Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (srpen/září 2021)

Na konci srpna jsem se rozhodl, že novinek je tak málo (přesněji dvě), že nemá smysl dělat článek. Behěm září se naštěstí nějaké další tituly objevily, takže novinky zase jednou budou s dvouměsíční periodou. A jsem moc rád, že jednou z představovaných novinek je i hra od českého autora Petr Mojžíše (alias Ježury). Nikdy by mě nenapadlo, že moje nejoblíbenější vydavatelství válečných her (GMT Games) vydá hru od českého autora na téma z české/československé historie. Myslím, že to je obrovských úspěch a Petrovi přeju, aby jeho hra v rámci programu P500 uspěla a dostala se do výroby. No a samozřejmě  doufám, že Fox in the Box se pochlapí a hru vydá v češtině, protože to do jejího portfolia ideálně zapadá. A Petrovou hrou hned začneme!

THE BELL OF TREASON: 1938 Munich Crisis in Czechoslovakia

Téma Mnichovské krize, pokud mám dobré informace, není častým námětem válečných her. Autor hry Petr Mojžíš sám přiznal v jednom z rozhovorů, že ho to tak trochu trápilo a proto se rozhodl vyvořit hru, která by tuto bolestivou část naší historie přinesla na naše stoly. Jedná se o kartami řízenou hru (CDG) primárně pro 2 hráče, která vychází z herních mechanismů hry Red Flag Over Paris od Freda Servala, který zase je jakýmsi duchovním nástupcem hry Fort Sumter od Marka Hermanna. Osobně mě hodně zaujaly motivace a cíle hráčů na obou stranách. Jeden hráč bude reprezentoval síly v zemi, které se budou snažit bránit Německu za každou cenu i bez pomoci spojenců. Protihráč pak zastupuje ideje podřízení se Mnichovské dohodě a podstoupení Sudet Německu, aby se předešlo krveprolití. Hra si neklade za cíl ukázat, který z těchto dvou odlišných přístupů je/byl správný, ale spíše umožnit zažít události, které měly dopad na rozpoutání druhé světové války.

Prototyp herního plánu

Pro nás solitérní hráče je klíčová informace, že hru bude možné hrát v jednom, protože bude implementován inovativní systém z Red Flag Over Paris, který vytvořil Jason Carr z týmu GMT One. Pokud Vás hra zaujala a chcete se o ní dozvědět víc (i o autorovi), doporučuji speciální díl podcastu Deskoherní inkvizice, kde byl Petr hostem. Velice povedený je také rozhovor Petra s Petrem v Deskofobii

Ukázka karet

Designér: Petr Mojžíš
Vydavatel: GMT Games
Link: https://www.gmtgames.com/p-949-the-bell-of-treason-1938-munich-crisis-in-czechoslovakia.aspx

POINT BLANK: V for Victory

Firma Lock 'n' Load je hráčům válečných her známa díky velké řadě taktických her na úrovni menších vojenských jednotek (čet, družstev, komand...). Nyní přichází s karetní hrou z druhé světové války pro dva hráče, kteří budou posílat svá družstva do bitevních scénářů. Časově je hra zasazena do období po vylodění v Normandii, tedy červen až říjen roku 1944. Boje se odehrávají na abstraktní mapě tvořené kartami terénů. Na této "mapě" budou také umístěny karty cílů pro obě strany. Do hry vstupují klasické elementy taktických bojů, tedy Line of Sight, obranné a útočné charakteristiky, efekty terénů, vzdálenosti, překážky nebo vlastnosti zbraní. Pomocí akčních karet budou hráči provádět akce jako střelba, pohyb nebo průzkum. Hraje se dle klasického konceptu IGOUGO. Zajímavým prvkem je, že karty terénů nejsou součástí akčního balíčku, hráč je může zahrávat a tím pádem měnit terén. 

Scénáře by měly být dohratelné do hodiny, takže nepůjde o příliš komplexní záležitost. Součástí hry je i zvláštní systém pro sólo hru (proto jsem také tuto hru do novinek zařadil). Předpokládaný termín vydání je březen 2022.

