Po německých úspěších v Norsku se italský duce začal zajímat o to, zda je vhodný čas na vstup do války. A začal prosazovat urychlení příprav i přes námitky italských generálů o nepřipravenosti vojska. Netrvalo dlouho a Itálie vyhlásila v červnu 1940 válku Francii a Velké Británii. V okamžiku vstupu do války měla italská Regia Marina dislokovaných celkem 107 ponorek, nejčastěji ve Středozemním moři. To je skoro dvojnásobný počet ponorek, než mělo Německo, když vstupovalo do války. Jenže kvantitativní převaha vítězství nezaručuje. Italské ponorky měly své mouchy. Torpéda zanechávala typickou stopu, takže při útocích ve dne byly ponorky snadno odhalitelné a v noci Italové v podstatě neútočili. K torpédům se také pojí jejich velká nespolehlivost, hlavně v počátcích války. Možná překvapivě italské ponorky jen řídce útočily na konvoje. Když k tomu přidáme nerozhodnost velitelů, nepřiliš praktickou (z hlediska bojů) velitelskou věž, je jasné, proč efektivita ponorkových útoků nebyla závratná. Navíc během války se více než 50% ponorek ztratilo. Přesto ale mají Italové své "velké" muže, kteří se mohli chlubit velkou potopenou tonáží (těm je věnována část pravidel).
Gregory M. Smith vytvořil v roce 2013 hru The Hunters: German U-Boats at War, 1939-43, která vyšla pod GMT Games. Položil tak základy nové sérii ponorkových simulátorů. Následovaly hry Silent Victory: U.S. Submarines in the Pacific, 1941-45, kde byl dějištěm bojů Pacifik a nakonec The Hunted: Twilight of the U-Boats, 1943-45, čímž se autor vrátil zpět na Atlantik, pouze se obrátily role a německé ponorky se staly z lovce kořistí. Ona i ta první hra The Hunters je tak trochu předělaná klasika B-17: Queen of the Skies od Avalon Hill.
|
Předchozí trojice her v sérii
|
Všechny hry mají opravdu hodně společný základ a liší se spíše v detailech (typy ponorek, arzenál zbraní, typy mis, válečná bojiště apod.), které ale přesto dokáží přilákat i ty hráče, kteří už některý díl mají, a stejně si koupí další. Možná proto patří všechny tituly mezi bestsellery a výjimkou není ani čtvrtý díl s italskými ponorkami. Tolik úvodem, následuje už popis samotné hry.
|
Krabice společně s literaturou z domácích luhů a hájů
|
Beneath The Med (dále BtM) patří mezi jednodušší hry. Pravidla jsou napsána srozumitelně a po jednom či dvou přelouskání se můžete ihned pustit do hry. V roli velitele vybrané italské ponorky se snažíte brázdit vody Středozemního moře nebo Atlantického oceánu a potápět především britské lodě nejrůznějšího druhu (kromě konvojů si můžete troufnout i na bitevní či letadlové lodě, křižníky, torpédoborce nebo na nepřátelské ponorky). Čím větší potopená tonáž, tím větší úspěch a tím blyštivější metály na hrudi. Jak bylo řečeno v úvodu, začíná se v červnu 1940 a služba vlasti trvá až do srpna 1943. Pokud ovšem vás jako velitele nezabijí nebo nevezmou do zajetí. Během tohoto období jste se svou ponorkou buď na hlídce nebo v přístavu (La Spezia v Itálii, Bordeaux ve Francii), kde probíhají opravy a léčení zraněných. Svou ponorku si hráč vybírá na začátku hry, ale může se stát, že v průběhu přejde na jinou, většinou modernější. K dispozici jsou ponorky celkem 12 tříd s uvedením období, od něhož je možné ponorku začít používat. Každá z těchto ponorek má svou vlastní kartu, kde se eviduje poškození a celkový technický stav, pohyb na hlídce, zbraně, stavy posádky a také výsledky náhodných událostí.
|
Ponorka třídy Perla připravená na svou první hlídku
|
HLÍDKA
Před vyplutím na hlídku je potřeba nejprve loď připravit. To znamená doplnit munici (torpéda do předních i zadních hlavní a do prostorů pro znovunabití, náboje do protiletadlových zbraní, případně miny pro speciální mise). Následuje výběr oblasti, v níž bude ponorka hlídkovat. To se prování jako drtivá většina rozhodnutí pomocí hodu kostky a porovnáním s hodnotami na tzv. chartech. Jakmile je určena cílová oblast, může ponorka vyrazit. Postup ponorky na zvolené hlídce se eviduje buď na kartě ponorky anebo na speciální kartě, která říká v podstatě totéž, ale poskytuje určitý reálný obraz, kde na historické mapě se právě loď nachází.
