Přeskočit na hlavní obsah

Ukázková hra : BENEATH THE MED (Regia Marina at Sea 1940-1943)

Hru Beneath the Med jsem představil už na konci srpna 2021. Od té doby uběhly 3 měsíce než jsem se dostal k tomu znovu na stůl vytáhnout ponorkovou simulaci ve Středozemním moři. A jsem rád, že jsem to stihnul ještě před koncem roku. Pro účely zjednodušení nebudu aplikovat žádná doplňující pravidla (byť jsou jinak výborná).

Je červen 1940 a mladý commandante Ricardo Masserati (tedy já) se ujímá velení na ponorce Don Giovanni. Ponorky třídy Foca jsou dosti specifické. Jsou totiž určeny primárně na pokládání min ve Středozemním moři. Nicméně jsou vybavené i pro účely potápění nepřátelských lodí, k čemuž jim slouží 4 přední a 2 zadní komory, umožňující vypustit torpéda (celkem 6 o průměru 53,3 cm). V případě, že ponorka je na hladině, může posádka obsluhovat kanón ráže 100 mm. Pro obranu před leteckými útoky jsou k dispozici 2 protiletadlové kanóny ráže 13,2 mm. Ponorek tohoto typu je málo, vlastně jen 3 a ambiciózní Ricardo se chystá dokázat, že i s tímto typem ponorky je možné dosáhnout velkých úspěchů! Na začátku hry musím nejprve určit, v jaké hodnosti začnu sloužit v Regia Marina. U ponorky typu Foca je potřeba hodit kostkou. Výsledek (1) znamená, že mou hodností je Tenente di Vascello. Tedy ta nejmenší hodnost... 

Karta ponorky třídy Foca připravené vyplout z kotviště v La Spezii. Přední i zadní torpéda připravena, 36 min naloženo ve speciálních prostorech ponorky. Vyplouváme!

1. HLÍDKA (Západní oblast Středozemního moře)

Oblast, ve které má naše ponorka operovat, určil hod kostkami (4+6) - Western Med. Protože jde o ponorku třídy Foca, je každá hlídka zvláštní misí, která má za cíl shodit na zvláštním místě miny. Toto místo je reprezentované políčkem s označením "Mission" v řádku pro konkrétní oblast, kde probíhá hlídka. V našem případě jde tedy o 4. políčko v řádku Western Med na kartě ponorky.

Transit 1

- bez setkání s nepřítelem (1+5)

Transit 2

- bez setkání s nepřítelem (5+5)

Tabulka pro určení setkání s nepřítelem pro každou oblast

Western Med

Hod (4+2) znamená, že se v hledáčku objevila loď s eskortou! A máme štěstí, protože jde o velkou nákladní loď Cherokee s výtlakem 5900 tun (určeno hodem kostky 4 -> Large Freighter a následně 8+10 pro určení konkrétní lodi). Chvilka rozhodování, zda útočit či nikoliv...Nakonec zvítězí touha získat první ostruhy. Útok proběhne ve dne (hod kostkou 3). Mám sice možnost počkat a zkusit zaútočit v noci, ale je tu riziko, že cíl se mi mezitím ztratí z dohledu. Útočit budeme ve stavu ponoření. Zbývá se rozhodnout, z jaké vzdálenosti. Volím standardní vzdálenost, což znamená, že hrozí detekce mé ponorky na hod kostkami 11-12, ale zároveň to dává trochu větší šance na zásah torpédy. Házím tedy 2 kostkami a výsledek 4 (1+3) znamená, že mě cíl nespatřil. Vzhledem k tomu, že pro potopení Cherokee jsou potřeba 3 úspěšné zásahy, volím vypuštění všech 4 torpéd z přední části.

Situace před vypálením 4 torpéd na Cherokee

Nyní se provede test na zásah nepřátelské lodě. Neaplikuje se žádný modifikátor, takže hody 6 a méně znamenají zásah, 7 a více minutí cíle. Postupně házím 10, 7, 8 a 11. Všechny torpéda minula cíl! Teď bude potřeba se modlit, aby nás eskorta nedetekovala. Bohužel musím aplikovat +1 modifikátor, protože jsme vypálili torpéda, která ve dne zanechávají zřetelnou stopu ve vodě. A nakonec tento modifikátor rozhoduje, protože padá 8. Jsme tedy detekování a nezbývá než čelit útoku eskorty. Tabulka poškození je v tom případě brutální, vyhnout se poškození znamená hodit v součtu 2-3. Tentokrát ale přeje štěstí a na dvou kostkách padá celkem 5. Jeden zásah nás neminul. Další hod a výsledek 1+1 znamená, že došlo k poškození baterií. To sice nemá okamžitý efekt, ale projeví se to v dalších hodech při útoku eskorty. Přichází na řadu další kolo pokusu o únik z hledáčku eskorty. Tentokrát máme už celkem +2 na modifikátorech, protože díky předchozí detekci se přičítá +1. Házím ale nakonec 8, což dává dohromady 10 a i tentokrát nás eskorta objevila. A díky poškozeným bateriím se z hozené 9 stává 10, tedy 3 zásahy! Na kostkách padá 66 (nádrže s palivem), 43 (zaplavení) a znovu 66. Poslední hod se může ignorovat, pokud již byl aplikován. Následně je potřeba provést hod na případné další zaplavení. Padá 4, což znamená, že další zaplavení je zastaveno. 

Tabulky pro detekci eskortou a její útok

Situace je vážná, takže provedeme ponoření do větší hloubky, což je riskantní operace. Zvýšíme tím ale šance, že unikneme detektorům eskorty. Nebezpečné ponoření znamená, že obdržíme 1 poškození trupu a následně se provede test, zda nedojde k implozi ponorky. To nehrozí, protože nemůžeme hodit méně než 2, což by i tak bylo více než je aktuální poškození trupu. Nicméně, může se stát, že padne 2, pak loď dostane druhé poškození trupu a znovu se provádí test. Já ale házím 6, takže se ponor do nebezpečné hloubky zdařil. Díky unikající nádrži máme další +1 malus, který vyrovnáme úspěšným ponorem. Stále ale tu je +1 modifikátor za předchozí detekci a +1 za torpéda během dne. Velká radost mě zalévá, když na kostkách vidím 3+3, což znamená modifikovaných 8. Unikli jsme eskortě!

Můžeme se pokusit opravit některá poškození. Vynořením se na hladinu zmizel problém se zaplavením, odstraňuji tedy žeton zaplavení. Test na opravu baterií nevyšel (5), baterie zůstávají mimo provoz. Naopak přísnější test na opravu unikajícího paliva z nádrží vyšel díky hodu 2.

Tabulka po určení konkrétního poškození hodem 2d10

Western Med (Mission)

Notně pošramocení z předchozího střetu se konečně dostáváme na místo určení naší hlavní mise, kde se pokusíme shodit miny.  Nejprve ale musí být proveden test na možné setkání s letadly. Součet kostek (6) znamená úspěšnou misi (letecký útok je pouze při hodech 2 nebo 3). Zbavujeme se min a míříme na další část hlídky.

Aktuální poloha Don Giovanniho po shození min.

Western Med

Máme na naší hlídce štěstí na eskortované lodě (výsledek hodu kostkami 4). Vzhledem ke stavu ponorky (poškozené baterie a pouze 2 torpéda) nebudeme podstupovat riziko boje s eskortou. Přesouváme se v utajení na další políčko.

Western Med

Tentokrát proběhne plavba dalším úsekem bez setkání s nepřítelem díky součtu 7 na hozených kostkách.

Tranzit 3 a 4

Během připlouvání do domovského přístavu jsme nenarazili na žádnou loď (11, resp. 8).

OPRAVY A ODPOČINEK PO 1. HLÍDCE

Minimální doba pro běžné opravy a odpočinek je u ponorek typu Foca 1 měsíc. V rámci této doby je možné opravit až 2 poškozené systémy kromě trupu. Řada se tedy dostane na poškozené baterie. Jelikož je ale poškozený i trup, čeká nás další 1 měsíc v docích než se opraví i trup. Protože staré italské ponorky měly nesmyslně velkou velitelskou věž, která je činila snadným cílem pro letadla, docházelo postupně k přestavbám těchto věží. Při každém návratu do přístavu je možné po hodu kostkou 1-4 nechat věž přebudovat. A nám se to daří (4). Otáčím žeton ponorky, aby bylo vidět, že je přestavěná. Přebudování nás ale stojí další 1 měsíc prací. 

Přestože jsme ani neškrábli nepřátelskou loď při plavbě, považuje se hlídka za úspěšnou, protože došlo ke splnění mise v podobě shození min. Italská admiralita Ricarda Masseratiho odměnila odznakem Sommergibili za první úspěšnou hlídku. Navíc z Německa přichází železný kříž 2. třídy za první úspěšnou zvláštní misi.

Po 3 měsících pobytu v docích vyplouváme na naší druhou hlídku. Je říjen 1940.

