Přeskočit na hlavní obsah

Téma: LEADER SÉRIE (stručný průvodce)

Když jsem v lednu sepisoval každoroční Malé ohlédnutí, sliboval jsem mimo jiné i další informační článek o blíže nespecifikované sérii. V té době jsem neměl žádnou konkrétní na mysli. Nápad na jednu z nejznámějších solitérních sérii se v mé hlavě objevil až v půlce dubna, kdy na mě na Twitteru vyskočil obrázek ze hry Hornet Leader z roku 1991. Malinko jsem zaváhal, protože v tomto přípdě nejde o klasickou sérii, která má svá společná, průběžně aktualizovaná pravidla, dodávána ke každému dílu. Dokonce i na stránkách DVG (Dan Verseen Games) najdete pouze katalogové stránky jednotlivých Leader her, ale o sérii se zde nepíše (na rozdíl od takového Warfightera). Jenže těch společných znaků je tak velké množství, že jsem nejistotu brzy setřepal a rozhodl se brát Leader hry jako sérii. V článku se pokusím nejprve zaměřit na počátek "série", následně popíšu společné rysy všech her a nakonec se budu věnovat jednotlivým zástupcům, přičemž je roztřídím do 3 hlavních kategorií podle toho, kde se boje odehrávají.

POČÁTKY SÉRIE

Dnes jsou Leader hry spojené výhradně s vydavatelstvím DVG, které založil Dan Verseen. Ale první 2 hry vyšly ještě pod hlavičkou GMT Games. Dan v té době pro GMT pracoval a HORNET LEADER je jeho autorským počinem (nikoliv však jeho prvotinou, tou byla hra Modern Naval Battles). Ve hře bylo možné ovládat letku stíhaček F/18 Hornet a účastnit se leteckých soubojů a ničení pozemních cílů po celém světě. Kampaně nabízely několik misí v Iráku, Íránu, Jižní Koreji, ve Středozemním moři a v Pacifiku. Hra obsahovala vše podstatné, co je součástí nové verze, jenž vyšla už pod hlavičkou DVG Games. Že šlo o úspěch, svědčí hned několik nominací na výroční ceny. 

Ukázka grafiky původní verze

Ve dvou případech se povedlo z nominace vytěžit prestižní ocenění - nejlepší hra roku 1991 za období po WWII a také za nejlepší grafiku! Ilustrací se chopil dvorní ilustrátor GMT Games Roger B. McGowan a je to skutečně znát. Osobně mám jeho styl moc rád a je škoda, že se v nové verzi (logicky) uplatnil jiný grafik. 

O necelý rok později vstoupila na trh hra THUNDERBOLT/APACHE LEADER. I za ním stála osvědčená dvojice Dan Verseen (designér) a Roger B. McGowan (grafik). Stíhačky vystřídaly helikoptéry AH-1 Cobra a Apache-64 Longbow a bitevní letouny A-10 Thunderbolt, ale základní koncept zůstal zachován. Kampaně lákaly na vzdušné i pozemní souboje po celém světě v nejrůznějších moderních konfliktech. Komplexita hry šla tentokrát o trochu výše než u Horneta, ale stále nepřekračovala hranice příliš složité hry. Jednotlivé mise bylo možné odehrát do 20 minut.

Vrtulníkový leader opět získal několik nominací a obhájil "titul" v kategorii Best Wargame Graphics, kterou vyhlašoval za rok 1992 Charles S. Roberts. I tento titul se dočkal reedice poté, co bylo založeno vydavatelství DVG Games.

Ilustrace na kartách alespoň z mého pohledu navozují tu správnou atmosféru

POD TAKTOVKOU DVG

DVG založil Dan Verseen v roce 2002. O 3 roky později se rozhodl obě hry trochu pozměnit a dát je k dispozici již pod hlavičkou DVG v podobě PnP a také jako moduly do Vassalu. Změny, ke kterým došlo, byly spíše menšího charakteru a většinou šlo o zjednodušení. Kupříkladu v této verzi už nebyly oddělené karty pilotů a letadel. Na ilustracích už také nepracoval Roger B. McGowan, takže vizuálně se hra docela výrazně proměnila. K Hornetu (nyní pod názvem HORNET LEADER II) bylo možné si stáhnout a vytisknout hned tři rozšíření, která vesměs přidávají nová letadla (a piloty), mise, cíle a nepřátelské síly:

I Horn
et Leader II se dočkal nominace na nejlepší hru v kategorii Best Modern Wargame za rok 2005 v rámci výročních cen Charlese S. Robertse. 

