Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (listopad 2024)

Při psaní dnešního článku jsem si uvědomil, že už těch novinkových článků musí být za existenci blogu docela dost. Takže jsem je spočítal a došel k číslu 47, když započítám i ten aktuální. To dělá určitě pár desítek her, o kterých jsem musel něco napsat. Když vezmu průměr dejme tomu 5-6 her, dostáváme se k sumě kolem 250 titulů. Některé měsíce jsou méně vydařené, jindy je naopak kvalitní žeň. Dnešní novinky bych zařadil k té druhé skupině.  Do konce roku už mnoho dní nezbývá. Určitě bych chtěl vydat čtvrtý díl série o historii společnosti Avalon Hill.  Pokud vás zajímá, co budu o svátcích hrát, pak vězte, že to nebudou válečné hry. Už nyní mám na stole Pax Emancipation, které má skvělé sólo. A podobně jako loni se chystám na překonání osobního rekordu ve hře 1862: Railway Mania in Eastern Counties.

SWORD OF ORTHODOXY: The Rise and Fall of Byzantium 420-1453 (White Dog Games)

Herní systém States of Siege se zdaleka nevyčerpal! Přestože už vzniklo spoustu her, pořád má co nabídnout. Někdy se ten základní systém hodně "ohne", ale většinou je to klasický systém 4-6 "cest", které ústí v centrální lokaci. Mým nejoblíbenějším autorem tohoto typu solitérních her je Ben Madison. Jen málo autorů dokáže narvat do svých relativně "malých" her takové množství historie. Pokud tento herní systém neznáte, podívejte se na mé představení hry Jeff Davis. Tentokrát si vzal Ben na bedra hodně smělý cíl. Pokud jste si všimli podtitulu hry, má hra obsáhnout jedno tisíciletí! Tady se trochu bojím, jestli takový "rozmach" bude držet nějako konzistentně při sobě. Ale pochyby stranou! Hlavním lákadlem, alespoň pro mě, je možnost "prožít" tisíc let Byzantinské říše. Autor slibuje, že se ve hře setkáme s náboženskými konflikty, barbarskými hordami, džihádem, křižáky, Mongoly... Užijeme si námořní dobývání, postihnou nás morové rány, bude se intrikovat a kout pikle, což bylo pro byzantinskou politiku typické. Zní to všechno fantasticky, ale je třeba brzdit nadšení. Všechny jmenované události mohou být prezentovány jedním žetonkem, který bude mít minimální dopad na hru, ale přidá něco na atmosféře a historickém kontextu. 

Konstantinopol jako centrum dění v Byzantinské říši

Autor: Ben R. Madison
Link: https://www.whitedoggames.com/byzantium

THE TWELFTH BATTLE: The Caporetto Campaign 1917 (Hexasim)

Bitva u Caporetta, známá také jako 12. bitva na Soči (řeka Soča, neplést s ruským letoviskem Soči), byla významnou bitvou 1. světové války. Německé a rakousko-uherské jednotky zde zvítězily proti italským vojskům a díky tomu posunuly frontu hluboko do italského území. Pro Itálii to byl obrovský otřes, z něhož se vzpamatovávala půl roku. V této bitvě se mj. vyznamenal Erich Rommel. Twelfth Battle se snaží tyto události abstraktním způsobem simulovat. Skvělým bonusem je, že jde o čistokrevné sólo, kde hráč představuje síly Centrálních mocností ve snaze dosáhnout minimálně stejného úspěchu, jako byl ten historický. To znamená obsadit co nejvíce italského území a ideálně zcela vyřadit Itálii z války. Nemohu to smlčet, zase to zní hodně zajímavě, především ve spojitosti s tím, že to bude sólo hra. 

Dva balíčky aktivačních karet. Balíček maršála Diaze nahradí ten Cadornův poté, co je maršál Cadorna odvolán.
Bohužel zatím nejsou žádné obrázky, ale něco jsem přeci jen vyslídil. Mapa bude point-to-point a logicky bude zobrazovat severní Itálii. Typů políček nebude moc - hory, kopce, města a pak klasický "čistý" terén. Vedle toho bude na mapě znázorněna počáteční frontová linie, pole pro získávání posil (jakési zásobovací základny), mosty a také linie, která má označovat poslední zoufalou italskou obrannou linii. Ta bude hrát klíčovou roli pro obě strany. Žetony jednotek budou klasicky oboustranné, přičemž zadní strana bude mít slabší statistiky poté, co jednotka utrpí ztráty. 

