Přeskočit na hlavní obsah

Ukázková hra: D-DAY AT TARAWA (1. část)

Už od dokončení představení hry D-Day at Tarawa jsem se těšil na ukázkovou hru a na to, jak dopadnu se svým záměrem obsadit ostrov Betio, který je součástí atolu Tarawa. Těch důvodů bylo více. Prvním důvodem byla samotná hra, která si mě získala svým zasazením, hratelností i tím, jak je vše řešeno elegantně bez kostek. Druhým důvodem byly kruté prohry, které jsem utrpěl ve svých dosavadních pokusech. Věřil jsem, že nyní budu mít dostatek zkušeností, abych tentokrát nějakého úspěchu dosáhl. A do třetice...posledním důvodem byla víra, že se bude psát report z hraní sám, protože tenhle typ hry je pro step-by step psaní vhodný. To ale ještě uvidíme.

NASTAVENÍ HRY

Japonské síly

Pro ukázkovou jsem zvolil nejkratší scénář The First Waves, který se hraje na 15 kol. Zamíchal jsem 28 žetonů japonských jednotek, které mají označení "C" a náhodně identifikací dolů je rozmístil na hexy, které mají buď označení modré "C" anebo jde o dělostřelecké pozice označené písmeny L,H nebo M. Následně jsem určil pomocí otočení karty z balíčku pozice 3 žetonů japonských tanků. Karta ukázala oranžovou, červenou a fialovou barvu. 3 zamíchané žetony tanků obrázkem dolů jsem tedy zamíchal a postupně je rozestavil na odpovídající hexy s ikonou obrněné jednotky, které odpovídaly barvám na kartě. Poté jsem je obrátil obrázkem tanku nahoru, umístil pod každý z nich depth marker (opět skrytě) a na vrchol každé hromádky pak položil žeton Disrupted. Poslední fáze rozestavení japonských sil se týkala 15 zbylých jednotek. Po zamíchání (obrázkem dolů) jsem 11 z nich položil na hexy s písmenem "I". Zbyly mi tak 4 žetony, které jsem dal do přihrádky "Japanese Reserve Units". Nakonec ještě zbývalo položit žeton admirála Shibasakiho do správného políčka, samozřejmě textem "in command" nahoru.

Rozmístění japonských tanků před položením žetonů Distrupted.

Americké síly

Vybral jsem žetony jednotek, které mají vstoupit do hry v 1., 2., 4. a 6.kole. Jednotky, které vstupují od 2.kola a výše jsem položil do přihrádek na herním plánu. Jednotky pro první kolo jsem rozdělil do 3 hromádek podle toho, na jaké části Červené pláže začnou vylodění (R1, R2 nebo R3). Protože obojživelné "traktory" LVT mohou pojmout maximálně jednotky o 4 hvězdičkách, bylo rozdělení nasnadě. Každá pěchota šla do jednoho LVT a ženisté se vměstnali do jednoho LVT vždy po 2 jednotkách. Rozhodování, jak rozestavit LVTčka bylo jednoduché (nevím, ale zda optimální). Pro pláž R3 zleva LVT s pěchotou, pak LVT s ženisty a nakonec LVT s pěchotou. To samé i pro pláže R2 a R1. Hezky symetrické...Ještě zbývá dodat, že úvodního vylodění se účastní i hrdina Ryan, jehož žeton jsem dal do LVT společně s pěchotou úplně nejvíc vpravo na pláži R1A.

Přehled US posil v jednotlivých kolech

Ostatní žetony

Žeton japonských akcí "I" jsem položil do přihrádky "Japanese Allowed Actions" na pozici 11. kola. Zbylé 4 žetony japonských akcí jsem náhodně zamíchal a písmenem dolů rozložil do přihrádek pro 3., 5., 7. a 9. kolo. Žetony označující aktuální fázi a kolo jsem vložil na fázi vyloďovací operace a na políčko s 1. kolem.

Žetony japonských akcí, rezervních jednotek a admirála Shibasakiho.

1. KOLO

Fáze vylodění

Na začátku bych měl vzít žetony LVT z přihrádky dostupných LVT jednotek a přiřadit je k jednotkám, které se na začátku kola chystají vylodit. Já jsem ale jednotky výjimečně přiřadil již v rámci nastavení hry. 

Rozestavění japonských sil v levé (jihovýchodní) části ostrova

Rozestavění japonských sil v pravé (severozápadní) části ostrova

LVTčka připravená na vyloďovací fázi (všimněte si jejich natočení)

Nyní budu postupně řešit vylodění každého stacku jednotek a to zprava doleva. 

LVT s pěchotou E/2/8 a hrdinou Ryanem

Jako první je na řadě LVT s pěchotou a hrdinou Ryanem. Otáčím z balíčku kartu #34 a zajímá mě, zda dojde k driftování či otočení. Na kartě je otočení doprava (Drifting PR). Jelikož je LVT na pláži R1, tento způsob driftu se ignoruje. Otáčím tedy druhou kartu - #22. Z karty se dozvídám, jak dopadne vylodění. U4 a L1 znamená, že během vylodění ztrácí LVT jednu tečku (ze dvou). Naopak jednotky v pěchotu se dostávají k cíli se 4 tečkami, tedy beze ztrát. Další informací je cíl vylodění - pláž. To znamená, že celý stack přesouvám na pole 1138, které je první pobřežní pole, na něž LVT narazí při cik-cak plavbě po mělčinách moře. Žeton LVT otáčím tak, aby ukazoval pouze jednu tečku. 

