Přeskočit na hlavní obsah

Ukázková hra: ENEMY COAST AHEAD: DOOLITTLE RAID

Proces výběru toho správného segmentu hry do ukázkové partie nebyl v případě této hry vůbec jednoduchý. Nápad projít v ukázkové hře všechny části hry jsem okamžitě zavrhnul. To by bylo hned několik velmi dlouhých článků. Musel jsem tedy obětovat nejprve plánovací část a nakonec jsem upustil i od mé oblíbené části přepravy operačního svazu. Zůstala tedy letecká část a pak fáze bombardování a zjednodušená část přistání. Tedy přesně to, co je předmětem scénáře číslo 7.  Doufám, že se alespoň některým pilotům podaří nejen zasáhnout cíle v Japonsku, ale také bezpečně přistát v některém z čínských přistávacích zónách. 

Jako vždy doporučím k přečtení představení hry, aby byla představa o tom, jak fungují základní mechanismy, lepší.

SCÉNÁŘ 7 - PŘÍPRAVA

Scénář The Army Launches for Japan začíná v okamžiku, kdy z letadlové lodi USS Hornet nouzově odstartovalo 16 bombardérů B-25 zorganizovaných do 5 letek v čele s Doolittlem. Rozmístění jednotlivých pilotů i expertních členů posádky do jednotlivých letek je pevně dané scénářem. Určena je i počáteční letecké zóna, kterou je v tomto případě druhá zóna zprava. K japonským ostrovům zbývají tedy "jen" 4 zóny. Každé letce je přiřazeno celkem 8 jednotek paliva (4 žetony po 2 jednotkách paliva). 

Do neprůhledných kalíšků jsou uloženy červené žetony Alert a také žetony nebezpečí (Hazard) pro úvodní zóny. Stav počasí a směru větru je také pevně stanoven pro každou zónu. Bohužel nejhorší počasí panuje v zónách pro přistání. Zbývá nastavit bezpečnostní ukazatele. Úroveň utajení (Secrecy Value) je 5. Alert level je na hodnotě 1, což není dobré. Security Risk je aktuálně 20 a počet neúspěšných testů utajení (Failed Secrecy Test) začíná na čtyřce.

Počáteční zóna všech 5 letek. Zároveň je vidět směr větru pro pásma zón včetně stavu počasí. Cíle pro bombardování jsou o 4 zóny na západ.


Složení letek včetně bonusů členů posádek


Úvodní stav ukazatelů na stupnici Security Track

ČAS 8:00

Je právě 8 hodin japonského času (6 hodin čínského času) a začínáme! Protože jsme v prvním kole, přeskočíme úvodní fázi pohybu. 

WIND PHASE

V této fázi je možné se pohybovat, pokud to dovolí povětrnostní podmínky. V zóně, kde je všech 5 letek vane silný vítr síly vichřice, ale naštěstí letadlům do zad. A podle tabulky Wind Effects je pohyb možný, i když je potřeba podstoupit tzv. Guzzle Check pro zjištění, zda došlo ke spotřebě paliva. Posouvám tedy všechny letky do sousední zóny. 

Guzzle Check (neboli kontrola čerpání paliva) se provádí tak, že se porovná výsledek hodu 2 kostek s konstantou "Guzzle Rating" (ta je fixní pro všechny scénáře kromě toho posledního a má hodnotu 5). Pokud je výsledek roven nebo je větší než Guzzle Rating, je výsledek testu kladný, jinak jde o selhání. Problémem jsou modifikátory. Odečítá se totiž 1 za každý žeton paliva a další 1, pokud některé letadlo v letce nese nálož, což platí pro všechny letky. Protože aktuálně nesou všechny letky 4 žetony paliva a mají nálože, je potřeba hodit pro úspěšný Guzzle Check alespoň 10. Postupně házím 11, 5, 9, 5 a 11, takže 2., 3. a 4. letka spotřebovávají jedno palivo (v praxi to znamená otočení žetonu paliva tak, že zobrazují pouze 1 barel).

Opět blíže k Japonsku!

HAZARDS PHASE

Počet a typ žetonů nebezpečí (Hazard tokens) určuje zóna, v níž jsou letky. V našem případě budeme dobírat 1 žeton typu I za každou letku. Dobírám tedy celkem 5 žetonů nebezpečí typu I a pokládám postupně na každou letku, aniž bych se podíval na jejich lícovou stranu (není to problém, po hmatu se dá zjistit, která strana je rub a která líc). Následně je třeba přiřadit žeton v rámci každé letky konkrétnímu letadlu (opět bez zjištění konkrétního nebezpečí). Nyní je potřeba otočit a vyhodnotit postupně všechny žetony nebezpečí.

1. letka (pilot Holmström) - chyba kompasu (nemá okamžitý efekt, žeton zůstává přiřazený, ale ve fázi bombardování bude mít pilot zpoždění dle hodu kostky)
2. letka (Hallmark) - zaseknutá střílna (žeton zůstává přiřazený a má negativní efekt při pokusu o sestřelení nepřátelského letadla - hází se o 1 kostku méně)
3. letka (Watson) - chyba kompasu
4. letka (McElroy) - chyba kompasu
5. letka (Farrow) - prskání motoru (tohle je velmi závažný problém, protože nešlo o plánovaný start z letadlové lodi, je nutné hodit kostkou a v případě sudého čísla je letadlo poškozeno, v případě lichého čísla dojde ke zřícení letadla - naštěstí padá 2, takže umisťuji žeton poškození na Farrowův stroj.

Situace po vyhodnocení žetonů nebezpečí

FUEL PHASE

V této fázi se spotřebuje 1 barel paliva u každé letky. Tam, kde je žeton se 2 barely, jej pouze otočím, žeton s 1 barelem z letky odstraňuji.

Takže ledva byl zahájen let směrem k japonským ostrovům, už se začaly kupit problémy a jedné posádce dokonce hrozilo zřícení. V každé letce je něco nefunkčního, a to jsme teprve na začátku!

Některé letky spotřebovaly již 2 barely s palivem, což je trochu nepříjemné.

ČAS 10:00

MOVE PHASE

Fáze přesunu je jednoduchá, všechny letky posuneme do vedlejší zóny bez ohledu na počasí. Navíc nedojde ani ke spotřebě paliva.

WIND PHASE

Vítr do zad sice umožňuje přelet do sousední zóny, ale poté hrozí spotřeba 1 barelu v případě neúspěšného Guzzle testu. Riziko není moc velké, ale pro tentokrát se rozhodnu zůstat ve stávající letové zóně.

HAZARD PHASE

Jsme v zóně, která stanoví dobrat pouze 1 žeton nebezpečí typu II. Ten umisťuji na B-25ku pilota Graye z první letky. A je to žeton Wind Check, tedy změna větru. Výsledek hodu 2 kostek je 12, což dle tabulky Wind Check dává znovu vítr do zad! Žeton větru do zad tak není třeba měnit a žeton nebezpečí odstraním ze hry.

FUEL PHASE

Další spotřeba paliva. První a pátá letka mají nyní po 6 barelech, ostatní už jen 5. Zatím určitě dostatek paliva na dolet k cíli bombardování, ale dost ošemetný bude dolet k místům přistání.

Velmi rychle odehrané kolo bez větších eskapád.


ČAS 12:00

MOVE PHASE

Opět přesun všech letek do sousední zóny. V ní už vane boční vítr, který může dělat problémy.

WIND PHASE

Již zmíněný boční vítr dává možnost přesunu, ale pouze pokud se povede Guzzle Check. A v takovém případě se spotřebuje i 1 barel paliva. Zkusím tedy projít s 1. a 5. letkou, které mají nejvíc paliva. Padá 2 a 10. Úspěšná je tedy pouze pátá letka. Ta už se může v příštím kolem pokusit zaměřit cíl v podobě japonského města. Přelet ji stál 1 barel paliva.

HAZARD PHASE

Máme poprvé letky ve dvou zónách. V obou však platí stejné podmínky - dobírá se 1 žeton nebezpečí za každou letku PLUS červený žeton nebezpečí Alert za každou letku. Naštěstí platí omezení, že počet červených žetonů nebezpečí nemůže překročit aktuální úroveň nebezpečí, která je 1. Nejprve tedy vyhodnotíme žetony na páté letce:

5. letka (pilot Hilger) - červený žeton nepřátelské stíhačky! V rámci Gunnery Check se Hilger pokusí letadlo sestřelit. Hází se 4 kostkami a pokud je alespoň na jedné z nich šestka, je test úspěšný a letadlo je sestřeleno. Padá 4,3, 2 a 6. Povedlo se! Červený žeton Alert vracím do kalíšku s tímto typem žetonů.

