Přeskočit na hlavní obsah

AAR: Men of Iron Battles Tri-Pack (Bitva u Sudoměře)

Jak jsem slíbil v představení tri-packu Men of Iron, je tu After Action Report bitvy u Sudoměře, kterou připravil v prosinci 2023 pro komunitu fanoušků série Petr Mojžíš. Podklady je možné si stáhnout (a vytisknout) buď na webu GMT nebo na stránkách autora (v sekci Downloads). V PDF souboru je malá hexová mapa bitvy o velikosti A4, jednostránková specifická pravidla a tři žetony, které je potřeba si po vytisknutí vystřihnout a ideálně nalepit na žetony, které vám z vyloupaných archů zbyly.

Bitva samotná potřebuje pouze minimum žetonů jednotek. Ty najdete v krabici s hrou. Specifikum husitských jednotek je, že mají schopnost střelby z kuše, která je po vzoru podobných jednotek ze čtvrtého dílu Arqebus penalizována pomocí -1 DRM. Na mapě také najdete jeden speciální terénní efekt, kterým je vozová hradba. Tu husité postavili jihovýchodně od usedlosti Sudoměř, na malé vyvýšenině za několik metrů širokou šíjí (hrází), mezi rybníky Markovec a Škaredý. Jak je vidět na herní mapě, rybník Škaredý byl vypuštěný, což znamená, že ve hře je možné přesun po dně rybníka, byť s postihem. To už ale trochu předbíhám, protože nejprve bych měl stručně nastínit, jak bitva probíhala ve skutečnosti.

BITVA U SUDOMĚŘE

Samotný střet husitského vojska a vojska strakonických johanitů a katolických šlechticů proběhl 25. března 1420. Jde o první větší bitvu husitských válek. Žižka sešikoval své vojsko a seřadil vozy k hrázi mezi již zmíněnými rybníky. Dá se předpokládat, že důvod, proč katoličtí páni zaútočili, ačkoliv hrál terén i zvolená obrana husitů proti nim, je jednoduše ten, že měli výraznou převahu. Mezi jejich vojskem mělo být až 700 těžkých jezdců a celkový počet všech vojáků je odhadován na 2000. Na straně husitů čelilo zhruba 400 pěšáků a 9 jezdců. Pro účely naší ukázky bitvy je zajímavé, že se část vojska snažila útočit i přes vypuštěný rybník, ale bahno a kluzký terén téměř znemožňoval koním chůzi, takže pokračovali pěšky. 

Boj trval několik hodin, přesněji do chvíle, než zapadlo slunce a na bojiště se snesla mlha. To zapůsobilo na útočníky, objevila se panika a zmatek, který vyústil v ústup. A tak jediný úspěch zaznamenal Mikeš Divůček, který si z boje odvedl 30 zajatců. Celkově je však vítězství připisováno husitům. Ti se po bitvě (a po noci strávené na bojišti) přesunuli k hradu Újezd, kam jim vyrazila vstříc posila z Tábora.

PŘÍPRAVA HRY

Jako první jsem rozmístil jednotky husitů. První jednotku pěchoty jsem umístil ihned za vozovou hradbu, aby mohla odrážet útoky nepřátel s výrazným bonusem. Útoky proti jednotce za vozovou hradbou mají -3 DRM! Druhou a poslední jednotku husitů (další pěchotu) jsem poslal o jedno pole za první pěchotu ke kraji rybníka Markovec. K této jednotce jsem připojil Jana Žižku, coby lídra. Žeton standardy jsem položil o pár polí do týlu. 

VAROVÁNÍ: Při setupu hry jsem udělal fatální chybu, na kterou mě upozornil sám autor Petr Mojžíš po zveřejnění AAR. Místo abych umístil pouze 4 jízdní jednotky, jak je uvedeno v textu pravidel, automaticky jsem předpokládál, že se mají rozmístit všechny jednotky zobrazené pomocí obrázků žetonů. Katolické vojsko tak bylo významně předimenzované. Report je tím tak trochu degragován, ale rozhodl jsem se ho zde ponechat, protože bitva sama o sobě byla napínavá a asi by byla škoda report zahodit. Berte ale prosím v potaz, že správné nastavení je jiné. Petrovi děkuji za připomenutí a samozřejmě se omlouvám všem za amatérské přehlédnutí).

Katolické vojsko má výraznou převahu a začíná na prvních třech hexech od konce západní části mapy. Do prvních dvou linií jsem dal jednotky pěších rytířů (Dismounted Men at Arms a Unhorsed men), kteří mají největší šanci proti pěchotě. Za nimi se seřadili rytíři na koních. Lídry obou bitevních formací (Jindřicha z Hradce a Mikeše Divůčka z Jemniště) jsem přiřadil do jednotek ve druhé řadě.

Nalevo rybník Markovec, napravo vypuštěný rybník Škaredý. Jasná převaha na straně katolíků.


Před zahájením bitvy jsem si na stůl vyskládal všechny pomocné karty a pravidla samotné bitvy. Na ukazateli ztrát v bitvě jsou důležité 2 informace. Obě strany prohrávají, pokud jejich hodnota ztrát dosáhne čísla 9. Petr sice v pravidlech nezmiňuje, že obě strany, na rozdíl od základních pravidel, nehází kostkou na kontrolu ztrát, ale přijde mi to logické při takto nízké hodnotě. Katolické vojsko je zde navíc zatíženo časovým tlakem a prohrává v situaci, kdy je "spotřebováno" 10 časových jednotek.

Naznačil jsem už DRM vozové hradby. Dalším terénním prvkem, který má dopad na hru, je vypuštěný rybník Škaredý. Ten zvyšuje náklady na přesun o 2 pro pěší a o 3 pro jízdní jednotky. V bitvě má útočník také postih (-2 jízda, -1 pěchota). Navíc kluzké bláto může činit koním velké problémy, takže je nutné házet kostkou při každém přesunu.

Matice pro určení DRM v bojích dle typů zúčastněných jednotek je dle mého z prvního dílu Men of Iron.

Válečný stůl obsahuje všechny potřebné komponenty (kostky se do záběru nevešly a chybí zde také červený žeton ztrát, který byl doplněn až po focení).

PRŮBĚH BITVY

Katolické vojska zahájilo aktivací bitevní skupiny Jindřicha z Hradce. A protože nebylo na co čekat, první jednotka DM se hned pokusila ztéci vozovou hradbu. Reakční střelba z kuší jejich snahu nezastavila a tak proběhl útok. Ten však díky nízkému hodu (celkový DRM byl -2) znamenal zmatek v řadách útočníka a ústup o 1 hex.

Situace po neúspěšném útoku. Jindřich z Hradce ponechal za útočící jednotkou volný prostor, aby měla kam ustupovat.


Selhal pokus o aktivaci druhé bitevní skupiny, a tak se role vyměnily. Husité pochopitelně neměli důvod k aktivitě, a tak se posunul žeton času na pozici 9.

Naprosto stejným způsobem dopadl útok další DM jednotky. Jindřich z Hradce se ocitl v situaci, kdy obě DM jednotky jsou ve stavu Disordered a útočit nyní bude muset jízda. Ačkoliv se zdařila aktivace formace Mikeše Divůčka, ta nemohla nijak reagovat a následný pokus o další aktivaci Jindřicha z Hradce selhal. Čas se snížil již na úroveň 8.

Zdá se, že vozová hradba odolává bez problémům pokusům vojsk Jindřicha z Hradce.


Po neúspěšné taktice útoku jednou jednotkou se katoličtí vůdci rozhodli zaútočit s využitím vypuštěného rybníka Škaredý. Mikeš Divůček tedy zahájil strategický přesun po dně rybníka. Díky neúspěšnému hodu kostkou se nezdařila pokračující aktivace formace Jindřicha z Hradce. Husité opět bez akce, takže čas je zkrácen o 1 a nyní má hodnotu 7.

Jednotky Mikeše Divůčka se konečně pohnuly. Bude hrát jeho nerozhodnost roli při výsledku bitvy?


Po získání iniciativy byla zaktivována formace Jindřicha z Hradce, která ale zůstala na místě, a tak byly obě jednotky DM zbaveny stavu Disordered. Toužebně očekávaný hod na aktivaci druhé formace však nevyšel. Husité ale zareagovali na přesun katolických vojsk přesunem pěchoty směrem k rybníku Škaredý.

Husité také mohou zaplatit za chybné rozhodnutí při rozmisťování svých jednotek. Druhá pěchota měla jednoznačně začínat na straně u rybníka Škaredý. Takto zbytečně přišli o možnost snížit dostupný čas pro nepřátele.

Postup jednotek vysušeným rybníkem byl ukrutně pomalý. Navíc se nepodařil pokus o aktivaci druhé formace, takže výsledkem bylo snížení dostupného času na 6.

Po dalším přesunu jednotek dnem rybníka se konečně povedlo aktivovat i druhou formace Jindřicha z Hradce. Ten toho využil a vyslal jednu pěší jednotku, aby se přesouvala společně s druhou formací. Časový limit se ale pět snížil, tentokrát na hodnotu 5.


I další "kolo" proběhlo beze srážek. První jednotky Mikeše Divůčka již dosáhly úrovně husitských bojovníků, takže hrozí, že v další aktivaci napadnou husity zezadu. Musím zmínit ještě štěstí v kostkách, které dosud provází jízdní jednotky při přesunu dnem rybníka. Vyhnuli se nutnosti sesednout z koní. Tentokrát se nezdařila aktivace druhé formace. Čas už klesl na úroveň 4.


Další přesun dne rybníka už přinesl komplikaci v podobě nutnosti sesednout z koně pro první jízdní jednotku, která nakonec úspěšně vystoupila na normální půdu. Neúspěšná aktivace druhé formace znamenala ztrátu jednotky času. Ta nyní dosáhla hranice 3, což je pro katolické vojsko velkým problémem.

Konečně dosáhla první jednotka katolického vojska pevné půdy po náročném přesunu dnem rybníka. Všimněte si také, že žeton MM byl nahrazen žetonem UH.


Nadešla chvíle pro dlouho připravovaný útok zezadu. Husitská jednotka před vozovou hradbou byla napadena hned dvěma jednotkami Jindřicha z Hradce. Reakční střelba z kuší způsobila zmatek v jedné z těch dvou jednotek.

Situace před vyhodnocením útoku.

Útok dvou jednotek měl značné výhody, protože kromě převahy 2:1 šlo o útok na bok bránící se jednotky. Výsledkem byl maximální možný dopad. Husitská pěchota musela ustoupit o 1 pole do vypuštěného rybníka. Navíc se ocitla jednotka ve stavu Disordered. Opuštěný hex zaujala jedna z útočících jednotek.

Útok dvou jednotek měl na husity radikální dopad.

Jan Žižka se rozhodl obrátit svou pozornost proti těmto útočníkům. Jeho útok přinutil nepřítele ustoupit ve stavu Disordered. A protože se druhá jednotka nepohnula, zbavila se statusu Disordered. Žižka byl nucen postoupit na opuštěný hex. Protože se zdařila další aktivace (to pravidla povolují pouze pokud je na bojišti už jediná formace jedné strany), posunula se husitská pěchota z rybníka před vozovou hradbu. Žižka odvážně zaútočil na obě nepřátelské jednotky ve stavu Disordered. Útok vyšel jen napůl. Jedna jednotka byla vyřazena dočasně z boje a přesunuta ve stavu Retired ke standardě, ale jednotka s Žižkou v čele se ocitla ve stavu Disordered. Třetí aktivace v řadě už byla neúspěšná. Katolíci tak zaznamenali první bod ztráty. 

Jindřich z Hradce se rozhodl potlačovat v tlaku a zaútočil znovu 2 jednotkami (byť jednou z nich ve stavu Disordered) na pěchotu Jana Žižky. 

Okamžik, před samotným útokem. Reakční střelba útočící jezdce nezastavila.

Útok však byl jalový, ani jedna ze stran nezaznamenala žádnou ztrátu. A protože se druhá aktivace jednotek nezdařila a husité neprovedli žádnou akci, snížila se časová kapsa na hodnotu 2.

Katolické vojsko se rozhodlo aktivovat tentokrát jednotky Mikeše Divůčka. Obě jednotky DM postoupily k vozové hradbě, a protože reakční střelba nebyla přesná, zaútočily na husitskou pěchotu. A to i s vědomím, že jednotka útočící ze dna rybníku, nemá velkou šanci na úspěch. Ovšem převaha 2:1 by mohla přinést kýžený efekt pro útok druhé jednotky.

Chvíle, kdy je nápor na vozovou hradbu z obou jednotek Mikeše Divůčka

Tento útok byl z části úspěšný. Bránici husité skončili ve stavu Disordered, ale jednotka útočící ze dna rybníka skončila ve stejném stavu, navíc musela ještě ustoupit. Protože se zdařila aktivace Jindřicha z Hradce, následovalo sevření z kleští. Nastal další útok 2:1 s tím, že Disordered jednotku nahradila jiná "čerstvá" jednotka.

Katolická vojska zvyšují tlak a útočí ze všech stran.


