Přeskočit na hlavní obsah

Ukázková hra: 1862: RAILWAY MANIA IN EASTERN COUNTIES


V čase mezi sepsáním představení hry a spuštěním ukázkové hry jsem stihl odehrát několik partií, protože nízké skóre mi stále nedávalo spát. Povedlo se mi osobní maximum vyšponovat na hodnotu 5 668 liber. To je sice pořád bídný výkon, ale cítím, že do hry stále více pronikám, a pomaličku se blížím té hranici elity, která začíná na 9 000 librách. I proto jsem měl zvláštní pocity, když jsem dělal přípravu na ukázkovou partii. Bude to další osobáček nebo to zase skončí ziskem pod 5 tisíc? 

Rovnou se připravte se na to, že článek bude dlouhý. Dal jsem si za cíl, že tentokrát bude ukázka úplná, tedy až do samotného konce. Proto se vrhneme rovnou do přípravy hry. Předtím ještě musím upozornit, že jsem zvolil technickou formu popisu svých kroků, protože mám podobný názor na tento způsob ukázkových her, který můžeme vidět třeba v dokumentech od GMT. Některé své kroky se budu snažit odůvodnit.

PŘÍPRAVA HRY

Výsledek přípravy může významně ovlivnit výsledek partie. Proto kladu důraz na zamíchání karet železničních společností. A myslím, že se to vyplácí. Pohled na tableau dává tušit, že to nebude procházka růžovým sadem. 

Úvodní layout karet, který dává tušit, že se bez vyřazení některých společností neobejdu

.
Dalším krokem přípravy hry je losování pořadí typů vlaků, které budou přiřazeny založeným společnostem. S výsledným pořadím - Lokálka, Nákladní vlak, Nákladní vlak, Lokálka, Express a Express - jsem docela spokojený. Kombinace lokálky a nákladního vlaku by mohla být hodně úspěšná pro pozdější merge společností. Nákladní vlaky beru jako velmi užitečné pro rozjezd, protože mohou využít větších příjmů z přístavů nebo červených oblastí.

O něco méně důležité je vylosování čísel 1, 2 a 3, které určují počty vlaků, které se vyřadí z balíčku lokomotiv na konci každého operačního kola. V naší ukázkové partii je úvodní pořadí 3 - 1 - 2. Bude to tedy docela slušný sprint na začátku!

Nakonec je nutné vylosovat 4 společnosti, který budou od začátku mimo hru a zároveň "zaslepit" hexy na mapě, v nichž mají svou centrálu. Náhoda rozhodla o L&E, NGCESR a WNR. Řekl bych, že to není tak hrozný výsledek, i když ESR je dle mého dobrý kandidát pro lokálku. Dle pravidel dostávám 600 liber pro začátek. A to je vše z přípravy!

Část herního plánu se všemi klíčovými informacemi. Bílý balíček jsou prezidentské karty společností pro případ dalšího náhodného vyřazování.

1. AKCIOVÉ KOLO

Úvodní akciové kolo v sólo variantě mi zabere vždy spoustu času. Je potřeba založit 2 nebo ještě lépe 3 společnosti, aby co nejdříve začaly generovat zisk. Více než 3 už je technicky nemožné, protože na to nedostačují finance. Minimální nominální hodnota společnosti musí být 54 a pro vstup na burzu musíte koupit 3 akcie, takže to je 162 liber. 3 společnosti je proto maximum.

Protože jsou společnosti L&E a ESR vyřazeny ze hry, mohu jejich karty (akcie) z vrchu dvou sloupců odebrat. Jaké se rýsují možnosti? V první řadě by to mohla být L&H. 2 akcie jsou již k dispozici na vrchu jednoho sloupce. A další 2 by bylo možné koupit, pokud bych vyřadil ze hry společnost WVR a následně odebral již vyřazenou WNRL&H by mohla být dobrým kandidátem na nákladní přepravu, protože je blízko moře a zároven má "po ruce" atraktivní zisky z červených oblastí.

Dalším kandidátem je W&F. Dvě její karty jsou již nyní ke koupi a další 2 jsou dostupné, pokud by byly společnosti z vrchních sloupců odebrány. To by mohl být zase dobrý kandidát na lokálku. Nepříjemným důsledkem založení W&F je nutnost vyřadit ze hry E&H, což způsobí uzavření hexu Elly, čímž se vytvoří řada 3 hexů, které ztíží přístup k červeným oblastem.

Pokud bych založil W&F a L&H, stane se dostupnou společnost SVR. Ta je určitě skvělým kandidátem na lokální provoz vlaků, ale jako třetí společnost bude potřeba mít jiného kandidáta. Těch bohužel mnoho není. Jeden z nich - ENR - by za jiných okolnost byla skvělou volbou. Jenže to by znamenalo mít 3 počáteční startovní lokace blízko sebe v severní části mapy. Další možností se jeví vyčerpat některý ze sloupců a doplnit nový 6 kartami z balíčku. Toto řešení ale skýtá velké riziko. Při plnění nového sloupce je nutné nejprve náhodně vyřadit jednu společnost. A logicky hrozí, že to může být jedna z těch předvybraných. A to je přiliš velký risk.

