Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (květen 2024)

Během května se objevilo pramálo novinek s podporou sólo hraní. A tak jsem dal šanci hrám, které je možné hrát sólo za obě strany. A vytáhl jsem na světlo i tituly, které byly oznámeny mnohem dříve než v květnu. Mám k nim jednoduše nějaký vztah a navíc se pomaličku se blíží k vydání. 

Pokud vás zajímá, co aktuálně hraji, tak je to Normandy '44 od Marka Simonitche. Fotky z úvodní vyloďovací fáze jsem dával na Facebook, takže je jasné, která hra bude představená na blogu a to (doufám) ještě v červnu. Taky jsem si uvědomil, že už dlouho nevyšel žádný tematický článek. Stále v hlavě nosím jeden velký námět. Pokud se do něj pustím, čeká mě řehole, protože by to byl seriál na cca 10 dílů. V podstatě by to pro mě byl záběr pro tento i příští rok. Sbírám na něj síly, ale cítím, že by mě to bavilo a stejně tak věřím, že by to mohlo zajímat i vás čtenáře. A pozor nejedná se o představení žádné známé série. Půjde však o pořádný ponor do historie. Chtěl bych začít sepisovat už během 2 týdnů, tak uvidím, jak mi to půjde. Pokud ano, podám bližší informace v příštích novinkách. 

STRIKING FLINT (Hollandspiele)

Na úvod tu máme spíše historickou než válečnou hru. Vzít si jako ústřední motiv stávku v městečku Flint ve státě Michigan svědčí o autorově odvaze. Pro řadu hráčů asi naprosto neatraktivní námět, ale to předpokládám není případ čtenářů blogu. Tato stávka totiž nebyla jen obyčejnou stávkou. V roce 1937 stávkující přiměli společnost General Motors, aby konečně řešila naprosto otřesné pracovní a životní podmínky svých zaměstnanců. Výsledkem stávky také bylo uznání odborů (United Auto Workers). 

Hra je určena pro 1 až 5 hráčů. Ti zastupují jednotlivé výbory (commitee) ve snaze dosáhnout svých cílů. Protože jde o kooperační hru, musí spolu výbory často spolupracovat. General Motors totiž není žádný slabý cíl. Má k dispozici značné zdroje, může si najmout zločince, stávkokazy, může uplácet tisk, pokoušet se o vystěhování lidí apod. Zajímavě je zde implementována mechanika worker placement. Umístěním pracovníka totiž nespustíte akci, nýbrž ji zabráníte v provedení. Pro lepší vtažení do hry je ve hře balíček karet s reálnými událostmi. Pravidla mají mít pouhých 8 stran, takže nečekejte nějakou komplexní záležitost. Bohužel jsem nenašel ani bližší popis hry v jednom hráči. Ale čekám spíše, že hráč bude ovládat všechny "frakce" s cílem jednoduše dosáhnout nejvyššího skóre.

Balíček karet událostí a také přehled 5 výborů


Rozehraná partie

Designér: John du Bois
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/407548/striking-flint0

CACTUS AIR FORCE: Air War Guadalcanal (Compass Games)

Další zástupce sice není úplně horkou novinkou, hra byla ohlášena o něco dříve, ale ušla mé pozornosti, takže to hodlám napravit. Cactus Air Force je taktická hra, která ztvárňuje letecké boje nad Šalamounovými ostrovy na konci roku 1942. V průběhu kampaně hráči těží z úspěšných dogfightů - získávají povýšení a zlepšují své schopnosti. Hráč za Japonce posílá své letky z letecké základny v Rabaulu ve snaze dostat Američany pryč z Guadalcanalu i pomocí bombardování jejich pozic. Naopak jeho protivník se snaží udržet na ostrově stůj co stůj. Operační mapa slouží pro přesuny letadel. Jakmile se protivníci potkají, odehraje se letecká bitva na zvláštní taktické mapě. Na BGG je uveden chit pull mechanismus, což by dávalo smysl, proč je uvedena i možnost hraní sólo.

Podstavce několika velikostí jsou z testování hry. Těžko říct, zda budou součástí hry.


Operační mapa s kartami náletů a událostí.

Designér: Raymond Fiore
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/376386/cactus-air-force-air-war-guadalcanal

IN FOURS TO HEAVEN (VUCA Simulations)

A začínáme s tituly, kterou jsou určené primárně pro více hráčů. Německý útok na Polsko v září a říjnu 1939 není příliš častým námětem deskovek. I proto jsem hodně zvědav, jak se nový titul od ambiciózního evropského vydavatelství povede. Notabene když je autorem polský designér. Příběh ve hře je "vyprávěn" především z polské perspektivy, zahrnující polskou propagandu, morálku a pohled generálního štábu. Neměla by to tedy být jen další hex & counter válečná hra. Protože válka v Polsku byla blesková, hra (resp. kampaň) skutečně začíná 1. září a končí 6. října 1939. Zajímat mě bude, jakým způsobem budou nastaveny podmínky pro vítězství hráče za polskou stranu, protože pokud to má být alespoň trochu simulace, tak střet musí vždy dopadnout jednoznačně. Předpokládám tedy, že výhrou na polské straně bude udržení co nejvíce klíčových pozic do konce kampaně/scénáře s co nejmenšími ztrátami. Ale můžu se samozřejmě mýlit. Co se týče škály, tak ve hře se budou po mapě pohybovat jednotky divizí, brigád a pluků. Ačkoliv už jsou k dispozici obrázky některých komponent, jde ve všech případech o digitální podobu. I z ní ale se dá dobře posoudit, jak budou komponent vypadat ve finální verzi.

Mapa v počítačové grafice

Vedle kampaně bude možnost zahrát si kratší scénáře. Počet hráčů 1 až 2 neznamená, že bude AI. Avšak VUCA je známá tím, že často do svých her přidává různé pomocné karty, které zlepšují zážitek při hraní sólo za obě strany. 

Karta velitelů obou armád

Jeden z mnoha sheetů

Designér: Grzegorz Kurylowicz

1916: ROMANIA - PRELUDE TO BLITZKRIEG (VUCA Simulations)

Pokud jste četli můj článek o nominacích na ceny Charles S. Robertse, tak jistě víte, že jednou z nominovaných her byla hra 1914: Nach Paris od Betranda Muniera. Velkolepý titul o první světové válce, která i po roce má na BGG hodnocení 8,9 (!) a kterou chválí snad všichni, jenž s ní přišli do kontaktu (snad s výjimkou složitých pravidel pro železnice). A právě na tuto hru chce navázat jiný autor - Paul Hederer - s cílem posunout historický úsek na rok 1916. Také místo konfliktu je více specifické, jsou to boje v Rumunsku (takže Bukovina, Transylvánie, sever Bulharska). Za sebe musím napsat, že právě tato část fronty mi přijde hodně zajímavá. Boje se budou odehrávat znovu na 2 mapách (celkem 110x117 cm). Produkční kvalitu očekávám opět na té nejvyšší úrovní. Teď jen doufat, že jiný autor udrží laťku kvality stejně vysoko jako Betrand Munier. Předpokládám, že změny v systému Nach Paris budou spíše minimální a jen s ohledem na specifikum bojů na balkánské frontě. Všimněte si, že i ilustrace na coveru je ve stejném grafickém stylu.

Boje v horských oblastech Bukoviny

Ukázka úplně jiné části fronty s nižšími elevacemi

Designér: Paul Hederer
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/197328/1916-romania-prelude-to-blitzkrieg

IMPERIAL BAYONETS: SOLFERINO 1859 (Confllict Simulations)

Série Imperial Bayonets už má pár let po premiéře. V roce 2020 vyšel první díl s názvem We Were Not Cowards - Sedan 1870 se všeříkajícím názvem a klasickou hex & counter hratelností. A protože hra měla docela úspěch, nelze se divit, že CSL chystají druhý díl. Protože si autoři série vybírají především známější bitvy 19. století, nepřekvapí, že se do jejich hledáčku dostala i u nás známá bitva u Solferina. Pokud lze herní systém k něčemu přirovnat, je to série Library of Napoleonic Battles od Kevina Zuckera (vydavatesltví OSG). 

V bitvě u Solferina se střetla francouzsko-sardinská armáda s rakouskou a výsledek znamenal rozhodující krok ke sjednocení Itálie, přičemž Viktoru Emanuelovi II. se otevřela cesta k italskému trůnu. Pro nás je významné, že se bitvy na rakouské straně zúčastnili i čeští vojáci. Samotná bitva se vlastně skládala z více střetnutí a tomu odpovídá i obsah hry. Dostanete možnost odehrát 4 samostatné bitvy (Montebello, Magenta, San Martina a Solferino), ale také velkou kampaň. Cena hry je trochu vyšší, ale předpokládám, že tomu bude odpovídat i kvalita komponent. 

