KUBÁNSKÁ RAKETOVÁ KRIZE
Pro účely ukázkové hry jsem se rozhodl odehrál jednu celou misi v rámci kampaně Cuban Missile Crisis. V roce 1962 Spojené státy zahájily námořní blokádu jako reakci na tajné rozmístění sovětských raket na Kubě.Když se už zdálo, že konflikt bude brzy vyřešen mírovou cestou, došlo k sestřelení amerického průzkumného letadla U-2 a tento incident nakonec vyústil v několik vojenských akcí z obou stran.
Jelikož mám v koupené krabici pro tuto kampaň 2 stejné karty (chybí verze pro US Navy) je zřejmé, že do kampaně najmu výhradně piloty US Air Force. Z velkého přehledu pilotů USAF jsem omezen na výběr 1 začátečníka, 2 zelenáčů, 5 průměrných pilotů a 1 zručného pilota (omezení pro krátkou/short kampaň). Některá z vybraných letadel mi dodávají tzv. speciální body, které můžu využít během kampaně. V mém případě to je celkem 12 bodů. Společně s úvodní 9 body (viz karta krátké kampaně) je to celkem 21 bodů. Při výběru musím dávat pozor, abych vybral letadla, která byla v roce 1962 v aktivní službě.
Krátká kampaň trvá v tomto případě 3 dny (tedy 3 mise). Já se pokusím detailně popsat průběh té první mise včetně debrifingu a stručného zhodnocení prvního dne v této kampani.
CÍL MISE
Ukazatel průzkumu (Recon) na kartě kampaně ukazuje, z kolika karet cílů si můžu vybírat. Z balíčku (z něhož byly vyjmuty cíle, které nejsou součástí kampaně) odkryju 2 vrchní karty a odhaluji #5 Enemy Troops a #38 Headquarters. Oba cíle jsou validní, protože hodnota Politics je 1 a 4, což jsou v obou případech údaje nižší než je uvedeno na ukazateli Politiky (Politics) na kartě kampaně. Vybírám si lehčí cíl a to Enemy Troops.
Zvolená karta cíle určuje počet a rozmístění pozemních protiletadlových systémů a jednotek. V našem případě se jedná o 1 pozemní systém do každé oblasti, což je centrální oblast a 4 oblasti obklopující střed. Zároveň ale je na kartě speciální poznámka, která říká, abychom umístili ještě 2 infantérie do středové části.
Bohužel zde dochází k velkému omylu a já umisťuji 2 infantérie do oblasti East Approach (tedy východně od středu) a navíc jednu SA-2 do centrální oblasti...Nicméně na ukázku hratelnosti to vliv nemá.
Následně doplňuji úhly, do jakých oblastí mohou pozemní systémy s dosahem střel alespoň na vedlejší oblast útočit (a ze kterých mohu na ně naopak útočit já).
VÝBĚR STATEČNÝCH
Karta cíle určuje také maximální počet letadel, které mohu na misi vyslat. Jen tři...Stojí přede mnou tedy přetěžký úkol vyslat jen trojici z 8 pilotů. Vyvolenými se stávající nakonec:
Splashdog (Skilled) - F-4 Phantomem II
Too Tall (Average) - F-104 Starfighter
Jenkins (Average) - F-5 Freedom Fighter
VOLBA VÝZBROJE
Před samotnou volbou zbraní musím zjistit, zda není nějaký postih na zbraňové systémy. Bohužel je. Cíl #5 totiž znamená, že každé letadlo může nést v této misi o 2 váhové body méně než udává karta pilota. Protože toto je poměrně devastační postih, rozhoduji se utratit celkem 3 speciální body na jeho potlačení. Následuje tedy samotný výběr výzbroje, kdy musím vzít v potaz, že karta kampaně určuje povolené typy zbraní a také že samotné letadlo může nést jen vybraný druh.
