Přeskočit na hlavní obsah

Téma: STATISTICKÝ POHLED DO SBÍRKY

Sledování oblíbených hráčů historických válečných her na sociálních sítí někdy člověka inspiruje k sepsání článku. Na Twitteru proběhla v nedávné době poměrně zajímavá diskuse na téma nejrůznějších statistik vlastněných deskových her. Logicky mě napadlo, že jsem se na svou sbírku dosud pořádně nepodíval pohledem statistika. Ono to m2lo svůj důvod, protože ta moje sbírka válečných her se začala rodit před 3 roky a teprve teď je možné ji (s trochou s nadsázky) nazvat sbírkou.

Pro statistické výpočty jsem využil nástroje BGG. Pomocí pokročilého vyhledávání a filtrů jsem zařadil do výstupu vlastněné hry bez rozšíření. Výsledné číslo 109 zahrnovalo hry bez dalšího rozlišení. Můj cíl ale bylo vytvořit nějaké grafy čistě pro válečné hry. K tomu účelu jsem využil možnosti filtrovat na žánr Wargames. Do něj ale BGG řadí i fantasy/scifi hry, které se také vyskytují v mé sbírce. Vyřadil jsem tedy fantasy kousky War of the Ring (2nd Edition), World of Warcraft a Titan. Výsledný seznam se stal základnou pro všechny mé další statistiky a grafy. První klíčová informace - k dnešnímu dni vlastním 54 historických válečných her. Chybí tedy už jen dvě k získání majority ve sbírce!

PODÍL VYDAVATELSKÝCH DOMŮ

Jako první mě zajímalo, který vydavatelský dům sbírce vládne. To jsem ale věděl předem, protože i běžný pohled na vystavené kusy nepřipouštěl mýlku.


Podíl GMT dosahuje skoro 50%! Skoro to vypadá, že jde o mého (zdaleka) nejoblíbenějšího vydavatele. Jenže ona to tak úplně pravda není. Mám GMT moc rád, ale ten vysoký podíl je spíše daný tím, že oproti ostatním mají přeci jen větší portfolio her, z něhož je možné vybírat. Třeba Multi Man Publishing mám rád úplně stejně, dokonce jsou tak trochu moje srdcovka. Jenže ty ceny...

Pokud vás zajímá, co v grafu dělá firma Disk Říčany, pak vězte, že stojí za vydáním hry Slavkov, kterou jsem kupoval již v roce 1988 v OD Kotva. Škoda, že hra samotná už bohužel je fyzicky v bídném stavu, takže ji mám ve sbírce spíše jen z nostalgie.

SÓLO VERSUS ZBYTEK SVĚTA

Můj blog je specializován na hraní v jednom hráči. To ale neznamená, že se zabývám pouze hrami, které jsou určené pro 1 hráče. Zkusil jsem rozdělit své hry do tří skupin podle počtu hráčů, pro něž jsou určené.


A zde došlo k dalšímu překvapení. Ten podíl her bez jakékoliv podpory sóla je nečekaně vysoký, ale je dán tím, že prostě mám velkou slabost pro klasické hex&counter hry. A ty, jak je známo, jsou určené vesměs pro dva hráče, bez podpory pro sólo hraní, což mi ale vůbec nevadí. Na druhou stranu, když k čistokrevným sólo hrám připočítám hry s podporou sóla, docházím k výsledku, který odpovídá mému nákupnímu apetitu. Možná trochu podvědomě střídám nákup sólo her s nákupem ostatních her. 

HISTORICKÁ OBDOBÍ

I ve třetí statistické veličině jsem očekával dominanci jednoho zástupce, v tomto případě druhé světové války, a nemýlil jsem se. Rozdělení historických epoch jsem okopíroval z výročních cen Charles S. Roberst 2022.


Výsledné pořadí (kromě prvního místa) tak úplně nekoresponduje s tím, jaká historická období jsou nejčastějším námětem válečných her. Největší rozdíl je u napoleonských válek, které by správně měly být v první trojici. Tento frapantní nedostatek se budu snažit napravit, protože jsem měl jednu dobu tento dějinný úsek při četbě knih za nejoblíbenější. Druhé místo moderních konfliktů mě mile překvapilo. Dle mého nabízí největší variabilitu danou mj. i dynamickým vývojem technologií. Před provedením statistiky jsem měl pocit, že téma americké občanské války mám pokryto větším počtem her. Ale i tak ACW zaujímá krásné třetí místo. Mimochodem... Aktuálně mám rozečtenou masivní trilogii Civil War: A Narrative od Shelbyho Footea a je to naprosto famózní čtení!

Z dat vyplývá, že se nevyhýbám žádné historické epoše! Kromě jediné... Oproti CSA 2022 mi chybí hypotetické konflikty. Doufám proto, že dojde už brzy k reprintu hry Next War: Taiwan, který mám předobjednaný v rámci P500. 