Ukázky žetonů jednotek všech zúčastněných armád
Specifikem jsou žetony znovu zformovaných italských jednotek, které symbolizují jednotky doplněné po ztrátách o muže z elitních jednotek. Důležitou vlastností bude morálka jednotek. Nebyl by to Hermann Luttmann, kdyby v jeho hře nebyly aktivační žetony a/nebo karty. V tomto případě je to obojí. Aktivační karty armád tvoří balíček o velikosti 18 karet. Ovšem pozor, jde o karty pro aktivaci armád spojenců, což jsou síly nepřítele. Chit pull žetony zde najdeme také. I v tomto případě budou simulovat jakousi náhodu v chování hrou ovládaném nepříteli. Ve hře se bude také často házet kostkami, kterých bude k dispozici celkem 6. Bohužel novinkový článek moc prostoru nedává, takže už jen v krátkosti doplním, že zde bude samozřejmě i těžká artilérie a že bude hned 7 akcí, které budou moci nepřátelské jednotky vykonat. Pro rozehřátí bude sloužit scénář bude On to the Piave! Ten hlavní scénář už má ambicióznější název - On to Rome! Nezní to všechno až moc dobře?

Autor: Hermann Luttmann
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/430835/the-twelfth-battle-caporetto-1917

WITH THE HAMMER: Thomas Müntzer & The German Peasant War in Thuringia (Conflict Simulations Limited)

Nevím, jestli je postava německého reformátora Thomase Müntzera (žáka Martina Luthera) často předobrazem deskových her. Tipnul bych si, že nikoliv. Tento muž se považoval za pokračovatele husitů a s tím také se objevil v Čechách v roce 1521. Jenže byl pro české kališníky až moc buřičský, takže byl nucen Prahu opustit. Později se stal vůdcem povstalců během tzv. selské války, což je označení pro vlnu původně lokálních selských rebelií, které se postupně rozšířily z německých regionů do Rakouska, Švýcarska, Durynska, Švábska, Alsaska a dokonce i do severozápadních Čech. A právě selské války jsou hlavním tématem nové hry, za níž stojí Ray Weiss. Ten se zaměřil na konflikt, který se rozhořel v Durynsku v roce 1525. Do bojů o rovnoprávnost postavení venkovského obyvatelstva ve stavovské společnosti bude moci zasáhnout až 7 hráčů, což je číslo, které mě hodně překvapilo. 

Mapa nevypadá příliš zaplněná informace, což ale může být na jednu stranu dobře.
Kromě Thomase Müntzera se ve hře setkáme i s dalšími osobnostmi tehdejší doby, jako např. Filip I. Hesenský zvaný Velkomyslný, saský vévoda Jiří Bradatý nebo Jan Fridrich I. Saský zvaný Velkorysý. Víc informací o hře není, můžeme soudit pouze dle mapy, kde jsou města propojená trasami podobně jako např. v sérii Levy & Campaign. 

Karta se zmíněnými šlechtici
Autor: Ray Weiss
Link: https://www.consimsltd.com/products/with-the-hammer

KUNERSDORF 1759 (Adhoc-Edition)

Nevím, kolik z vás zná sérii SYW Battles. Jde o dílčí bitvy sedmileté války (odtud ta zkratka) z poloviny 18. století. Kunersdorf 1759 bude již třetím dílem a podle názvu je jasné, že bude simulovat bitvu u Kunersdorfu (dnešní Kunowice v Polsku), jenž se odehrála 12. 8. 1759. A nebyla to vůbec malá bitva, zapojilo se do ní téměř 100 tisíc vojáků. Na jedné straně Prusové a proti nim smíšené ruské a rakouské vojsko s generály Laudonem a Pjotrem Saltykovem. V této bitvě bylo pruské vojsko Fridricha Velikého poraženo, ačkoliv to bylo poprvé a naposledy v této válce, kdy se pruské vojsko pod jeho přímým velením totálně rozpadlo v nedisciplinovanou masu. Série klade důraz na systém velení a velkou hratelnost. A také na detail. Každá z historických vlajek a uniforem jednotek jsou zobrazeny na žetoncích a na pomocných kartách s organizační strukturou armád. Herně půjde o hex & counter wargame. Zajímavé je, že první dva díly vyšly ještě letos a mají všechny moc pěkné ilustrace na krabicích - Torgau 1760 a Minden 1759.