LVT s ženijními jednotkami 2/F/2/18 a 2/C/1/18

Karta #21 definuje Drift 1R, celý stack tedy přesouvám o jednu pozici doprava na hex 0137. Druhá karta #37 nepřináší moc velké štěstí (U3, L1, Water). Celý stack totiž skončí ve vodě a navíc jedna z jednotek přichází o tečku. Alespoň, že LVT, ač ztroskotalo na mělčině, bude možné použít při dalším vylodění.

LVT s pěchotou F/2/8

Karta #14 přikazuje Drift 1L, takže stack přesouvám o 1 hex doleva. Následně karta #03 (U4, L2, Beach) přináší výborný výsledek. LVT "dovezlo" jednotku bez škrábnutí na pláž, konkrétně na hex 1534. 

LVT s pěchotou F/2/2

Otáčím kartu #13 s výsledkem Drift 1L. LVT přesouvám o 1 hex doleva a otáčím kartu #20 (U4, L1, Water). LVT tedy končí v mělčinách na hexu 0827. Jednotky přestály bez újmy, žeton LVT otáčím tečkou nahoru. 

LVT s ženijními jednotkami 2/A/1/18 a 2/D/2/18

Karta #33 (Drift PR) otáčí LVT směrem doprava. Celý stack tedy nechávám na hexu, pouze jej otáčím doprava. S napětím okdrývám kartu z balíčku. A přichází úleva. Karta #17 (U4, L2, Inland 1) znamená, že se všichni ve zdraví dostávají do vnitrozemí ostrova. Ovšem první políčko vnitrozemí ve směru přistání je hex 1436, na němž číhá japonská jednotka! Dle pravidel dochází ihned k souboji na blízko (Close Combat):

Close combat o hex 1436 (F3)

Nejprve je nutné odkrýt japonskou jednotku. Jde o japonskou pěchotu ze 111. ženijního bataliónu. Ve druhém kroku CC (Close combat) beru z balíčku karet příslušný počet pro každou stranu. Za Američany to je 5 karet (počet teček na jednotkách (4) + karta za jednotku s plamenometem), za Japonce pouze 1 (za počet jednotek). To vypadá nadějně! 

1. kolo CC

Otáčím jedinou kartu nepřítele #29. Na ní je událost pro CC a to Reinforce. Tu musím provést jako první. Událost Reinforce znamená, že z balíčku karet přidám jednu kartu do japonského balíčku (kde momentálně je jen právě zahraná karta). A protože japonská jednotka nemá pod sebou depth marker, vezmu jeden z hromádek inland (japonská jednotka se brání ve vnitrozemí) žetonů. Depth market pokládám odkrytou stranou. Jde o žeton, který přidává sílu 2 a navíc má příznak CC, což naštěstí nemá dopad na aktuální souboj. Po vyřešení události CC se podívám na barevné symboly. Na kartě je červený, modrý a hnědý symbol. Pro Američany dobře, protože boj se odehrává na žluté palebné pozici. Otáčím tedy kartu z mého balíčku. Karta #06 nemá událost pro CC, ale je na ní žlutý symbol! Eliminuji depth marker (pokud bych ho předtím díky události neumisťoval k jednotce, zničil bych přímo japonskou pěchotu) a odebírám 1 kartu z japonského minibalíčku. Nyní je na řadě Japonec. Jenže ten nemá kartu v balíčku, takže opět je míč na mé straně. 

2. kolo CC

Moje druhá otočená karta je #15. I zde je událost pro CC - US withdrawal Hit. Ta říká, že pokud prchám z boje, musím vybrané jednotce snížit počet teček o 1. To ale není můj případ. Na kartě je žlutý symbol a tím pádem je japonská pěchota zlikvidována, ale protože jde o elitní jednotku, neodstraňuji jí ze hry, ale přesunu ji do přihrádky Japanese Eliminated Units. CC končí. Americké jednotky zůstávají na dobytém hexu, ale dostávají žeton Disrupted.

Zahrané karty během CC

LVT s pěchotou E/2/2

Dle karty #23 (Drift 1R) je stack posunut o 1 pozici doprava. Následně otočená karta #26 je opět pro vylodění skvělá (U4,L1, Inland 1). Podobně jako v předchozím případě i zde je první políčko ve vnitrozemí obsazené japonskou jednotkou. Konkrétně jde o hex 1223. Americká pěchota musí podstoupit souboj na blízko. Proti ní bude stát elitní jednotka z uskupení 3. Special Base Defense (SBD) Force. Japonská strana získává 1 kartu, Američané 4 karty.