Obrněná jednotka s popisem

Mapa tvořená kartami terénu

Designér: Sean Druelinger
Vydavatel: Lock 'n' Load
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/251131/point-blank

SENSUIKAN: Japanese Fleet Submarines, 1941-45

Pokud je uveden jako jeden z autorů Gregory W. Smith, můžeme si být téměř jisti, že půjde o solitérní hru, kde budete ovládat letadla nebo ponorky. Autor slavné série Hunters (poslední hru z této série jsem zde na blogu nedávno představoval) se tentokrát pustil společně s Brettem Grimondem do simulace japonských ponorek během války v Pacifiku. A jak je z podtitulu zřejmé, bude naším cílem vest ponorku od Pearl Harboru až po rok 1945. Podobně jako v dalších ponorkových simulacích i zde bude zvyšování úrovně posádky a odměňování hráče jako velitele ponorky. Na stránkách hry avizují, že projít celým obdobím bude nesmírně obtížné, což je asi to, co všichni od solitérní hry očekáváme. Velet budeme různým třídám ponorek včetně těch trpasličích. Výzbroj bude odpovídat historické realitě. Z popisu není úplně zřejmé, nakolik se to bude herně lišit od série Hunters, protože i zde bude hráč házet na setkání s nepřáteli během hlídky. Komplexita by měla zůstat spíše na nižší úrovni, zkušení hráči Hunters by neměli mít problém na Sensuikan plynule přejít. Herní doba se odhaduje na 15-20 minut na hlídku, 5+ hodin na celou kariéru (pokud se hráč ve zdraví dočká konce hry). Bohužel jsem dosud nenarazil na žádný obrázek ze hry.

Designéři: Gregory W. Smith, Brett Grimond
Vydavatel: Compass Games
Link: https://www.compassgames.com/product/sensuikan-japanese-fleet-submarines-1941-45

ATLANTIC SENTINELS: North Atlantic Convoy Escort, 1942-43

Gregory W. Smith podruhé a opět čistý solitér! A zase budou ve hře ponorky. Ovšem tentokrát na opačné straně. Vaší úlohou jako velicího důstojníka eskorty konvojů bude čelit útokům vlčích smeček nebo osamocených německých ponorek. Eskortu konvoje bude tvořit cca 4-10 plavidel dle mise. Ideální samozřejmě bude zničit co nejvíce ponorek a zabránit potopení plavidel, které jsou součástí konvoje. Počet lodí tvořících konvoj by měl oscilovat mezi 40 - 60. Vybrané období (1942-1943) logicky představuje největší aktivitu německých ponorek v Atlantiku. Jedno z prvních rozhodnutí bude rozmístění eskorty (kdo vepředu, na stranách a vzadu). Důležitou roli budou hrát funkční radary, vliv bude mít také počasí. Zajímavá je informace, že bude možné hru integrovat se sérií Hunters (není mi akorát jasné, jak to bude fungovat ani zda je myšlena série nebo jen první díl se stejným jménem). Opět jako v předchozím případě půjde o mise dohratelné do 15 minut, celá kariéra je odhadována na 6-8 hodin. Mapa také bude jen čistě abstraktní (jako v sérii Hunters). Ani v případě Atlantic Sentinels zatím nejsou k dispozici žádné ukázky komponent.

Designér: Gregory W. Smith
Vydavatel: Compass Games
Link: https://www.compassgames.com/product/atlantic-sentinels-north-atlantic-convoy-escort-1942-43/

DOG BOATS: Battle of the Narrow Seas

Do třetice Compass Games a do třetice boje na moři. Dog Boats je tak trochu výjimka a chvíli jsem váhal, zda ji zařadit do novinek, protože byla oznámena již v roce 2019. Jenže dlouho o ni nebylo vidu ani slechu, žádné obrázky (to vlastně nejsou dodnes). Před pár dny ale se na stránkách Compass Games objevila možnost hru konečně předobjednat. A tak si myslím, že nebude tak velký prohřešek, když se na hru trochu podíváme. Autor Joe Carter (budete ho možná znát díky hře Devil Boats) připravil pro hráče solitérní příběhovou válečnou hru, v níž se ujmou role velitelů flotily 4 motorových nebo torpédových člunů britského královského námořnictva během nočních misí proti německé Kriegsmarine v průlivu La Manche během let 1943 a 1944. Na těchto misích bude cílem potápění německých obchodních lodí a tankerů. To samozřejmě nebude jednoduché díky přítomnosti Luftwaffe a také proto, že některé lodě budou mít eskortu. Ve hře budou i speciální mise jako pokládání min nebo převoz komand na francouzské pobřeží. Jak bylo zmíněno, hráč může mít k dispozici buď těžce vyzbrojené motorové čluny (Fairmile D) nebo torpédové čluny Vosper 72. Posádku bude tvořit až 15 námořníků, kteří mohou v boji zemřít nebo utrpět zranění, ale také mohou zlepšovat své schopnosti. Asi klasickým prvkem tohoto typu her bude důmyslný systém nejrůznějších poruch člunů. Zdánlivě jednoduchý úkol přežít 12 měsíců služby na moři se pravděpodobně změní na klasické peklo, které přežijí jen ti nejlepší. Komplexitou by hra měla být o stupínek nad sérií Hunters, ale opravdu jen o ten stupínek. I délka hry se může protáhnout. U jednotlivých misí až na 60 minut, u celé kampaně až na 15 a více hodin.

Designér: Joe Carter
Vydavatel: Compass Games
Link: https://www.compassgames.com/product/dog-boats-battle-of-the-narrow-seas/

FIELD COMMANDER : Robert E. Lee

Určitě řada čtenářů zná sérii Field Commander od DVG Games. Dosud vyšly díly věnované Napoleonovi, Rommelovi a Alexandrovi. Nyní DVG oznámilo další díl, v němž bude hlavním hrdinou slavný generál z americké občanské války Robert E. Lee. Žádné další informace nejsou k dispozici. Pouze rok vydání - 2022. Víme tedy jen s jistotou, že budeme ovládat armády Konfederace na bojištích americké občanské války. Do jaké míry bude systém podobný některému z předcházejících dílů je nyní těžko soudit. Na Facebooku oznámení způsobilo docela velké nadšení, ale nevím, co na to zdejší hráči. Přeci jen jde o téma, které pro našince není moc atraktivní. Já ale doufám, že nebudu jediný, kdo titul mocně očekává (na co bych jinak psal dvoudílný článek o americké občanské válce!) :) Bohužel nemohu nasdílet žádný link (informace byla pouze v rámci FB) nebo obrázek, informace budou přicházet postupně, předpokládám, že z toho nakonec bude kickstarterová kampaň.

CROSS BRONX EXPRESSWAY

Za poměrně zvláštně znějícím názvem hry je třetí díl ze série Irregular Conflict Series, kam patří další dvě hry, které jsou stále v přípravě - Gest of Robin Hood a především skvěle vypadající Vijayanagara: The Deccan Empires of Medieval India, 1290-1398. Trochu si nejsem jistý, zda hra patří do kategorie válečné hry, protože nejde o válku v pravém slova smyslu. Ale konflikt přítomný určitě je, navíc hra obsahuje systém pro solitérní hraní, tak možná promiňme hře, že to není ryzí wargamesa. Hra se snaží simulovat sociálně-ekonomické aspekty urbanistického vývoje v jižním Bronxu během období 1940-2000. Půjde o CDG hru, v níž hráči budou ovládat 3 asymetrické frakce, které budou sledovat vlastní cíle, ale přitom budou muset občas kooperovat. Tyto tři frakce jsou Veřejnost (Public), Soukromý sektor (Private) a Komunita (Community). Jádrem bude výstavba (někdy včetně předchozí demolice) obytných zón. Snahou každé frakce bude pokud možno se vyhnout dluhům. Hráči mohou také tvořit koalice. Na konci každé dekády se určí, které frakce splnily své cíle. Pokud ano, hra nabídne nové perspektivy rozvíjení Jižního Bronxu. Historické karty pak přinesou specifické informace vztažené k historii této části New Yorku.

Prototyp herního plánu
Prototyp karet



Součástí hry bude pevná mapa, spousta dřevěného materiálu, 2 herní kostky a hlavně balíček karet pro sólo hraní. Z mého pohledu, ač nejde o wargamesu, to vypadá na hodně zajímavý projekt, kterých tu mnoho není. Nabízí se ale podobná otázka, jako v případě Field Commandera, tedy zda téma je dostatečně přitažlivé pro české/slovenské hráče.

Designér: Non-breaking space (???)
Vydavatel: GMT Games
Link: https://www.gmtgames.com/p-953-cross-bronx-expressway.aspx

Komentáře

  1. Ještě by bylo dobré zmínit Fulcrum Leader a Warfighter Vietnam od DVG

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fulcrum Leader mi utekl, dík za připomenutí, zahrnu do října :) Přídavky do Warfightera ale se mi nechce moc pokrývat, je toho trilion. Vedle Vietnamu oznámili North Africa & Mediterranean.

      Vymazat
    2. O těch dalších dvou jsem nevěděl. Pravda, už je toho trochu moc a já tomu stále odolávám, ale ten Vietnam mě možná zlomí :)

      Vymazat
    3. Jako Warfighter určitě je dobrá solitérní wargamesa, ale fakt nechci utopit v tom tolik peněz. Když jsem viděl, kolik toho je, jak to velká část fanoušků (asi logicky) pořád kupuje, tak jsem rád, že jsem tomu unikl. Musí být peníze (a prostor i čas) i na další hry! :)

      Vymazat

Okomentovat