Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (září 2022)

Novinky za září v půlce října... Ano, i to je možné. Ale bude líp! Říjnové novinky už mám rozpracované a už nyní jsou tam 2 hry, takže vyjdou určitě v regulérním termínu, což je první listopadový týden. Když se dívám na zářijové novinky, vychází mi z toho, že se primárně připravují jednodušší hry s kratší herní dobou. Na tom asi není nic divného, ale mám pocit, že jsem už několik měsíců nenarazil na oznámení nějaké propracované solitérní válečné hry. Když se podívám na své oblíbené autory, tak John Butterfield dělá pro GMT na hře pro více hráčů a Joel Toppen chodí po krásných horách severní Ameriky, posílá úžasné fotky a pak natáčí ukázková videa o hrách, které se mu dostanou na stůl. Měl by završit sérii o původních obyvatelích USA třetím dílem, nemám pravdu? Naštěstí stále je co hrát, takže to zase až tak velký problém není. Co tedy se v září urodilo?

ARCHIE'S WAR: The Battle of Guadalcanal (Worthington Publishing)

Her z období války v Pacifiku není nikdy dost. Alespoň já vítám každou novou. Zatím mám doma jen samé komplexní hry s herní dobou v řádu hodin. Derek Croxton a vydavatelství Worthington Publishing nabízí bitvu o Guadalcanal pro 1-2 hráče, kterou je možné odehrát do 30 minut (pravděpodobnější je ale asi údaj o 60 minutách). Verze pro 1 hráče bude mít bota, jenž bude "řídit" pohyb a útoky japonských jednotek. Hra je pojmenovaná po slavném americkém generálovi s přezdívkou "Archie" (Alexander Vandergrift), který se proslavil právě v bojích o tento ostrov. V sólo módu se budeme snažit udržet území na severu ostrova proti odhodlaným Japoncům. 

Vandergriftovy mariňáci mohou využívat Hendersonovo letiště. Malá přistávací dráha totiž umožňuje kontrolovat námořní cesty. Avšak pouze ve dne. V nočních hodinách připlouvají k ostrovu Japonci ve člunech se zásobami a posilami a někdy se snaží i bombardovat samotnou přistávací dráhu. 


Ve hře jsou jednotky reprezentovány dřevěnými bloky

Sólo verze pracuje pouze s jednotkami pěchoty. Během jednoho kola hráč za USA zvolí nejprve svou akci (má jich na výběr celkem 6). Pak následuje hod kostkou, která určí japonskou akci, jenž se vykoná. Teprve potom se provede akce hráče. Na konci kola dostává hráč za USA posily. Malinko se obávám, že sólo verze bude o trochu slabší než plnohodnotná hra ve dvou. Ale třeba se mýlím. Vydání je plánované až na rok 2023.

Výřez části mapy pro solitérní hraní (mapa je oboustranná)

Prostor pro zaznamenání úspěchů v bitvě

Designér: Derek Croxton
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/369918/archies-war-battle-guadalcanal

WARFARE: Modern Tactical Combat (WBS Games)

Další novinka přichází s nabídkou zahrát si kampaň nebo vybrané mise moderní války v městské zástavbě i na venkově. Týmy vybavené nejmodernějšími zbraněmi a několik národností (Američané, Rusové, Britové, Italové a povstalci z různých zemí) přidávají na atraktivitě hry. Cíle jsou různé - vyčištění oblastí, záchrana civilistů, dobytí klíčových kót atd.

K postupnému zvládnutí pravidel (byť se nejedná o příliš komplexní hru) slouží booklet se scénáři, které postupně gradují, jak se přidávají další herní mechanismy. Historické scénáře zavedou hráče do míst jako jsou Somálsko, Afghánistán nebo třeba Sýrie. Má se jednat o velmi asymetrickou hru, což ale je logické, protože obě strany už z podstaty musí mít odlišné prostředky pro útok/obranu včetně způsobu boje.

Terénní prvky
Vojáci a povstalci na podstavcích

Hra je určena pro 1-4 hráče a herní doba uvedená v popisu hry je max. 90 minut. Ve více hráčích se ti, co hrají za povstalce, snaží využít možnosti terénu tak, aby jim poskytoval co největší ochranu (nejrůznější překážky, miny a jiné smrtící pasti). Také se pokouší získat mezi civilním obyvatelstvem sympatizanty a použít je proti vetřelcům. Pokud hrajete za pravidelnou armádu, je vaší snahou obnovit pořádek ve městech a na venkově. Systém využívá mechaniky akční bodů spotřebovávaných na různé akce. Na herní mapě by se nemělo vyskytovat příliš velké množství žetonů, od čehož si autoři slibují rychlé tempo hraní. 

Další komponenty hry
(hlavně kostky vypadají zajímavě)

Hra také nebude pro milovníky "hloupých tabulek", abych ocitoval z kickstarterové kampaně, souboje budou řešeny pomocí kostek se symboly. Během hry by mělo docházet k intenzivní interakci jak mezi jednotkami, tak i s předměty na mapě nebo ve vlastnictví týmů.

Sólo mód je malinko odlišný. Nepřátelské jednotky totiž nejsou předem umisťovány na mapu (s výjimkou těch, které byly odhaleny pomocí satelitů a dronů). Hráčovy jednotky se s těmi nepřátelskými potkávají při přesunech v terénu (většinou až v okamžiku přepadení). Autoři slibují "reálnou" AI, ale vzhledem k tomu, že stále má jít o rychle plynoucí akci, mám trochu pochyby. 

A GREAT VICTORY (Revolution Games)

Válečné deskové hry, které sice lze hrát v jednom, avšak nemají samostatná pravidla pro sólo režim, paušálně do novinek nezahrnuji. Tentokrát udělám výjimku, protože připravovanou hru A Great Victory bude "pohánět" tzv. Blind Swords systém, který byl v modifikované podobě použit ve hře At Any Cost: Metz 1870, která mě neuvěřitelně bavila (představení hry a report z hraní). Klíčovým mechanismem je tažení chit-pull žetonů pro aktivaci generálů a spouštění speciálních akcí. To je základ pro to, aby bylo možné hru naprosto bez problémů hrát sólo za obě strany. 

A Great Victory s podtitulem South Mountain, September 14, 1862 je v pořadí již sedmý díl série American Civil War od Revolution Games. Časově je hra zasazena do období po druhé bitvě u Manassas, v níž slavil úspěch jižanský generál Robert E. Lee. Svou armádu poté nasměroval do Marylandu. 14. září 1862 dochází k bitvě u South Mountain, kterou právě hra zpracovává. Z hlediska komponent jde o klasickou hex & counter válečnou hru odehrávající se na menší mapě o velikosti 22x34". Novinkou v sérii jsou 2 aktivační karty brigád, které hráčům pomáhají lépe odhadnout stav jejich formací. Hra by měla být v prodeji už v říjnu tohoto roku.


Obsah hry

Designér: Steve Care
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/371159/greater-victory-south-mountain-september-14-1862

STALINGRAD:  Advance to the Volga, 1942 (Revolution Games)

Druhý zástupce vydavatelství Revolution Games v dnešních novinkách je mnohem jednodušší a navíc je to čistý solitér. Stalingrad je jedním z nejčastěji zpracovávaných témat v historických válečných hrách. Ale těch, které umožňují hrát sólo mnoho není. Autor Michael Rinella slibuje hodně přístupnou hru, kterou připravíte na stůl do 15 minut a která bude rychle odsýpat i díky malému množství dílků na pevné mapě. Velkou devízou má být skoro nekonečná znovuhratelnost. 

Možná překvapivě bude možné hrát pouze za útočníka, tedy německou stranu. Hlavním tahákem je devítikolová kampaň pokrývající první fázi německého útoku na město v září 1942. Německé jednotky se dostávají z periferie do zastavěných částí města, kde naráží na zuřivý odpor Sovětských vojáků. Ačkoliv jde o relativně jednoduchou hru, řeší se i zásobovací trasy, což je za mne velké plus.

Kompletní mapa - ústřední bod hry

Kromě kampaně budou k dispozici i kratší scénáře. Přestože ve hře nejsou žádné karty, má docházet k některým překvapivým událostem, což dle mého soudu budou zajišťovat žetony, které hráč bude dobírat. Ke hře budou dodávany 4 červené a 4 černé kostky, takže si užijeme větší porci náhody. Obrázky na žetoncích se mi hodně líbí a pokud bude cena přijatelná, určitě budu o koupi uvažovat. Stalingrad bude prvním titulem nové série Area Movement Series. 

Designér: Michael Rinella
Link: http://www.revolutiongames.us/Stalingrad.html

LETEM SVĚTEM

GMT dalo k dispozici ke stažení výrazně obměněná pravidla hry Fields of Fire pro třetí edici. Počet stran se krásně natáhl na 96. Jde o výsledek téměř 18 měsíců úsilí týmu GMT One. Pevně doufám, že zdárně se povedou i další dokumenty ke hře. Jedním z nich je oboustranná A4 karta prioritizace při ověřování aktivity nepřítele. I tu je možné si již nyní stáhnout z webu GMT. 

Další hrou, o níž se zmíním jen letmo je Cruel Necessity (Second Edition): The English Civil Wars 1640-1653. Jedná se o druhou edici této solitérní hry od Johna Welche. V roce 2019 ohlásila Victoria Point Games vydání deluxe verze hry. Jenže čas běžel, žádné nové informace se neobjevovaly a pak najednou ohlásila firma Worthington Publishing, že hru vydá na Kickstarteru ona. Zatím ale tak neučinila, takže počkám s detailnějším popisem hry na později. Téma anglických občanských válek v první půlce 17. století ale vypadá lákavě a původní hra z roku 2013 má velmi slušné hodnocení na BGG. Navíc já osobně mám States of Siege styl moc rád (viz mnou představený Jeff Davis). A pokud k tomu dodá vydavatel krásný vzhled, je to pro mě must have.

U John Welche ještě zůstaneme. Worthington Publishing totiž nedávno znovu vydal jeho jinou hru ve stylu States of Siege. Hra je zasazena do období francouzské revoluce. Hráč musí čelit útokům monarchistických sil a zahraničních armád a snažit se vyvézt revoluci do sousedních států. Pouze šestistránková stránková pravidla, avšak spousta historických událostí v podobě karet a žetonů. Hru je dokonce možné hrát i kooperativně ve více hráčích. Dle mého jde o ideální vstupní hru do série States of Siege. Navíc s tématem, které je v Evropě dobře známé. Jsem docela zvědavý, které další hry od Victoria Point Games ještě WP získají a znovu vydají...

Herní mapa o vleikosti 11x17"


Komentáře

  1. Cruel Necessity Deluxe Edition je v současné době na Kickstarteru:
    https://www.kickstarter.com/projects/1040417273/cruel-necessity-deluxe-edition?ref=recommendation-projectpage-footer-2

    OdpovědětVymazat

Okomentovat