Hornet II stál podkladem pro další hru, která vyšla v roce 2005 v podobě PDF a Vassal modulu. Název CORSAIR LEADER je asi řadě z vás povědomý, DVG totiž vydalo v roce 2018 pořádně nadupanou novou edici této hry. Oproti Hornetu II zde byly např. doplněny nové taktické možnosti při přeletu nad cílem. Pochopitelně díky jiné historické epoše hráč létá na úplně jiných strojích a bojuje proti jiným nepřátelům. Kampaně odpovídají válce v Pacifiku.

Ukázka karet pilotů a letadal ve hře Hornet II

Úspěch Corsair Leaderu ukázal, že série se může bez problémů ponořit i do období 2. světové války. Nemusí tedy nutně jít jen o moderní konflikty. Hra obsahovala 2 kampaně, obě odehrávající se na Šalamounových ostrovech. Corsair Leader je tedy první hra ze série, která vyšla jako nová pod hlavičkou DVG.

Naplno pak začalo DVG chrlit další zástupce od roku 2010 a navíc už ve standardní podobě, tedy v masivních krabicích s kvalitními komponenty. Na všechny hry se postupně podíváme, ale nejprve by bylo vhodné zaměřit se na společné znaky všech zástupců.

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA LEADER SÉRIE

Ačkoliv se jednotlivé hry liší v řadě věcí, je možné při určitém zevšeobecnění několik společných herních mechanismů uvést. Jeden společný atribut jsem už naznačil. Všechny hry se odehrávají v historických konfliktech počínaje druhou světovou válkou přes válku v Koreji, ve Vietnamu, přes novější konflikty tzv. studené války v 80. a 90. letech až po konflikty dnešní doby včetně těch fiktivních.

Plánování

Jádrem každé hry jsou kampaně, rozdělené na jednotlivé mise. Hráčovým cílem je připravit ve fázi plánování piloty letadel a vrtulníků nebo osádku tanků, lodí, ponorek tak, aby mise proběhla úspěšně. Tato část je alespoň z mého pohledu velmi zábavná, protože tak, jak přibývá dokončených misí, je docela těžké dát dohromady odpočaté piloty a posádku dalších strojů. Mise totiž jim dají zabrat, takže musí odpočívat někdy i více než jednu misi. Dalším rozhodnutím je výběr správné munice. Je třeba vzít v potaz, že jiný typ zbraní je potřeba proti nepříteli ve vzduchu nebo proti cílům na zemi či ve vodě. Když k tomu přičteme, že nosnost takových zbraní je omezená, je někdy skoro nemožné se dokonale připravit na nadcházející operaci. 

Výběr letadel s piloty pro nadcházející misi ve hře B-17 Flying Fortress Leader (omluva za výběr foto ze španělské verze)

Průběh mise

Nyní přichází na řadu adrenalinová část! Žetony letadel/ponorek/lodí/vrtulníku se přesouvají na hlavní desce směrem k cíli mise. Trasu jim "zpříjemňují" nepřátelské síly, z nichž některé mohou být známé předem, jiné se objeví až po zahájení mise. Většinou je cílem mise eliminace nebo poškození cíle, který je zastoupen nejrůznějšími objekty (budovy, lodě, pozemní konvoje a spousta dalších, co vás jen napadne). 

Část taktické mapy ze hry Thunderbolt / Apache Leader

Typická mapa pro většinu leteckých "leaderů"


Poměrně zaplněná taktická mapa ponorkového Gato Leadera

Jak je vidět z obrázků, taktické mapy se sice liší hru od hry, ale v zásadě obsahují uprostřed mapy cíl a k němu vede různý počet zón, které musí hráč překonat. Volba trasy je důležitá, protože umožňuje vyhnout se některým nebezpečím. Průběh mise mohou ovlivnit karty událostí, které se odkrývají za předem určených podmínek. 

DEBRIEFING

I tato zdánlivě poklidná část přináší nejrůznější emoce. Jsou přidělovány body za úspěšné zničení či poškození cíle, účastníci mise získávají zkušenosti, které jim mohou přinést lepší statistiky do dalších bojů. Jednou z typických herních mechanik série je ukazatel stresu. Každá účast v misi generuje stres. Ten je navíc zvyšován při útocích. Při dosažení určité míry jdou statistiky postavy na nižší úroveň a mohou vést i k tomu, že postava není schopna další mise. A naopak, během této fáze se postavám, které se mise neúčastnily, stres snižuje. Drobné RPG prvky tak jsou tím správným kořením, které vyvažuje adrenalinovou exekuci samotné mise.

Závěrem lze konstatovat, že pokud se naučíte jednu hru z této série, nebude vám činit žádný problém orientovat se v další hře. Pravidla jsou navíc velmi dobře strukturovaná a myslím, že u všech her je na konci ukázková hra.

Po velmi zjednodušeném a zevšeobecněném popisu "páteře" každé Leader hry je na čase probrat se všemi tituly, které dosud vyšly nebo je DVG plánuje v budoucnu vydat. Jak jsem avizoval na začátku, jednotlivé hry bud řadit do skupin podle toho, kde se primárně odehrávají boje.

POZEMNÍ LÍDŘI

Na úvod jsem zvolil početně nejméně obsazenou kategorii. V roce 2015 nabídlo DVG poprvé možnost v rámci série ovládat něco jiného než letadla, vrtulníky nebo ponorky. TIGER LEADER umožňuje odehrát až 9 kampaní, pokrývajících všechny důležité historické milníky bojů ve 2. světové válce od invaze do Polska a následně do Francie, přes boje v severní Africe až po obranu území při vylodění spojenců v Normandii a poslední dny války v Berlíně. Autorem hry je Rick Martin.

Hráčovým úkolem je provést své jednotky, organizované do bojových skupin (tzv. Kampfgruppe), náročnou kampaní, splnit pokud možno všechny cíle a mimo jiné i zabránit ztrátám na životech i strojích. Taktická mapa, která slouží pro přesuny jednotek, má složení terénu náhodné, což přináší velkou znovuhratelnost. Typy terénů se liší a zahrnují i městské lokace nebo zasněžené lesy. Kampfgruppe není tvořena jen tanky, patří sem i jiná obrněná motorizovaná vozidla a podpůrná pěchota. Na bojišti hráč čelí spojeneckým tankům, střelbě z protitankových zbraní, ale i útokům pěchoty. V průběhu kampaně pak je možné obnovovat vozový park o lepší typy Tigerů a Panzerů.

Pohled na většinu komponent ze hry

Ke hře vyšlo v roce 2017 malé karetní rozšíření Tank Leader Commander Cards, které obsahuje nové karty velitelů s unikátními bojovými schopnostmi. Toto rozšíření obsahuje karty i pro hru Sherman Leader. O 3 roky později (2020) DVG vydalo 2 expanze Blitzkrieg! a Panzer!, které přidávají další karty velitelů, cílů, kampaň a nové tanky (Panzery).

Netrvalo to dlouho (2017) a na trh přišel další tankový lídr. Rick Martin spojil síly s Danem Verseenem ve snaze nabídnout hráčům možnost "řídit" Shermany proti německým tankům. SHERMAN LEADER se hraje v podstatě velmi podobně jako Tiger Leader. Z historických důvodů mají kampaně o něco menší rozsah (1942-1945), ale na druhou stranu zde najdeme i mise v Pacifiku.

I zde se boje odehrávají na taktické mapě, kterou tvoří síť 6x4 hexových polí. Pokud jsem u Tiger Leadera neuváděl rozdíly v terénech, učiním tak zde. Mapové díly s cestami umožňují rychlejší přesun, pouště zase neposkytují krytí na rozdíl od lesních porostů. Zdánlivé maličkosti, ale v bitvě hrají velkou roli, protože bitvy, ač relativně rychlé, jsou skutečně brutální. Během bitvy může dojít k zabití nebo zranění velitele, zdecimována může být i pěchota. Běžné je poškození tanku a ostatních vozidel.