Protože Splashdog je jediný pilot ze tří, který může útočit jako první a má bonus pro útok proti letadlům, vybavuji ho AIM-7 a AIM-9. Protože letka bude čelit i útokům pozemních jednotek, budou se určitě hodit rakety (Rockets), které jsou velmi užitečné v případě, že je již vystřelena proti letadlu střela a právě raketa má velkou šanci ji zlikvidovat (je zde bonuse +3). Nakonec přidávám ještě ECM-Pod, který je možné použít výhradně při obraně a navíc oproti ostatním se tato zbraň neshazuje. Váha všech zbraní je 4, takže ještě mám 2 body k dispozici, ale rozhodnu se již další zbraň nebrat, přeci jen v souboji proti Migům hraje roli i váha Air-to-Ground zbraní. Navíc Splashdog má postih -1 proti pozemním cílům.
Too Tall má velmi dobré statistiky jak proti letadlům, tak i pozemním cílům. Má vlastně pouze 2 nevýhody. Je pomalý, takže útočí až poté, co zaútočí všichni nepřátelé. A pak má velmi nízký váhový limit. Přiřazuji mu 2x AIM-9 a pak Mk.82, abych s touto zbraní zaútočil na cíl.
Jenkins bude ten, na němž bude především záviset bombardování nepřátelských sil v centrální oblasti! Proto dostává M117R a Mk.82 Snake Eye. Aby ale nebyl úplně bezbranný proti útokům, dostává i ECM Pod.
Dalším krokem je karta události svázaná s cílem. Otáčím kartu Important Target, jenž mi bohužel přikazuje přidat každému pilotu v misi 1 bodu stresu.
Přichází čas určit trasu mise. Zatím sice netuším, kde na mě budou čekat nepřátelská letadla, ale z rozmístění pozemních systémů a infantérií, které mi dodala výzvědná služba, tuším, že asi nejlepší bude začít v levém spodním rohu. Umístění značky zároveň určuje i koncový bod v pravém horním rohu s možností opustit bojiště i 1 políčko nalevo či napravo od konce cesty. Zároveň volím pro všechny mé 3 piloty nízkou letovou hladinu. Důvodem je vyhnout se nebezpečným SA-2, jenž mají dosah přes 2 políčka a útočí na letadla ve vysoké letové hladině. Samozřejmě ani nízká výška nám nepomůže proti Migům, protože ti se vždy přizpůsobí mým pilotům.
MIGY NA SCÉNĚ!
Z kalíšku, kde jsou dohromady nepřátelská letadla i pozemní jednotky, tahám postupně žeton pro centrální oblast a pro každou oblast sousedící se středem (toto určuje opět karta cíle). Měl jsem docela štěstí, protože ve dvou případech jsem vytáhl žetonek s textem No Bandit a tudíž ve finále nakonec budu čelit celkem 3 letadlům Mig-21.
Než začne první tah musím ještě odkrýt kartu události spojenou s cílem (tzv. Over Targer Event). Tou je karta SAM Site a prostřední text říká "No adjustment.". Jinými slovy výzvědná služba měla celkem přesné informace a letadla už mohou do vzduchu!
1.KOLO
Jak už bylo zmíněno, jediným pilotem schopným útočit jako první je Splashdog (viz text Fast v prvním řádku karty pilota). Jasným cílem jeho útoku je Mig ve West Approach. Jako zbraň použije AIM-7 s dostřelem 1-2 políčka. Jak je z žetonku zbraně patrné, je potřeba, aby modifikovaný hod kostkou byl alespoň 6. Splashdog má bonus +1 v Air-to-Air zbraních. Do hry ale vchází takí případný postih za přílišnou váhu zbraní Air-to-Ground. V tomto případě není postih žádný. Házím 3, což znamená modifikovanou hodnotu 4. Střela tedy míjí cíl a žetonek AIM-7 z karty pilota je odstraněn.