Close combat o hex 1223


1. kolo CC

Karta #25 nemá žádnou událost pro CC, ale obsahuje modrý symbol, shodný s palebnou pozicí na hexu, na němž probíhá souboj. Americká pěchota tedy ztrácí tečku (žeton otáčím) a z balíčku karet je odebrána 1 karta. Otáčím svou první kartu. Bohužel na kartě #12 není ani událost ani modrý symbol. 

2. kolo CC

Protože japonská strana je bez karet, otáčím svou kartu #39. Na ní je událost Conscript Surrender (tedy kapitulace odvedenců), která se ale týká jiných japonských jednotek. Důležité ale je, že na kartě je modrý symbol. Nepřátelská jednotka je tedy poražena a její žeton přesouvám do přihrádky pro eliminované japonské jednotky. US pěchota zůstává na pozici, ale obdrží žeton Disrupted. Zvládl jsem skvěle už druhý CC!

Odehrané karty během CC
LVT s pěchotou K/3/2

Karta #10 (Drift 1L) posouvá LVTčko o 1 pozici doleva. Následně díky kartě #05 (U4, L2, Beach) se jednotka beze ztrát vyloďuje na hexu 0920.

LVT se ženijními jednokami 3/A/1/18 a 3/D/2/18

První otočená karta #27 (Drift 1R) posouvá LVT do stejné "brázdy" jako přechozí LVT. A druhá karta #46 (U2, L1, Beach) bohužel už značí ztráty. Obě ženijní jednotky ztrácí tečku a celý stack se vyloďuje na stejném plážovém políčku 0920 jako předchozí pěchota. A protože limit počtu žetonů se zjištuje až na konci fáze US akcí, mohou oba stacky zatím zůstat na stejném hexu. 

LVT s pěchotou I/3/2

Po delší době nedochází ke driftování (karta #51 No Drift). Otáčím druhou kartu #47 (U2, L1, Inland 1). Nejprve je třeba aplikovat ztráty na jednotce. Protože pěchota ztrácí 2 tečky, nelze to řešit otočením žetonu jednotky, ale je potřeba žeton pěchoty přemístit do přihrádky US 2nd Marine Division Inantry Losses. A místo něj pod LVT vložit žeton stejné jednotky se 2 tečkami. Celý stack přistává na hexu 1116, který okupuje japonská jednotka. Je tu tedy třetí Close combat. Proti nám stojí lehká pěchota. Přidělené karty jsou 1 (JPN) a 2 (US).

Close combat o hex  s palebnou pozicí D6. Všimněte si napravo obou LVT, která se vylodila v předchozím kroku.

1.kolo CC

Karta #53 sice nemá žádnou událost pro CC, ale obsahuje symbol hnědé (nebo spíš olivové?) barvy. Moje pěchota tedy ztrácí další tečku (žeton otočíme) a přicházím také o jednu kartu. Má poslední karta #07 přináší rozhodnutí boje. Opět se spouští událost Conscript surrender a protože jde o jednotku z formace 119P, je jednotka zničena (odstraněna ze hry) a boj končí. Obsazuji hex i za cenu žetonu Disrupted.

Odehrané karty během třetího CC

Nyní všechny žeton LVT, které nebyly zničeny, přesunu do přihrádky Available LVTs. Zachovávám stav LVT, tedy 6 žetonů má už pouze jednu tečku, čímž se snižuje jejich přepravní kapacita.

Posledním krokem fáze vylodění je rozmístění jednotek, které se mají vylodit v příštím kole na startovacích políčkách útesů.

Rozmístění jednotek pro příští vylodění (zatím bez přiřazení LVT)

Fáze události

První kolo má výjimku. Nelíže se karta pro zjištění události, ale rovnou se provede událost "Add depth to two Japanses units". Výběr jednotky pro umístění depth markeru má několik priorit. Nesmí to být tanková jednotka a musí jít o jednotku, která žádný depth marker nemá. Takových jednotek je drtivá většina. Musí rozhodnout další pravilo - jednotka, která je nejblíže americké jednotce/stacku. A shodou okolností jsou přesně 2 jednotky, které mají Američany hned na sousedním políčku. Pod obě položím depth marker, který vezmu náhodně z hromádky inland žetonů (jde o pozice ve vnitrozemí).

Konec první části

Docela se článek natáhl, ačkoliv jsme se dostali k realizaci pouhých 2 fází prvního kola. Ale nerad bych, aby článek byl příliš dlouhý. Takže pokračování, které bude začínat fází japonské palby, se objeví na blogu v nejbližší době. Zatím bych si dovolil shrnout, že fáze vylodění dopadla nad očekávání dobře. Žádná jednotka nebyla zničena, dokonce všechny LVT jsou stále k dispozici, byť s drobnými šrámy. Podařilo se obsadit 3 palebné pozice po soubojích na blízko. Vše vypadá hodně nadějně. Jenže vše může změnit právě nadcházející fáze. V ní totiž se ztráty mohou rapidně zvýšit. Ale o tom, jak to dopadlo, až příště.

Situace po umístění depth markerů.


Komentáře

Okomentovat