|
Perla zahajuje svou hlídku ve východní části Středozemního moře
|
Každá hlídka začíná 2 políčky pro tranzit z přístavu, pokračuje několika políčky v určené lokaci a končí opět 2 políčky pro tranzit do přístavu. Postup je jednoduchý. V každém poli se provede test na setkání s nepřítelem. Pokud k němu nedojde (nebo dojde, ale vy se konfliktu vyhnete, pokud to je možné), posune se žeton ponorky o pole doprava. Pokud dojde k setkání, v němž se buď chcete nebo musíte střetnout, spustí se speciální procedura souboje. A tak se vše opakuje, dokud není konec celé hlídky. Hráč se může rozhodnout k návratu do přístavu kdykoliv, což znamená, že se rovnou přesměruje na nejbližší pole tranzitu a pak už standardně pokračuje opět test na setkání, dokud ponorka nedorazí do přístavu. Tranzity jsou specifické tím, že je v nich velice malá pravděpodobnost střetu s nepřítelem, neboť se nacházíte blízko bezpečí přístavu.
|
Možnosti pro hlídkování z La Spezia
|
|
Možnosti pro hlídkování z Bordeaux
|
|
Chart pro určení setkání s nepřítelem
|
SOUBOJE
Pokud výsledkem hodu na setkání s nepřítelem v chartu A3 je něco jiného než proškrtnutá kolonka, znamená to, že osazenstvo ponorky detekovalo nepřátelskou loď či nějaké uskupení. Kromě osamocené lodě bez eskorty (malé či velké dopravní lodě, tankery), se může jednat o válečnou loď (křižníky, torpédoborce nebo ponorky), velkou bitevní loď nebo přimo letadlovou loď. Narazit můžete i na konvoje s eskortou. U válečných lodí, bitveních lodí a letadlových lodí se určí hned konkrétní loď, čímž je dán i výtlak lodi. U menších lodí se musí nejprve specifikovat, zda půjde o menší či větší nákladní loď nebo tanker.
|
Chart pro určení malé nákladní lodi
|
|
Chart pro určení tankerů
|
|
Chart pro specifikaci válečných a bitevních lodí včetně letadlových
|
Následuje proces důlěžitého rozhodování. Určí se čas útoku (den nebo noc). V případě, že velitel není spokojený, může se pokusit o vyčkání do další fáze dne/noci, ale riskuje, že mezitím ztratí svou kořist. Musí také rozhodnout, z jaké vzdálenosti chce útočit, na jakou loď chce útočit a čím. V případě, že chce útočit z blízké nebo standardní vzdálenosti, je proveden nejprve test na detekci ponorky nepřátelskou lodí. To může znamenat, že nepřítel zaútočí jako první. Pokud ponorka útočí ze střední nebo delší vzdálenosti, vždy útočí jako první ona. Každé vystřelené torpédo (nebo výstřel ze zbraní na povrchu) musí projít testem na zásah lodi, kdy se aplikují nejrůznější modifikátory. I když dojde k zásahu, nemusí to nutně znamenat výbuch, protože torpéda byla nespolehlivá. Čili další hod kostkou, další test. Teprve pokud je i test na funkčnost torpéda úspěšný, loď utrpí zásah a další hod kostkou určí, jak velké poškození to je. Pokud je počet zásahů dostatečný na potopení lodi, může se posádka radovat a výtlak je zaznamenán do protokolu.
|
Pomocná karta pro souboje
|
Pokud je loď poškozena, může se velitel ponorky rozhodnout loď pronásledovat. Lodě ale často bývají doprovázeny eskortou a to znamená, že po výstřelu je možné, že nepřítel vaší pozici zjistí. To je řešeno opět pomocí hodu kostkou s aplikací modifikátorů. Zjíštění ponorky skoro vždy znamená zásah. Hloubkové miny dokáží nadělat velkou paseku na ponorce i na posádce. Pomocí několika hodů je každý zásah spojen s konkétní částí lodi nebo posádky. Může se postupně zvyšovat poškození trupu, může dojít k zatopení lodi, ke zranění či úmrtí posádky. Porouchat se může spousta přístrojů, které mají vliv na funkčnost některých systémů, což se projevuje buď modifikátorem na hod kostkou nebo nemožností např. vystřelit torpédo, protože jsou dvířka zablokovaná atd. Jakmile je ponorka detekována, škody přiděleny, musí se opět provést detekce ponorky nepřítelem. Cyklus se opakuje, dokud tzv. neupláchnete.
|
Perla poté, co sice potopila tanker Calchas, ale byla detekována jeho eskortou a zasáhlo ji několik hloubkových min.
|
Po boji je možné některé systémy opravit, k čemuž vám může pomoci i kvalita posádky. V případě, že je hlavní technik vážně zraněný nebo mrtvý, opravy se podaří je výjimečně. Útočit mohou ale také letadla, proti nimž je možné se bránit protiledadlovými zbraněmi. V tomto případě ale dochází k simultánnímu útoku, takže je klidně možné, že letadlo je sestřeleno do moře, ale zároveň ponorka utrpí vážné poškození.
|
Chart pro úspěšnost torpéd, detekci ponorky a přidělení škod
|
PŘÍSTAV
Přístav je skvělé místo. Ponorka si zde po návratu z mise pobyde měsíc (nebo 2 v případě některých typů ponorek), během něhož se vyléčí lehce zranění členové posádky a opraví se až dva poškozené systémy. Pokud ale je poroucháno více systémů (nebo trup), znamená to, že pobyt v přístavu se může protáhnout na více měsíců. Těžce zranění nebo mrtví jsou nahrazeni novými členy. Může tak v určitém případě dojít i ke snížení kvality posádky. Ta začíná na úrovni "trained", přičemž další úrovně jsou "green", "veteran" a "elite". Může dojít i k povýšení posádky a některých odborníků na lodi. V případě potopení bitevní či letadlové lodě jsou udíleny medaile, které je možné v podobě žetonů "připevnit" na vojenskou uniformu na speciální kartě. Po nuceném pobytu v přístavu začíná opět "všední" kolotoč hlídek. Jak jsem uvedl na jiném místě, velitel ponorky zaznamenává průběh hlídky na speciální záznamových arch. Pro každý měsíc je tam jeden řádek. Po konci celé kariéry (dokončením poslední hlídky v srpnu 1943 nebo smrtí či zajetím kdykoliv dříve) se vše sečte, podtrhne a vyhodnotí.
|
Chart pro určení poškození včetně oprav
|
|
Průběh hlídek a oprav v přístavu Perly během roku 1940. |
CO SE NEVEŠLO...
Do popisu základních mechanismů se nevešlo docela dost věcí. Během hlídky může dojít (při prvním hodu dvou šestek) k náhodné události, která může být pozitivní i negativní. Dalším atraktivním prvkem jsou speciální mise, které se liší svým provedením. Může se jednat o doručení zásob, pokládání min, převoz komanda nebo narušení konvoje směřujícího na Maltu. Asi nejzajímavější misí jsou tzv. "lidská torpéda", což byla specialita italského námořnictva. Dva muži se připoutali k torpédu, které nasměrovali k cíli, což byla většinou kotvící nepřátelská loď v přístavu. Torpédo s časovou spouští pak připevnili k trupu lodi a poté následoval úprk pryč od detonace. Nezmínil jsem také možnost potápět se hlouběji v souboji, aby došlo ke snížení pravděpodobnosti detekce, což ale zase znamená velký nápor na trup, který to vše nemusí vydržet. Řadu dalších drobností vynechám, protože už nespadají do rámce článku typu představení hry.
|
Velitel ponorky osobně. Zatím bez medailí, pouze hodnocení posádky je zde zaznamenané. Snad se podaří nějaká ocenění získat!