Vzorek žetonků se zajímavou barevnou stylizací

Část mapy pro bitvu u Magenty

Designéři: Matthew Ward a Ray Weiss
Link: https://www.consimsltd.com/products/imperial-bayonets-solferino-1859-for-liberty-amp-lombardy-pre-order

GRANT: THE WESTERN CAMPAIGN OF 1862 (Compass Games)

Tuhle hru přidávám, ačkoliv vím, že je ve vývoji delší dobu. Jenže já na ni nedávno znovu narazil při hledání hry, která alespoň nějakým základním způsobem zachycuje obě bitvy o pevnosti Ft. Henry a Ft. Donelson, protože aktuálně to je část americké občanské války, o níž čtu knihu. Tyhle dvě bitvy byly poměrně důležité, protože se v nich poprvé výrazně zapsal do války budoucí generál U. S. Grant. Velký bonus pro mě tenhle kousek má v tom, že jde o strategickou hru, nejde tudíž o znázornění jednotlivých bitev. Mapa je point-to-point a speciálně zde hraje velkou roli přesun po řece. Tažení v Tennessee v prvních měsících roku 1862 tak nabídne střet dvou rivalů. Proti Grantovi bude stát konfederační generál A. S. Johnston. A když jsem u těch plusů, přidám další. Ve hře budou chit pull žetony, což znamená i pohodově sólo hraní za obě strany. Zmínit musím ještě autora. Tím je renomovaný designér Jon Southard, který je dokonce členem síně slávy CSR a z poslední doby má na svědomí fantastickou sólovku Carrier Battler: Philippine Sea. Pro mě je tahle hra povinnost, nemám co k tomu dalšího dodat.

Kompletní mapa v celé kráse a ano, jsou tam obě pevnosti!


Z archů s žetony jsem vybral záměrně lodě.

Designér: Jon Southard

JUTLAND: FLEET ADMIRAL (Compass Games)

Na závěr jsem si nechal bonbónek. Tahle hra má totiž velmi zajímavou historii. Původní Fleet Admiral byl vytvořen v polovině 80. let minulého století pod hlavičkou Quarterdeck Games v dosti amatérské kvalitě. Hra ale zaznamenala jistý úspěch a dodnes je vyhledávaným artefaktem na eBay. Samotný Jack Greene byl mezi lety 1990 až 2010 třikrát osloven, zda by se nechtěl podílet na profesionálním vydání hry. Postupně ale vyšly jen 2 spinoffy. V roce 1989 to byla Tsushima jako součást časopisu Strategy & Tactics a mnohem později v roce 2018 přišli Decision Games s titulem TOGO: Dawn of the Dreadnoughts. Compass nakonec nějakou záhadou přiměli Jacka ke spolupráci a Jutland 2.0 v brzké době může potěšit hardcore fanoušky. Oproti původní verzi půjde o mohutně modifikovanou hru, samozřejmě adaptovanou na dnešní hráčské nároky a to včetně kvality komponent.

Jedna z map, které si budou všechny hodně podobné...

O čem hra je? Bitva u Jutska byla největší námořní bitvou první světové války. Ve dnech 31.5 a 1.6. 1916 se u pobřeží Jutského poloostrova střetly hlavní síly britské a německé flotily (celkem 250 lodí!). V bitvě bylo potopeno 14 britských a 11 německých lodí s velkými ztrátami na životech. Vítězství si nárokovaly obě strany. Britové ačkoliv měli větší ztráty (co do tonáže dokonce dvojnásobnou), tak si přeci jen udrželi převahu na Severním moři. 

Autorovým záměrem bylo vytvořit simulaci, slovo "hra" bylo až na druhém místě. Hráči si mohou komplexitu přizpůsobit dle svého nebo dokonce mohou jen sledovat dění na herní mapě bez svého přičinění. Za vývojem jsou stovky hodin zaměřené na studium všeho možného. Pokud chcete nejkomplexnější námořní bitvy, nemůžete šlápnout vedle. Počítejte ale s tím, že vás rozsah hry ohromí. 

První a druhá mise

Pravidla mají 88 stran. V krabici najdete 13 pomocných karet, na nichž bude spousta tabulek pro výpočty, ilustrace možných formací lodí. Viděl jsem jen některé z nich a i to na mě zanechalo velký dojem. Celkem 18 scénářů nabízí jak ty nejkratší dohratelné do 30 minut, tak i ty monstrózní na mnoho a mnoho hodin. Dále tu máme 6 map s tmavě modrým pozadím, na nichž jsou vesměs pouze modré hexy. A počet hráčů? 1-9! Suitability for Solitaire? High! Nalákal jsem někoho? Váhá vůbec někdo?

Jeden ze 13 PAD

Designér: Jack Greene

STRUČNĚ

Rubriku letem světem internetem zahájíme pátým dílem série Valiant Defense (Pavlov's House, Castle Itter, Soldiers in Postmen's Uniforms a Lanzerath Ridge) od DVG. Pro fanoušky série to určitě není žádná novinka. V červenci má být na KS spuštěna kampaň na hru Guadalcanal: The Battle for Henderson Field. V posledních týdnech se konečně objevují i nějaké ty grafické návrhy a také už je znám cover. Pokud to půjde dobře, dozvíte se bližší informace v novinkovém článku někdy v srpnu. Ale musím uznat, že hra i z těch mála informací vypadá parádně.

Ke Compass Games, kteří tak trochu opanovali dnešní novinky, mám ještě jednu informaci. Na svém webu totiž vytvořili speciální stránku věnovanou výukovým videím k jejich hrám. Jmenuje se příznačně Learning Library a těch tutoriálů je tam docela dost.

Na úplný konec mám zprávy z GMT Games. Pro mě asi nejzásadnější informace z newsletteru je nová kniha od Marka Hermana s názvem Wargames According To Mark. Řekl bych, že to je skoro povinnost pro všechny hráče historických her. Cena sice nebude nejmenší, ale litovat myslím nebudete. Do programu P500 bylo zařazeno již páté vydání hry Empire of the Sun, s níž jsem strávil nádherné 4 měsíce. I tentokrát byla zajímavá informace nebo spíš nápověda o dalších chystaných hrách. Jednou z nich má být nová hra od Matta Calkinse, což je autor velmi dobře přijaté Sekigahary

Pak tu máme novou hru od Marka Simonitche z WWII, což může být Gustav Line, pokračování Salerno '43Oznámena také byla hra, kterou GTM vydá k 20. výročí. Do této škatulky se může schovat leccos. Záleží na tom, zda jde o výročí, které má být letos nebo třeba příští rok. Zda původní hra vyšla pod GMT nebo někde jinde. I tak jsem si zkusil vyhledat na BGG hry, které vyšly v roce 2004 pod křídly GMT. Pár zajímavých her se našlo. Asi nejvíce bych chtěl Downtown: Air War Over Hanoi, 1965-1972 o vzdušných operacích ve Vietnamu. Dalšími kandidáty mohou být Devil's Horsemen od Richarda Berga a Marka Hermana. Jde o 10. díl série Great Battles of History. Nepříliš známou je hra Borodino: Battle of the Moskova, 1812 opět od Richarda Berga, které moc šancí nedávám. 

No a to je z dnešních novinek vše. Nejprve jsem myslel, že nemám skoro o čem psát, a nakonec z toho je zase dlouhý článek. Ale asi jste na to u mě na blogu zvyklí. Tak přeji příjemné čtení a třeba vás něco zaujme.

Komentáře

  1. Díky za pěkný přehled zajímavých novinek!
    Tipuji, že ta hra, jejíž výroční edici k 20.výročí plánuje GMT, bude Twilight Struggle (poprvé vyšla 2005).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No pokud se těmi 20 lety bere příští rok (kdy hra vyjde), pak to smysl dává. I když já mám pocit, že TS vydávají každé dva roky.

      Vymazat
    2. Po dlho pátraní v oblasti stolových vojenských hier si prvý človek, ktorého som v československom priestore našiel.......je to fakt fuška....ďakujem za zaujímavé počteníčko...

      Vymazat
    3. Díky! Je fakt, že já moc pro propagaci blogu nedělám :) Dávám info na ZH a pak už jen na Facebook a Twitter.

      Vymazat
  2. Tento blog mi ku šťastou úplne postačí, pretože v tom našom priestore je o tomto druhu hier tak málo informácii, že hoci mi angličtina nieje cudzia, tá spleť rôznych skratiek a nových pojmov mi robí z týchto hier tvrdý oriešok...dva mesiace študovania hernej logiky solitérnych hexahier a rád sa k tejto komunite pripojím aj ja :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat