozrůstající se osady koloniálních mocností (zpočátku Španělů a Mexičanu, později Američanů). O interakce s nimi tedy není nouze. Jaký tedy je standardní průběh kola?

1. Fáze válečných kolon
2. Fáze výběru akce/operace
3. Fáze realizace vybrané akce/operace
4. Fáze "čištění" operace (upřímně mě moc nenapadá vhodný termín pro termín Operation Cleanup Phase)

Tyto fáze se neustále opakují, dokud není konec hry, kdy se už jen ověří podmínky pro vítězství nebo prohru. Jednotlivé fáze pochopitelně zahrnují řadu dílčích kroků, které se pokusím lehce nastínit. Hra ale může skončit také ve chvíli, kdy ukazatele kulturní a politické nezávislosti klesnou na nulu.

Komančové aktuálně se 2 klany,
nicméně Upper Arkansas stále není pod jejich nadvládou

 

Karta z balíčku válečných karet
Fáze válečných kolon přichází na řadu až ve chvíli, kdy je na herním plánu nějaká válečná kolona, což je žetonek některé ze 4 nepřátelských sil, které už byly jmenovány. Tyto jsou nasazovány do hry v jiné fázi hry, ale jejich pohyb a další akce se řídí právě ve fázi válečných kolon. Nejprve odkrývá karta z balíčku válečných karet. Na ni je určeno, kolony kterých sil se budou hýbat a o kolik polí směrem k nejbližší rancheríi (tedy žetonku se symbolem rancheríe). Dále se hází kostkou na případné snížení síly válečné kolony o 1. Poté se odkryje další karta z balíčku válečných karet a tato se položí na určené místo na mapě. Klíčové na této kartě už nejsou informace o pohybu kolon, ale popis události, při níž je možné provést uvedenou akci. Na konec se provedou souboje všude tam, kde žeton válečné kolony je na stejném políčku jako žeton válečné tlupy Komančů nebo ranchería. Samotný souboj není složitý, hod kostky je modifikován poměrně velkou řadou faktorů. Hráč má navíc i možnost uplatnit žeton střelné zbraně a pak si může vybrat výsledek jedné ze dvou kostek.

Fáze výběru akce/operace dává hráči na výběr z několika akcí, které může vykonat. Pokud hráč nemá dosud žádnou válečnou tlupu ve hře, provede se povinně část, kdy dochází k posunu žetonku "Passage of Time" na speciálním ukazateli. Ten v případě posunu do určitých pozic vyvolá speciální akci stejného jména (Passage of Time), při níž může dojít i na vyhodnocení vítězných podmínek. Hráč ale může tuto akci zvolit i sám, pokud žeton operací se nachází na ukazateli v číslovaných polích. Ze zbývajících operací má hráč možnost:

  • zvýšit hodnotu své kulturní nezávislosti (akce Culture)
  • zvýšit rating tzv. medicinmanů vybraného klanu a provést akce svých tzv. Headmanů (což jsou de facto klanoví šamani, jeden pro válku, druhý něco jako politický vůdce) v rámci akce Planning
  • přesunout válečnou tlupu (v rámci akce Take Actions)
  • lovit bizony s vybranou vlečnou tlupou (v rámci akce Take Actions)
  • uskutečnit nájezd s vybranou válečnou tlupou (v rámci akce Take Actions)
  • obchodovat se spřátelenou osadou či kmenem

Fázi realizace akce/operace bude asi těžké popsat a zároveň se vyhnout podrobným sáhodlouhým popisů jednotlivých procedur. Každý klan může mít několik válečných tlup, které se pohybují po mapě a snaží se sbírat nejrůznější zdroje, případně bojovat. Nasbírané zdroje patří této tlupě dokud se ta nevrátí do rancheríe a nevzdá se zdrojů ve prospěch klanu. Zdroje jsou klíčem k přežití, protože mimo jiné umožňují další expanzi (nové tlupy, nové rancheríe) a také rozšíření kulturních znalostí v 8 oblastech od úrovně 1 až do úrovně 3 (pomocí tzv. Culture karet).

3 stupně vývoje v 8 oblatech

Za většinu akcí je potřeba utratit akční body, kterých je zoufale málo. Navíc některé operace mají za následek vytažení náhodného žetonu, který může znamenat buď úspěch (využitelný později) anebo "přihraje" nepřátelům určitý počet akčních bodů, které pak mají za následek provedení jedné či více akcí dle speciální matice instrukcí v poslední fázi.

