Nikdy mě nenapadlo, že najdu jméno Bruce Shelley jako autora vědomostní hry. Je to pár dní, co jsem dočetl knihu od Sida Meiera Život v počítačových hrách. Bruce Shelley se stal velkým přítelem Sida v dobách, kdy v MicroProse vytvářeli Railroad Tycoon nebo třeba Civilization. I v této knize je totiž zmíněn Avalon Hill jakožto přechozí Bruceova štace a především jeho asi nejznámější kousek, a tím je slavná 1830: Railways & Robber Barons. Jenže to už je rok 1986 a tam ještě zdaleka nejsme. Ať se mi to nechce věřit, tak je to skutečnost. Bruce je autorem hry Game of Trivia. Hra má jednoduchý koncept i cíl. Tím cílem je získat jako první dostatečný počet správných odpovědí k dosažení bakalářského titulu ve hře. Hráči začínají jako "freshmeni", což jsou studenti prvního ročníku univerzity. Postupně se propracovávají přes tituly sophomore, junior a senior (běžná označení v USA) až k poslední metě, kterou je právě bakalářský titul.
 |
Pokud si říkáte, že to nejsou úplně jednoduché otázky, jste na tom stejně jako já. |
V půlce své "cesty" si mohou hráči zvolit hlavní a vedlejší obor z jedné ze 6 různých "škol" zahrnujících komunikaci, vědu/techniku, společenské vědy, výtvarné umění, zdraví/fyzio a studentskou unii. Ta hlavní bakalářská zkouška se skládá z otázek z hlavního i vedlejšího oboru. Ke hře existuje překvapivě i VASSAL modul. |
VASSAL modul. Díky němu alespoň mohu dát obrázek herního plánu |
Ve stejném roce vyšla i párty hra s názvem Game of Slang, jenže o ní se nedochovalo téměř nic. Na BGG produktová stránka není, ale třeba na eBay v době psaní článku je na prodej zatavená krabice zhruba za 1115 Kč. Rok 1981 ještě doplním o informaci, že vyšla 3. edice hry Flat Top, kterou jsem představil v minulém díle. No a poslední zmíněnou hrou bude abstraktní dedukční hra od Sida Jacksona Sleuth, která měla premiéru v roce 1971 pod křídly 3M.
 |
Praktická rada všem maminkám aneb reklama Avalon Hill z roku 1981 |
1982Jak jsem už naznačil na začátku, rok 1982 byl katastrofálním rokem pro největšího konkurenta AH na poli historických a válečných her. Firma SPI zakončila svou agónii tím, že ji koupila známá společnost TSR. Avalon Hill na to zareagoval a snažil se nalákat některé klíčové osobnosti SPI (Mark Hermann, John Butterfield, Eric Lee Smith a další). To se jí povedlo a vznikla firma Victory Games, která byla jakousi divizí AH, ale přitom si ponechala duch SPI, avšak bez naprosto šíleného a zabijáckého vydavatelského plánu, který měl na svědomí konec SPI. Historii SPI i VG bych chtěl zpracovat samostatně, takže v této kapitole nebudeme rozebírat detaily těchto jinak velmi zajímavých událostí.

Dnešní díl je docela hojně zastoupený fantasy tituly. Tím dalším v řadě je Dragonhunt, v němž 2 až 6 hráčů představují postavy králů ve fantasy světě Awaron. Tento svět je periodicky devastován drakem Brimstonem a hráči tak bojují nejen o nadvládu nad zemí, ale musí také vytvořit dostatečnou armádu na poražení draka. Po mapě navíc putují různé mytické bytosti, které vojskům mohou pomoci, ale také mohou být velkou překážkou. Hráč, jehož síly třikrát zraní draka, získá magický meč mágů, který může použít, aby draka dorazil a vyhrál celou hru. Přesuny armád probíhají na hexové mapě a to pomocí karet. Protože v té době vycházela řada fantasy wargames, je třeba zasadit Dragonhunt do této souvislosti. To znamená, že kritika hru nepřijala nejlépe. Nejvíce byl hře vytýkán až příliš velký podíl náhody, značná délka jedné partie a především nedostatek skutečné strategie, kterou hra poskytuje. Jeden z kritiků si rýpnul, že je to Tolkien bez vznešenosti. Zajímavé je, že ačkoliv je minimální počet hráčů 2, tak v časopise The Boardgamer se objevila informace, že se velmi dobře hraje sólo za všechny krále.