Nakonec měním svůj záměr. Pokud totiž odstraním společnosti Y&NN&B a provedu přesuny vrchních karet, zpřístupní se mi možnost založit společnost ECR, která je pro nákladní vlaky ideální. Má také blízko Londýn.

Provedené kroky: 

  • odebrání vrchních karet L&E a ESR
  • vyřazení společnosti WVR ze hry (odebrání vrchní karty, zakrytí hexu s domácí stanicí a umístění prezidentského certifikátu z balíčku do IPO nabídky)
  • přesun W&F ze spodního sloupce do pravého horního sloupce
  • přesun 2x L&H ze sloupce v horní části do sloupce s 2 L&H ve spodní části
  • vyřazení společnosti Y&N ze hry (odebrání vrchní karty, zakrytí hexu a vyjmutí prezidentské karty z balíčku a následné umístění do IPO nabídky)
  • vyřazení společnosti N&B se všemi následnými kroky
  • odebrání 2 karet vyřazené NGC, které se po vyřazení N&B objevily na vrchu sloupce
  • přesun WStl z jednoho sloupce na vedlejší sloupec, čímž dochází k tomu k odkrytí SVR
  • nákup 3 akcií SVR z vrchu 3 sloupců

Koupí akcií dochází ke vstupu společnosti na burzu. Jako typ společností volím charter (to se bude týkat všech společností). Na kartu SVR umisťuji licenci pro provoz lokálních vlaků a 3 žetony stanic. Stanovuji nominální hodnotu 58 a pokládám žetony SVR na tabulku nominálních hodnot a také na akciový trh. Připravím si také žeton SVR na tabulku příjmů. Za akcie platím ze svého 174 liber. Společnost inkasuje základní kapitál v podobě 580 liber, od něhož se odečte 180 za žetony stanic.

  • nákup 4 akcií L&H z vrchu sloupce v dolní části

Nominální hodnotu dávám stejnou jako v případě SVR, tedy 58. Pro společnost provozující nákladní vlaky to není dobrý základní kapitál, ale já musím koupit 4 akcie a musí mi zbýt na založení třetí společnosti. Společnost tedy po nákupu 3 žetonů stanic má kapitál 400 liber.

  • přesun ENR ze sloupce v horní části do sloupce v dolní části, kde je ENR na vrchu
  • přesuny ECRENR a W&F ze sloupce v horní části do sloupců, kde již jsou akcie zmíněných společností, čímž dochází k situaci, kdy je možné koupit akcie všech těchto tří společností s možností vstoupit s nimi na burzu
  • koupě 3 akcií ECR

Pro založení ECR volím nominální hodnotu 62 a typ licence pro nákladní vlaky. Společnost má po nákupu 3 žetonů stanic v pokladně 440 liber.

Tím je úvodní akciové kolo u konce. Máme 3 společnosti, které začnou stavět tratě a generovat (snad) zisky. V peněžence mi zůstalo 8 liber.

Notně "zředěné" tableau po 1. akciovém kole. Všimněte si, že je možné odebrat akcii vyřazené společnosti ESR, čímž vznikne možnost doplnit nový sloupec.

Dopad SR1 (Stock round = akciové kolo) na herní plán. Ve spodní části nakoupené akcie a malinká hotovost.


Karty založených charterových společností

1. OPERAČNÍ KOLO (OR1)

Za společnost ECR nejprve stavím trať pro svou hlavní stanici ve městě Witham, na níž pokládám žeton domácí stanice. Další dílek tratě pokládám do Sudbury, což bude domácí stanice SVR. Dva dílky tratí staví i společnosti SVR a L&H. Všechny společnosti kupují na konci svého tahu jednu lokomotivu fáze A, čímž automaticky získávají záruční list.

Protože ani jedna ze společností neprovozovala vlaky, ztrácí na tržní hodnotě, což se projeví posunem žetonu na akciovém trhu o pole níže. Na konci OR se odstraní všechny zbývající lokomotivy fáze A z balíčku.

Stavba prvních tratí po konci OR1


V příštím OR bude možné konečně provozovat vlaky a generovat příjmy!

2. AKCIOVÉ KOLO

Provedené kroky:

  • prodej akcie L&H do banku za 54 liber s následným poklesem ceny akcie na 52
  • přesun FDR ze sloupce nad akcíí SVR do jiného sloupce, kde je FDR na vrchu
  • koupě akcie SVR za cenu 54 liber z tableau

K čemu tyto operace? Je dobré, když může společnost vlastnit své akcie, díky čemuž získává podíl na příjmech z provozu tratí, což může provést na konci svého tahu v OR z banku. L&H tedy bude moci svou akcii "redeemnout" a mít z ní zisk. Samozřejmě před koncem hry tuto akcii od společnosti odkoupím a zároveň jí tak pomůžu napumpovat finanční prostředky. Podobné cíle mám i se čtvrtou akcií SVR, kterou ale nemůžu dle pravidel prodat ve stejné akciovém kole, v níž jsem ji zakoupil.

Tableau po SR2, stále možnost vyplnit devátý sloupec. V banku je nyní akcie L&H. Vpravo dole můj majetek v podobě koupených akcií.

2. OPERAČNÍ KOLO (OR2)

Než se pustím do popisu OR2, jen pár informací k provozu vlaků. Alespoň jeden vlak musí projet domácí stanicí. Tratě vlaků jedné společnosti se musí protínat a vždy musít navštívit vlastní stanici. Každý hex, kterým vlaky projedou, je možné započítat pouze jednou. 

Provoz lokálky generuje zisk z velkých a malých měst. Navíc přináší společnosti  zisk 10 liber z každého navštíveného města (hexu). Lokálka ale nesmí je do přístavů, Londýna ani do červených oblastí. Počáteční vlaky mohou navštívit maximálně 2 velká města, lepší vlaky toto číslo zvyšují.

Expresní vlaky mají příjem z navštívených přístavů, červených oblastí a velkých měst. Průjezd menšími městy nic nepřináší. První vlaky mohou navštívit 2 velká města, mezi něž se řadí i přístavy a červené oblasti. Není ale možné v rámci jedné tratě navštívit 2 červené oblasti nebo 2 přístavy.

Nákladní vlaky inkasují z počátečního a koncového hexu, což může být přístav, červená oblast nebo velké město a pak ještě 20 liber z každého hexu, který je mezi startem a cílem ("vzdušnou čarou"). Pokud je na počátku nebo na konci tratě přístav, je zisk z každého hexu 30 liber. Nákladní lokomotivy začínají s počtem 1 na svých kartách. Toto číslo značí, kolik hexů může navštívit, přičemž se nepočítá ten startovní. Postupně se číslo zvyšuje až na hodnotu 9. Platí zde stejná restrikce jako u expresních vlaků.

    ECR    

Protože chci provozovat trať z Londýna, nestavím v tomto kole žádnou trať, nýbrž pokládám stanici v Londýně. Společnost může provozovat 1 vlak a může navštívit až 2 hexy. Logicky se nabízí trasa Londýn - Witham, kde je domácí stanice. Příjem z této tratě je 120 liber (Londýn 100 + Witham 20). Zároveň propadá záruční list. Příjem bude vyplacen v dividendách. Tím pádem se kurz akcie posune nahoru o 2 pole na hodnotu 68. Jediným akcionářem jsem já sám, takže dostanu z banku 36 liber (3 x 12). Na konci tahu ECR kupuje novou lokomotivu B za 200 liber. To také znamená, že po akciové kolem už budou následovat 2 operační kola.

     SVR     

Aby bylo možné získat příjem ze 2 navštívených velkých měst, pokládám traťové díly přes Framlingham (menší stanice) a Diss. Do Diss také umisťuji žeton stanice. Zisk z provozu ale zatím je malý, protože vlak jede pouze z domácí stanice v Sudbury do vedlejšího města Bury St. Edmunds (záruční list je vrácen do zásoby). Celkový přijem činí 50 liber, do majetku SVR přistává 20 liber. Výplata dividend je nízká, takže kurz akcie zůstává beze změny. Díky vlastnictví 4 akcií získávám z banku 20 liber. Důležitý je nákup vlaku B za 200 liber. Nová lokomotiva umožní navštívit až 3 velká města a započítat zisk ze 2 z nich.

     L&H     

Protože jsou k dispozici už zelené dílky tratí, upgraduji žlutý díl ve Wisbachu. To nejenže zvýší příjem z tohoto města, ale zároveň i umožní vést trasu na jih do Londýna. Nákladní vlak odjíždí z hlavní stanice v King's Lynn do přístavu, což přináší příjem 110 liber (ztráta záručního listu). Ten je vyplacen, takže kurz akcie poskočí o 2 pole vzhůru na hodnotu 60 liber. Díky svým 3 akciím L&H inkasuji 33 liber. Společnost kupuje nákladní vlak za 200 liber a na konci svého tahu i akcii z banku za nominální cenu 58 liber.

Na konci operačního kola musím odstranit 3 lokomotivy, což jsou všechny poslední vlaky z fáze B. Jakmile bude pořízen další vlak nebo jej hra odstraní, okamžitě končí svou službu všechny lokomotivy A.

Konec OR2 s chybnou hotovostí (bohužel jsem už provedl první kroky následujícího akiového kola a když jsem vše vracel kvůli focení, nevrátil jsem zpět peníze, takže správný stav je 97 liber). Na obrázku chybí také žeton stanice ECR v Londýně.


Lokomotivy z fáze A půjdou do šrotu v okamžiku koupě prvního vlaku fáze B

3. AKCIOVÉ KOLO

Nastal čas založit čtvrtou společnost! K tomu ale 97 liber nestačí. Prodávám proto 1 akcii všech společností, což mi přináší 182 liber. Celkově tedy mohu použít až 282 liber. Ceny akcií všech 3 společností padají šikmo dolů. 

Koupí 3 akcií W&F zakládám novou společnost, která bude provozovat lokální vlaky. Nominální cenu stanovuji na 90 liber, což přináší do majetku společnosti 720 liber (po odečtení 180 liber za 3 žetony stanic). Rýsují se tedy 2 budoucí fúze, v obou případech půjde o sloučení společností provozující lokálky a nákladní vlaky.

Situace po nákupu 3 akcií W&F


Wells & Fakenham se slušným kapitálem a potenciálem


3. OPERAČNÍ KOLO

     1. kolo     

     W&F     

Prvním krokem pokládám traťové dílky na domácí stanici ve Fakenhamu a do menšího města Watton. Tím dochází k propojení tratí, kterou začala budovat SVR, což vypadá jako dobrá synergie. Protože W&F nemá lokomotivy, nemůže provozovat vlaky a tudíž její akcie padají o 1 pole dolů na hodnotu 82. Nákup lokomotivy stojí společnost 280 liber a spouští akci, při níž zbylé společnosti přichází ihned o své lokomotivy z fáze A. Co je ale také důležité, nyní se při výpočtu příjmu z provozu vlaků počítají z přístavů a červených oblastí částky ze zelených kolonek.

     ECR     

Nejprve upgraduji žlutý díl tratě v Sudbury, čím nejenže zvýším příjem z tohoto města, ale přidám další políčko pro stanici, což je klíčové pro průjezd vlaků jiné společnosti než SVR, která tu svůj žeton už má. Připomínám, že vlak nemůže projet velkým městem, pokud je zaplněno stanicemi jiných společností. Provoz vlaku nyní přináší 200 liber (Londýn 150 + Sudbury 30 + 20 za hex mezi startem a cílem)! Trochu riskantně volím výplatu dividend. Celkem vysoká částka zvedá akcii o 3 pole na hodnotu 86. Do svého majetku získávám 40 liber za 2 akcie. Na konci svého tahu vykupuje ECR vlastní akcii z banku za nominální cenu 68 liber.

     L&H     

Upgrade tratě v King's Lynn se jeví jako dobrá volba, protože v budoucnu budu chtít tuto trať napojit na trať, kterou nyní využívají W&F,a to i kvůli fúzi s touto společností. Ugrade navíc přispěl k navýšení příjmu z provozu vlaku, který vyskočil na 160 liber (Midlands 90 + King's Lynn 50 + 20 za hex mezi startem a cílem). I tento zisk rozpustím do dividend. L&H získává 16 liber, já 32 liber. Kurz akcie poskočil o 2 pole na 68 liber. V majetku L&H zůstává 58, což je i nominální hodnota jejich akcií. Jako prezident kupuji z banku akcii, čímž je nyní společnost bez finanční hotovosti, ale vlastní 2 své akcie.

     SVR     :

Ani tady se nevyhnu ugradu tratě. Nahrazuji žlutý díl ve velkém městě Diss tak, aby bylo možné vést trať i do přístavů na východě. Vypravený vlak ze Sudbury dorazí až do Diss. Výsledkem je příjem 100 liber, jehož desetina je vyplacena jedinému akcionáři, kterým jsem já (20 liber). SVR inkasuje 50 liber za všechny navštívené hexy. Kurz akcie roste o 1 pole na hodnotu 56. I společnost SVR kupuje vlastní akcii z banku za 58 liber.

Na konci OR je odstraněna 1 lokomotiva C.

Konec 1. kola OR3


4 operující společnosti

     2. kolo     

     ECR     

Před vyjetím vlaku mi přijde smysluplné postavit trať v Colchesteru. Příjem z provozu se nemění, je to znovu 200 liber. Tentokrát ale dividendy vyplácet nebudu, 200 liber tedy přesouvám do majetku ECR. Akcie tak padají na hodnotu 78.

     W&F     

Položením tratí do menšího města Hunstanton a do většího města Swaffham dochází k propojení tratí. Vypravení vlaku z Wakenhamu do Bury St. Edmunds přináší příjem v částce 140 liber a do kasičky W&F přistává 60 liber za navštívené hexy. 3 vlastněné akcie mi vynáší 42 liber. Kurz akcie poskočí o 1 pole na 90 liber.

     L&H     

Pokládám dva žluté dílky do velkých měst March a Ely. Cílem je zajistit přímější cestu do Londýna ze severních oblastí. L&H opakuje jízdu vlaku z minulého kola, takže příjem je opět 160. Já i společnost L&H získáváme 32 liber za 2 vlastněné akcie. Kurz akcie poskočí o 2 pole na 82 liber.

     SVR     

Položením žlutých dílků do malých měst Acle a North Walsham prodlužuji trať vedoucí z Diss tak, aby ji bylo možné napojit ve Wakenhamu. Příjem z provozu tratě se nemění a činí 100 liber. SVR inkasuje 50 liber z navštívených měst. Díky výplatě divedendy získávám 30 liber já a 10 liber SVR. Kurz se vyhoupne o 1 pozici nahoru na hodnotu 60.

Protože v tomto operačním kole nebyla koupena žádná lokomotiva, odstraňuji 2+1 lokomotivy. Tím zmizela nabídka vlaků fáze C a ke koupi jsou připravená Déčka. Je třeba vzít v potaz, že první koupě této lokomotivy způsobí, že následující sada operačních kol se bude skládat ze 3 kol. K dispozici budou také hnědé dílky tratí. A protože došlo k použití všech 3 čísel pro odebírání lokomotiv, musím vylosovat nové pořadí - 1, 3 a 2.

Konec 2. kola OR3


Majetek společností

4. AKCIOVÉ KOLO

Je potřeba pohnout s akciovým tableau! Jdu do rizika a budu chtít naplnit devátý sloupec. Předtím ale musím náhodně vybrat jednu společnost, kterou vyřadím ze hry. S úlevou vytahuji prezidentskou kartu společnosti WStl. Hex s její domácí stanicí je totiž už obsazen žetonem stanice L&H, takže nemůže být zakryt. 

Nový sloupec má nakonec tyto akcie (odspodu) - N&EW&FSVR, I&BFDR a I&B. Nyní se nabízí zajímavé možnosti pro přesuny. EUR z horní části přesouvám do dolní části k jiné EUR. Tím se odkryly 2x I&B. Z nově vytvořeného sloupce k nim přesouvám vrchní I&B, takže mám dalšího kandidáta na založení společnosti. A tím to nekončí. 

V novém sloupci se odkryla karta FDR. Tu přemisťuji do horní části ke dvěma akciím FDR a opět tu je nový kandidát na další společnost. Nově odkrytou I&B přesouvám k ostatním v horní části a tím jsem odkryl v novém sloupci akcii SVR, která se bude určitě hodit. Pro pořádek odstraňuji 2 akcie WStl ze sloupce v dolní části.

Jaké jsou nyní možnosti po zmíněných veletočích? Jsou tu tři kandidáti na založení společnosti : I&BENR a FDR. V úvahu asi nepřichází FDR, protože potřebuji expresní vlak a ten nedává v případě FDR smysl. Město Ipswich je zakryté a z domácí stanice vede jediná možnost přes malá města. Zbylí dva kandidáti jsou dobré volby pro expresní vlak. I&B sice nabízí až 4 akcie, ale v případě založení ENR bychom mohli přesunout do "jejího" sloupce akcii E&H a odkrýt tak akcii W&F a pod ní ještě SVR. Rozhodnutí tedy padlo. Nicméně rád bych založil společnost s velkým kapitálem, což při současném jmění v podobě 208 liber nejde.

  1. Prodávám tedy akcii W&F za tržní hodnotu 90 liber (kurz padá na 86). Nominální hodnotu splečnosti ENR stanovuji na 90 liber.

Průvan v tableau. Ještě jsem nepřesunul akcii E&H, abych odkryl W&F...

Konec 4. akciového kola se založením společností ENR (chybí přidělená licence na expresní vlaky)

4. OPERAČNÍ KOLO

     1. kolo     

     ENR     

Pokládám žlutý dílek s domácí stanicí do Cromeru. ENR kupuje vlak (první ve fázi D) za 360 liber a kurz akcie spadne na 82.

     W&F     

Je načase upgradovat domácí stanici ve Fakenhamu, což umožní drobně zvýšit příjem z provozu vlaku a také v budoucnu rychlejší trať mezi červenou oblastí a přístavem v Cromeru. Dividenda 150 liber je vyplacena a já dostávám 30 liber. Kurz se šplhá o jedno pole výše na 95 liber. W&F inkasuje 60 liber za navštívená města a její hotovost činí 560 liber. Kupuje tedy druhý vlak, ale nikoliv lokálku, nýbrž nákladní vlak! To je možné, i když tento vlak (zatím) nemůže provozovat, nemá na něj licenci. Na konci svého tahu kupuje za 90 liber svou akcii z banku.

     L&H     

Upgradem hexu v Bury St. Edmunds dojde nejen k napojení tratě pro L&H směrem k Londýnu, zvýší se také příjem z tohoto města pro SVR a další společnosti. Provoz vlaku vynáší stejný příjem jako v minulém kole, tedy 160 liber. Já i L&H získává z dividend 32 liber. Kurz poskočí o jedno pole vzhůru na 90.

V tento moment mi vychází, že by mělo dojít k fúzi L&H a W&F, přesněji řečeno k akvizici. Obě společností mají tratě propojené, každá provozuje jiný typ vlaku. Nástupnickou společnost volím L&H kvůli umístění hlavní stanice. Protože obě společnosti mají vlak, je vypočtena cena akcie nové společnosti jako polovina vyššího kurzu akcie + nižší kurz akcie. Výsledek je 134 (95/2 + 90, ale nejbližší nižší nebo stejná hodnota je 134). 