Karty velitelů a tanků s žetonem stresu 

V roce 2021 byl oznámen další tankový titul - T34 LEADER. Pověstný sovětský tank z druhé světové války zapadá velice dobře do portfolia Leader her. Nicméně uplynuly 2 roky a již delší dobu nejsou vůbec žádné nov informace. Na stránce BGG je informací o tom, jaká by měla být hra, docela dost, ale obrázek ze hry žádný. Pokud máte někdo nějaké zákulisní informace, pak budu rád, pokud je zmíníte v komentářích. Jen pro úplnost přidám jméno designéra, kterým je (jako u všech tankových her) Rick Martin. Uvidíme, zda se projekt někdy v budoucnu oživí.


OCEÁNŠTÍ LÍDŘI

První Leader hrou, která se nezabývala primárně letectvem, byla U-BOAT LEADER, vydaná v roce 2011. Jak napovídá název hry, v hlavní roli zde jsou obávané německé ponorky, brázdící Atlantický oceán během WWII. Hráč tentokrát musí zvažovat, zda bude ponorky sdružovat do tzv. vlčích smeček nebo spíše rozmístí jednotlivé ponorky do více sektorů, aby byla vyšší šance kontaktu s nepřátelskou lodí nebo rovnou konvojem. Součástí misí jsou i speciální operace jako např. pokládání min. V případě útoku je sice hráči znám počet nepřátelských plavidel, ale jen obecný typ. Teprve po přiblížení se ukáže, o jaké konkrétní typy plavidel se jedná. 

Celkem 4 kampaně pokrývají celou dobu trvání bojů v Atlantiku. Tedy nejen dobu, kdy německé ponorky byly postrachem, ale i pozdější fázi války, kdy se staly lovnou kořistí spojeneckých sil. Designérem hry je Dave Schueler, což je jméno, které mělo v sérii premiéru.

Německé ponorky hlídkují v různých oblastech Atlantiku


Bylo jen otázkou času, kdy se objeví další ponorkový Leader, tentokrát s možností řídit posádky amerických ponorek v Tichém oceánu. GATO LEADER vyšel v roce 2016 a převzal velkou část herních mechanik z U-Boat Leaderu. Cílem misí se tentokrát staly japonské  ponorky, konvoje nebo bohaté obchodní lodě pohybující se poblíž domácích japonských ostrovů. I zde hraje významnou roli rozhodování, kam poslat ponorky. Zda do vzdálenějších míst, která skýtají bohatší cíle, ale zase jsou lépe chráněna nebo lovit v bezpečnějších zónách, kde ale je výskyt nepřátelských plavidel méně častý? 

Hra nabízí 4 kampaně od roku 1942 až po 1945, tedy zhruba po celou dobu trvání války v Pacifiku. Otázku, který ze dvou ponorkových Leaderů si zvolit, je asi obtížné zodpovědět, tipuji však, že velký podíl na rozhodnutí bude mít, zda zájemce preferuje Atlantik nebo Pacific. Na závěr ještě doplním informaci o autorovi. Je jím opět Dave Schueler.

Protože obrázek z taktické mapy Gato Leadera už jsem přidával dříve, je tu ukázka karty obchodní lodi s tonáží 2300 tun.

Trvalo dlouhých 6 let, než se série vrátila do oceánských vod. Dlouhá přestávka se nakonec vyplatila, protože světlo světa spatřila hra, která se v řadě aspektů lišila od předchozích ponorkových dílů. SPRUANCE LEADER zabrousil do období studené války v 80. a 90. letech minulého století, kdy Západ i Východ spolu soupeřily ve vodách Atlantiku i Pacifiku. Způsob bojů se sice od konce 2. světové války trochu změnil, ale stále platí, že letadlové lodě jsou základním stavebním kamenem námořnictva, které je potřeba chránit. Hráčovým úkolem tak je efektivně sestavit operační svazy, vybavit je správnými zbraněmi a vyslat je na náročné mise, kde budou čelit sovětským námořním silám. Vhodně zvolená kombinace námořních a leteckých sil je zde klíčová. Na letadlové lodě útočí letadla, ponorky i jiné lodě protivníka. Proto je i nezbytná eskorta v podobě křižníků a torpédoborců. Záleží i na kvalitě velitelů.

Pohled na centrální taktickou mapu


Autorem hry je Dean Brown, jenž stojí i za hrou B-17 Flying Fortress Leader, o níž bude zmínka později. Ke hře vyšla hned trojice rozšíření (Submarines, Allies a Carriers), které někteří objednávali rovnou v rámci Kickstarter kampaně. Je možné je přikoupit i samostatně. Hráči počítačových her možná ocení, že Spruance Leader byl inspirován hrou Red Storm Rising od MicroProse.