 |
Situace zhruba v polovině hry 3 hráčů |
 |
Speciální soubojová tabulka pro střet s drakem |

Téma sedmileté války je z mého pohledu zastoupeno ve válečných hrách naprosto mizivě. K těm několika málo titulům, které se řadí mezi úspěšné a povedené, patří Frederick The Great: The Campaigns of The Soldier King 1756-1759. Dvojice autorů Edward Curran a Frank Davis vymyslela hru pro SPI, které ji přidalo v roce 1975 jako přílohu k časopisu Strategy & Tactics, a později ji ještě jednou nabídlo fanouškům v ziplock verzi. Když se SPI ocitlo ve finančních problémech, prodalo práva na hru AH. Tam padlo rozhodnutí vydat hru v krabici, jak si zaslouží. Rodger McGowan pro ni vytvořil signifikantní cover, který mám moc rád. Hra samotná je hex & counter wargame na operační úrovni, kde jednu stranu představuje Fridrich Veliká se svým spojencem (Hannover) a proti němu stoji koalice, kterou tvoří Francie, Rakousko, Rusko a několik dalších menších evropských zemí. K dispozici je 7 scénářů, odpovídajících 7 letům války, takže 1 scénář = 1 rok. Zahrát si může více než jen 2 hráči, na obou stranách je povolené přizvat po 1 hráči a rozdělit si armády dle libosti.  |
Prázdná mapa s ukázkou žetonků |
Důraz je zde kladen na vedení a manévrování. Kupříkladu bojové jednotky se nemohou přesouvat, pokud nemají lídra. Taktéž zásobování hraje klíčovou roli. Jak poznamenal Graham Buckell v knize The Best of Board Wargaming: "...zásobování a manévrování je důležitější než samotná bitva. Bitvy jsou využívány k potrestání protivníkových chyb, za předpokladu, že jste nepodcenili jeho sílu." Wargameři byli tak trochu rozdělení v názorech na hru. Někteří ji považovali za jednu z nejlepších simulací na trhu, zatímco jiní argumentovali tím, že když je hlavním cílem hry vyhnout se pokud možno bitvě, tak je pak trochu nudné hrát takovou hru 6 až 8 hodin. Dokonce se objevila i kritika 3 nových scénářů (původní SPI verze měla čtyři), které prý jsou nevyvážené a dokonce mění i vítězné podmínky v původních scénářích. Na BGG si hra drží rating 7.0, což je po tolika letech dle mého výborná známka.

Představte si situaci, kdy jdete večer po ulici rušného města se svou drahou polovičkou, když tu zastaví u vás auto a z něj vyjde zcela nahý muž, ukloní se, a zeptá se vás, zda mu můžete poskytnout nějaké oblečení. Co byste v takové situaci dělali? Nebo najdete na ulici peněženku narvanou bankovkami. Odnesete ji na Ztráty a nálezy? Párty hra Game of Dilemmas nabízí zhruba 150 podobných situací, na nichž se můžete vyřádit s lidmi, kterým nevadí odpovídat na klasickou otázku "Co byste dělali, kdyby...?" Hru je možné hrát i v týmech nebo jednotlivci proti sobě. Odpovědi jsou obodovány a na konci hry je vítězem hráč s nejvyšším počtem bodů. Dokonce je zde i slovní hodnocení v závislosti na dosažených bodech. Možná bylo záměrem autora (Ralph L. Woods) přimět účastníky hry nejen odpovídat, ale také debatovat a hodnotit odpovědi dle vlastního úsudku. |
Arch pro zápis odpovědí se závěrečným ratingem, který vtipně hodnotí ty méně úspěšné respondenty. |

V únoru 1941 byl Erwin Rommel vyslán do severní Afriky, aby stabilizoval situaci na frontě poté, co britské síly porazily italskou armádu. A právě Rommelovo tažení simuluje hra PanzerArmee Afrika, který vyšla již v roce 1973 pod křídly SPI. Autorem této válečné hry pro 2 je legenda Jim Dunnigan. SPI hru vydalo jako mnoho dalších v časopise Strategy & Tactics. Avalon Hill práva koupil i přestože již toto téma pokryl dříve hrou Afrika Korps. PanzerArmee Afrika však byla jiná hra, přinesla řadu neotřelých zvratů do jinak velmi tradiční hex & counter skupiny her. Pokud bych měl zmínit některý ze zajímavých herních prvků, byla by to určitě schopnost jednotek, které "přežijí" útok, zahájit ihned poté protiútok s dvojnásobnou silou. Překvapilo mě také číslo udávající počet bodů přesunu, které se na některých jednotkách pohybuje v hodnotách od 50 do 60. Přesto nejde o žádnou komplexní hru (pravidla mají pouhých 8 stran!) a stejně tak délka hry je rozumná. Cíle obou stran jsou jasné. Němci (společně s Italy) chtějí získat město Alexandria kvůli kontrole Suezského průplavu. Spojenci jim v tom musí zabránit. Verze AH přinesla pevnou mapu a přidala také pár desítek žetonů. |
Mapa z pevného kartonu, na pravé straně hlavní cíl Rommelova snažené - město Alexandria. |
V SPI verzi bylo skoro nemožné za Osu vyhrát. Jediná možnost byla obsadit Tobrúk a udržet jej. Tímto způsobem bylo možné dosáhnout menšího vítězství. Toho si byli vědomi v AH a proto přinesli některé změny, které toto napravily.

Golf jsem hrával v 90. letech na počítači (PC). Po roce 2000 přišla ještě jedna výjimka v podobě rpgčkového Mario Golf: Advance Tour na GBA SP. Nicméně s golfem v reálné podobě nemám žádnou zkušenost a až tolik mě neláká. Zato zpracování golfu v deskové podobě mě vyloženě láká. Pro Golf je především statistická simulace golfu. To by mělo říkat vše. Hráči mají vlastní kartu PGA golfisty se statistikami reálných hráčů. Zúčastnit se mohou dvou slavných hřišť své doby - Pebble Beach a Augusta National. Drtivou většinu procedur obstarává hod kostkou a konzultace s nejrůznějšími tabulkami. Hráč samozřejmě může vybírat ze své sbírky holí. Hraje se na 18 jamek a vítězí hráč s menším počtem úderů na celé hřiště. Pro Golf patří do sportovní série Sports Illustrated. Protože k dispozici je až 36 karet golfistů, může se hry zúčastnit stejný počet hráčů. |
Booklet s dvoustránkou k 18. jamce hřiště Pebble Beach |
U sportu zůstaneme. A dokonce nezměníme ani sportovní sérii Sports Illustrated. Ačkoliv to z příšerného obrázku na krabici nevypadá, Slapshot je hokejový manažer. Přesněji řečeno, hráči představují hokejové manažery, kteří se snaží dostat své týmy do play-off a nakonec i vyhrát titul. Během základní části je možné týmy vylepšovat pomocí výměn hráčů a také díky draftům, které jsou vždy velkou událostí v USA. Při hře může dojít ke zraněním hokejistů. Mezi 66 hokejisty, které mohou být součástí týmů (maximální počet týmů je tak 11), jsou dobří hráči, vyloženě špatní a pak mezi nimi najdete i zlé muže. Autorem hry je Tom Dalgliesh, který stojí např. za blokovými válečnými hrami od Columbia Games, ale měli jsme možnost se s ním setkat také u hry Napoleon: The Waterloo Campaign, 1815.  |
Obsah krabice |
Jednou z nejvíce očekávaných her roku 1982 bylo rozšíření ke hře Squad Leader. Nenechte se mýlit tím, že šlo o pouhou expanzi, která přidala "jen" další zbraně a jiné detaily k americkým jednotkám. I přesto, že se fanoušci nedočkali slíbených italských jednotek, obsahoval G.I. Anvil of Victory: A Squad Leader Gamette neskutečných 1040 žetonů pro pěchotu a dalších 528 pro vozový park včetně tanků. Neskutečné. K tomu 5 dalších map a více scénářů, než měla základní hra. Problémem se však staly žetony ze základní hry, které nebylo možné v expanzi použít. Také grafika na žetoncích se úplně nevyvedla a podstatné byly i zásahy do pravidel, které měly opět zjednodušit některé procedury. I tato skutečnost vedla k pozdějšímu vydání mnohem známějšího synáčka - Advanced Squad Leader. I přes zmíněné problémy se hře (nebo spíše datadisku) dostalo zadostiučení v podobě nominace na nejlepší hru z období 20. století v rámci CSR Awards. Ještě musím připomenout fantastický cover od RBM.  |
Fotku ze hry jsem nesehnal, tak alespoň výsek z části komponent |
Za velmi ambiciózní hrou The Struggle of Nations stojí Kevin Zucker, který má už dnes na triku řadu skvělých her s napoleonskou tématikou. Předmětem této simulace je osvobozování (každý si může dosadit uvozovky) Německa a Napoleonovo podzimní tažení v Sasku v roce 1813. Zucker se v této hře snažil rozšířit svůj herní systém ze série Campaigns of Napoleon, který započal hrou Napoleon at Bay: The Campaign in France, 1814, jenž vydal v roce 1978 pod hlavičkou OSG (i tuto hru později vydal AH, ale to až v příštím díle). The Struggle of Nations je skutečně detailní simulací války na operační úrovni (komplexita na BGG je 4.29). Hexová mapa je nádherná, ale bohužel hexy jsou poměrně malé. Ve hře se navíc používají žetony, které zabírají 2 hexy, což ne každému vyhovuje. Důležitým herním prvkem je zde opotřebovanost a vyčerpanost vojsk, což znesnadňuje především manévrovatelnost.  |
