Přeskočit na hlavní obsah

Představení hry: JEFF DAVIS : The Confederacy at War

Když jsem před rokem sepisoval dvoudílnou rešerši na deskové hry s tématikou americké občanské války, zmínil jsem v tom celkem velkém seznamu pouhou jednu solitérní hru - In Magnificent Style: Pickett's Charge. Je s podivem, že se do mého hledáčku nedostala hra, která do této tématiky ideálně zapadá a navíc je čistě solitérní. Tou hrou je Jeff Davis: The Confederacy at War od Bena R. Madisona, která vyšla v roce 2019 pod hlavičkou White Dog Games. Zkusím tedy svou chybu napravit a seznámit vás s hrou, jak nejlépe to půjde.

Historický exkurz si tentokrát odpustím, protože jsem stručný průběh americké občanské války nastínil již ve zmíněné rešerši. Přesto se sluší pár historických informací, které souvisí s hrou, poskytnout. Americká občanská válka probíhala v letech 1861 až 1865 a tato hra pokrývá celou délku tohoto konfliktu. Prezidentem Konfederovaných států amerických byl v roce 1860 zvolen Jefferson Davis a právě po něm je zvolen název hry. V jeho "kůži" strávíte celou hru a věřte, že to bude přetěžký úkol ustát všechny výzvy, které na vás ve hře čekají. 

SOLITÉR NA STRATEGICKÉ ÚROVNI

Jeff Davis je hrou pro jednoho hráče, kde se snažíte v roli prezidenta Jeffersona Davise provést konfederační státy obdobím americké občanské války až do listopadu 1864, kdy se konají prezidentské volby v USA. Nejedná se o klasickou válečnou hru, jde o strategickou hru, v níž sice dochází (neustále!) k ozbrojeným konfliktům, ale ty jsou řešeny pouze na abstraktní úrovni. Navíc souboje jsou velice zjednodušené. 

Vše podstatné se odehrává na 2 komponentách hry. Hráč bude trávit nejvíce času analýzou situace na herní mapě. Tu tvoří síť regionů pospojovaných do celkem 6 tras. Trasy jsou různé dlouhé a pohybují se po nich armády Severu. Začínají v domovských oblastech a postupují směrem ke 3 cílům. Hlavní město Virginie Richmond je cílem hned 4 takových tras. Zbylé dvě trasy mají cíl ve Vicksburgu a ve východním Texasu. Zastavení postupu armád Unie je úkolem konfederačních armád, které jsou zde prezentovány svými generály. Mapa slouží také k evidenci 3 ukazatelů ekonomické úrovně Konfederace. Sledujíc se zde úspěchy v zemědělství, výrobě a infrastruktuře. 

Prázdná mapa se sítí regionů tvořenou pomocí tras. Jednotlivé trasy jsou označené symboly kostek. Uprostřed pole pro žetony otroků. Hnědá obdeílnékov pole představují tažení/kampaně, k nimž docház v průběhu hry.

Druhou klíčovou komponentou je kalendář s políčky pro jednotlivé měsíce (duben 1861 až listopad 1864). Zde se umísťuje pro daný měsíc náhodně vytažený žeton s instrukcemi. Zároveň se na této kartě evidují ukazatele aktuálních financí Konfederace a celkový rozpočet na kampaně a tažení. Na horní části karty se také odehrává kritická část hry, v níž se snažíte prodat bavlnu v přístavech a přivézt domů chybějící sortiment (zbraně, munice atd.). Protože během americké občanské války probíhala námořní blokáda ze strany Unie, nemáte jistotu, že vždy uspějete. Vaše lodě tak mohou být zablokovány (lepší případ) nebo dokonce potopeny. Což zejména v pozdějších fázích hry má obrovský dopad na finance. Protože hra pokrývá celé období války, je zde prostor pro umístění 44 žetonů!

Při přípravě hry se mapa docela zaplní. Na každou trasu (s výjimkou trasy č. 6) se umístí armáda Unie, do předem určených regionů se položí žetony plantáží, továren a železnic. Na hráči je, aby rozmístil na všechny trasy alespoň 1 generála (i tato pole jsou daná). Zajímavým prvkem je neutralita státu Kentucky. Na mapě to jsou 3 regiony, které svou neutralitou zpočátku brání postupu generála Granta. Relativně brzy ale osud určí, na jakou stranu se tento stát přidá, a na jak dlouhou dobu bude generál Grant zadržován.

