Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (září 2023)

Zářijové novinky mi tak trochu umožnily znovu se přimknout k válečným deskovým hrám. Na stole mi totiž většinu času ležela hra, v níž sice konflikty jsou, má dokonce i historické pozadí, ale wargame to v žádném případě není. Mám na mysli českou verzi hry Pax Renaissance, kterou bych později chtěl vyzkoušet i ve dvou. Dojmy jsou veskrze pozitivní, nadchlo mě množství interakce na tak malém "prostoru", v tak malé krabici! V říjnu už mě čeká studium hry, o které jsem si myslel, že její systém nelze smysluplně hrát v jednom hráči. A já pevně doufám, že to půjde a nadto, že mě to bude i bavit. S výsledkem však půjdu na blog nejspíše až v listopadu, protože pravidla jsou naprosto nestravitelná.

LA DEFENSA – EL ASEDIO DE CÁDIZ 1625

Průřez zářijovými novinkami zahájíme zlehka spíše jednodušší hrou, která ale je zasazena do poměrně netradičního prostředí války, kterou Španělsku vyhlásila aliance Anglie a Holandska. Součástí této války byla i námořní expedice s cílem dobýt Cádiz v roce 1625. Pro tuto expedici bylo vyčleněno téměř 100 lodí a 15000 vojáků a členů posádek. Expedici pronásledovaly bouře a když lodě dosáhly španělských břehů, ukázalo se, že se příliš nedával důraz na zásobování. Útok na Cádiz skončil fiaskem. Město bylo dobře opevněné, navíc řada anglických a holandských lodí byla původně určena na obchod, nikoliv pro válku, takže nebylo možné použít jejich děla. Perličkou také je to, že si nájezdnici nevzali s sebou dostatek pití a jídla. Vojákům a námořníkům tak bylo dovoleno pít víno z kádí, které se nacházely v místních domech. Výsledkem byli opilí vojáci...

Výsek jedné z map (mohu pouze odhadovat, že jde o mapu zálivu). Všimněte si žetonu velitele celé výpravy Edwarda Cecila, vikomta z Wimbledonu

Protože jde o solitérní hru, je úlohou hráče zajistit úspěšnou obranu Cádizu, zatímco hra řídí akce anglo-holandských dobyvatelů. K dispozici jsou dokonce tři mapy - strategická, operační (mapa cádizského zálivu) a taktická (samotné město Cádiz). Cílem je vyhnout se porážce, což zní trochu vágně, ale hra přesně definuje, které jsou 4 případy, kdy k porážce dojde:

  • pokud blokáda Cádizu trvá 4 kola po sobě
  • pokud alianční síly dosáhnout centra Cádizu na taktické mapě
  • pokud alianční síly dobydou 4 města v zálivu (mimo Cádiz)
  • pokud španělská morálka klesne na hodnotu 0

Další část jedné z map (možná mapa Cádizu)

Hraje na 10 kol a tak nezbývá hráči, než vydržet až do konce a nepřipustit splnění některé z výše uvedených podmínek prohry. Hru by měl vydat sám autor, takže je otázka, jak to bude s kvalitou komponent. Z obrázků, které jsou k dispozici, vypadají žetonky i mapa velmi dobře, takže v tomto směru by obavy být neměly.

Designér: Daniel Hernandez
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/397096/la-defensa-el-asedio-de-cadiz-1625

OPERATION ROLLING THUNDER: Air War Over North Vietnam, 1965-1968 (Legion Wargames)

Legion oznámil hned 3 novinky, které spadají do kategorie splňující podmínky pro hraní v jednom hráči. První z nich je simulace bombardování infrastruktury v severním Vietnamu v letech 1965-1968 americkou armádou. Primárně je hra určena pro sólo hraní, ale je možné využít mód pro semi-kompetitivní hraní ve dvou, kdy jeden hráč řídí akce US Navy a druhý US Air Force. Cílem by mělo být způsobit dostatečné poškození vojenských a průmyslových cílů, aby to přimělo severní Vietnam k mírovým jednáním a zároveň přerušit tok zásob a jednotek z jižního Vietnamu přes známou Ho Či Minovu stezku. 

Kampaň je rozdělena do sezónních fází a hráč v nich identifikuje potencionální cíle, vybírá prostředky ke splnění misí a pomocí karet volí historické taktiky. Průběh mise ovlivňuje kvalita obrany a to jak protivzdušné, tak i pozemní. Mezí cíle mise patří např. železniční síť, klíčové mosty, letiště, vojenské základy, sklady apod. Piloti v průběhu kampaně nabírají zkušenosti, čímž získávají zajímavé skilly pro další mise. 

Kompletní herní plán, který slibuje z mého pohledu zajímavou hru

Hra obsahuje i politickou rovinu. Úspěch či neúspěch kampaně mohou ovlivnit rozhodnutí Bílého domu, vyvolané obavou z eskalace konfliktu, do něhož by mohly zasáhnout SSSR nebo Čína. 