Za tabulky nominální hodnot (par price) odstraňuji žeton W&F a žeton L&H přesouvám do spodní části na hodnotu 100-200. Z karty společnosti W&F přesouvám na kartu L&H všechny peníze, vlaky i licenci. 2 žetony stanic vyměňuji ze zásoby za žetony stanic L&H (nová společnost tak bude mít 3 žetony stanic). Z herní mapy nahrazuji žeton domácí stanice W&F žetonem stanice L&H. Odstraňuji žeton W&F z tabulky příjmů a z akciového trhu.

Následuje výměna akcií 2:1. Já vlastním po 2 akciích obou společností, takže jednoduše vrátím do banku 2 akcie W&F (bez náhrady). Nově vzniklá společnost má u sebe 2 akcie L&H a 1 akcii W&F. Vrátí tedy akcii W&F (bez náhrady) a u 1 akcie L&H se musí rozhodnout, zda si ji ponechá (a zaplatí polovinu nové ceny) nebo ji za polovinu prodá. Jako prezident samozřejmě akcii odkoupím za 67 liber. 

Karta společnosti W&F se vrací do zásoby a je možné ji v budoucnu znovu založit (ovšem jen s licení na lokálky). Nová společnost tedy má 2 licence a tři vlaky, které může provozovat!

     ECR     

Nevyhnutelný je upgrade Withamu s hlavní domácí stanicí. Na příjem z vlaku to nemá vli, ten zůstává 200. Výtěžek ale nechávám v majetku společnosti, takže kurz je sražen na 71 liber. Nákup vlaku stojí 360 liber.

     SVR     

Nejprve vylepšuji hex v Sudbury, kde sídlí hlavní stanice společnosti. Poprvé používám hnědý dílek. Výdělek z provozu tratě je nyní 130 liber, který ponechávám v majetku společnosti. Ta navíc inkasuje 50 liber za navštívená města. Na nákup vlaku to nestačí (chybí 8 liber).

Na konci kola odstraňuji 1 lokomotivu, což je poslední zástupce fáze D. Zde je potřeba připomenout, že nákupem lokomotivy D je spuštěn konec hry. Až skončí tato sada operačních kol, bude následovat akciové kolo, pak sada 3 operačních kol, poslední akciové kolo a nakonec úplně poslední sada operačních kol už bez možnosti stavět tratě a pokládat stanice. Nebude také možná žádná fúze nebo založení společnosti.

Konec 1. kola OR4

Situace po akvizici W&F společností L&H

     2. kolo     

     L&H     

Nejprve upgraduji Cromer, abych měl kompletní trať z červené oblasti do přístavů v severní části. Výhoda nákladních vlaků je, že se mohou "spojit" do jednoho vlaku. L&H má 2 nákladní vlaky, které dohromady dávají možnost jet až přes 7 hexů. Toho nyní využiju a vypravím vlak z Midlands až do přístavu v Cromeru. Výsledný příjem činí 330 (180 přijem z počáteční a koncové lokace a k tomu 150 za 5 hexů mezi nimi). Lokomotiva D sice přichází o záruční list, ale pal to ďas. Ještě je tu lokálka. Ta vyráží z Fakenhamu směrem na jih až do Bury St. Edmunds. To znamená další příjem v podobě 170 liber. Celkem tedy je určeno na výplatu dividend 500 liber! Navíc L&H inkasuje do své pokladny 60 liber. Vyplacené dividendy (100 mně a 100 společnosti L&H) zvedají kurz akcie o 3 pole na rekordní hodnotu 182!

     ENR     

Upgrade hexu s městem Swaffham pomůže zvýšit příjem z navštěvy. ENR má pouze jeden vlak, takže ten vyráží z přístavu Cromer a skončí právě ve Swaffhamu. Příjem je sice jen 180 liber, ale na doplnění hotovosti společnosti je to dobré. Kurz tedy padá na 78. ENR by nyní mohla koupit novou lokomotivu. Jenže tím by spustila odstranění lokomotiv fáze B a tudíž by SVR nemohla v tomto kole provozovat vlak. Také ENR ztrácí záruční list.

     ECR      ->      SVR     :

Doufám, že přišel vhodný čas na fúzi ECR a SVR! Jako nástupnickou vybírám společnost SVR. Nový kurz je stanoven na 90. Provádím stejné kroky jako při akvizici v minulém kole. Při výměně akcií 2:1 přicházím o 2 akcie ECR a za 45 liber si mohu ponechat tři akcie SVR. Z majetku nové společnost je vrácena do banku jedna akcie ECR, naopak jednu akcii SVR si společnost ponechává.

Protože ani jedna ze společností v tomto kole neprovedla žádný tah, může nyní jednat standardním způsobem, jak by byla společnost SVR na začátku kola. Nejprve dokončím trať do Harwiche položením žlutého dílku tratě. Následně vypravuji nákladní vlak z Londýna do přístavu u města Harwich. To přináší zisk 340 liber (Londýn 150, Harwich 100 a 90 za 3 hexy mezi nimi). K tomu se přidá zisk z lokálky, která vyráží ze Sudbury. Ten činí 130 liber. Díky navštíveným městům získává SVR do pokladny 50 liber. Dividenda (470) je samozřejmě vyplacena a já získávám 141, SVR 47 liber. Kurz letí o 4 pole vzhůru a nyní atakuje kótu 134. Protože lokomotiva se záručním listem vyjela na trať, ztrácí na něj nárok.