VZDUŠNÍ LÍDŘI

První hrou v klasickém formátu s krabicí, kterou DVG vrhlo na trh, byl PHANTOM LEADER v roce 2010 od Dana Verseena. Hráč si v této hře může vybírat, zda bude provádět mise s letadly amerického letectva (Air Force) nebo námořnictva (Navy). Na rozdíl od Hornet Leadera II byla jednotlivým cílům přidána politická hodnota, takže hráč může volit cíle i podle toho, jaký bude mít jeho zničení politický dopad. Ten totiž může znamenat menší politikou podporu v dalších misích. Mise se odehrávají ve Vietnamu, kde protivníky jsou sovětské Migy a také velmi nebezpečné pozemní protiletecké systémy. Asi každého zájemce o letectví potěší přítomnost slavné stíhačky F-4 Phantom II. 

O tři roky později přišla nová verze  - PHANTOM LEADER DELUXE. Ta přinesla výrazný počet nových karet pilotů a letadel a mimo jiné i novou kampaň na Kubě v době tzv. kubánské krize v roce 1962. Tato verze je pohříchu zatím jediná v mé sbírce. Své dojmy z hraní i ukázkovou hru je možné nalézt na blogu. K této deluxe verzi přibyl ještě datadisk Expansion #1.

Konec mise, všechna letadla se chystají opustit taktickou mapu, cíl několikrát zasažen, avšak nezničen.

Některé herní prvky, které obsahoval Phantom Leader, využil Dan Verseen při práci na novém vydání Hornet Leadera, jenž nakonec přišel na trh v roce 2010 s novým názvem - HORNET LEADER: CARRIER AIR OPERATIONS.  Zbrusu nová edice obsahovala hned 8 kampaní, mezi nimiž bylo možné najít i fiktivní konflikty z nedávné doby (obrana Tchaj-wanu v roce 2008, boje v Severní Koreji 2011 nebo v Iráku 2014). Základ však zůstal stejný z verze II - výběr pilotů a letadel na jednotlivé mise, následný průběh mise s útokem na cíl a poté vyhodnocení mise. 

V roce 2013 přišel na svět zajímavý datadisk CTHULHU CONFLICT, který nabídl konfrontaci moderních stíhaček se vzdušnými i pozemními silami mocného Cthulhu. Pro úplnost je potřeba dodat, že k základní hře vyšlo ještě rozšíření Expansion #1.

Detail karty cíle základní hry

Je nasnadě, že osud, který potkal Hornet Leader, čekal i na dalšího "zakládajícího" člena série. THUNDERBOLT APACHE LEADER vyšel poprvé v krabici pod DVG v roce 2012. Dynamická taktická mapa skládající se z velkých hexových dílů, velké množství pilotů, jejichž zkušenosti se pohybují v 6 stupních (od nováčků až po esa), pestrá paleta protivníků (tanky, protiletecké systémy, stíhačky, jiné vrtulníky), to vše jsou základní charakteristiky hry, která patří v rámci série mezi ty nejkomplexnější. Kromě slavných vrtulníků Apache 64 Longbow, je možné pilotovat i stíhačku F-16 Falcon nebo třeba bitevní letoun AV-8B Harrier. Jak už jsem zmínil u původní verze, designérem hry je opět Dan Verseen.

Kampaní je celkem 8 a mezi nimi můžeme najít skutečně pestrou směs historických i fiktivních konfliktů především v Asii, ale i v Africe mezi lety 1991 až 2014). Ke hře existují 3 rozšíření, jenž vyšla v roce 2020 - Nap of the Earth, Air Assault! a Friendlies!

Výživný obsah balení hry


Následovala relativně dlouhá přestávka, kdy DVG nasměrovalo sérii mimo vzdušné souboje. Teprve v roce 2017 nastal obrat a vyšly hned 2 letecké hry najednou.

Tou první byla hra ISRAELI AIR FORCE LEADER. Stejně jako jeho předchůdci se zaměřuje na dogfighty a ničení pozemních cílů, jiná jsou však kolbiště. Historie Izraele je plná válečných konfliktů a hra z nich čerpá a přidává i některé smyšlené. Průběh hry má velmi mnoho společného s Hornetem nebo Phantomem. Oproti nim přibyl tzv. ukazatel invaze, který reprezentuje národy, jenž sousedí s Izraelem. Pokud žeton na tomto ukazateli dosáhne maximální úrovně, prohrává hráč celou kampaň. Dalším specifikem je balíček eskalačních karet. Tyto karty mají negativní dopad na kampaň, protože podrývají vaši schopnost dosáhnout vítězství v kampani. V době vydání byla hra plná chyb, především na kartách. DVG zasílalo opravené karty za poštovné, které však pro evropské zákazníky nebylo levné. Vzhledem k tomu, že kampaně pokrývají více než 70 (!) let, nabízí hra velké množství letadel z různých historických období a pochopitelně s jinými technickými možnostmi. Zajímavé je, že vedle Dana Verseena je uveden jako spoluautor jeho syn Kevin.

Klasický formát taktické mapy

Dean Brown (už jsem o něm psal v souvislosti se Spruance Leaderem) stojí za hrou B-17 FLYING FORTRESS, která vyšla také v roce 2017. Jedná se o poměrně specifický titul v rámci série, protože se nejvíce liší od ostatních dílů. Skutečnost, že v hlavní roli je "Létající pevnost" (bombardovací letoun B-17), přiměla autora, že do hry implementoval strategickou bombardovací kampaň, která probíhá i týdny, a je na ní vidět celkový postup. Mise mohou mít i sekundární cíl, který se může hodit v případě neúspěšného útoku na primární cíl. Hra je doslova přecpaná kampaněmi, kterých je celkem 10 a možná překvapivě jsou vměstnána mezi lety 1942 až 1944. Ono je to logické, protože během tohoto období docházelo k bombardování infrastruktury na německém území během 2. světové války. Taktická mapa vzdáleně připomíná tu z Thunderboltu, ale jde o jeden kus mapy. Jednoznačně nejkomplexnější díl série se dočkal rozšíření Expansions #1 v roce 2021.

Celkový pohled na hru v průběhu mise

Rok 2018 přinesl i díky Kickstarteru novou edici hry CORSAIR LEADER. O ní už byla řeč v kapitole o vzniku DVG. Původní PnP verze dostala konečně luxusní kabátek v podobě nadité krabice. Pacifický díl přidává jeden specifický herní prvek ve fázi útoku, kdy pilot se svým strojem může přejít do ofenzivního režimu, který mu přidá bonus při útoku, avšak zároveň způsobí, že stíhačka má slabší obranné statistiky. I dogfighty mají trochu detailnější pravidla, je možné provádět základní manévry a měnit pozice. Nová edice není omezena jen na Šalamounovy ostrovy, ale mise se odehrávají např. i na filipínském Luzonu.

Ani nová edice se však neobešla bez velkého množství chyb jak na kartách, tak i na žetonech, a příznivě nebyla hodnocena ani pravidla. Ke hře existuje i rozšíření Aces Expansion Pack #1, které přidává celkem 56 karet leteckých es americké armády i námořnictva.

Útok na letadlovou loď přinesl velké ztráty...

Na Corsair Leadera plynule naváži, protože následující hra z něj přebírá spoustu herních mechanik. ZERO LEADER z roku 2021 je první hrou série, za níž stojí designér Chuck Seegert.

Je nasnadě, která slavná letadla hra obsahuje. Kromě stíhačky Mitsubishi A6M2, od níž je odvoze název, jsou ve hře například i bombardéry Mitsubishi G4M (Betty). Podobně jako u ostatních leteckých her je velmi důležitý správný mix letadel vzhledem k charakteru mise. Výhoda Zer byla skvělá manévrovatelnost, jenž je činila smrtelně nebezpečnými v boji proti stíhačkám. Horší to ale bylo s útoky na cíle na moři nebo na zemi. Také jejich pancéřování bylo především v první modelech velmi slabé. Betty zase mohly nést velké množství munice pro bombardování, ale měly slabé stránky při útoku stíhaček nebo protivzdušných zbraní. Autor zakomponoval do hry specifika japonského letectva ve válce v Pacifiku, jako byl třeba samurajský duch nebo nechvalně proslulé útoky kamikadze. Kampaně zahrnují v podstatě celou válku v Pacifiku. Hra má zatím 3 expanze - Aces, China a Trainee. A především China, což je asi nejzásadnější rozšíření, přinášející nové kampaně, události i letadla, jenž mají souvislost s boji v Číně, stojí za pozornost.