Detail mapy a dvouhexového žetonků. Doufám, že je možné rozpoznat, že hexy jsou opravdu hodně malé. |
Co však nelze hře upřít, je ten správný napoleonský "feeling". Jen je potřeba se dostat přes složitá pravidla (44 stran) a rozchodit herní systém. V rámci CSR Awards si hra vysloužila nominaci v kategorii nejlepší hra z období před 20. stoletím.
 |
Organizační schéma francouzské armády |

Jednou z nejznámějších fantasy wargames je zcela bezesporu Titan. Na BGG má velké množství fanoušků, mezi které se počítám i já. Hra vznikla již v roce 1980 a měla trefný podtitul "the monster slugathon". Tehdy ji vydala firma Gorgonstar Publications. Avalon Hill se k licenci dostal v roce 1982 a první, co udělal, byla změna coveru. Další změny ve hře už byly spíše marginální. O čem tedy Titan je? 2 až 6 hráčů ovládá jednu či více armád nejrůznějších mytických stvoření (gargoylové, jednorožci, gorgony, váleční medvědi a spousta dalších). Všem armádám velí titán, což je de facto hráčovo alter ego. Stacky jednotek (legie) ale může do bitev vést i andělé či archanděl. Legie se pohybují po úžasně zpracované mapě, kde jsou barevně označené nejrůznější typy terénů, které si můžete představit. Není to ale tak, že se můžete pohybovat do všech směrů, častokrát z jednoho pole vede jen jedna cesta dovnitř a jedna ven. Tam, kde legie vstoupí, může najímat stvoření typické pro tento terén. Pokud vstoupí na pole, kde je cizí legie, dochází k bitvě. Každý typ terénu má svou vlastní hexovou mapu pro bitvu! Jednotky, které jsou na tomto terénu doma, mají v bitvě různé výhody. Některé jednotky zase mohou střílet z dálky.
 |
Hlavní herní plán s propojenou "sítí" terénů. V horní části žetony populární stvůr i nestvůr. Vlevo bitevní mapa pro typ terénu širé pláně. Bohužel zrovna tento typ terénu má asi "nejnudnější" mapu. |
Ačkoliv to z popisu vypadá na fenomenální hru, tak i zde se najdou mušky. Stacky žetonů jednotek jsou tajné. V případě, že máte např. 3 až 4 stacky po 5-6 jednotkách, nevzpomenete si přesně, jaké jednotky každý z nich obsahuje. Takže ideální je evidovat si seznam někde bokem. Ve hře je eliminace hráče. Jakmile je hráčův titán poražen v boji, hra pro něj končí. Což nezní na první dobrou špatně. Jenže v případě hry většího počtu hráčů (4-6) už to může znamenat, že eliminovaný hráč bude koukat třeba další 4 hodiny, než hra skončí. A ta končí až ve chvíli, kdy na herním plánu zůstane jediný přeživší titán. Ano, délka hry je docela problém a ta roste s počtem hráčů.
 |
Pohled na kompletní mapu včetně legendy, jaké jednotky je možné rekrutovat na konkrétních terénech |
K mému nesmírnému překvapení Titan neproměnil svou nominaci na nejlepší fantasy hru roku v zisk pomyslné trofeje při vyhlašování CSR Awards. Nebudete tomu věřit, ale tenkrát v této kategorii zvítězila hra, která se prodává ještě dnes a dokonce v době psaní je skladem v českých eshopech! A je to Sherlock Holmes Consulting Detective: The Thames Murders & Other Cases! Nevím, jestli to spadá do kategorie fantasy, ale to už je dneska jedno.