Perspektivní SVR má nyní v hotovosti 501 liber což je o libru víc, než je potřeba na nákup dalšího vlaku. A kupuje přirozeně lokálku. Tím končí lokomotivy fáze B. SVR musí vyřadit 2 lokomotivy, L&H jednu.

Nákup lokomotivy fáze E znamená, že při výpočtu příjmu se počítají hodnoty z přístavů a červených oblastí ze spodních řádků tabulky, tedy nejvyšší hodnoty.

Na konci kola jsou odstraněny 3 lokomotivy. A protože třetí odstraňovaný stroj je už z fáze F, musí L&H vyřadit lokálku a zůstává pouze s jedním nákladním vlakem. 

Konec OR4. Konečně je správně položen žeton SVR v Londýně.


Výsledek další redukce počtu společností

5. AKCIOVÉ KOLO

Úvahy o založení nové společnosti vzaly za své. Jen těžko bych se současnou hotovostí vytvořil společnost, která by měla 180 na 3 žetony stanic a 600 na lokomotivu. Kupuji tedy akcii SVR za 134 z tableau.

5. OPERAČNÍ KOLO

     1. kolo     

     L&H     

Prvním krokem je položení žlutého dílku "N" do Norwiche. Nákladní vlak vyráží z přístavu King's Lynn do Midlands. Provoz vynáší 300 liber. Tuto částku ponechávám společnosti, která kupuje lokomotivu fáze F za 600 liber na lokální provoz. Kurz akcie klesá na 166.

     SVR     

Využívám příležitosti a ugraduji King's Lynn na hnědý dílek, který přináší při projetí 60 liber. Následně vypravuji oba vlaky. Nákladní se vrací ze ziskem 420, lokální vypravený ze Sudbury nese 240 liber, celkem tedy 660! K tomu 90 liber za navštívená města. Vše nechám SVR, bude potřebovat koupit novou lokomotivu. Ale nikoliv teď, protože kdyby teď koupila první lokomotivu fáze G, společnost ENR by nemohla provozovat vlak, ani si jej koupit. Kurz SVR klesá na 122.

     ENR     

Na začátku upgraduji Fakenham na hnědý díl trati. Příjem z expresního vlaku vynáší pouhých 210 liber. I ENR si ponechává výdělek a kupuje za něj lokomotivu fáze G za 700 liber. Kurz akcie se snižuje na 68. Tohle není dobré... Všechny 3 společnosti mají po jednom vlaku fáze D, což znamená jejich okamžitý konec.

Na konci kola už není potřeba odstraňovat vlaky, protože jsme ve fázi H, kde je nekonečný počet těchto strojů poslední fáze.

Konec 1.kola OR5

Do dalšího kola už pouze s jednou lokomotivou...

     2. kolo     

     L&H     

Upgraduji Swaffham na hnědý dílek trati. Pak vypravuji lokálku z King's Lynn do Bury St. Edmunds. Za navštívená města dostává L&H 90 liber. Výnos z provozu (300) nechávám pro nákup vlaku v dalším kole OR5. Kurz klesá na 150.

     SVR     

V první kroku provádím upgrade hexu v Norwichi na hnědý díl "N", který přináší příjem 80 při návštěvě vlaku. Právě Norwich je cílem vypravené lokálky ze Sudbury. Celkem 9 navštívených měst přidává do pokladny SVR 90 liber. Suma určená pro dividendy je vypočtena na 280 liber. Kurz směřuje vzhůru o 2 pozice na 150 liber. Díky 4 vlastněným akciím inkasuji 112 liber, SVR 28 liber (1 akcie). Za 800 liber společnost kupuje tu nejlepší nákladní lokomotivu s možností projet až 9 hexy.

     ENR     

Využívám jedné z posledních možností stavby tratě a upgraduji Wisbech na hnědý díl. Pak vyjíždí expresní vlak z Midlands do hlavní stanice ENR. Celkový příjem činí 320 liber. ENR má pohých 40 liber v hotovosti. To znamená, že ani dvojnásobné ponechání příjmu nebude stačit na novou lokomotivu. Nepříliš úspěšnou společnost tak ponechávám s její jedinou lokomotivou a dividendy vyplácím. Inkasuji za 3 akcie 96 liber. Pozitivem je skok o pole na akciovém trhu až na hodnotu 100.

Mapa postupně hnědne...

SVR má velký potenciál!

     3. kolo     

     L&H     

Upgrade Bury St. Edmunds zvedá příjem ze stejné trati jako v předchozím kole o 30 liber na celkových 330. Ten ponechávám společnosti, což způsobuje pokles kurzu na 134. A protože L&H inkasuje 90 liber z návštěvy měst, může si dovolit koupit nákladní vlak za 800 liber. Ještě před vypravením vlaku jsem umístil žeton stanice do Bury St. Edmunds.