5. letka (Smith) - další stíhačka! Házím 6,4, 5 a 2 a i tentokrát jde žeton zpět do kalíšku. 

Nyní vyhodnotíme přiřazené žetony ve vedlejší zóně:

1. letka (Doolittle) - nepřátelské plavidlo! Protože má tento žeton na sobě symbol červeného trojúhelníku, je nejprve nutné vyhodnotit bezpečnostní test. V něm se nejprve určí počet kostek. Hodnota utajení (Secrecy value) je 5, takže budeme házet 5 kostkami. Musíme hodit alespoň tolik, kolik je aktuální hodnota bezpečnostního rizika (Security Risk), která je 20. Házím 5,4,5,4,2 a to je přesně to, co potřebuji. Testem jsem prošel, ale přesto je nutné zvýšit bezpečnostní riziko o 1 na 21. Žeton nepřátelského plavidla pak umístím do zóny, kde je 1. letka. Teď se teprve vyhodnocuje samotný žeton. Na letecké mapě je to jediný žeton plavidel, takže musíme hodit na kostce výsledek, který je stejný nebo vyšší. Protože není možné hodit méně než 1, jde automaticky o úspěch.

1. letka (Gray) - červený žeton stíhačky! Bohužel tentokrát štěstí nepřeje (2,1,2,3) a B25ka dostává zásah (poškození). Žeton stíhačky vracím do kalíšku.

2. letka (Jones) - průzkumný letoun! Nabízí se 2 možnosti. Buď se můžu pokusit ho sestřelit nebo se mu vyhnout. Zkusím druhou možnost. Protože Jonesův stroj letí nízko, je možné hodit 2 kostky a vybrat si výsledek jedné z nich. Důležité je hodit sudé číslo. Padá 1 a 4, takže se daří zbavit se nepřátelského letadla. Žeton se vrací do kalíšku.

3. letka (Joyce) - nepřátelské plavidlo! Jde o žeton bez symbolu pro vyhodnocení bezpečnostního testu, takže jej umístíme do zóny. Nyní už jsou v zóně 2 žetony plavidel, takže už je nutné hodit kostkou. Padá 2 a o fous se daří projít testem.

4. letka (Bower) - opět nepřátelská loď! Naštěstí bez symbolu, ale zvyšuje počet lodí už na 3. Následný hod kostkou (3) znamená, že Japoncům se nedaří zjistit bližší informace o blížícím se nebezpečí. Nicméně smyčka se trochu stahuje...

FUEL PHASE

Další spotřebovaný barel u každé letky. Tenčí se to... Jediné pozitivum vidím v tom, že Guzzle check bude o něco schůdnější, když mizí žetony paliva.

Nebepečný počet plavidel už hlídkuje v pobřežních vodách


ČAS 14:00

MOVE PHASE

5. letka již je v zóně, kde se může pokusit o zaměření cíle. Přesněji řečeno, musí tak v rámci této fáze učinit. Jako cíl volím Tokio, kde je žeton kontaktu, který poskytuje možnost případného nového hodu. Proces zaměření se provede tak, že se hodí 2 kostkami a výsledek musí být větší nebo rovný číslu, které je uvedené na políčku s Tokiem, což je hodnota 7 pro denní dobu (hodnota pro noční dobu je vždy vyšší). Všechny letky mají díky scénáři 7 modifikátor +1 kvůli navigačnímu skillu. Bohužel padá 1+1, což je daleko od potřebného hodnoty. Co teď? Je možné využít žeton kontaktu a zkusit opakovaný hod. Ten si ale raději nechám pro příští letky. Mohu se pokusit provést zaměření jiného cíle nebo mohu zkusit projít úspěšně Guzzle testem a provést opětovné zaměření Tokia s dalším modifikátorem +1. Volím zaměření jiného cíle. Tím je Nagoja. Tentokrát je výsledek hodu 7, což s modifikátorem dává celkem 8. Jde o hodnotu vyšší než je potřebných 7.

BOMBARDOVÁNÍ NAGOJE

Bombardovací fáze se odehrává na zvláštní mapě města. Letecká fáze se přeruší a pokračuje až po dokončení bombardování. Nejprve si zvolíme, do které oblasti Nagoje budou letadla vlétávat. Bude to Kachikawa. McElroyova B-25 má poškozený kompas, takže házím kostkou (4) a tím je určeno, že její čas přijde až ve 4. kole. Jako první půjde na řadu Greening, ve druhém kole Bower a ve čtvrtém McElroy. 

Situace na začátku bombardovací fáze. Kostky značí, v jakém kole se letadla dostanou nad město.


1. kolo

(Zde jsem bohužel zaměnil čtvrtou a pátou letku, takže se omlouvám za zmatení).

Greening vlétá do oblasti Kachikawa. Protože aktuální hodnota ukazatele detonací je -3, nemusím dobírat žádný žeton nebezpečí (speciální sada pro denní Nagoju). Pro výpočet počtu žetonů nebezpečí se jako modifikátor bere počet letadel v oblasti (1) a úroveň ukazatele Alert (aktuálně 1). Výsledek je tedy 1+1-3= -1. Tím se přeskakuje vyhodnocení těchto žetonů. Následuje přiblížení k cíli. V oblasti jsou 2 cíle - kasárna a továrna na letadla. Snazší je přiblížit se ke kasárnám (mají Approach number 6, na rozdíl továrny, která má 8). Greening tedy míří ke kasárnám. Je třeba hodit 2 kostkami hodnotu alespoň 6. Navíc Greening má díky posádce bonus +1. K tomu je výchozí bonus +1 za navigaci díky scénáři. Výsledek hodu je 7. Daří se tedy přiblížit ke kasárnám. Následuje pokus o shození bomby. Scénář poskytuje modifikátor +2 a k úspěšnému zásahu je potřeba hodit alespoň 8. Padá 5+3, což je úspěch i bez použití bonusů. Pokládám na kasárna žeton se 2 zásahy. Zároveň ale musím posunout ukazatel detonací o 1 doprava. Nakonec otáčím žeton B25ky na stranu se shozeným nákladem.

2. kolo

Greening se na začátku kola přesouvá do oblasti Narumi. Do oblasti Kachikawa vlétá Bower. Stále ještě není nutné dobírat a vyhodnocovat žeton nebezpečí. Greening nyní opouští Nagoju bez ztráty kytičky. Bower se pokusí přiblížit k cíli. Protože posádka má navigační bonus +1, může se Bower zaměřit na leteckou továrnu, i když je v tomto případě nutné mít alespoň 8. Jenže padají dvě jedničky. Bude potřeba zkusit štěstí v dalším kole.

3. kolo

Bower se musí na začátku přesunout do vedlejší lokace, zvolí tedy oblast Nagoya, kde jsou 2 cíle. Bez nutnosti řešit žetony nebezpečí se Bower pokusí přiblížit k parní elektrárně. Tentokrát součet 10 bez problémů umožňuje bombardovat cíl. Další hod 2 kostkami a další desítka! Úspěšný zásah zároveň zvyšuje ukazatel detonací na -1. 

4. kolo

Bower přelétává do oblasti Narumi a do Kachikawy míří po problémech s kompasem McElroy. Nyní je nutné dobrat 1 žeton nebezpečí do každé z oblastí s letadlem. V každé oblasti je možné se "zbavit" jednoho přiřazeného žetonu nebezpečí. Žeton se přesune z žetonu B-25 na mapu do stejné oblasti. Nejprve vyhodnotíme žeton v Kachikawě. Jde sice o žeton nepřátelského letadla, ale díky textu "break off" je jasné, že se letadlo oddělilo a zřejmě nás vůbec nevidělo. Druhý žeton v Narumi je flak. Je potřeba hodit 2 kostkami a hodit číslo, které není v rozsahu uvedeném na žetonu (3-4). To se daří (7). Oba žetony vracím do kalíšku. Bower opouští Nagoju a McElory se pokusí přiblížit ke kasárnám. Celkový součet na kostkách (10) znamená jasný úspěch. A protože i bombardování je úspěšné (7, s bonusem 9), pokládám další žeton se dvěma zásahy. A opět musím zvýšit počet detonací. 

5. kolo

McElroy letí do oblasti Narumi, odkud chce město opustit. Tentokrát dobíráme 2 žetony nebezpečí. Podle rubové strany jde v obou případech o flaky. Jednoho z nich se zbavujeme, takže ho přesouvám do oblasti mimo B-25. Otáčím žeton flaku přiřazený k B-25. Aby nás flak nezasáhnul, je potřeba hodit číslo mimo 2-3. Padá celkově 7, takže žeton jde do kalíšku. Druhý žeton flaku má zásahový rozsah 3-5, což nevypadá zle, jenže na kostkách padá celkem 5, takže McElroy je zasažen a poškozen. Což ale tolik nevadí a hned poté McElroy opouští město.

Situace poté, co flak zasáhl McElroye. Všimněte si žetonů zásahu ve dvou cílech.


Skončila první série náletů, která dopadla dobře, protože všechny tři bombardéry zasáhly své cíle plnou silou. Navíc pouze McElroy utržil poškození a celá letka teď bude směřovat k Číně. Ukazatel detonace ovšem zůstává a pokud přiletí další letka, bude to mít už mnohem těžší. Japonská obrana bude více připravena. K tomu všemu je nutné zvýšit Alert Level o 1, takže nyní má hodnotu 2, což opět bude znamenat větší nebezpečí pro bombardéry.

Jsme stále ve fázi Move a svůj pohyb provádí ostatní letky. Přeletem do vedlejší zóny se dostávají k japonským ostrovům.

WIND PHASE

Všechny 4 letky se nyní pokusí přiblížit k cíli, protože to boční vítr umožňuje. První letka neuspěla, výsledný hod 5 nestačil. Druhá letka byla úspěšnější. Padlo 8, což po odečtu 3 dává potřebných 5. Spotřebovává se 1 barel paliva a letka se může pokusit o přiblížení. Jako cíl vybírám Tokio. A díky součtu hozených kostek (10) se spouští bombardovací fáze.

BOMBARDOVÁNÍ TOKIA

Po zbytek ukázkové hry již nebudu detailně rozebírat krok za krokem bombardovací fázi, protože by se článek neúměrně natáhl. Samotný útok proběhl úspěšně. Dva piloti zaznamenali plný zásah, poslední pilot alespoň dílčí zásah. Útoky se rozprostřely i díky neúspěchům při přibližování na 3 různé oblasti. Důležité je, že ani jeden bombardér neutrpěl sebemenší poškození.

Výsledek útoku na Tokio


Také 3. letka prochází úspěšně testem na čerpání paliva (8). Cíl Ósaka se ale následně ukazuje jako nepřístupný (modifikovaný hod 5 nestačí na potřebných 7). Zkusím tedy druhý pokus. Spotřebuji 1 barel paliva a další pokus je úspěšný (9). 

BOMBARDOVÁNÍ ÓSAKY

I tento útok bych měl hodnotit jako úspěšný. Greening sice dostal zásah z flaku, ale je to první poškození. Všichni piloti shodili své nálože, byť v jednom případě šlo o menší zásah.

I třetí město bylo bombardováno.


4. letka neprochází jen těsně (7) procedurou Guzzle Check. Zbývá 5. letka, která se po úspěšném útoku na Nagoju pokusí posunout do vedlejší zóny. I tady padá 7, ale díky shozeným bombám je odečet pouze 2 za žetony paliva. Tím pádem se letka dostává do další zóny a spotřebovává barel paliva. 

HAZARD PHASE

Máme letky ve 3 zónách, takže trochu jiné počty dobíraných žetonů nebezpečí:

5. letka (Smith) - červený žeton stíhačky! Díky úspěšnému hodu 4 kostkami (jedna šestka) je sestřelena.

5. letka (Hilger) - žeton III vadný kompas. Zatím bez efektu, ten se může projevit při pokusu o přistání.

1. letka (Doolittle) - průzkumný letoun! Pokus o setřesení uspěl (kostky 5 a 6).

1. letka (Hoover) - červený žeton stíhačky! Neúspěšný pokus o sestřelení (žádná šestka) vyústila v poškození, ale protože posádka má skill pro ignorování 1 poškození, končí střet bez ztráty. Nicméně žeton ignorování poškození je odebrán ze hry.

2. letka (Dawson) - červený žeton stíhačky! Naštěstí se sám ztratil z dohledu.

2. letka (Jones) - vadný kompas.

3. letka (Joyec) - červený žeton stíhačky! Díky úspěšnému hodu 4 kostkami (jedna šestka) byla sestřelena.

4. letka (Bower) - nepřátelské plavidlo! Je to již čtvrtý žeton tohoto typu na mapě. Naneštěstí padají nízká čísla (1 a 3), takže i když zvolím 3, je to méně než 4. Musím tedy zvýšit Alert Level na hodnotu 3 a žeton plavidla vrátit do kalíšku.

FUEL PHASE

Extrémně dlouhé kolo končí spotřebou paliva. 3 letky už mohou začít vyhledávat lokace pro přistání. Zbývající letky se pokusí v příštím kole dosáhnout svých cílů v Japonsku.

Stav na konci kola.

ČAS 16:00

MOVE PHASE

Pátá, druhá a čtvrtá letka se "zdarma" přesouvají do vedlejší zóny. První letka s Doolittlem se pokusí dosáhnout Tokia. Procedura je úspěšná (7).

DRUHÉ BOMBARDOVÁNÍ TOKIA

Obrana Tokia byla na další vlnu útoku připravena. Podařilo se sice shodit 2 bomby, ale flaky a nepřátelské stíhačky sestřelily B-25 Doolittla i Graye. Pouze 2 stíhačky tak pokračují v první letce dál. Ve scénáři se neřeší osud obou pilotů, ten se vyhodnocuje v plné hře.

Tokio po druhém bombardování


3. letka znovu nezvládá dosažení Nagoje (4). Pokusí se tedy o další pokus, jenže předtím selže Guzzle Check (4) a letka má smůlu. Shazuje tedy bomby někde nad Japonskem. 

WIND PHASE

5. letka se pokusí o přelet do vedlejší zóny. Jenže díky protivětru musí nejprve spotřebovat 1 palivo a pak uspět v testu čerpání paliva. To se daří (7), takže je už nyní v těsném sousedství se zónou, kde bude možné přistát.

V případě 2. a 4. letky v zóně s bočním větrem se nedaří projít Guzzle Check procedurou (hody 4 a 6). Alespoň nemusí spotřebovat palivo.

Naopak 1. a 3. letka díky úspěšným hodům (9 a 11) letí do stejné zóny jako 2. a 4. letka, byť za cenu spotřebovaného paliva.

HAZARD PHASE

5. letka (Hilger) - žeton nepřátelské stíhačky! Gunnery Check je neúspěšný, ale díky uplatnění bonusu posádky (Pilot) je možné se vyhnout 1 poškození.

5. letka (Smith) - problém se směrovým kormidlem. Bez okamžitého efektu, způsobuje ale problémy při přistání. Žeton zůstává přiřazený k letadlu.

2. letka (Dawson) - průzkumný letoun! Úspěšný pokus o sestřelní (padla 1 šestka).

1. letka (Hoover) - žeton nepřátelské stíhačky! Neúspěšný Gunnery Check vyústil v poškození. 1. letku nyní tvoří pouhé dva bombardéry, mající oba jedno poškození.

3. letka (Joyce) - žeton zrušení majáků na přistávacích místech. V tomto scénáři bez využití, protože majáky nejsou jeho součástí.

4. letka (Bower) - žeton nepřátelské stíhačky! Naštěstí si nás nevšimla.

FUEL PHASE

Ještě stále je z čeho spotřebovávat palivo. Ovšem v kritické situaci je 5. letka, která už je úplně bez paliva a poletí zdá se jen na výpary. 2. a 3. letka na tom také nejsou dobře. Pouhé 1 palivo a vzdálenost 3 zón od Číny znamená skoro neřešitelnou situaci. 

Velké palivové problémy všech letek na konci kola.


Již prořídlé řady pilotů...


ČAS 18:00 (16:00 ČÍNSKÉHO ČASU)

Zmínka o čínském času má své opodstatnění. Pátá letka se totiž přesune do zóny s čínským časem. Zatímco 18. hodina japonského času již patří do noční doby, v Číně ještě bude den. A to má dopad na přistání.

MOVE PHASE

Přichází těžké rozhodnutí. 2. a 3. letka se přesouvají do severní zóny za účelem pozdějšího přistání ve Vladivostoku. Poslední palivo nemůže stačit na přelet do Číny. 

WIND PHASE

Pátá letka už je v zóně s místy pro přistání, ale počasí nejenže nedovoluje se k cíli přiblížit (silný protivítr), pilot musí také projít testem na čerpání paliva. A ten dopadá zle (3), takže letka musí spotřebovat palivo. Jenže žádné nemá. Spouští se tedy test letu na výpary. I když není uplatněn žádný záporný modifikátor, padá na kostkách dohromady hodnota 8. V kombinaci s tím, že v zóně panuje bouře, je výsledek testu zřícení do oceánu. Do zóny umisťuji žeton posádky a žeton letky odstraňuji z herního plánu.

1. a 4. letka se mohou pokusit o přelet do vedlejší zóny, pokud bud úspěšný Guzzle Check. Zatímco 1. letka neuspěla (4), letka č.4 díky hodu 9 sice spotřebovala 1 palivo, ale přesunula se do sousední zóny.

2. a 3. letka se díky bočnímu větru mohou pokusit o přiblížení k Vladivostoku. V cestě jim ale nejprve stojí test čerpání paliva. 1. letka úspěšně prochází testem (11) a spotřebovává poslední palivo. Pokus o dosažení Vladivostoku tak může proběhnout. Padá 5 a 6, což bohatě stačí (Vladivostok má hodnotu pro přiblížení 7). Posádka druhé letky tak přistává ve Vladivostoku!

3. letka také díky hodu 4+4 prochází testem čerpání paliva, ale ihned poté díky žetonu úniku paliva musí absolvovat test letu na výpary. V zóně jsou naštěstí lepší povětrnostní podmínky (Gusty), což v kombinaci s hodem 10 znamená, že letka může normálně pokračovat. Nicméně je nutné spotřebovat poslední palivo. Následný test na dosažení Vladivostoku je pozitivní (7).

HAZARD PHASE

4. letka (Bower) - žeton nepřátelské stíhačky! Naštěstí si nás nevšimla.

4. letka (Greening) - žeton úniku paliva, který zůstává přidělený k letadlu. Má dopad při testu na čerpání letadla, pokud už má letka 2 a méně barelů paliva.

1. letka (Holström) - žeton nepřátelské stíhačky! Daří se jej však sestřelit díky dvěma šestkám.

1. letka (Holström) - žeton vypařování paliva. Podobný efekt jako žeton úniku paliva.

1. letka (Hoover) - žeton vypařování paliva.

FUEL PHASE

Po spotřevání 1 jednotky paliva je 4. letka bez šťávy a 1. letka s jedním barelem. Nepěkné vyhlídky...

Osud posádky 5. letky nezvěstný, přistání dvou letek v SSSR a nejisté vyhlídky zbylých dvou letek


ČAS 20:00 (18:00 ČÍNSKÉHO ČASU)

MOVE PHASE

Asi nejradostnější fáze. Obě letky se přepravují do sousedních zón, kde se bude rozhodovat o jejich osudu.

WIND PHASE

4. letka je v zóně, která díky počasí nejen že neumožňuje dosažení čínských oblastí, ale letka musí projít testem čerpání paliva. Házím 3+6, takže test je úspěšný. Ale v letce je pilot s únikem paliva a protože už žádné palivo není, je na řadě test letu na výpary. Musím házet třetmi kostkami díky žeton úniku paliva a vybrat 2 nejmenší hody. Bohužel dky žetonu bouře by mi nepomohly ani dvě kostky. Padá 1,3 a 6. Výsledek je opět zřícení do moře. 

1. letka je krutě zkoušená, oba piloti mají žeton úniku paliva. A protože je v oblasti, kde je protivítr, nemá smysl se pokoušet o přesun.

HAZARD PHASE

1. letka (Holström) - žeton nepřátelského plavidla! Celkově čtvrtý, což znamená hod kostkou. Padá 2, což je zlé. Alert Level se zvyšuje na maximální hodnotu 4 a žeton plavidla se vrací do kalíšku.

1. letka (Hoover) - žeton nepřátelské stíhačky! Díky jediné šestce se daří letoun sestřelit.

FUEL PHASE

Poslední letka spotřebovává poslední palivo. Následující kolo bude zřejmě poslední.

Vybrala si zóna s bouří už definitivně svou daň nebo čeká stejný osud i posádky první letky?


ČAS 22:00 (20:00 ČÍNSKÉHO ČASU)

MOVE PHASE

1. letka vlétá do extrémně nebezpečné zóny.

WIND PHASE

Povinný Guzzle Check je naštěstí úspěšný (6+3). Ale letka musí zůstat v zóně a pokusit se přečkat zde do dalšího kola.

HAZARD PHASE

1. letka (Holström) - žeton nepřátelské stíhačky! Nepadá žádná šestka, letoun inkasuje druhé poškození a je zničen.

1. letka (Hoover) žeton nepřátelského plavidla! Celkově (znovu) čtvtý, což znamená hod kostkou. Hozená dvojka ale už nemá velký vliv, protože Alert Level je na maximu. 

FUEL PHASE

Letka žádné palivo nemá. Musím tedy podstoupit test letu na výpary. A dopadá to stejně jako u zbylých dvou letek v této zóně. Ze třech hodů (1,4 a 6) je součet 5, což v kombinaci s bouří znamená další dopad letadla do moře. Pokládám do zóny žeton posádky Crew a tím končí letecká fáze.

(Až nyní jsem si uvědomil, že se žeton Crew umisťuje do zóny za každé letadlo, nikoliv za celou letku. Takže nakonec je v zóně celkem 7 žetonů posádek).

Situace na konci letecké fáze

DEBRIEFING

Vyhodnocení scénáře řídí 2 tabulky pod scénářem. První řeší výsledek bombardování, druhá pak konec mise s přistáním. 

Výsledek bombardování:
Celková hodnota zásahových žetonů ve všech 3 městech: 19
Počet měst se zásahem: 3

Verdikt: Nevýznamný (Insignificant). Prezident Roosevelt se znovu ptá, zda Radio Tokio vůbec zmínilo nějaké důsledky bombardování. To ticho je frustrující. Pokud jsou nějací členové posádky zajati nebo popraveni, je nutné snížit hodnocení na "do-little".

Toto hodnocení je trochu přísné, ale co nadělám. Naštěstí není nutné měnit verdikt (viz dále).

Výsledek fáze přistání:

Počet bombardérů, které přistály v Číně: 0
Počet žetonů posádek, které se zřítily do moře v čínské letové zóně: 7

Ještě než bude určen výsledek, je potřeba určit jejich osud. Pro každý žeton posádky se hodí kostkou. Je to neuvěřitelné, ale výsledek hodu kostkou je 5,5,6,6,5,6 a 5! Všem posádkám se tedy povedlo dostat se do Chunkingu po svých!

Také posádky, které přistály ve Vladivostoku čekají na svůj osud. Zde se hází jednou kostkou. V případě, že výsledek hodu je menší než počet letadel, budou členové posádek internováni v pověstných sovětských táborech. Štěstí, které moc nepřálo v průběhu letu tentokrát ukazuje svou lepší stránku. Padá šestka! Snad bude s nimi zacházeno dobře a vrátí se zpět do vlasti...

Verdikt: Skličující (Dismal). Generál Hap Arnold je zděšen výší nákladů. "Operace byla neúspěšná!" říká svému nadřízenému, náčelníkovi sboru náčelníků štábů, "a o dalších podobných pokusech by se nemělo uvažovat".

V tomto případě mám podobný názor. Závěr mise skončil fatálním neúspěchem.

ZÁVĚR

Bohužel jsem se v ukázkové hře dopustil některých chyb, za které se omlouvám. zjistil jsem je bohužel příliš pozdě, abych se mohl vrátit zpět. I tak ale si myslím, že si čtenář může odnést dobrou představu, jak se hra hraje. Jde ovšem pouze o 2 hlavní fáze. Není to tedy ani polovina hry! Pokud se z ukázky zdá, že toho hráč moc nemá k řešení nebo že je hrou smýkán, tak je to pocit správný. Největší porce rozhodování je určitě v plánovací fázi a částečně i v námořní. Zbytek je skutečně primárně řízen hrou, byť některá těžká rozhodnutí musí hráč učinit.

Komentáře