 |
Grafický skvost z edice od Valley Games |
V roce 2008 se dostala k licenci firma Valley Games a vydala nádhernou edici, kterou jsem si osobně musel v té době koupit. Dodnes patří k tomu nejhezčímu, co mám ve sbírce. Herní plán je snad ještě hezčí a žetony jednotek jakbysmet.
 |
Foto mé krabice nové verze Titanu |
S fantasy žánrem ještě nekončíme. Wizards má sice hodně generický název, ale jinak to je zajímavý kousek. Využívá modulární mapu tvořenou hexy, takže je možné mít jiné rozložení hrací plochy pro každou hru. I zde se uplatňuje princip společného boje 2-6 hráčů proti zlému duchovi v "Začarovaných ostrovech". Vítězí ten, který hlavního bosse porazí, ale hra má pojistku proti tomu, aby hráči pouze vyčkávali. Pokud se totiž ducha nepodaří zabít, prohrávají všichni. Hráči se snaží zvýšit úroveň své postavy (druid, wizard a sorcerer) na 4. úroveň kompletací questů, jenž zahrnují cestování po ostrovech, kterých je celkem 18. Systém nutí hráče tyto questy plnit, protože každých 14 kol (jedno kolo = 1 den) se ověřuje, zda hráči splnili alespoň 10 questů. Pokud tuto podmínku hráč nesplní, jeden ostrov zmizí z herního plánu. Což má dopad na plnění questů, protože už nelze splnit další questy, které jsou se zničeným ostrovem spojeny.  |
Hra v plném proudu... |
Po dosažení 4. úrovně může hráč začít sbírat svaté gemy od šesti vznešených čarodějů (nemá už povinnost plnit questy). Je tu také přítomen falešný čaroděj, který brojí proti hráčům. Teprve po získání gemů je hráč připraven na finální boj. Ve finále to znamená, že po dosažení poslední úrovně, jdou hráči i proti sobě s cílem ukrást svatý gem a vyřadit protihráče z boje. |
Protože předchozí obrázek není nejkvalitnější, přidám detailnější pohled na zelenou kouzelnici na jednom z ostrovů |

Už bylo načase, aby se i Avalon Hill zmocnil deskového zpracování takové legendy, jakým byl Robin Hood. Ale šel na to jako v řadě jiných případů oklikou. Legend of Robin Hood je dílem Joe Bisia, který hru vytvořil v roce 1979 pro OSG. Tehdy hra vyšla v ziplocku a teprve AH v nové edici přidal krabici. V této dvojkovce stojí na jedné straně Robin Hood, jenž je puzen vznešenou myšlenkou okrádat bohaté a následně podarovat chudé. K tomu účelu musí naverbovat věrnou skupinu mužů. Druhou stranu zastupuje šerif z Nottinghamu, jenž se pomocí vojáků snaží chránit (bohaté) pocestné a zajímat Hoodovy muže. Typické kolo vypadá tak, že Robin přesouvá své jednotky z oblasti do oblasti ve snaze je co nejlépe rozmístit, aby mohl verbovat nové lidi a přepadat pocestné, kteří prochází Sherwoodem. Rozmístění sil je také hlavní činností šerifa. Jakmile se ocitnou jednotkou obou stran v jedné oblasti, dochází k bitvě. Ta se řeší pomocí kostek, které simulují střelbu z luku a boj zblízka.  |
Moment z konce hry. |
Přestože mají pravidla pouhých 6 stran, vešla se do nich i lukostřelecká soutěž, převleky a svatba Marion (v pravidlech v kapitole 13.1 je zákaz bigamie!). Stejně jako Titan byl Legend of Robin Hood nominován v roce 1982 na nejlepší fantasy hru roku.