Na řadu přichází nepřítel. Jako první (výběr kdo bude útočit a na koho v případě nepřátelských jednotek určuje vždy náhoda - hod kostkou v mém případě) je to Mig-21 z West Approach a za cíl má Too Talla. Splashdog ale se rozhodne střelu zničit a vystřelí rakety (rockets), které mají bonus +3 pro případ použití právě při bránění se střelám. Házím 8, což po modifikaci dává 12. Potřebných 7 tedy dosahuji bez problémů a útok je tedy zažehnán (nicméně Mig-21 samozřejmě zničen nebyl). Tady je druhá chyba hráče, protože Rockets nejsou určeny pro boj proti letadlům! Další jednotky už útočit na má letadla nemohou a tak je řada na zbytku eskadry.
Too Tall zaútočí na Mig-21 střelou AIM-9 Sidewinder. Házím 6 a po modifikaci je finální číslo 8. Mig-21 je sestřelen! Jenkins útočit nemůže, protože jeho zbraně mají dosah pouze na políčko/oblast, kde se právě vyskytuje. Následuje přelet do další oblasti směrem ke středu. Volím West Approach a zachovávám nízkou letovou hladinu. Nepřátelská letadla se v případě, že jsou mimo dosah mých letadel, hýbou směrem k nim. Týká se to jen Migu v East Approachm který přeletí do South Approach.
2.KOLO
Splashdog dostává druhou šanci zaúčtočit na Mig. Tentokrát vysílá AIM-9 do oblasti South Approach. Ovšem hod 1 je přiliš nízký a nepomůže ani bonus +1. Pilota Migu to povzbudí a následně napadá právě Splashdoga. Ten aktivuje ECM Pod a hozená šestka akorát tak stačí a útok je odvrácen. Ihned poté následuje atak Migu z North Approach. Jeho cílem je Jenkins. I ten se ubrání pomocí ECM Podu (hod 8).
Situaci s dvojicí Migů zachraňuje Too Tall. Mig z North Approach je sestřelen raketou AIM-9 (hod 5 + 2 bonus >= 6). Tento úspěch zvýšil naše šance na úspěch mise i když stále tu je zbývající Mig a do hry přijdou i pozemní systémy. Na konci tahu přelétáváme do centrální oblasti nad cíl a zachováváme nízkou letovou hladinu. Nepřátelský Mig zůstává na místě.
3.KOLO
Protože Splashdog už nemá čím útočit, je rovnou řada na nepříteli. Zu-23-2 se zaměřuje na Jenkinse. Ten ale střelu odvrátí pomocí ECM Podu (hod 7). Stejný pilot je následně pod útokem Migu. A zkouší se ubránit opět pomocí ECM Podu, jenže hod 2 střelu neodvrátí. Přichází ke slovu kritické rozhodnutí. Zda použít některou ze zbraní AtG na odvrácení střely. Jelikož ale hlavním cílem je pokud možno zneškodnit cíl, rozhoduje se pilot pouze k pokusu o úhybný manévr za cenu udělení 2 bodů stresu. Díky tomu mám možnost hodit kostkou 2x a vybrat si přijatelnější hodnotu. Jenže padly 7 a 9. Samozřejmě beru sedmičku, jenže to znamená, že F-5 Freedom Fighter je poškozen (viz číselné hodnoty na žetonku ZU-23-2), dostává další 2 body stresu a navíc musí shodit všechny zbraně a pody. Tím pádem největší moje eso na bombardování cíle je mimo hru!
Za této situace by v případě skutečné hry už bylo zbytečné bombardovat cíl, protože i při nejlepším výsledku bych uštědřil maximálně 2 poškození a dle tabulky na kartě cíle by to neznamenalo ani jeden vítězný bod. Ale pro ukázku jsem se rozhodl cíl zaměřit a zaútočit (Too Tall) pomocí Mk. 82. Hozená 8 s přidaným bonusem +2 dává celkem hodnotu 10 a cíl je ted zasažen 2 body poškození (viz hodnoty uvedené na žetonku Mk. 82). Následuje přesun všech letadel do North Approach. Mig nám samozřejmě nedá klidu a přelétává do East Approach, aby stále byl v dosahu.
4.KOLO
Jediným nebezpečím zůstává Mig, protože ačkoliv S-60 v East Approach může vyslat střelu přes 1 pole, žeton úhlu říká (červené oblasti), že North Approach jeho rakety nepokrývají. Mig se zaměřuje opět na Jenkinse, který již je beze zbraní. Snaží se tedy o úhybný manévr. Ze dvou vržených hodů (9 a 6) si vybírám šestku, což znamená, že pilot inkasuje další žeton stresu. Nemám už čím útočit, takže na závěr kola přesouvám letadla na sever do Pre-Approach oblasti nalevo do posledního bodu naplánované trasy. Mig letí do pravého horního rohu mapy.
5.KOLO
Neúprosný Mig-21 napadá Too Talla. Jeho úhybný manévr vyjde a menší hodnota z hodů 8 a 4 znamená "jen" další bod stresu. Opouštíme bojiště a odkrýváme další kartu události spojenou s návratem domů. Karta Forward Air Controllers s událostí FAC Support znamená, že mohu odebrat každému pilotovi z celé eskadry (tedy i těm kteří zrovna neletí v misi) 1 žeton stresu.
DEBRIEFING
Zaznamenávám do protokolu číslo karty cíle a také stav cíle po mém náletu - Undamaged. Protože cíl nebyl ani poškozen, není potřeba posouvat ukazatele na kartě kampaně. Alespoň že žádný pilot nebyl sestřelen a není nutné provádět záchrannou SAR misi. Ještě ale je nutné přidělit každému pilotovi 3 body stresu, jak je to uvedené na kartě kampaně v části, kde je náš cíl 5. Naopak piloti, kteří neabsolvovali misi, si mohou 2 žetony stresu odhodit (což ale není případ první mise v kampani). Piloti si dále mohou odebrat tolik bodů stresu, kolik mají uvedeno na své kartě ve sloupečku Cool.
Každý pilot, který se účastní mise a přežije, si připíše 1 bod zkušenosti (v případě zničení cíle dokonce 2). V této fázi to samozřejmě ještě nemá význam, ale v případě střední a hlavně dlouhé kampaně mohou být piloti povýšeni jakmile dosáhnou dostatečného počtu těchto XP.
V rámci debriefingu pak mám možnost za 9 speciálních bodů odebrat všem pilotům 2 body stresu, což nyní nevyužívám. Jenkins s Too Tallem si holt odpočinou a Splashdog může být nasazen relativně brzy na další misi. Poškozené letadlo je po opravě připraveno na další misi.
Hra by nyní pokračovala druhou misí, takže opět volba cíle, pilotů atd. Po třetí misi by se vyhodnotila celá kampaň podle celkového množství vítězných bodů a jejich porovnáním s tabulkou a slovním hodnocením na kartě kampaně.
Proč si nevyužil všechny váhové body u Splashdoga? Mohl nést více AtA zbraní a na ten Mig vypálit třeba dvě najednou. Pak je větší šance, že alespoň jedna střela zasáhne cíl.
OdpovědětVymazatJá totiž zvažoval, zda vzít i nějakou tu AtG zbraň kvůli cíly a pak jsem to zavrhnul, abych neměl penalizaci. A už mi nedošlo, že jsem mohl vzít ještě klidně 2x Sparrow neo Sidewindery. Holt stále ještě se učím :)
VymazatPokud se nějaký Mig přiblíží na vzdálenost 0, můžeš všechny AtG zahodit na začátku kola (viz. Jetisson decision) aby si se vyhnul postihu při dogfightu.
VymazatByl jsem upozorně správně na další chybku v zápisu. Po přesunu mé letky do West Approach měl po útoku Splashdoga následovat v náhodném pořadí i útok Heavy Machine Gun z West Approach. Bohužel nemám už poznámky ze sešitu, takže nedokážu říct, zda jsem to v reálu provedl (a útoku odolal) či nikoliv. Spíš si ale myslím, že to je další z chyb. Omlouvám se tedy za zmatení.
OdpovědětVymazat