Matice pro řízení nepřátelů

Fáze "čištění" operace je určena především k tomu, aby se simulovaly akce ostatních sil (byť to z názvu moc zřejmé není). Do hry vstupuje systém představený již v Navajo Wars. Jde o matici se sloupci zobrazujícími jednotlivé nepřátelské síly a 6 řádky pro jednotlivé akce/instrukce. Pomocí hodu kostkou se určí jednak který nepřítel je aktivní a pak jaký žeton se otočí. Následně pak se provádějí instrukce počínaje tou, která leží nejvýš v matici. Kolik akcí se provede záleží na tom, kolik bylo vytaženo akčních bodů na žetonech během nejrůznějších akcí. Instrukce obsahují opravdu velké portfolio akcí od lovu na bizony (čímž dochází ke zmenšování stád pro Komanče), označení některého nepřátelského políčka jako spojence, nájezd kmenů ze severu, vytvoření osady, podmanění kmenů nebo válku, což v tomto případě je zformování nového žetonu válečné kolony. Na konci fáze se pak žetonky na sloupci aktivního nepřítele posunou směrem nahoru tak, aby případná prázdná místa byla až dole.

Co tam máme dál? Historické karty pro jednotlivá období, na nichž jsou definovány podmínky buď pro vítězství (pokud jde o poslední historickou kartu) nebo pro překročení do další historické etapy. Pokud podmínky nejsou splněny, hráč prohrál. Karty vývoje, které hráč vykládá až na 3 místa na mapě a které umožňují některé z nich za akční body vzít do ruky a následně je zahrát anebo obecně nastiňují konkrétní historickou situaci (např. zřízení železnice do Santa Fé či vyhlášení Texaské republiky abych jmenoval ty nejzajímavější). V poslední 4. historické etapě pak se používá i speciální místo na mapě zvané Rezervace.

Karty vývoje


Nebylo mým záměrem zde vypsat detailní pravidla, pouze nástin toho, jak se hra ovládá. Samozřejmě lepší vhled dostanete až připravím článek s ukázkou ze hry. Pokud hru vlastníte, ale ještě jste se k ní nedostali, určitě doporučuji začít playbookem s ukázkovou hrou, protože z něj je v pravý čas hráč odkázán na přečtení konkrétních pasáží z pravidel. Rozhodně to půjde lépe než začít číst jako první pravidla, která jsou trochu suchopárnější a především je zde spousta termínů. Na závěr si dovolím tip na knihu, která se ke hře výborně hodí. Naprosto strhující podání života Komančů v knize Říše letního slunce. Po přečtení zjistíte, že ve hře je vše podstatné, co je v knize líčeno a rozhodně to přidá na atmosféře během hraní.

Komponenty:

pevná mapa o velikosti 22x34"
3 barevně odlišené šestistěnné kostky
84 karet rozvoje (Development cards)
4 historické karty (History cards)
25 karet války (War cards)
24 kulturních karet (Culture cards)
24 stránková pravidla
24 stránkový Playbook s ukázkovou hrou
2 pevné archy se zkrácenými pravidly
2 archy žetonků

Designer Joel Toppen
Rok vydání 2016
Vydavatel GMT Games
Počet hráčů 1

Komentáře

  1. Na tuhle hru jsem se hodně těšil, ale nedokázal jsem se prolouskat pravidly a po skoro třech letech šla z domu aniž by se dostala na stůl. Pokud vyjde v česky zkusím to ještě jednou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já začal pravidly a po prvním přečtení jsem absolutně netušil, co bych měl dělat. Teprve pak jsem zkusil Playbook a najednou jsem prozřel. Tohle je skutečně případ, kdy je lepší začít tou ukázkovou hrou, protože tak to dle mého bylo i zamýšleno autorem. Je to ale škoda, protože dle mého se jedná na naprostou bombu, aktuálně jsem ve stavu, kdy to můžu hrát pořád :)

      Vymazat
    2. Je nutno přiznat, že jsem mizerný angličtinář a s pravidly od GMT mám problém obecně. Trochu se děsím Labyrinthu, který tu na mě čeká. Už jsem pořídil obě rozšíření, tak doufám, že to klapne. Zajímavé je, že pravidla od VPG, DVG, Hollandspiele a jiných jsou pro mě mnohem srozumitelnější než GMT.

      Vymazat
    3. Labyrinth bude určitě taky představen i s ukázkou. I když tedy já na rozdíl od tebe nevlastním rozšíření (ale pořád přemýšlím o pořízení alespoň toho prvního). Mám tedy za sebou jen ukázkové hry z playbooku, ale na hru se fakt těším. Ono obecně totiž ty pravidla pro sólo hry jsou asi z podstaty věci náročnější, trochu to připomíná programovací jazyk :)

      Vymazat
    4. Labyrinth ma na zatrolenkach cesky preklad. A ako solo je to vyborne, sice podobne Coinom, ale mas len jedneho protivnika :-) A tesim sa na recenziu a ukazku, pac rozsirenie nevlastnim.

      Vymazat

Okomentovat