ZÁVĚR

Napadly mě ještě další možné statistické pohledy (rok vydání, bližší rozbor her z WWII atd.), ale ty budou zajímavější, až bude ve sbírce více her.  I tak si myslím, že ty tři grafy dost výmluvně ukazují strukuru mé sbírky. Docela by mě zajímalo, jak jste na to vy ostatní? Také u vás dominuje druhá světová válka? Máte v oblibě konkrétní firmu, jejíž hry přednostně kupujete? Jaká další statistika je pro vás zajímavá?

Komentáře

  1. Vyberam si skor podla danej temy, nez podla vydavatelstva, resp. aj podla pravidiel, ci su rozumne napisane, pripadne recenzie na BGG. I ked je pravda ze GMT ma ponuku bohatsiu. A momentalne ide u mna obdobie Studenej vojny plus hypoteticke konflikty, cize moderna era. Neskonale ocakavam od GMT coinovku A Fading Star a od Compassu -Blue Warer Navy- Pacifik.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zvláštní je, že před cca 5-10 lety bych mě asi nelákala hra s hypotetickým střetem. Dnes je situace úplně jiná a tento typ her mě taky hodně láká. Škoda, že hry na toté téma, co vznikly nedávno, jsou často monster hry (The Third World od MMP například). Další díl Blue Water Navy mě docela překvapil, ale původní je dost chválený.

      Vymazat
    2. Najdes aj normalne hry ... South China Sea, seria Next War, hry od Vuca simulation, prip. kazda priloha casaku Modern War.

      Vymazat
  2. U mě je jasná jednička moderní éra následovaná starověkem a hypotetickými konflikty. Velkou část sbírky zabírají časopisové hry, zejména pak Modern War. Z vydavatelů mám nejvíce her od GMT, Compass Games a MMP, přičemž posledně jmenovaný má ty hry jednoznačně nejkvalitnější (GCACW). Sbírka čítá cca 190 válečných her, když nepočítám rozšíření. Ostatních her mám už jen kolem dvaceti, ponejvíce ze Středozemě. Vše ostatní jsem rozprodal. Už mě nebavilo jet tím vlakem, co chrlí neuvěřitelné množství různých deluxe edicí a nových rozšíření. Nové hry už podle mě nemají tu patřičnou kvalitu a hlavně mi chyběl ten wau efekt a natěšenost, když měla vyjít skutečná pecka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mam zopar casakov Modern War, tie hry od nich mam rad. A co sa tyka toho wau efektu u sucasnych hier...nedavno som nahodou nasiel v jednom clanku o Avalon Hill ich starucku hru z roku 1956 The Dispatcher. Na BGG su komponenty na stiahnutie , jedna sa o riadenie vlakovej dopravy. Jakozto tu pracu vykonavam, som si to zo zvedavosti vyrobil...pravidla na par stranok, zetony,karty,mapa... A totalna pecka...

      Vymazat
    2. Tak klobouk dolů před takovou sbírkou! MMP mám také rád pro kvalitu jejich her. A zmíněnou sérii GCACW mám v plánu postupně pořídit komplet. Zatím vlastním jen Stonewall Jackson's Way II, ale sakra ten obsah je naprosto luxusní. Před měsícem jsem procházel složitým obdobím, kdy vyšla hra On To Richmond II, kterou jsem strašně chtěl. Ale ta cena...Zatím jsem tedy odolal :) K těm rozěířením... v tomhle jsem rád, že u wargames tento trend je v naprosté menšině. Osobně také nemám moc rád, když ke hře neustále vychází další a další expanze. I proto nejdu např. do Warfightera (i když to je určitě výborná hra) . Jsou ale světlé výjimky, u kterých svou averzi překonám - např. první rozšíření do Labyrinthu.

      Vymazat
    3. Tak u WG mi rozšíření nevadí (i když ten Warfighter je dost otravný, ale víš hned na začátku do čeho jdeš). Zmiňovaný Labyrinth sice dostal dvě, ale v časovém sledu ⁶ a ⁴ roky. U klasických her se chrlí i jedno každý rok a pak, když je sesbíráš, ti vydají deluxe verzi se vším co vyšlo, opravenými a rozšířenými pravidly a promo kartičkou nebo figurkou navíc. To mě prostě jako kompletistu neskutečně začalo iritovat. Zlaté WG.

      Vymazat
  3. Když už je řeč o hypotetických konfliktech a časopisových hrách...Nehrál jste někdo Sealion, který vyšel v časopise World at War? V následujících dnech totiž má vyjít deluxe verze s pevnou mapou a protože jde o hypotetickou invazi Německa do Anglie v roce 1940, začínám mít o tuhle hru velký zájem :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat