Přeskočit na hlavní obsah

VÁNOČNÍ TIPY aneb Z ČEHO BUDOU VYBÍRAT VÁLKY V JEDNOM

Nastal čas, kdy spousta lidí činných v deskoherní branži dává k dobru své tipy na hry pod vánoční stromeček. Letos jsem se rozhodl přispět svým dílem. Pak jsem se ale zamyslel, protože co bych já mohl doporučovat? Pouze to, co jsem hrál tak dlouho, aby mělo mé doporučení smysl. Což jsou hry, o kterých jsem psal na blogu v průběhu 2 let. Jenže to si mohou čtenáři sami najít, přečíst a pak rozhodnout, zda to je dobrý tip nebo ne. Takže o čem bych pak v tomto článku psal? Bylo mi jasné, že vánoční tipy musím udělat trochu jinou formou. Pak mě napadlo, co kdybych udělal seznam her, ze kterých si budu vybírat vánoční dárek (pro sebe) já sám, a tím tak vlastně nepřímo poskytnul vánoční tipy pro podobné nadšence do válečných her? 

Protože můj wishlist je extrémně rozsáhlý, omezím jej pouze na hry, které jsou v době psaní článku skladem na českých eshopech nebo na eshopu Hexasim, který má přijatelné poštovné. Nepůjde jen o čistě solitérní hry, seznam bude obsahovat i hry, které je možné hrát sólo hraním za obě strany (bez skrytých informací). Takto pojatý seznam vánočních tipů s sebou nese jedno riziko. Budou tam hry, které sice hrozně moc chci, ale které nemám zahrané. Berte prosím toto na vědomí, záruka není žádná :) Ještě doplním poslední kritérium pro výběr, čímž je velikost herní mapy. Mám sice rozkládací stůl, ale jen do šířky, takže hry se 2 a více kousky map vždy ignoruji, byť s velkým sebezapřením. Nicméně udělal jsem nakonec pár výjimek, a to u těch her, kde je možné většinu scénářů odehrát na jedné mapě. Samotný popis u každé hry nebude detailním popisem. Pojal jsem to ve volném stylu, šlo mi čistě o pohodový text, který je často spíše jen o mých pocitech a přáních, než o zevrubných faktech o hře.

Dost bylo teorie, megalomanská vánoční pouť po aktuální nabídce na trhu začíná! Pro trochu lepší orientaci jsem se rozhodl roztřídit hry do 5 historických období seřazených od nejstaršího až po moderní dobu.

NAPOLEONSKÉ VÁLKY

1. Levée ne Masse (Wothington Publishing)

Příběh francouzské revoluce a vzestup mladého Napoleona jako solitér v mezích systému States of Siege? Poté, co mě velmi přijemně překvapila jiné hra z tohoto systému (Jeff Davis), říkám jednoznačně ano! Navíc nyní je k mání nově vydaná a vylepšená verze, která vypadá k světu. Hodně se mi líbí ilustrace na kartách a žetoncích. Škoda, že cenově to není úplně levná záležitost. 

Hexasim: https://www.hexasim.com/en/3493-Levee-en-Masse.html

AMERICKÁ OBČANSKÁ VÁLKA / VÁLKA ZA NEZÁVISLOST

2. Longstreeet Attacks (Revolution Games)

Moje obsese americkou občanskou válkou je asi známá. Je to období, které dle mého názoru je skvěle převoditelné do podoby válečných deskových her. Zpracování druhého dne nejslavnější bitvy u Gettysburgu se zaměřuje na jižní část bojiště. Adaptace systému Blind Swords Hermanna Luttmanna v kombinaci s úžasně barevnou hexovou mapou jsou pro mě největším tahákem. Na BGG má hra průměrné hodnocení 8,6. Navíc ještě nemám žádnou hru od Revolution Games (celá série s tou černou krabici a ilustracemi z bitev je nádherná).

Hexasim: https://www.hexasim.com/en/2334-Longstreet-Attacks-boxed.htm

3. Into the Woods (GMT Games)

Jde již o v pořadí osmý díl úspěšné série Great Battles of the American Civil War věnovaný bitvám americké občanské války. Podtitul hry The Battle of Shiloh napovídá, že během 10 scénářů se bude vše točit kolem této významné bitvy. Většinu scénářů je možné odehrát na jedné ze 2 oboustranných map. Sólo hraní navíc podporuje mechanismus náhodného tahání žetonů, což simuluje chaos v bitvě. Krabice je docela napěchovaná, kromě 2 map jsou v ní 4 plata žetonů a spousta dalšího materiálu. Což při relativně nízké ceně znamená, že se hra dostala i do mého hledáčku.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/into-the-woods

4. Death Valley: Battles for the Shenandoah (GMT Games)

Sérii GBACW ještě neopustíme. Vrátíme se o pouhý díl zpět. Sedmý díl nabízí 8 bitev z tažení údolím Shenandoah plus několik menších scénářů. Platí vše, co bylo napsáno u hry Into the Woods, ale tady je obsah hry ještě mohutnější, jen zastřižení 7 plat žetonů asi způsobí karpály na obou zápěstích. Nedávno navíc vyšlo vydatné rozšíření. Rozhodnutí, zda si pořídit Into the Woods nebo Death Valley ještě nepadlo, doufám jen, že v okamžiku rozhodnutí budou obě skladem.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/death-valley

5. Hood Strikes North (MMP)

Také MMP má svou sérii z občanské války v USA. Jmenuje se Great Campaigns of the American Civil War a Hood Strikes North je již jejím dvanáctým dílem. Na rozdíl od drtivé většiny předchozích dílů má tento pouze jednu mapu, což přitáhlo mou pozornost. Historicky velmi přesně zobrazení bitev během ofenzivy konfederační armády do Tennesee prostřednictvím 9 scénářů završuje kampaň, která je na několik dní napínavých střetů. Mám obecně moc rád mapy, které ke hrám dodává MMP, a zpracovaní té, která je dodávána s touto hrou, patří k mým nejoblíbenějším.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/hood-strikes-north

6. Tri-Pack: Battles of the American Revolution - Guilford, Saratoga, Brandywine (GMT Games)

Také zbožňujete Dual/Tri Packy od GMT? Já jsem jejich velkým fanouškem. Mám doma Men of Iron a Musket & Pike a v obou případech jde o nabušené krabice se spoustou zábavy. K trojici her z období války o nezávislost USA jsou přidány pevné mapy a přitom je vše k mání za velice přijatelnou cenu. Za celou sérií Battles of the American Revolution stojí autor Mark Miklos. Pravidla nejsou příliš složitá a skutečnost, že v celé sérii vyšlo už 10 dílů, znamená, že jde o velmi oblíbené hry.

Svět deskových her: https://www.svet-deskovych-her.cz/produkty/8997/tri-pack-battles-of-the-american-revolution-guilford-saratoga-brandywine

PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA

7. 1914: Serbien Muss Sterbien (GMT Games)

Jediný zástupce WWI z vánočního seznamu není úplně jednoduchá hex & counter hra. Není divu, když se snaží věrně zachytit válečné události během první fáze války, odehrávající se na Balkáně. Papírová mapa ukazuje krajinu s velmi pestrou směsí terénů včetně těch horských. Velice příznivá je cena hry, sehnat hru z této kategorie pod 1000 Kč není snadné. Dá se tomu vůbec odolat? 

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/1914-serbien-muss-sterbien

DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA

8. The Deadly Woods: The Battle of the Bulge (Revolution Games)

Potřebuji další hru o bojích v Ardénách? Je sice pravda, že ve sbírce mám vícero her s touto tématikou, které jsem dosud nehrál, ale důvodem, proč mě Deadly Woods láká, je herní mechanismus chit-pull žetonů, který je pro sólo hraní výborný. Dalším plusem pro mě je mapa, která zohledňuje zimní charakter krajiny v prosinci a lednu 1944. Jinak jde o klasickou hex&counter hru pro dva hráče. 

Hexasim: https://www.hexasim.com/en/3135-The-Deadly-Woods-The-Battle-of-the-Bulge-boxed.html

9. Midway Solitaire (Decision Games)

Bitva u Midway hrála klíčovou roli ve válce v Pacifiku. Hra s nepříliš originálním názvem staví hráče před nelehkou úlohu velitele spojeneckých sil s cílem ubránit se před útoky japonských námořních svazů. Čistokrevná sólovka s vysokou pravděpodobností počátečních neúspěchů možná trochu odrazuje vyšší cenou, ale zpracování mi přijde z obrázků na slušné úrovni. Nicméně je to právě cena, která mi dosud zabránila si hru pořídit.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/midway-solitaire

10. Soldiers in Postmen's Uniforms (DVG)

Je skoro až ostuda, že dosud nemám ve sbírce žádnou hru ze série Valiant Defense. Vždy, když jsem se už konečně rozhoupal, nebyla žádná hra skladem. Brousím si zuby na Lanzerath Ridge, ale hru zatím obdrželi pouze backeři z KS, jinak by v tomto seznamu určitě poslední díl nechyběl. Třetí díl (nástupce Pavlov's House a Castle Itter) je o statečném boji zaměstnanců jedné polské pošty před útoky vojáků SS během 2. světové války. Velký favorit na vánoční dárek.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/soldiers-in-postmen-s-uniforms

11. Tinian: The Fogrotten Battle (Compass Games)

Sérii The Marianas Campaigns sleduji od počátku. První dva díly Guam a Saipan musím vynechat, protože jsou buď drahé nebo obsahují 2 mapy, které nemám, jak rozložit na svém stole. Teprve třetí díl zaměřený na Tinian vyhovuje v obou směrech. V pravidlech se myslí na spoustu detailů, jako jsou útoky Banzai, podvodní demoliční týmy, tropické bouře nebo třeba útoky napalmem. Rozhodně atraktivní hra, která kromě 3 scénářů nabízí i 3 kampaně a pro mě to je skutečně velké lákadlo.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/tinian

12. Fields of Fire: The Bulge Campaign (GMT Games)

Protože vlastním druhou edici Fields of Fire, je jasné, že v tomhle seznamu nemůže chybět rozšíření, které umožní zabojovat si v bitvě o výběžek. Když se v programu P500 tato expanze objevila, zaznamenala obrovský zájem mezi hráči Fields of Fire. Není divu, protože jde o kultovní sólo hru, kterou mnozí považují za tu nejlepší, která je vůbec na trhu. Já zatím soudit nemohu, k proniknutí do hry zatím nebyla příležitost. Ale pevně doufám, že v roce 2023 se konečně na blogu objeví představení hry. U tohoto vánočního tipu mohu na 100% prohlásit, že bude skutečně pod stromečkem. I z toho důvodu jsem si zakázal dívat se unboxingová videa.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/fields-of-fire-battle-of-the-bulge-campaign-historical-situation

13. Dark Summer (GMT Games)

Potřebuji další hru o vylodění v Normandii? Nestačí mi Normandy '44? Obě hry vypadají dost podobně (mapy má na svědomí Mark Simonitch), ale rozdílů je také dost. Dark Summer především pokrývá mnohem delší časové období, navíc má systém náhodně tažených aktivačních žetonů ze série "Dark" Teda Raicera. Ke koupi láká i jeden z nejhezčích coverů poslední doby. Škoda, že už není k sehnání předchozí díl této série Dark Sands.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/the-dark-summer

14. Arracourt (MMP)

Nejnovější díl série Battalion Combat Series (BCS) přichází vůbec poprvé s normálním rozměrem mapy. Měl jsem velké obavy, zda systém této série není vhodnější spíše na velké prostorné mapy, ale jak ukazují hodnocení na BGG, mé obavy byly liché. O sérii BCS se zajímám dlouho. Několikrát jsem si pouštěl výborný díl podcastu Dohráno věnovaný hře Baptism by Fire. O to víc mě štvalo, že na žádnou hru ze série nemám stůl. Nyní to vypadá nadějně, že pod stromečkem Arracourt najdu.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/arracourt

15. Smolensk: Barbarossa Derailed (MMP)

Téměř vše, co bylo napsáno o sérii BCS, platí o další sérii od MMP - Operational Combat Series (OCS). V ní sice jsou díly s jednou mapou, ale jsou vyprodané. Asi nejvíc mě přitahoval díl Reluctant Enemies, který je některými považován za ideální pro vstup do série. Jenže jsem prováhal a hra je dávno vyprodaná. Nerad bych udělal stejnou chybu v případě Smolensku. Trochu mě tam děsí to velké množství žetonů, nejsem úplně příznivcem velké koncentrace žetonů na mapě, ale zase východní fronta zní lákavě. Navíc ten, kdo nemá doma žádnou OCS hru, ten se jen těžko může považovat za opravdového wargamera!

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/smolensk-barbarossa-derailed

16. No Question of Surrender (MMP)

Do třetice tu máme sérii od MMP. Tentokrát nepříliš známá, ale velmi dobře hodnocená Grand Tactical Series, která se v tomto díle přesunula do severní Afriky. Hry ze série GTS jsou pekelně drahé, i proto, že jsou to prostě velké hry. No Question of Surrender je první výjimkou, která obsahuje jedinou mapu. Ačkoliv této hře v seznamu nedávám velkou prioritu, moc rád jsem ji zařadil, protože by mohla zaujmout další nadšence do bitev mezi Rommelem a vojsky Svobodné Francie.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/no-question-of-surrender

17. RAF: The Battle of Britain 1940 (Decision Games)

Jak je možné, že dosud nevlastním tento "svatý grál" solitérního hraní, netuším. Nebo tuším, může za to cena. Vždycky jsem při rozhodování o nové hře dal přednost koupi 2 her, které v součtu stály stejně jako RAF. Přitom hra nabízí podobně jako série Enemy Action 3 hry v jednom (troje pravidla). V nedávno době navíc šla do prodeje deluxe verze s pevnou herní deskou. Jen připomenu, že Petr z Deskofobie hru zařadil na první místo mezi sólo válečnými hrami.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/no-question-of-surrender

18. Crossing the Line – Aachen 1944 (VUCA Simulations)

Před pár lety vstoupila na trh s válečnými deskovkami německá firma VUCA Simulations. Jejich hry se pyšní luxusním provedením komponent. Mám ve sbírce zatím jedinou jejich hru - Operation Theseus: Gazala 1942. Když jsem hru rozbalil, byl jsem v němém úžasu. Pevná mapa, výborně zpracovaná pravidla a dokonce pomocné "karty" na tvrdém kartonu! A přitom za cenu, kterou jsem rozhodně neočekával. Ihned poté jsem si prošel další hry z jejich katalogu a oko padlo na starší titul, který se věnuje bitvě u Cách v roce 1944. Na Hexasimu je na prodej 2. edice s pevnou mapou. Hra je velmi vhodná na sólo hraní, pokud nevadí střídání obou generálských židlí.

Hexasim: https://www.hexasim.com/en/3441-Crossing-the-Line-Aachen-1944-2nd-edition.html

MODERNÍ KONFLIKTY

19. Mrs. Thatcher's War (White Dog Games)

Již druhý zástupce systému States of Siege, tentokrát od White Dog Games. Je zajímavé, že tento systém, kdy hráč čelí nepříteli z několika směrů, je adaptovatelný skoro na všechno. Ve hře Jeff Davis jsem musel odolávat náporům unijních pozemních armád, zde jsou to především boje na moři a ve vzduchu. Možnost zhostit se role kontroverzní britské premiérky ve válce o Falklandy mi přijde jednoznačně atraktivní. Mimochodem, zdá se, že to je jediná hra na BGG, která má v názvu "Thatcher".

Hexasim: https://www.hexasim.com/en/2181-Mrs-Thatcher-s-War-boxed.html

20. Elusive Victory: The Air War over Suez Canal, 1967-1973 (GMT Games)

Vždy mě fascinovaly komplexní letecké hry z moderní doby, které se odehrávají na hexové mapě. Dlouho jsem přemýšlel o tom, že si pořídím Red Storm od GMT Games, protože ta hra vypadá úžasně. Jako obvykle jsem vhodnou chvíli prokaučoval. Elusive Victory je mnohem starší hra o letecké válce během Šestidenní války v okolí Suezského průplavu. Ano, vím že tam jsou 2 mapy, ale několik scénářů se odehrává pouze na jedné mapě a to mi stačí. Komplexnost hry je docela vysoká, ale mě studium pravidel baví Navíc pokud je mi známo, nikde jinde už hra k sehnán není!