Všechny 3 ekonomické ukazatele jsou zpočátku nastaveny na hodnotu 5 ze 6.

Situace na začátku hry. První čtyři žetony instrukcí jsou pevně dané pravidly. Od pátého měsíce se již náhodně tahají. Horní část kalendáře obsahuje minimapu s přístavy, které nabízí štědrou odměnu za přivezené zboží. Pokud se vaše lodě nestanou obětí námožní blokády...Všimněte si také žetonů intervence ze strany Anglie a Francie.

PRŮBĚH HRY

Pohled na kompletní průběh jednoho kola na pomocné kartě asi vyvolá u některých jedinců mrákoty. Avšak není třeba se bát, protože v řadě případů se jedná pouze o jednoduchou proceduru, někdy pouze test pomocí hodu kostkou. Pro zjednodušení uvedu stručný přehled s tím, že v popisech jednotlivých částí se pokusím rozvést postup do větších detailů.

  1. Vytažení náhodného žetonu z hromadné zásoby
  2. Provedení instrukcí na žetonu
  3. Akce hráče
  4. Fáze konce kola

Vlevo pravidla (16 stran), vpravo přehled žetonů a v dolní části průběh jednoho kola.

Vytažení náhodného žetonu

Do hromadné zásoby (což může být cokoliv neprůhledného) se na začátku hry umístí 40 žetonů s instrukcemi pro právě probíhající kolo (což je vždy jeden měsíc z kalendáře). Navíc se do něj vhodí několik žetonů generálů Konfederace, 3 fregaty Unie, 4 žetony symbolizující plán Akakonda (blokáda přístavů) a 1 žeton ponorky Konfederace. Na začátku každého kola se jeden žeton vytáhne a podle typu žetonu se provede následující:

- v případě fregaty se žeton umístí k ostatním fregatám na kartu s kalendářem
- v případě generála se žeton umístí k ostatním generálům, kteří dosud nejsou v akci
- v případě ponorky má hráč možnost jej vrátit zpět do zásobníku anebo zaplatit 2 $ a umístit jej na neokupované pole přístavu
- v případě plánu Anakonda se žeton buď vrátí společně s žetonem ponorky do zásobníku, pokud je žeton ponorky umístěn na některém z přístavů. V opačném případě se žeton umístí na libovolný neokupovaný přístav

Ve všech výše zmíněných případech se hned poté tahá další žeton. Pokud je tažen žeton instrukcí, umístí se na první volné pole v kalendáři. První 4 měsíce jsou historicky předurčené, žetony označené 1 -4 jsou položeny na tyto měsíce a pouze se na začátku kola otočí. Od pátého kola už pořadí žetonů řídí náhoda.

Následuje naprosto zásadní část této fáze. Můžete umístit všechny své dostupné lodě pro přepravu bavlny. Na začátku to je 1 loď, postupně je možné přikoupit další tři. Žeton(y) je možné pokládat na symboly přístavů na kartě s kalendářem. Každý z přístavů je číselně označený a má uvedenu hodnotu v dolarech, jenž hráč získá, když překoná blokádu. Poté, co umístíte své lodě, určí hod 2 kostkami pozici fregat (max 4) Unie pomocí speciální tabulky. Pokud se pozice shoduje s pozicí vaší lodě, je loď vrácena zpět s nulovým příjmem. Pokud ukáže tabulka pozici fregaty v závorkách, znamená to, že loď byly potopena nebo vážně poškozena. Musí se přemístit do anglických doků, kde proběhnou opravy. Loď je pak možné na konci kola za 2 $ koupit zpět. Výsledkem je celkový příjem v dolarech z lodí, které unikly blokádě. Od této částky se ještě odečítá po jednom dolaru z okupovaných přístavů žetonem Anakondy. Výsledná suma se přičte k celkovému počtu peněz, kterými Konfederace disponuje. Hráč může část z nich převést na obecný rozpočet pro kampaně a tažení.