     SVR     

Na prázdný hex s malým městem Brandon pokládám žlutý dílek. První vypravený nákladní vlak z Londýna přiváží zboží do přístavu Cromer ns severu. Příjem je 510 liber. Druhý vlak (lokálka) vyráží na svou obvyklou trasu a inkasuje 290 liber. Celkový příjem z obou vlaků se vyšplhal na 800 liber! Navíc SVR dostává 90 liber za projeté aglomerace. Kurz vyskakuje o 4 pozice na 220 liber! Do své sbírky pokerových žetonů přidávám 320 liber (4x80), SVR získává 80 liber.

     ENR     

Stavba tratě už nedává smysl, takže pouze zopakuji stejný výjezd expresním vlakem, který generuje příjem 320 liber. Stále to stačí na slušný skok o 3 pozice na kurz 134 liber. Do kapsy inkasuji 96 liber.

Železniční kolbiště před poslední sadou OR

6. AKCIOVÉ KOLO

Vykupuji 2 akcie z majetku společnosti L&H a 1 akcii od společnosti SVR za tržní ceny. 

Následuje rošambo na tableau! Přesouvám E&H ve spodní části do sloupce, kde je samostatná akcie E&H. Ve spodní části přesouvám akcii W&F  tak, abych odkryl jedinou akcii N&E. Z horní části přesouvám 2 akcie N&E do spodní části, odhazuji akcii vyřazené společnosti WNR a nyní mohu koupit akcii L&H za mrzkých 134 liber! A to se vyplatí, protože cena této společnosti poletí raketově vzhůru!

Finální stav tableau. Pod herním plánem jsou mnou vlastněné akcie a finační hotovost.


Společnosti již bez vlastních akcií

6. OPERAČNÍ KOLO

Následuje poslední sada 3 kol, běhěm nichž není možné stavět nebo upgradovat tratě, provádět fúze nebo akvizice a dokonce ani pokládat stanice. Bohužel pozdě jsem si uvědomil, že jsem propásl možnost postavit stanici L&H v Londýně... Velká chyba! Následující výčet tak bude stručný, protože příjmy se budou opakovat a vždy bude vyplacena dividenda. Nebudu také už řešit příjmy, které plynou do majetku společností, protože ten na konci hry nehraje žádnou roli. 

     1. kolo     

     SVR      

Příjem z obou vlaků 800 liber. Kurz skáče o 3 pozice na 310. Z dividend inkasuji 400 liber.

     L&H     

Nově pořízený nákladní vlak může cestovat z Midlands do Holandska, což generuje příjem 480 liber. Ovšem na této cestě není hlavní domácí stanice King's Lynn. Proto musí lokálka startovat z Wisbechu přes King's Lynn a dále přes Bury St. Edmunds do Diss. To přináší přijem 290. Celkem tedy je výdělek 770 liber. Kurz letí o maximální počet polí na 200. Na dividendách inkasuji 385 liber.

     ENR     

Příjem 320 způsobí skok na akciovém trhu o 2 pozice na 166. Celkem 66 liber přistává do mé peněženky za 3 akcie.

     2. kolo     

Zopakují se příjmy všech společností a částky dividend, které se přesouvají do mého majetku. Akcie SVR rostou o 2 pole na 400. L&H zvyšuje svou tržní hodnotu akcie na 275 (tedy o 3 pole). ENR už stoupá jen o 1 pozici na hodnotu 182. Na dividendách jsem si přišel na částku 881 liber.

     3. kolo     

Opět celkový příjem z dividend 881 liber. Akcie SVR stoupají o 2 pole na finální kurz 530. V případě L&H se jedná o skok na 350 (posun o 2 pozice). ENR zaznamenává zvýšení tržní ceny akcie o 1 pole na 200.

FINÁLNÍ SKÓRE

V hotovosti mám 2 686 liber. 3 akcie ENR po 200 vynáší 600 liber. 5 akcií L&H po 350 znamenají hodnotu 1750 liber. Nejlepší investicí jsou akcie SVR, mám jich také 5 a každá má cenu 530, což dává v součtu 2 650 liber.

Záverečná suma (2686 + 1750 + 2650) dává můj osobní rekord 7 086 liber! Wow! Absolutně jsem nečekal po úvodním rozložení tableau, že to dopadne takto dobře. Nebýt některých chyb (pozdní zjištění, že jsem měl postavit stanici L&H v Londýně), mohl jsem se přiblížit vysněné metě 9 000 liber. Opět to byla zábava, a to i přes neustálé přerušování, abych zaznamenal své akce a vyfotil stav hry do tohoto článku. Předpokládám, že až do konce dočetli jen vážní zájemci o hru a ti, kteří už hru mají, a možná se snaží rozchodit sólo variantu. Doufám, že moje ukázková hra dobře posloužila.

Komentáře

  1. Normálne nad tym uvazujem. Solo varianta a tri druhy vlakov... Vyzera to nádherne.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak a mam to objednane k meninam 😀 Inu na BGG je aj varianta s automou, s Baronom. To si neskusal? Vyzera to dobre

    OdpovědětVymazat

Okomentovat