Planeta her: https://www.planetaher.cz/detail/deskove-hry/elusive-victory

21. Colonial Twilight: The French-Algerian War, 1954-1962 (GMT Games)

Sice jsem se vzdal myšlenky na pořízení všech dílů série COIN, ale pár dalších kousků bych si koupit mohl. Zatím mám pouhé 3 díly. Colonial Twilight mě láká především tématem občanské války v Alžírsku. Na COIN sérii mám rád, že pomocí popisů na kartách a v pravidlech se dozvím spoustu zajímavých historických informací. Navíc hra je určena primárně pro 2 hráče, takže sólo hra by měla rychleji odsýpat, přestože jsou pro ovládání druhé frakce použity stále ještě flowcharty.


Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/colonial-twilight

22. Fire in the Lake - Fall of Saigon 1972-1975 (GMT Games)

U COINů zůstaneme. Jedním ze tří COINů, které vlastním, je Fire in the Lake. Datadisk Fall of Saigon navazuje na konec nejlépe hodnoceného dílu celé série, přičemž pro hraní je využit herní plán z Fire in the Lake. Neměl bych dlouho váhat, protože se blíží vydání dalšího datadisku Sovereign of Discord, který dějově předbíhá Fire in the Lake a tudíž bude možné zahrát si časově po sobě 3 COIN hry o válce ve Vietnamu. Tohle je příliš velké lákadlo, kterému bude těžké odolat.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/fire-in-the-lake-fall-of-saigon-1972-1975-expansion

23. Silver Bayonet: The First Team in Vietnam, 1965 (GMT Games)

Válka ve Vietnamu má v seznamu vánočních tipů dalšího zástupce. Silver Bayonet je hodně stará hra z roku 1990, kterou GMT u příležitosti 25. výročí znovu vydal v deluxe verzi i s pevnou mapou. Hex & counter hra obsahuje některé zajímavé mechanismy (např. přivolání letecké podpory, skryté informace o pohybu Vietcongu) a díky extrémně příznivé ceně již dlouho okupuje můj wishlist. Ti, kdo hru znají, možná namítnou, že ve hře jsou skryté informace, které sólo hru znehodnocují. To je pravda, ale platí to pouze pro kampaň. Navíc na BGG je i varianta hry kampaně v jednom hráči.

Svět her: https://www.svet-her.cz/spolecenske-hry/silver-bayonet-gmt

24. Blue Water Navy (Compass Games)

Kartami řízená hra pro 2 hráče, v níž se střetávají moderní armády na souši, ve vzduchu i na moři, se odehrává během studené války (80. léta) v oblasti od poloostrova Kola. Herní mapa není hexová, ale je rozdělena do nestejně velkých oblastí. Když jsem četl komentáře těch, kteří hru hráli, mísily se tam oslavné ódy i kritika na díry v pravidlech. Osobně vidím ideální řešení v podobě druhé edice, ale nikde není zaručeno, že se k ní Compass Games odhodlají. Já totiž konflikty z moderní doby (myšleno od 80. let 20. století) vyhledávám. Mám předobjednaný Taiwan ze série Next War (bohužel Poland je pro můj stůl přiliš velké sousto).

Tlama Games: https://www.tlamagames.com/deskove-hry/blue-water-navy/

ZÁVĚR

A jsme na konci. Snad jsem tím dlouhým výčtem nikoho neunavil, ale spíše inspiroval. Z 24 her už se dá leccos vybrat. Stále ještě je možné napsat dopis Ježíškovi, aby pod stromečkem zasvítila pěkná válečná deskovka. Při výběru přeji hodně štěstí i zábavy. A klidně mi napište do komentářů, pokud už víte, co vám Ježíšek nadělí, nebo máte tip pro mě nebo pro ostatní čtenáře. Budu za všechny tipy rád.

Komentáře

  1. Tuzobne ocakavam recenziu na ten Next War. Ja som zatial od neho upustil a pod stromcekom si najdem Flashpoint: South China Sea a maly soliterik Border War: Angola Raiders.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No je otázka, kdy NW: Taiwan budou expedovat, tuším někdy ke konci roku 2023. Mohli by ještě přidat India-Pakistan. Musím pochválit dárky pod stromček. Na Flashpoint čtu vesmě poziitivní ohlasy (i na sólo hru) a válka v Angole nemůže být špatná hra! :) Já už nakonec z toho seznamu taky vybral a pořídil nějaké ty kusy, dokonce i jeden mimo seznam.

      Vymazat

Okomentovat