Tabulka, která určí porovnáním výsledku hodu 2 kostek a počtu fregat Unie, jaké přistavy budou blokované a ve kterých budou lodě zničené.

Provedení instrukcí na žetonu

Na políčku v kalendáři může být uvedena historická událost, které se vyhodnotí ještě před provedením instrukcí na vytaženém žetonu. Tyto události se týkají voleb v USA i voleb ve státech Konfederace. Patří mezi ně i Lincolnovo prohlášení o emancipaci nebo volby v Kentucky. Poslední možnou akcí před vyhodnocením instrukcí je určení, zda armády Unie budou provádět trvalý nebo překvapivý útok, pokud kalendářní políčko obsahuje zvláštní symbol. 

Žetony instrukcí obsahují 1 až 4 symboly, které se vyhodnocují od levého horního symbolu až po pravý dolní symbol. Těmito symboly mohou být:

A. Kampaně/Tažení - proběhne vyhodnocení konkrétní kampaně se všemi důsledky v případě úspěchu či neúspěchu. Jde o historická tažení či kampaně, jejichž pořadí je předem dané, ale nikdy nevíte, v který měsíc dojde k jejímu vyhodnocení. Odměny za úspěšnou kampaň jsou rozhodně potřebné, ale uspět není vůbec jednoduché

B. Přerušení zásob - hod 2 kostkami určí, na které trase a v jakém regionu dojde k přerušení zásob. Pokud je to region ovládaný hráčem, budou mít jeho armády na této trase postih -1 při soubojích. Pokud region kontroluje Unie, bude mít hráč bonus +1. Při změně kontroly nad regionem se jednoduše žeton otočí.

C. Intervence ze zahraničí - hází se kostkou pro posun žetonů francouzské a britské intervence (samostatně). Ukazatel intervence se pohybuje po kalendářních polích a pokud dojde až na samotný konec kalendáře, pak hráč získává tento žeton, jenž funguje jako další generál.

D. Ekonomická ztráta - na stupnici ekonomického vývoje se posune ukazatel uvedený na žetonu o 1 pole zpět.

E. Postup armád Unie - na symbolu je uvedena kostka s hodnotou odpovídající některé z tras (1-6). Armáda Unie na této trase se jednoduše pohne o 1 pole směrem k cíli trasy. Pokud je na poli žeton generála armády Konfederace, může hráč ve fázi svých akcí svést bitvu nebo ustoupit. Pokud je na tomto poli i žeton plantáže, znamená to její vyplenění a důsledkem je i útěk otroků, z nichž se stanou svobodní lidé. 

F. Další žetony, které mohou např. přinést nečekaný zisk peněz z Mexika nebo mohou zažehnout rebélii v Missouri.

Zhusta zaplněný kalendář již realizovanými žetony. Chybí zde žeton francouzské intervence, neboť již dosáhl posledního pole a tudíž se maršál Bazaine (vzpomínáte na At any Cost?) stal novou posilou/generálem a zapojil se do bojů.

Akce hráče

Hráč má v této fázi k dispozici pouze 2 akce, které může provádět v libovolném pořadí a počtu, dokud má na jejich provedení zdroje v podobě peněz a otroků. Ano, otroků! Otroci byli důležitou součástí ekonomických zdrojů Konfederace, takže jejich implementace do hry není překvapením. Hráč může tyto otroky využívat na různé akce jako je doplnění zásob generálů nebo na zvýšení ukazatelů ekonomické úrovně. Počet otroků je ale předem určen a už se nikdy nezvyšuje. Naopak jejich "spotřeba" vyvolává negativní reakci Anglie a Francie. 

První akcí je zvýšení ukazatele ekonomické úrovně. To není automatické. Je potřeba hodit kostkou alespoň číslo, které je uvedeno na poli, na něž chcete žeton posunout. A logicky, čím vyšší úroveň chcete dosáhnout, tím vyšší číslo je potřeba hodit. Posun těchto ukazatelů může přinést různé bonusy a při dosažení úrovně 6 dokonce můžete získat různé žetony, které mohou pomoci se zastavením nepřátelských armád, s modifikací hodu kostkou nebo se zásobením konfederačních generálů.

Druhou akcí jsou útoky na armády Unie. Útok není nutný, ale v případě, že máte svého generála na stejné pozici jako je generál Unie, vás bez útoku čeká stejně ústup ve fázi konce kola. Abyste mohli útočit, musíte generála otočit. Na začátku má generál 2 hvězdičky. Útokem se žeton generála otočí na stranu s jednou hvězdičkou. Pokud byste útočili jednohvězdičkovým generálem, znamenalo by to po boji jeho definitivní konec. Poté, co otočíte generála hodíte kostkou. 1 znamená vždy neúspěch, 6 pro změnu zaručený úspěch. V ostatních případech je možné nebo nutné aplikovat různé modifikátory. Jeden modifikátor přináší žeton přerušení zásobování, další žeton States Right!, který je přítomen od začátku hry a kterého se není vůbec jednoduché zbavit. Někteří vaši generálové (Lee a Stonewall Jackson) mají bonus, pokud útočí v regionech Virginie. Hod kostkou můžete upravit, pokud máte u generála žeton artilérie. Takto upravený hod musí být buď shodný nebo vyšší než je číslo u generála Unie. Úspěch znamená, že se nepřítel vrací o políčko zpět. Neúspěch můžete napravit případným dalším útokem. Útočit je možné i posunem generála o 1 pole, pokud se na cílovém poli nachází armáda Unie.

Válka v plném proudu. Konfederace na tom je ještě relativně slušně. Ale jak je vidět, pomaličku dochází zdroje v podobě otroků. Navíc na trase č. 4 už jsou vybudovaén 2 základny Unie. Byly vyhodnoceny 2 kampaně/tažení. V Novém Mexiku se jednalo o neúspěch. Naopak tažení na polostrově ve Virginii dopadlo výborně.

Fáze konce kola

Nejprve dojde k vyhodnocení regionů, kde zůstaly armády obou stran. Generálové Konfederace musí ustoupit o pole zpět. Cenou za porážku v bitvě může být ztráta v podobě posunu na ekonomickém ukazateli nebo vyplenění plantáží. Pokud získané pole obsahuje žeton továrny nebo železnice, je transformován na žeton americké základny a na ten už Konfederace nesmí útočit. V této fázi dochází k případnému bonusovém útoku Unie. Hráč následně může vykoupit poškozené lodě z anglických přístavů. Velmi důležitá je následující část fáze, kdy můžete dozásobit své generály. Utracením peněz či použitím otroků je možné dozásobit vybrané generály, což znameá jejich otočení na stranu se 2 hvězdičkami. K tomu můžete své generály přemisťovat a dokonce i zdarma nasazovat další, které vytáhnete ze zásobníků. 

Porážka nebo vítězství

Kdykoliv dojde k situaci, že armáda Unie vnikla do jednoho z cílů tras nebo pokud spadne jedna ze tří ekonomických úrovní na nulu, musít být proveden test na prohru. V průběhu hry totiž některé situace donutí jednoho či více politiků tzv. "přejít na druhou stranu" k nepříteli. Test na prohru pak znamená hod 2 kostkami a porovnání výsledku s počtem přeběhlíků. Jakmile je výsledek hodu menší nebo rovný, prohráváte okamžitě hru. Pokud test ustojíte, přeběhně minimálně další jeden politik a ekonomická úroveň se zvedne na hodnotu 1. Armáda, která útočila, se stáhne o 1 pole zpět. Situace tedy bude připravena na další test...

Pokud se vyhnete porážce a dohrajete hru až do posledního taženého žetonu, proběhnou americké volby, v nichž se rozhodne o osudu Konfederace. Nyní vstoupí do hry počty. Sečtou se všechny žetony továren, plantáží a železnic na mapě. K nim se přidají počty úspěšných kampaní/tažení a počty vašich generálů na mapě a zbylých politiků. Překvapivě se přičítají i otroci. K tomu všemu hodite jednou kostkou a pokud celkový součet je 30+, byl zvolen generál McClellan a válka je u konce, což znamená zachování Konfederace. V opačném případě byl zvolen Lincoln a Davisova snaha byla marná.

Tolik k představení hry, u níž jsem i tak vynechal řadu herních prvků, které hra nabízí (např. možnosti, jak zastavit útok armád Unie bez boje, detailnější popis tažení, využití politiků ke zvýšení ekonomické úrovně atd.).

Přehledný seznam žetonů ve hře s možností žetony ukládat než budou potřebné na herním plánu.

DOJMY ZE HRY

Když jsem si hru přinesl domů, můj první dojem po otevření krabice byl, že půjde asi o nějaký filler. Nahrávalo tomu několik věcí - menší krabice, velmi malá mapa, pouze 1 arch žetonů a "jen" 16 stran pravidel. Jenže nebyla to správná úvaha. První partie, kterou jsem pochopitelně prohrál i proto, že jsem dělal řadu chyb, trvala víc jak 5 hodin! Při druhé hře jsem už měl pravidla v maličku, ale stejně jsem se nedostal pod 4 hodiny a to jsem prohrál dřív, než jsem dobral všechny žetony. Pravidla sice mají 16 stran, ale není na nich jediný (!) obrázek. Přesto si dovolím tvrdit, že jsou napsána velice srozumitelně. Nejsou vůbec komplexní, jde vlastně o procedurální styl hraní. Jedete podle mustru a teprve, když máte k dispozici ty své 2 akce, tak se "vyřádíte". Jinými slovy, hra plyne rychle. Proč tedy tak dlouhá herní doba? Inu, má to na svědomí těch 44 žetonů s instrukcemi! To je pořádná porce, to prostě nedohrajete za hodinku a půl. Zpočátku jde vše docela rychle, první 4 žetony mají pár symbolů, navíc na trase 6 není žádná armáda Unie a Grant na trase 5 je blokován neutralitou Kentucky. Ale postupně se situace vyostřuje a čas na vykonání jednoho žetonu ze zásobníku se prodlužuje. I proto, že jste ve stále větších potížích a přemýšlíte, kterou ze špatných variant zvolit. Délka hry je tak možná tím největším záporem hry, které asi odradí řadu potenciálních zájemců. Není to ani hra na dovolenou, leda byste měli možnost nechat rozloženou hru po celou dobu dovolené na stole.

Má tedy cenu se vůbec o takovou hru zajímat? ANO! Ben R. Madison vytvořil úžasně napínavou hru. Vzdáleně mi to připomíná "tower defense" systém, který je ale přitom umně naroubován na historické téma. A téma je ve hře skutečně cítít. Začíná to už v pravidlech, kde je možné si ve ve zvláštních odstavcích přečíst historický kontext. A správného wargamera donutí nalézt souvisejicí informace i o dalších událostech, které se ve hře dějí (jak to bylo s Kentucky a Missouri, jak tenkrát dopadly volby, proč hráli otroci tak důležitou roli pro Jižany, kde všude byla námořní blokáda, co znamenala a jaké následky měla Morganova diverzní akce apod.). I pohled na mapu je netradiční. Netvoří ji vždy jen velká města. Jsou na ní i místa, kde docházelo k velkým bitvám (údolí Shenandoah nebo Manassas) nebo místa, která jsou nerozlučně spjata s počátkem války (Harper's Ferry).

Krabice s hrou a k tomu nějaká ta pěkná literatura faktu

Samostatnou kapitolou je obtížnost hry. Je vůbec možné hru vyhrát? Mně se to dosud nepovedlo. Zpočátku to vypadá na selanku. Peníze nejsou problém, dozásobení generálů jakbysmet, odrážet armády také ne. Pokud část peněz šetříte na tažení, vyhráváte i první z nich. Jenže situace se mění, jakmile se objeví na scéně armáda Unie na trase č.6, pohne se Grant a ze zásobníku vytáhnete druhou fregatu nebo žeton s plánem Anakonda. Najednou cítíte, že potřebujete víc zdrojů, než jste schopni vyprodukovat. Ale stále ještě se dá smysluplně bránit. Sice někdy za cenu ústupu, ale pořád to je ve vašich rukách. S příchodem třetí fregaty začínáte prohrávat tažení, řešíte jen nejnutnější dozásobění generálů. Posun ekonomické úrovně už je pouze zbožným přáním, a co je nejhorší - dochází otroci. S postupem unijních armád se navíc začínají zvyšovat počty osvobozených otroků, což má občas devastující účinky. Začnete využívat politiky, ale těch není neomezené množství. Pokud se dostanete do posledního roku války, už se jen spoléháte na hody kostkou a hasíte jen ty největší požáry. 

Je to negativum hry? Určitě ne! Přesně takto bych chtěl, aby byly solitérní hry designované. Jak je to s podílem náhody? Náhoda má ve hře vyšší podíl, ale pořád je prostor pro vaše rozhodování. Kostky sice rozhodují i v soubojích, ale i zde má rozmanité možnosti, jak snížit pravděpodobnost neúspěchu předem provedenými kroky. Samozřejmě, pokud padne v boji jednička, nic s tím neuděláte. Stejně tak bídný hod při vyhodnocení kampaní/tažení nezachrání ani pěkný finanční polštář v rozpočtu. Ale podle mého to ke hře patří, nemá to být koneckonců počítací hra. A tak celkový závěr je takový, že bych hru doporučil s několika "ale". Pokud vám nevadí délka hry, cena, malinko slabší kvalita komponent (viz následující odstavec) a v neposlední řadě vás zaujalo i téma, tak běžte do toho. 

Komponenty

1 papírová mapa 11x17"
1 pravidla (16 stran)
3 hráčské karty formátu A4
1 arch žetonů (celkem 176)

Tady padne hned několik výtek. Začnu mapou. Četl jsem na BGG několik negativních komentářů ke grafickému ztvárnění. Mně osobně se mapa líbí. Je to neobyčejný grafický styl, který si mě získal. Výtku ale mám k velikosti mapy. Bral bych větší rozměr. Počet žetonů na mapě je totiž docela velký a políčko regionu nepojme takové množství. Žetony se dají stackovat, ale u této hry mi to přijde škoda. Krabice je menšího rozměru, ale kvalitní. White Dog Games nabízí i levnější varianty ziplogu, ale já jsem rád, že jsem šel do krabice. Pěkná ilustrace na krabici i informativní text na zadní straně má ode mne plus. 

Pravidla... Jak jsme se už zmínil, není v nich jediný obrázek. Stejně tak se šetřilo s příklady, které by ilustrovaly nějakou část pravidel. Přesto všechno se to dobře čte. A jedním z důvodů je dobře strukturovaný text s podbarvením klíčových mechanik. Toto je ale vlastnost snad všech her Bena Madisona. 

Žetony jsou neskutečně tlusté! Navíc jsem ani nemohl použít svůj zastřihávač, protože otřepení tentokrát není na rozích žetonů, ale na podélných stranách. Navíc takto tlustý žeton by asi můj zastřihávač nepřežil. Manipulace s žetony je tím pádem skvělá. Není ani potřeba používat pinzetu. Ilustrace jsou takové zvláštní. Jsou lehce neostré až rozmazané. Zároveň na mě působilo tak nějak dobově. V krabici jsou k dispozici ještě 3 karty formátu A4. Jedna z nich je důležitou částí hry (již zmíněný kalendář). Dále pak je tu informační arch s průběhem hry a přehledem komponent a nakonec ještě arch s obrázky všech žetonů, na něž je možné žetony mimo hru pokládat. 

Poslední slova patří ceně hry. Na to, co vše je obsahem krabice (musíte dokonce použít 2 vlastní kostky), mi přijde cena docela nepřiměřená. Je mi ale jasné, že White Dog Games dělají vždy hry "on demand" a jde o menší firmu. Je to škoda, protože Jeff Davis ve mně probudil velký zájem o další hry s podobným mechanismem, vycházejícím z tzv. "States of Siege" (systém, jenž uvedla firma Victory Point Games). Určitě bych rád získal do sbírky např. White Tribe: Rhodesian War nebo Thatcher's War.

Jako vždy bude následovat v průběhu července ukázková hra. Snad mi bude přát štěstí...


Designer Ben R. Madison
Rok vydání 2019
Vydavatel White Dog Games
Počet hráčů 1

Komentáře