Ukázka karet

A FORGOTTEN SIDESHOW: USMC Air Support Operations - Bougainville, 1944 (Legion Wargames)

Rabaul...Během druhé světové války pevnost Japonců v Pacifiku, která hrála důležitou roli při obsazování ostrovů během japonské expanze. Když se začala karta obracet a Američané společně se spojenci začali Japonce vytlačovat, bylo otázkou času, kdy dojde i na tuto klíčovou základnu. A právě neutralizaci nebezpečného Rabaulu má za hlavní téma čistá sólovka od Stevea Dixona, která má, jak je častým zvykem, extrémně dlouhý podtitul.

Hráč bude mít k dispozici letadla F4U Corsair, která budou startovat z ostrova Bougainville. Splnění cíle rozhodně nebude jednoduché, protože půjde o přežití celkem 6 měsíců služby v US Navy. Kromě základních pravidel bude možné zvolit si i pokročilou verzi, kdy dostane hráč pod svou kontrolu celou letku.

Zatím jen prototyp herního plánu


Prototyp žetonů a karet

Designér: Steve Dixon
Link: https://www.legionwargames.com/legion_FSS.html

THUNDERCHIEF: The F-105 Thunderchief "Thud" Over Vietnam, 1965-1968 (Legion Wargames)

I do třetice zůstaneme v rámci novinek od Legion Wargames u leteckých operací a podruhé "navštívíme" Vietnam během krvavé války. Název hry i podtitul napovídají, jaký stroj bude dominovat. Bombardér F-105 Thunderchief sloužil v US Air Force v letech 1958 až 1984. Byl to také jediný letoun, který byl stáhnut z bojů díky vysokým ztrátám. 

Hráč v tomto solitérním kousku bude představovat pilota Air Force, plnící mise proti cílům ve Vietnamu se snahou přežít až do konce kampaně. Proti němu budou stát jednotky severního Vietnamu skládající se z protiletadlové pozemní obrany a nebezpečných MIGů ve vzduchu. Zajímavostí je, že zde budou i mise, které budou kompatibilní s nedávnou vydanou hrou Skyhawk: Rolling Thunder, taktéž od Legion Wargames. 

Pevná mapa, stále ještě ve fázi prototypu

Designéři: Steve Dixon a Bob Best
Link: https://www.legionwargames.com/legion_THU.html

MR. PRESIDENT: The American Presidency, 2001-2020 SECOND EDITION UPDATE KIT (GMT Games)

Hra Mr. President sklidila obrovský úspěch a velmi rychle se vyprodala. V GMT stáli před rozhodnutím, zda rychle přejít ke druhé edici bez dalších úprav (maximálně s opravenými pravidly) anebo jít cestou vylepšení hry s tím, že majitelům první edice umožní koupit si update kit. Toto rozhodnutí vyvolalo maličko poprask. Přeci jen se hlavně jedná o opravy chyb. Někteří se tak možná oprávněně rozhořčovali, že to je ždímání peněz. Já osobně nepatřím mezi ně. Druhou edici (resp. v mém případě update kit) vítám, protože její obsah rozhodně není standardní. Kupující dostane nejen vytištěné a opravené booklety (a dokonce i stránky z flipbooku), ale nalezne tam i nové žetony, které se určitě budou při hraní hodit (jde vesměs o pomocné žetony). Přibydou i některé tabulky (např. pro Írán ve válce) a dojde k lepšímu vybalancování hry (jako příklad mohu uvést, že těžké jednotky budou méně užitečné v guerilové válce).

Link: https://www.gmtgames.com/p-1068-mr-president-the-american-presidency-2001-2020-2nd-edition-update-kit.aspx

FIREFIGHT TACTICAL (GMT Games)

V posledním newsletteru oznámilo GMT novinku, která je pro mě docela překvapením. Relativně rychlá a jednoduchá válečná hra, v níž hrají hlavní roli kostky, není příliš často vidět v katalogu tohoto vydavatele. Jak z názvu vyplývá, půjde o taktickou hru zasazenou do období druhé světové války, která bude obsahovat celkem 12 scénářů. Každý z nich bude možné hrát buď ve dvou hráčích proti sobě nebo sólo proti automě. 

Scénáře budou postupně bobtnat a tak zatímco v těch úvodních si zahrajete s malou pěchotou na těsných mapách, později přijde na řadu dělostřelectvo a tanky. Scénáře se navíc drží průběhu války. Na počátku to budou mise v Normandii a později se přesunou do Ardén. Hráči si užijí bitev v městské zástavbě v Cherbourgu, ale také operací v otevřeném terénu.

Scénář 5 v plném proudu...

Autor slibuje velkou znovuhratelnost a to dokonce i v rámci jednotlivých scénářů. Souboje jsou pochopitelně řešeny kostkami. Těch bude celkem ve hře 30! Osobně si myslím, že tento systém bude využit pro další hry, které se budou odehrávat třeba v jiné historické době (např. moderní konflikty).

Ukázka karet terénů

Designér: Sam London
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/401970/firefight-tactical

Komentáře