Návštěva japonských letadel v Pearl Harboru

Chuck Seegert se poté pustil do "simulace" dalšího legendárního stroje, kterým je střemhlavý bombardér Ju-87 Stuka. Jako úplně čerstvě vydaná novinka (2023) umožňuje STUKA LEADER vysílat na mise i další německé letouny - Messerschmitty Me 109 a Me 262, Fw 190 nebo He 111. Ve hře se objevují nové prvky jako jsou barely s palivem nebo zranění pilotů. Došlo i ke změně designu  kampaňových listů, tak i taktické mapy, která už nemá tolik přístupových zón. 

UPDATE: Byl jsem upozorněn, že taktické mapy mají zachován původní počet přístupových zón, takže má informace je nepřesná. Jen se díky použití překryvných layoutů s různým pozadím trochu změnila tvar zón.

Kampaně zahrnují celé období 2.světové války (1939-1945).

V rámci KS kampaně bylo odemčeno mnoho stretch goalů a výsledkem je velké množství expanzí - Easter Europe #1 a #2, Mediterranean Expansion #1 a #2, Spanish Civil War Expansion, What if Expansion a Aces Expansion.

Taktická mapa s jedním z více typů pozadí


A jsme téměř u konce. Zbývají nám ještě hry, které na své vydání čekají, a to různě dlouhou dobu. EAGLE LEADER umožní hráčům zúčastnit se pozdějšího období studené války (1976 - 1991) s letadly NATO (např. F-15C Eagle, F-15E Strike Eagle nebo F-16 Viper). Mise budou sice fiktivní, ale budou zasazené do tehdejšího rozděleného světa. Jako autor je uváděn nováček v sérii Philip S. Bolger-Cortez.

Velmi podobné zasazení má další avizovaná hra FULCRUM LEADER. Jde opět o studenou válku mezi 70. a 90. lety minulého století, avšak na druhé straně barikády, bude se bojovat proti vojenskými silám NATO. Název hry je odvozen od sovětské stíhačky Mig-29 Fulcrum. Zastoupeny budou i další Migy, ale také jiné slavné značky, jako např. Su-27 Flanker. Fulcrum Leader by měl nabídnout některé nové herní prvky jako je například GCI (Ground controlled intercepts), což je typ pozemní protiletecké obrany, kdy jsou radary propojené s řídícím centrem pro lepší zachycení nepřátelských letadel nebo rozšířená forma radiových "soubojů", tedy třeba snaha vyřadit radar protivníka. Novinkou je i přítomnost politického důstojníka (politruka), který bude na hráče dohlížet. Pro mě překvapivě nestojí za hrou stejný designér jako v případě Eagle Leadera, ale je to dvojice  Benjamin Chee a Doug Glover.

Asi nejčerstvější oznámenou novinkou z února 2023 je FLYING TIGERS LEADER. Jde o další díl zaměřený na válku v Pacifiku. Tentokrát ale budou probíhat dogfighty spíše nad pevninou než nad oceánem. Flying Tigers Leader se zaměřuje na Čínu, Barmu a část Indočíny. Samozřejmostí, jako už každého leteckého dílu série, bude pestrá paleta historických letadel (např. P-40, P-38, Spitfire), zbraní a pilotů. Designérem hry je Russ Lance. Za grafickou podobou posledních 4 zmíněných Leaderů stojí slovenský autor Vladimír Dudáš (skvělá práce!).

Na úplný konec tu mám jednu hru, která velmi pravděpodobně skončila na vedlejší koleji - HUEY LEADER. Tato hra by měla fungovat na principech Thunderbolt Apache Leader a charakter misí by měl odpovídat bojům ve Vietnamu s přihlédnutím k tomu, že letecké síly budou reprezentovány především vrtulníky. Jenže...Už je to víc jak 10 let, co byla tato hra oznámena! Nevím, jestli někdo z pamětníků ještě věří, že hra už konečně vyjde. 

Stručný průvodce her ze série Leader je kompletní. Alespoň tedy v době, kdy článek vyšel na bllgu. Velmi úspěšná série rozhodně ale nekončí a určitě se v budoucnu dočkáme řady dalších dílů. Jedním z nich by mohl být Mustang Leader, o němž proběhla neurčitá informace na Facebooku, ale protože hra ještě nemá profil na BGG a informací je opravdu minimum, nezařadil jsem ji do průvodce. Na samotný závěr si dovolím prezentovat primitivní excelovou tabulku, která doufám alespoň trochu pomůže k rychlejší orientaci v této již velmi početné rodině her.














Komentáře

  1. Ako fanusik serie dakujem za clanok. Inak ta grafika od GMT sa mi asi pacila viac.... A trebalo by spomenut u U-boat leadera a Deana Browna,ze spravil k tomu neoficialnu expanziu,ktora rozhodne stoji za pozornost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je ta expanze, co vyšla v rámci rozšíření ke Spruance Leaderovi ?

      Vymazat
    2. Tactical expansion k U-boat leaderovi. Spravil to sam na kolene a siel s tym k DVG. Ti to odmietli, koly zlozitosti,tak to zadarmo publikoval na BGG. Potom spravil uz oficialne pod DVG B17 ,ktora je na pomery Leaderov trocha ina. K tomu Spruancu. Expanzie jak pises su oficialne 3. Co som cital na FB,chcel Spruance spravit ako Hex and Counter,ale u DVG s tym nepochodil. Tak ze uvazoval,ze spravi aj neoficialnu verziu,podla seba. Ale ci to fakt bude,tazko povedat. Ale tusim v tom Spruance je jedna misia robena ako h&c.. ten Kirov tusim.

      Vymazat
    3. Konkrétně jde o tohle:https://boardgamegeek.com/filepage/79659/u-boat-leader-tactical-expansion

      Vymazat
    4. Na ZH je k tomu překlad:https://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/u-boat-leader-2527/k-stazeni/pravidla-8938/

      Vymazat
    5. Zkoušel sem si to přizpůsobit pro Gato Leadera, ale nakonec sem od toho dal ruce pryč. Ono to totiž z tý hry dělá hru úplně jinou - né špatnou, ale jinou, složitější, komplexnější, zkrátka pravej opak toho, co čekáš od Leadera. Dovedu si ale velice dobře představit využití některých principů v Silent Victory, zatím na to ale nebyl čas, pořád mám co hrát. Timofejič

      Vymazat
    6. Ano, on tam pise, ze ta expanzia nie je pre cielovu skupinu hracov Leader serie. Inak co mam tu expanziu,tak nie je dovod hravat klasickeho U-boat Leadera. Ono je to posunute do inych sfer...lepsich, ale aj tak Leader seriu mam rad.

      Vymazat
    7. Kdyb se to jmenovalo Gato Leader Tactical Expansion, viděl bych to stejně. Jenže skopčácký ponorky mě nebaví (tzn. UBL ani nemám) a přizpůsobit to pro Pacifik sem nakonec vyhodnotil jako ztrátu času. Naštěstí podle nálady můžu sáhnout po Gato Leaderovi, Silen Victory nebo Silent war.

      Vymazat
    8. Silent War už je o dost jiná liga že? Dá se to vůbec nějak rozumně dohrát?

      Vymazat
    9. Nedá:-), naštěstí na bgg je ke stažení několik ukládacích pomůcek. A kromě hlavní kampaně jsou i kampaně kratší až "krátké" minikampaně.

      Vymazat
  2. Také děkuji za článek. Jen jedna poznámka k B-17FFL - není jen trochu jiný, je úplně jiný. A druhá k Huey Leaderovi - na něj sem se těšil tuze moc, ale věřit už sem přestal, škoda ho. Timofejič

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím a díky za upozornění. Trochu jsem upravil tu nešikovnou větu. Jinak HUEY Leader prý nakonec bude.

      Vymazat
    2. Jinak HUEY Leader prý nakonec bude - Ejchuchů! Timopfejič

      Vymazat
  3. Drobnost - "Stíhačky vystřídaly helikoptéry A-10 Thunderbolt a Apache-64" - A-10 není samozřejmě helikoptéra.

    Vtipná věc u B-17 je, že se dá propojit s Down in Flames a jednotlivé taktické souboje odehrávat v ní. Ale to už musí být hodně velký extrém.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za připomínku, taková drobnost to zase není :) Opraveno.

      Vymazat

Okomentovat