Commandante osobně po udělení prvních poct

2. HLÍDKA (Centrální oblast Středozemního moře)

Hod kostek (5+6) nás posílá do centrální oblasti Středozemního moře.

Transit 1 a 2

Vyplutí z La Spezia probíhá bez jakýchkoliv událostí (6+3, resp. 6+2).

Central Med

Marné je pátrání po nepřátelských lodích i ve vodách střední oblasti (3+6).

Central Med (Mission)

Zdánlivě poklidný průběh mise naruší těsně před zahájením procedury shození min letadlo (1+2). Je potřeba určit, zda proběhne útok nebo se nám podaří včas se ponořit pod hladinu. Nyní se nám hodí, že již máme nový design velitelské věže, takže se nebude aplikovat modifikátor -1. Nicméně jednomu modifikátoru -1  se nevyhneme, protože jsme na misi, jejímž účelem je položení min. Naneštěstí padají dvě dvojky, což s modifikátorem dává výsledek 3. To znamená, že je proveden 1 letecký útok a zároveň je někdo z posádky zraněn. Nejprve vyřešíme samotný útok. Musíme bohužel uplatnit modifikátor +2, protože jde o letecký útok. Padá 3 (1+2), což s modifikátorem dává 5. Naštěstí tedy jen 1 zásah. Další hod a součet 55 určuje poškození trupu. Protože dochází ke zranění posádky, je nutné určit o koho jde.

Tabulka pro setkání s letadly

Výsledek hodu dvěma kostkami je 7 (2+5), což znamená "běžná" posádka. Další hod určí o jaký rozsah zranění jde. Padá 2, jde tedy o lehké zranění. Na kartu ponorky pokládám žeton LW do jednoho ze čtyř políček Crew. Jsme na řadě s protileteckým úderem. A protože máme funkční oba AA kanóny, můžeme využít modifikátor -1. Nakonec ale není třeba, protože kostka ukazuje 2. Letadlo je sestřeleno, hrozba zažehnána a miny jsou shozeny.

Stav Dona Giovanniho po leteckém útoku, kdy už se přemístil do další oblasti (Central Med).

Central Med

Máme během této patroly vskutku štěstí na letadla. Neobvyklé nízký součet obou kostek (3) přináší zlou zprávu - opět bude potřeba se bránit útoku ze vzduchu. Ani tentokrát se nedaří uniknout včas pod vodu (hozená 6 a modifikátor -1). Horší je ale efektivita útoku. K součtu na kostkách (7) se přidá modifikátor +2 za letecký útok a výsledkem jsou 3 zásahy. Plus 1 zranění posádky.

První zásah znamená Menší poškození (32), které ale nemá žádný efekt. Druhý zásah působí 2 zranění posádky. Poslední zásah (54) zase dvojnásobné zaplavení.

Protiletadlové kanóny se rozeznívají souběžně s útočícím letadlem. Výsledek hodu kostkami 6 snížený o modifikátor -1 značí poškození cíle. Což není špatné, protože sice proběhne další test na střetnutí, ale letadlo je poškozené, takže ke střetu dojde pouze při modifikované jedničce.

Předtím ale vyřešíme zranění posádky...Ta jsou celkem 3. První hod (12) nemá žádný dopad, protože na ponorce není žádné komando ani posádka "lidských torpéd". Další hod (8) určí zranění běžné posádky, které je lehkého rázu (1). I poslední zranění se týká normální posádky (9) a jde o lehké zranění (2). Aktuálně tedy máme 3 lehce zraněné členy posádky. Jde se na druhé kolo, které ale bude znamenat útok pouze v případě, že hodím 2 (1+1), protože po aplikaci modifikátoru -1 by šlo o hodnotu 1, kdy dojde ke střetu s poškozeným letadlem. To se ale neděje, kostky ukazují 10 (5+5). Přesouvám se do další oblasti. Odstraňuji žeton zaplavení.

Central Med

Je to k neuvěření, ale znovu házím na kostkách 3 (1+2). Další letadlo! Naštěstí se poprvé daří ponořit se pod hladinu včas (8 a po aplikaci modifikátoru 7). 

Transit 3

Ve zdánlivě bezpečné oblasti házím 12 (6+6). Protože to je poprvé během hlídky, co padají dvě šestky, nebude se odehrávat střetnutí s konvojem, které je na tabulce A1a, ale dojde ke speciální události. O tom, která událost nastane rozhodne hod 2d6 a porovnání s tabulkou B10. Výsledný součet (3+5) určuje událost Regia Aeronautica Recon. Průzkumné letadlo s dlouhým doletem identifikovalo v naší oblasti osamocenou loď bez eskorty a tuto informaci nám teď předává. Jde o malou nákladní loď Trevisa o výtlaku 1800 tun (hody kostkou 1 a poté 24). K souboji dochází během dne (1) naše ponorka je pod hladinou. Volím ale maximální přiblížení (Close range), protože loď nemá žádný doprovod. A pochopitelně pálím ze všech 4 předních torpéd.