|
Hráče předchozích dílů možná zajímá srovnání s BtM. Bohužel fyzicky nemám žádný předchozí díl, takže následující výčet přejímám z recenzí v zahraničí. Žetonky jsou o něco větší, takže i lépe manipulovatelné a čitelné. Co se týče hratelnosti, určitě největším plusem jsou speciální mise, které jsem už uváděl. Hlavně "lidská torpéda" přidávají hře další rozměr a skoro působí jako další minihra. Také systém ocenění velitele ponorky a členů posádky doznaly vylepšení. Celkově ale myslím mohu jednoznačně konstatovat, že kdo už hrál některý z předchozích dílů, nebude pro něj skoro žádný problém se do BtM dostat v podstatě po prvním přelouskání pravidel. |
Pravidla a sada kostek ve hře
|
PRVNÍ DOJMY
Při hraní jsem měl dost podobné pocity, jako při hraní Phantom Leadera. Jen s tím rozdílem, že zde je míra rozhodování hráče mnohem menší. Překvapivě mi to ale vůbec nevadilo. I zde totiž funguje narace, tedy vyprávění děje prostřednictvím rozhodnutí a jejich následků. Zažíval jsem chvíle napětí, kdy jsem potkal velkou bitevní loď, kterou jsem ale nakonec nedokázal potopit a následně jsem byl rád, že jsem vyvázl bez pošramocení. Jak popsat pocit, když se povede potopit během jedné hlídky 2 válečné lodě, získáte válečný kříž, načež v další hlídce vaši ponorku potopí eskorta konvoje. Právě pro tyhle chvíle adrenalinu asi člověk hraje tento typ hry. Komu vadí přílišná závislost celé hry na vrtochu kostek, ten by se asi měl BtM vyhnout. Na druhou stranu je zaručeno, že dvě kampaně po sobě nebudou nikdy stejné. Velký plus vidím v tom, že hru je možné relativně rychle rozestavit a během večera u rozsvícené lampičky i dohrát. Malou výtku bych asi směřoval na soubojovou kartu, kde bych asi přidal nějaké další informace. Řadě hráčů možná bude chybět něco jako hlavní herní mapa, která zde není. Karta se Středozemním moře nebo s Atlantikem je čistě abstrakní, není pro samotné hraní vlastně potřeba, je možné si vystačit s políčky pro hlídkování na kartě ponorky. Osobně jsem ji používal jen zpočátku. Tak to je vše, co jsem měl na srdci při představení BtM. Uršitě ale bude následovat ukázková hra, kde doufám přežiju se svou ponorkou alespoň 2 roky války a získám nějaké medaile!
KOMPONENTY:
- 2 archy žetonů
- pravidla (24 stran)
- 5 oboustranných herních karet (chartů)
- 1 záznamový arch pro evidenci hlídek
- 1 herní karta pro ocenění velitele
- 6 oboustranných herní karet ponorek
- 1 oboustranná herní karta s mapou Atlantiku a Středozemního moře
- 1 herní karta pro souboje
- 3 šestistěnné kostky, 1 dvacetistěnná kostka a 2 desetistěnné kostky
Designer |
Gregory M. Smith |
Rok vydání |
2020 |
Vydavatel |
GMT Games |
Počet hráčů |
1 |
Pekna recenzia. Aj som po tej serii pokukoval,ale nakoniec som skoncil u U-boat leadera s taktickou expanziou. Inu, nechystas predstavit nieco zo serie Next War, prip. nejaky COIN ?
OdpovědětVymazatDíky! Ponorkových sólo her je docela dost na trhu. Mně paradoxně při výběru hry z této série nejvíc lákaly ty italské ponorky. Moc často se ve wargamesách nesetkávám s italskou stranou. U-boat Leader byl taky v hledáčku (podobně jako GATO Leader) a věřím, že by mě taky bavil.
VymazatK sérii Next War... Já už měl několikrát v košíku India-Pakistan a Tchaiwan (ostatní mají moc obří mapy na můj stůl). Jenže nakonec jsem si řekl, že ještě nedozrál čas :) Tam je to pro mě dost zapeklité s pravidly, strašně moc situací, které v pravidlech moc popsány nejsou. Takže pořád čekám, kdy se to ve mě zlomí. Je to sólo friendly, takže za mě OK.
COIN hry budou určitě. Chtěl jsem začíst Labyrinthem jako jejich duchovním předchůdcem. A jako první COIN asi dám něco lehčího, začít Vietnamem nebo hodně komplexním Pendragonem by asi nebylo ideální.
Pěkné představení, mám Hunters i Hunted a pošilhával jsem i po tomhle, ale než jsem došilhal, oznámil autor další hru z této serie, a to Japonsko. Takže zatím italy odkládám, protože představa I-400.... :D
VymazatA je tedy pravda, že Hunted jsou o něco obtížnější na úspěšné dokončení než Hunters? O tom japonském dějišti v novém dílu série vím, i když jen to, že to bude za Japonce. Docela mě to překvapilo, když Silent Victory vlastně se už v Pacifiku odehrává (i když Hunters a Hunted jsou vlastně tako skoro to samé).
VymazatUrčitě, Hunted nabízí mnohem víc možností jak zhebnout :) Jsou tam pokroky v technologiích a není sranda to přežít. Člověk si utvoří pevnější vztah k vycvičené posádce. Což platí zejména při kombinační hře od roku 39 - 45. Čekám teď na zvláštní rozšíření se speciálními ponorkami, pak to bude zase úplně jiná hra. Ta Japonská strana přinese asi jiný styl a pohled na ponorkovou válku, jsem vážně zvědav, jestli se tam ukážou specialitky typu I-400, trpasličí ponorky atd.
Vymazat