Různými terény oplývající mapa vypadá pěkně. Frankfurt není nad Mohanem, nýbrž nad Odrou.
Nemohl jsem nepřidat ukázku Order of Battle karty

Autor: Frederic Aubert
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/432723/kunersdorf-1759

MODEL'S COUNTERATTACK

Italský autor Sergio Schiavi se rozhodl přenést na desko-herní stoly největší tankový střet na území Polska, který se odehrál v létě 1944 u města Radzymin. Sovětské síly tehdy spustily hlavní ofenzívu pod názvem Bagration. K Varšavě se valil tucet divizí 65. armády. Německý generál Model úder na Varšavu očekával, a jakmile průzkum zjistil rozsáhlé přesuny sovětských tanků, vyslal vstříc přesile všechny dostupné síly. To vše na pozadí Varšavského povstání... Klasická hex & counter hra se chlubí velmi rychlou přípravou a obecně nižší komplexitou s menším množstvím žetonků (celkem 264). Herní systém bude zohledňovat rozdíly ve schopnostech obou nepřátelských armád. Sice jsem psal o nižší komplexitě, ale zase tak jednoduchá hra to taky nebude. Pravidla zahrnují dělostřelecké bombardování, leteckou podporu Stuka bombardérů, formace Kampfgruppe apod.

Mapa bude mít standardní rozměry 22x34"
Autor: Sergio Schiavi
KS Link: https://www.kickstarter.com/projects/guv/models-counterattack

SOLOMONS CAMPAIGN 1942-43 (Časopis World at War #101)

Čistých sólovek na operační úrovní je zoufale málo. Proto mám radost, že se zase jedna taková hra na trhu brzy objeví. V první řadě musím upozornit, že nejde o klasickou hex&counter hru. Herní mapa je rozdělena do čtvercových sektorů, kterým dominují Šalamounovy ostrovy. Hráč ovládá americké jednotky a jeho cílem je dosáhnout svých cílů (odříznutí japonské základny v Rabaulu) a to dříve, než k tomu došlo ve skutečnosti. Bojů se účastní jak pozemní jednotky, tak i vzdušné síly a námořnictvo. Nedočkáme se ale letadlových lodí, pouze jejích lehkých a eskortních verzí. Bohužel bližší informace nejsou, což mě trochu mrzí, protože mě zajímá, jak bude fungovat existence vícero jednotek obou stran v jednom sektoru. Navíc herní mapa bude mít plnohodnotnou velikost 22x34", takže o nějakou menší hru rozhodně nejde. 

Výsek herní mapy

Autor: Allyn Vannoy
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/429380/solomons-campaign-1942-43

FIRST MONDAY IN OCTOBER (Fort Circle Games)

Protože mě zajímají i hry, které nejsou přímo válečné, ale mají silný historický background (jako např. byl Mr. President), napínám svou pozornost na titul, který vypadá opravdu hodně zajímavě. A také ambiciózně! Zajímá vás, proč je v názvu první říjnové pondělí? Jde o tradici, která začala už v roce 1917. Jde jednoduše o datum, kdy se každoročně schází Nejvyšší soud USA, aby rozhodoval a zákonech země. Ne snad, že by se před rokem 1917 soud nescházel, ale bylo to jiné datum. Každý z hráčů ve hře představuje dlouholetou instituci nebo myšlenkovou školu, která se snaží získat proslulost tím, že utváří složení Nejvyššího soudu, staví se na stranu přelomových případů v historii USA a určuje vládnoucí zákony země. Hráči tak budou muset využít svého omezeného vlivu, aby svými skutky manipulovali s filozofií soudního dvora a zvítězili v co největším počtu případů. 

Dřevění meeplové a slavné osobnosti soudního dvora
Ten časový rozsah je pekelný, zahrnuje období 1789 až 2010! Přesto mladá autorka (jedna z administrátorů BGG a také advokátka s praxí v severní Virginii) slibuje, že bude možné dohrát partii do zhruba 2 hodin. Počet hráčů 1-4 dává naději, že by mohl být k dispozici i sólo mód. Co může být nevýhodou hry, je právě ten důraz na historii. Přeci jen není každý Čech/Slovák obeznámen se slavnými postavami soudního dvora USA...

Herní komponenty připomínají spíše eurohry

Autor: Talia Rosen
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/314086/first-monday-in-october

REVES DE GLOIRE (Časopis Strategy & Tactics)

Důvod, proč tu máme další časopisovou novinku, je ten, že i v tomto případě jde o solitérní hru. Na rozdíl od Solomon Campaign je Dreams of Glory (anglický název) strategickou hrou. Hráč v úloze Napoleona Bonaparte, čerstvě korunovaného císaře Francie, bude určovat francouzskou zahraniční a vojenskou politiku a rozšiřovat bonapartistickou dynastii v jiných státech. Hra samotná pak bude řídit koaliční vojska vedené Velkou Británií. Cílem je dobýt nebo ovládnout právě Velkou Británii anebo co největší část Evropy, aniž by došlo k narušení rovnováhy sil, a tím k vyvolání revoluce nebo naopak konzervativní reakce. Jedno kolo ve hře "ukrojí" přesně 1 rok. Vojenské jednotky by měly být na úrovní armád (10 000 a více) s pojmenovanými veliteli.

Kompletní obsah
Autor: Brendan Whyte
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/373933/reves-de-gloire

THE WORLD CRISIS: First World War in Europe (GMT Games)

Pokud je mezi čtenáři fanoušek série A World at War, jejíž kořeny sahají až do roku 1974, kdy Avalon Hill vydal hru Rise and Decline of the Third Reich, pak jistě už o následující novince má vše načtené. Půjde opět o obrovskou strategickou válečnou hru, která si bere řadu herních prvků z předchozích "dílů". Když říkám obrovská, nemyslím tím jen počet map, protože ty jsou jenom dvě. Jde mi o počet žetonků. 13 archů alespoň mně vyráží dech. Série je také známá tím, že se používají karty událostí (i těch bude velké množství - 120). Z podtitulu hry vyplývá, že ztvárněným konfliktem bude první světová válka. Z nových herních mechanismů mě zaujal více kolový pozemní souboj s protiútoky a přísunem posil nebo třeba sledování úrovně národní soudržnosti jakožto měřítka pro odpor velmocí. Za mě je největším lákadlem osvědčený herní systém a pak mě také láká, jakým způsobem bude ve hře zakomponováno chování nejen mocností, ale i menších států, které se historicky Velké války zúčastnily.

I když to možná není z toho obrázku jasně vidět, herní mapa bude hexová.

Autor:Bruce Harper
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/433505/the-world-crisis-first-world-war-in-europe

MICROVERSE (GMT Games)

Moc často v novinkách neinformuji o 4X strategických hrách, ale myslím, že bych mohl udělat v tomto případě výjimku. Microverse má být relativně rychlá CDG 4X hra, v níž budou hráči stavět, kolonizovat, prozkoumávat nové části vesmíru a samozřejmě dojde i na souboje. Na výběr bude 21 frakcí, což zní určitě skvěle. Každá z těchto frakcí bude mít jiné silné a slabé stránky a různou schopnost vývoje. Pro vítězství bude nutné splnit jednu ze čtyř vítězných podmínek. Pro výhru na expanzi je potřeba okupovat 10 planetární sektorů. Druhým typem vítězství je zřízení všech svých 6 kolonií na planetách. Dalším způsobem, jak okamžitě vyhrát, je zničit startovní kolonie soupeřů. Nejzajímavějším je pak transcendentní výhra, která souvisí s objevováním monolitů, což jsou artefakty po dávné civilizaci. Jakmile je nalezen určitý počet těchto monolitů, spustí se odpočet a hráčům zbývají pouze 3 tahy. Po nich buď vyhraje někdo dříve jmenovaným způsobem nebo vítězí hráč s největším počtem monolitů.

Ukázka jedné ze 4 akčních karet
Překvapil mě důraz na rychlost jednotlivých kol. Na škále obtížnosti GMT dosahuje hra stupně 3, což není zas tak úplně jednoduchá hříčka. Výborné je, že hra bude mít sólo mód.

Žeton planetární sektoru, který bude spoluvytvářet objevený vesmír.

Autor: Sam London
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/432844/microverse

STRUČNĚ

GMT oznámilo reprinty dvou her a především Navajo Wars mně udělalo radost, protože stále zvažuji, že ke dvěma Comancheriím přidám prvorozeného bratříčka. Druhým titulem, který se dočká druhé vydání, je Border Reivers, který prý nemá vůbec špatný sólo mód. Bohužel ani tento měsíc nebyla oznámena dříve avizovaná baseballová hra! 

To byly letos poslední novinky, další díl až v roce 2025!

Komentáře

  1. Ten World Crisis vyzera zaujimavo, aj Microverse. Ale co sa tyka 4X, tak ma byt dalsia expanzia do Space Empires a vyzera to viac nez dobre. A ked budes hrat 1862, skus toho bota z BGG.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď koukám, že se v říjnu objevila tahle sólo varianta - https://boardgamegeek.com/thread/3249789/the-baron-in-1862-automa-opponent-solitaire-varian
      Máš tuhle na mysli? Určitě ji vyzkouším. Ta původní (oficiální) je ale naprosto dokonalá. Ale zase pokud ta nová má nějak simulovat chování ostatních společností, může to být hodně zajímavé. Po vánocích udělám případně malý článek, jak se to hrálo. Díky moc za tip!

      Vymazat
  2. Ano to je ona. Nemusis sa ucit nove pravidla,len za neho otacas karty a vyhodnocujes podla ery. Je to vyborne....

    OdpovědětVymazat

Okomentovat