Trojice ze čtyř vypálených torpéd našla svůj cíl (4,7 a 4). Jedno torpédo cíl minulo (8). Test na selhání torpéd, jenž zasáhla cíl, prošel v pořádku (4,2,5). 3 zásahy znamenají potopení nákladní lodi a posádka tak může slavit první úspěšné potopení. Radost nekalí ani skutečnost, že šlo "jen" o malou nákladní loď.

Potopení nákladní lodi Trevisa

Transit 4

Ačkoliv byla radost veliká, nedovolil jsem posádce žádné oslavy. Čekala nás poslední oblast před přístavem. Nepřítel se ale neobjevil (6). Vítězně vplouváme do doků! Nejenže jsme splnili misi a položili 36 min, ale potopili jsme nákladní loď.

OPRAVY A ODPOČINEK PO 2. HLÍDCE

Díky poškozenému trupu se natáhl čas nutný na opravu na 2 měsíce. Během té doby se ale zase stačila uzdravit celá posádka. Protože jsme úspěšně provedli i druhou zvláštní misi získávám železný kříž první třídy přímo z Německa. Posádka má z toho upřímnou radost a to i proto, že v případě úspěchu v další misi (v pořadí třetí) si budu moci vybrat jednu z 8 možností, jak zvýšit schopnost posádky.

ZHODNOCENÍ DOSAVADNÍ KARIÉRY

Končí rok 1940 a kariéra Ricarda Masseratiho se vyvíjí docela dobře. Potopená tonáž je sice maličká, ale je třeba vzít v potaz, že ponorka Don Giovanni není určená k potápění velkých cílů, protože neveze s sebou dodatečná torpéda, ale místo toho zabírají nákladní prostor miny. Commandante zvládl úspěšně obě hlídky a splnil základní cíl - shození min. Za to byl ověnčen železnými kříži. Obratně se vyhnul několika leteckým útokům i opakovanému útoku eskorty velké nákladní lodi Cherokee a to za minimálních ztrát. Bonusem pak bylo potopení malé nákladní lodi Trevisa v tranzitní oblasti při návratu z úspěšné mise během druhé hlídky. Před posádkou navíc je možnost povýšení, pokud uspěje v dalším misi v lednu 1941. Přesto leží před commandantem velký výzva. V roce 1941 mají nepřátelské eskorty modifikátor +1 při detekci, takže boje s nepřátelskými loděmi nebudou žádná procházka. 

Záznam o provedených hlídkách a pobytu v docích

KONEC UKÁZKOVÉ HRY

Na tomto místě ukončíme ukázkovou hru. Myslím, že v základu se povedlo ukázat hlavní prvky hratelnosti. Nedostalo se sice na mise s "lidskými torpédy", nebojovali jsme s žádnou britskou válečnou lodí ani s ponorkou, nedošlo dokonce ani k pronásledování poškozených lodí a neproběhly další zajímavé události. Nicméně kdo si přečte tuto ukázkovou hru, měl by mít k rozhodování, zda si hru koupit či ne, všechny potřebné indicie. Já budu samozřejmě pokračovat dál ve hře a o výsledku budu informovat buď v příspěvku mezi komentáři nebo v některém z dílů malých ohlédnutí.

Nákres ponorky třídy Foca v roce 1937


Komentáře

  1. Velmi pěkně popsáno. Jen si říkám, proč se autor pustil do italských ponorek. Jejich technika i nasazení bylo nevalné, ale evidentně to má úspěch. Na BGG je několik hodně zajímavých rozšíření, takže po italech pošilhávám a možná je přidám k Hunters a Hunted.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. On autor psal v Designer's Notes, že po Hunters byl lehce bombardován, aby udělal rozšíření pro italské ponorky. Takže si udělal průzkum a zjistil, že činnost Regia Mariny byla docela velká a že dokonce 27 operovalo z BETASOM (základna ve francouzském Bordeaux) a to i v Karibiku. Takže ve finále to z toho bylo materiálu na plnou hru a zaslouženě. Když jsem předloni dočetl Hrbkovu trilogii o námořních bitvách během WWII, tak mě taky překvapilo, jak moc byly italské ponorky zapojené.

      Vymazat

Okomentovat