Rok 1982 zakončíme jednou z nejslavnějších deskových her vůbec. Geniální britský tvůrce Francis Tresham (mj. zakladatel žánru 18XX) přišel jako první s hrou Civilization, kterou jeho vlastní vydavatelství Hartland Trefoil vrhlo na trh v roce 1980. Avalon Hill získal licenci pro USA o rok později. Hra nabídla hráčům dnes již známý koncept vývoje vlastní civilizace od počátku věků (cca 80 tisíc let před n. l.) až po období římské říše cca kolem roku 250 n.l. Na výběr je až 9 civilizací (např. Babylóňané, Egypťané, Italové nebo třeba Afričané). Hry se může účastnit 2 až 7 hráčů a cílem každého z nich je dosáhnout na stupnici vyspělosti (Archeological Succession Table) posledního patnáctého pole. Herní plán se soustřeďuje na oblasti kolem Středozemního moře a je rozdělen na několik regionů. V čem může být pro neznalé Civilizace zajímavá, je to, že se se nezaměřuje na válku a boje. Místo toho jsou hráči vybízení k obchodování a spolupráci, aby se jejich civilizace posunuly vpřed. Což neznamená, že se ve hře nedá válčit.  |
Pěkný pohled na obsah druhého vydání z roku 1982 |
Civilization jako první desková hra přišla s konceptem tzv. stromu technologií (technology tree). Tedy to, co je dnes běžné jak v deskových, tak i počítačových hrách. Tyto "technologie" mohou hráči objevovat či vynalézat podle předem daných postupů. Získání technologie přináší nejen specifickou výhodu, ale její bodové hodnocení posouvá civilizaci na stupnici vyspělosti. Budování měst má za následek zisk surovin, přičemž může při jejich získání dojít k některé z několika katastrof.
 |
Některé z karet technologií |
Je logické, že hra měla úspěch u hráčů i kritiků. Nevadila ani delší herní doba, která klidně mohla přesáhnout i 10 hodin. Je samozřejmostí, že hře připadla i trofej pro nejlepší deskovou hru v kategorii pro nejlepší hru z období před 20. stoletím.  |
Herní plán se v průběhu hry notně zaplňuje žetonky. |
Pokud znáte počítačovou "Civku", která vyšla o 10 let později, tak asi víte, že má s touto deskovou Civilization něco společného. Sid Meier se pro svou hru sice (podle jeho slov) neinspiroval u deskové verze, ale problém byl stejný název. Přestože je otázka, jak by dopadl případný soud, tak ve skutečnosti se v MicroProse rozhodli jednat rychle a jednoduše dorazili do sídla AH a zaplatili licenční poplatek za název hry a tím bylo vymalováno (opět odkazuji na knihu Život v počítačových hrách). Dnes vlastní licenci na značku Civilization firma Hasbro, která bohužel pohltila mé oblíbence z MicroProse. Avalon Hill se v roce 1995 pokusil o vlastní počítačovou verzi deskovky ve hře Advanced Civilization, která se ale nemohla s tou Sidovou rovnat. |
Screenshot z pc verze |
V roce 1982 vyšla i taktická válečná hra pro dva Fredericksburg z období americké občanské války. Jenže se nedochovalo v podstatě nic. Žádný záznam na BGG, obrázky také mlčí. Je pravděpodobné, že šlo o reprint stejnojmenné hry, kterou vydalo SPI v roce 1975. Ale potvrzené to není. A tak jediné, co se dochovalo, je počítačová verze hry, která vyšla ve stejném roce na počítače TRS-80. ZÁVĚR
I když tento díl pokryl pouhé dva roky podnikání Avalon Hill, mám pocit, že to bylo velmi produktivní období. I tentokrát bychom mohli mluvit o zlatých časem firmy, které budou ještě pár let pokračovat, než vše krásné skončí. Opět je velmi těžké vypíchnout hry, které mě oslovily nejvíce, ale přece kvůli tomu neporuším své pravidlo. Takže jaké 3 hry bych si z fleku koupil/zahrál? Civilization, Freedom in Galaxy a Struggle of Nations a to v tomto pořadí. A to je prosím pěkně z dnešního dílu vše.
Jako vždy na konci, i tentokrát se sluší a patří uvést zdroje, bez kterých bych dával těžko dohromady obsah:
- YTB kanál Legendary Tactics a jeho série o historii AH
- Wikipedia
- BGG (pomyslné velké díky těm, kteří nafotili komponenty her)
- Časopis The General
Vycerpavajuce, ale krasny clanok. Som nevedel ze Tresham stoji za Civkou.
OdpovědětVymazatDown with the King a Storm over Arnhem zaujaly. Civka taky ale tam jsem moc odkojen pc a podobné deskovky tak ignoruju :D
OdpovědětVymazatKunick