Oba dva útoky notně otřásly husitskou morálkou. Útok na jednotku za vozovou hradbou znamenal eliminaci jednotky, což zvýšilo počet ztrát husitů o 2 body. Útočící jednotka postoupila na uvolněný hex. Husité tak již de facto nemohou využít vozovou hradbu. Druhý útok měl také vážný dopad. Husitská jednotka byla dočasně vyřazena z boje a přemístěna ke standardě. Jan Žižka jen těsně unikl smrti. 

Husité na pokraji porážky.

Protože se už nepovedlo znovu aktivovat jednotky Jindřicha z Hradce, byla jedinou možností husitů akce Standarda, která zrušila stav Retired jejich poslední jednotky. Následně se zdařila opakovaná aktivace a Jan Žižka toho využil. Protože hrál o čas, neprovedl žádné akce, a tudíž jeho pěchota se vrátila do normálního stavu.

Po neúspěšném pokusu o další aktivaci husitské jednotky se do boje vrhly jednotky Mikeše Divůčka. Pěší DM jednotka obešla Jana Žižku a zaútočila zezadu. Zepředu se pro změnu rozhodla jízdní jednotka pro útok Charge. Ten však zrušila reakční střelba z kuší, takže jezdci na koních museli provést klasický útok, navíc ve stavu Disordered.

Okamžik před útokem ze dvou stran.


Oba útoky nicméně nepřinesly sebemenší změnu na bojišti. Opakovaná aktivace nevyšla a ke slovu přišli husité. Jejich první útok na jízdu ve stavu Disorderd ještě nevyšel, ale díky úspěšné nové aktivaci se útok opakoval, a tentokrát vyústil eliminaci jízdy. To zvýšilo počet bodů ztrát katolického vojska na 4. 

Jediná jednotka husitů stále zaměstnává nepřítele.


Katolické vojsko díky přesunům znovu zaútočilo ve dvojici na Žižkovu pěchotu. A tentokrát byl útok úspěšný tak, že pěchota musela ustoupit ve stavu Disordered a Žižka sám musel (úspěšně) projít hodem na smrt.

Další dvojí útok!


Po ústupu čelil Žižka velkému dilematu. Co teď? Nechat uplynout čas? Pak by už zbývala pouze jedna jediná časová jednotka k vítězství. Jenže s největší pravděpodobností by následující útok zmařil veškeré šance. Žižka tedy nejprve ustoupil na hex, kde neměl v sousedství žádnou nepřátelskou jednotku. Pak se díky úspěšné opakované aktivaci podařilo pěchotu přivést do normálního stavu. Bohužel se už nezdařila další aktivace, takže pěchota zůstala na dně rybníka.

Tentokrát zaútočily dvě jednotky Jindřicha z Hradce, které donutily Žižku ustoupit, ale opět ve stavu Disordered. Protože se však nezdařila opakovaná aktivace, nebylo možné jednotku dorazit.

Zdá se, že zbytek bojů se odehraje na dně rybníka...

Žižka opět ustoupil o jeden hex a po úspěšné opakované aktivaci vrátil pěchotu do bojového stavu. Další aktivace se již nezdařila. 

Boje na dně rybníka pokračovaly útokem dvojice jednotek Mikeše Divůčka. Ten sice "jen" donutil ustoupit jednotku o hex zpět ve stavu Disordered, ale důležitější bylo, že při něm byl zabit Jan Žižka! Počet ztrát husitů tedy narostl na 7. 

Husité již bez Jana Žižky.


Klíčový pokus o opakovanou aktivaci Jindřichu z Hradce vyšel. Ten okamžitě vyslal pěchotu na rozhodující útok a ten vyšel. Došlo k eliminaci poslední jednotky husitů a katolické vojsko tak mohlo slavit.

Poslední útok bitvy. Po něm již na bojišti není žádná jednotka husitů.

ZÁVĚR

Bitva u Sudoměře tedy zná svého vítěze. Sice došlo k opačnému výsledku, než je ten historický, ale mnoho nezbývalo. Za obě strany jsem udělal řadu taktických chyb, ale nebylo primárním cílem ukázat optimální strategie obou stran. 

Bitva se nakonec protáhla, předpokládám že běžné partie trvají kratší dobu. Musím přiznat, že terénní podmínky a vozová hradba "udělaly" bitvu, která na papíře vypadala jednostranně, zajímavou. A jsem rád, že jsem si ji mohl zahrát. Vypuštěný rybník Škaredý asi jen tak z hlavy nedostanu. Petru děkuji za příjemně strávený čas při bitvě z českých dějin. 

Komentáře