Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (květen 2022)

Květnové novinky přicházejí bohužel dost opožděně, což znamená, že se v nich objeví i nějaké ty horké novinky z prvního červnového týdne. Má to také jeden pozitivní dopad - novinek je tenkrát trochu víc. A o čem se bude po dnešních novjinkách mluvit mezi sólo wargamery? Konečně přichází plnohodnotný solitér od GMT, má oblíbená řada D-Day se dočká dalšího "potomka", Ben Madison se pustil do WWI a nepřekvapivě se objevil další zástupce paperbackových solitérních válečných her. Pojďme to ale vzít pěkně popořádku.



KAISERKRIEG! The Great War 1914-1918 (White Dog Games)

Ben Madison je známý designér, který pro White Dog Games vytvořil už několik výborných solitérních válečných her. Mezi ty nejznámější patří N: Napoleonic Wars, Mrs. Thatcher's War nebo novější The Mission. Zajímavé je, že ve většině jeho her hrajete za toho "zlého". Stejné to bude i zde. Podtitul jasně napovídá, že půjde o 1. světovou válku a hráč se zhostí role centrálních mocností (Německo, Rakousko-Uhersko, Turecko a Bulharsko). AI hry pak bude ovládat státy Dohody (Francie, Británie, Rusko, Itálie, Srbsko a USA). Nejedná se však o žádnou hex&counter hru, Kaiserkrieg! bude strategická hra. Při pohledu na popis hry mi tak trochu spadla sáňka. Součástí bude třeba námořní blokáda Německa, dočkáme se letecké i pozemní války (např. kampaň v Gallipoli),  seznámíme se s řadou vůdců, kteří v této válce měli trochu větší vliv. Autor ale myslel i na genocidu Arménů, na Lawrence z Arábie, na vnitroněmecký boj o moc, na socialistickou agitaci...Prostě je toho hodně a doufám, že to bude stát za to.


Herní plán

Osobně jsem se na Bena Madisona zaměřil poslední 2 týdny, kdy jsem se probíral jeho portfoliem solitérních her. Všechny vypadaly strašně sympaticky a já se rozhodl jednu z nich koupit. A jsem si jist, že nezůstane u této jediné hry. Problémem však je cena. Ačkoliv je komponentů pomálu, stála mě hra celkem 1900 Kč. Důvodem je i to, že White Dog Games vyrábí hry "on demand", podobně jako Hollandspielle. K tomu všemu zdražení materiálu, doprava a jsme na takové ceně. Hra bude k dispozici jako PnP, v ziplogu a samozřejmě i v krabicovém vydání.

Autor: R. Ben Madison
Link: https://www.whitedoggames.com/kaiserkrieg

ZHENG HE: Admiral of the Ming Voyages (GMT Games)

Po delší době oznámilo GMT čistokrevnou sólovku. A tématicky se rozhodně jedná  o atraktivní kousek. Hlavním tématem hry jsou výpravy admirála Zheng He z doby vlády dynastie Ming po Indickém oceánu ve snaze šířit slávu císaře a samozřejmě získat nějaké to bohatství. Měřítkem úspěšnosti výprav jsou dosažené vítězné body. Ty je možné získat návštěvou přístavů, vítězstvím v námořních bitvách a plněním zvláštních úkolů. Celou kampaň tvoří série výprav. Ty se skládají ze 3 fází - přípravy, samotné cesty a následného zhodnocení. V přípravné fázi se určuje cíl cesty a provádí se celková příprava flotily. Jádrem je druhá fáze, v níž flotila vyplouvá na moře. V poslední fázi se vyhodnocuje úspěch výpravy v podobě zvláštních bodů (Minister points), které slouží jednak pro upgrade flotily a jednak pro získání císařovy přízně. Je totiž nutné, aby císař podpořil další výpravy, jinak hra končí. 

Ranný prototyp grafiky herního plánu

Zajímavým prvkem jsou tzv. žetony čínské bohyně Tianfei. Na začátku každého z 22 kol výpravy si hráč vylosuje jeden takový žeton. Ten určuje celkovou úroveň obtížnosti. Ovládání flotily se děje pomocí flotilových karet a pomocí nich hráč může stavět základny, vyvolávat bitvy, doplňovat zásoby, opravovat lodě a také plout po moři. Herní plán se má skládát z 18 přístavů, rozesetých po Indickém a Tichém oceánu a spojených pomocí námořních tras. Překvapivě půjde o relativně malý herní plán, pouhých 11x17". Zárukou kvality by měla být i autorská dvojice. Davida Thompsona jsem zmínil na blogu už nesčetněkrát (série Valiant defense např.), Geoff Engelstein spolupracoval na nedávno vydaném Versailles 1919.

Prototyp flotilových karet

Zheng He byl skutečná postava, která vedla námořní výpravy mezi lety 1405 - 1433. A ty výpravy čítaly stovky lodí! Po smrti císaře došlo k zastavení výprav a Čína se opět uzavřela do sebe. 

Designéři: David Thompson a Geoff Engelstein

SCREAM, AIM, FIRA A PACIFIC! (Tiny Battle Publishing)

Trochu komplikovanější název hry, která ale ve finále říká vše. Bude se jednat o sólo taktickou akci na úrovni čet zasazenou do války v Pacifiku. Hráč bude ovládat vojáky americké pěchoty v bojích na pacifických ostrovech. Prolínají se zde 2 separátní systémy. Kostky určují počet akcí, zatímco karty řídí akce nepřítele. Ten bude zastoupen řadovými jednotkami, ale i veterány z předchozích bojů. Na ostrovech bude nepřítel opěvněn a na Američany čekají také kulometná hnízda a pár tanků. Dosáhnout vítězství znamená splnit cíle mise a také mít dostatečnou morálku jednotek. To může zkomplikovat i nedostatečné zásobování či neočekáváné japonské posily. 

Hra bude obsahovat celkem 5 misí se zvyšující se obtížností. Z obrázku je zřejmé, že půjde o hex&counter hru, která by už měla být v obchodech.

Hexy a žetonky. Je potřeba víc?

Designér: Jay Kirkpatrick
Link: https://tinybattlepublishing.com/products/scream-aim-fire-pacific1

IRONCLADS OF THE AMERICAN CIVIL WAR

Krásný cover paperbackové solitérní válečné hry asi nenechá nikoho na pochybách, že tady se střetnou parní titáni z dob, kdy se teprve začalo prosazovat pancéřování trupů lodí. Ti, kdo se vyznají v historii nebo ti, kteří četli můj dvoudílný článek o válečných hrách s tématem americké občanské války, vědí, že i souboje lodí hrály svou roli v tomto konfliktu. Her zaměřených na námořní bitvy z tohoto období je málo a tak se to rozhodl napravit Patrick Rael, a využil k tomu v současné době docela populární systém válečných "gamebooků" (podle mě to ale není ten nejvhodnější termín). Každý ze scénářů se odehrává na 2 stránkách sešitu. Vlevo  jsou instrukce a seznamy lodí, vpravo je hexová mapa. Ke hraní je potřeba kromě samotného sešitu už jen kostka a tužka, kterou zapisujete výsledky přimo do sešitu. Délka jednoho scénáře se odhaduje mezi 20-30 minutami. Scénáře postupně přidávají pravidla, čímž také roste obtížnost. Osobně tento typ her beru jako velmi vhodnou příležitost zahrát si na dovolené nebo na cestách válečnou hru, která nic nezabere a je možné ji odehrát během krátké chvíle. 

Ukázka jednoho scénáře
Ukázka mapy

Pokud si hru koupíte, dostanete 81 stránkový sešit, kde kromě samotných scénářů najdete i kapitoly vysvětlující historické pozadí. Hra nemá vydavatele, k mání je třeba na Amazonu za docela přijatelnou cenu (pokud samozřejmě odmyslím dopravné).

Designér: Patrick Rael
Link: https://www.amazon.com/dp/B0B3RFRN71?ref_=pe_3052080_397514860

D-DAY AT SAIPAN (Decision Games)

D-Day série patří mezi mé vůbec nejoblíbenější v žánru solitérních válečných her (viz představení Tarawy a dvoudílná  ukázková hra). John Butterfield vytvořil v prvních 3 dílech neskutečnou porci zábavy, která alespoň mě úplně odrovnala. Série odstartovala vyloděním na plážích v Normandii (D-Day at Omaha Beach) a pak plynule přešla do Pacifiku, kde už zakotvila. Přišlo vylodění na ostrovech Tarawa a Peleliu, což ještě stále autorsky zajišťoval sám Butterfield. Čtvrtý díl D-Day at Iwojima už měl na starosti Joe Youst a dle hodnocení na BGG se hra až tak úplně nepovedla. Proto je pro mě  lehkým překvapením, že tu máme ohlášený další díl. Autorem je znovu Joe Youst a nezmění se ani kolbiště. Dobývaným ostrovem je tentokrát Saipan během 15. až 19. června 1944. Saipan vhodně zapadá do této série, protože i zde bylo obsazení ostrova pro Američany doslova peklo. Nezmění se ani strana, za kterou budeme hrát, znovu tu jsou američtí mariňáci s podporou lodí a proti nám budou stát zuříví Japonci, jejichž akce bude řídit AI prostřednictvím karet. Pokud jste hráli některý z předchozích dílů, mělo by pro vás být jednodušší do hry proniknout. Ani zde se nebudou souboje řešit pomocí kostek. 

Ukázka karty typické pro sérii
Ukázka žetonků obou stran konfliktu

Co tedy bude v sérii nové? Japonské jednotky by měly být schopné vyhledávat mezery mezi US jednotkami a pronikat tak do týlu, což by mělo hráče nutit udržovat své jednotky v soudržnosti. Novinkou bude také možnost útoků japonských tanků přes události na odhalených kartách. Japonské tanky navíc budou moci provádět zvláštní útoky v součinnosti s pěchotou.

Mapa s příznačným barevným zvýrazněním zón

Asi bych doporučil nejprve počkat na první recenze, aby to nedopadlo podobně jako u Iwojimy. 

Designér: Joe Youst
Link: https://shop.decisiongames.com/ProductDetails.asp?ProductCode=P1042

AMERICAN TANK ACE: 1944-1945 (Compass Games)

Někdy si říkám, jak to ten Gregory M. Smith dělá?! Je to snad nejčastěji zmiňovaný autor her v novinkových článcích na blogu. Ponorky, letadla, tanky...Nic pro něj zdá se není problém. A neberte to prosím nijak pejorativně nebo výsměšně. Jeho hry jsou mezi hráči oblíbené a sám mám od něj hru (Beneath the Med), kterou jsem si několikrát maximálně užil. Tentokrát nám Gregory přinese zážitek při ovládání jediného tanku, s nímž se účastníme bojů v Evropě krátce po vylodění v Normandii. Zajímavý je začátek. Ten je situován do tankové školy, kde si hráč "koupí" schopnosti pro sebe i posádku tanku. V průběhu hry bude možné tanky upgradovat tak, jak se budou objevovat novější verze Shermana nebo M26 Pershingu.

Hratelnost bude dost podobná známé sérii Hunters. To znamená, hod kostky určí misi, během níž pak může dojít ke střetům s nepřítelem. Dost možná nejzábavnějíš složkou bude vyhodnocení mise. V případě úspěšné mise získá hráč zkušenostní body, které bude moci přidělovat posádce nebo za ně kupovat vylepšení tanku. Na každém kroku je deklarována přímočarost. Některé mise bude možné dohrát za 10 minut. Předpokládám, že kampaň v této hře bude vyprávět příběhy statečné posádky amerického tanku stejně dobře, jako tomu bylo/je u série Hunters. Jen pro úplnost dodám, že hra je čistý solitér, i když bude možné přidáním některých pravidel hrát hru kooperativně. 

Karta M4 Shermana

Designér: Gregory M. Smith
Link: https://www.compassgames.com/product/american-tank-ace-europe-1944-45/


Komentáře

Okomentovat