Přeskočit na hlavní obsah

Ukázková hra: HILL OF DOVES

Hra Hill of Doves nemá žádné scénáře. Naše ukázková hra tak po přípravě herního plánu a komponent půjde ihned do ostrého válčení. Ukážeme si průběh prvního týdne anglo-búrské války, tedy od 3. do 9. ledna. Na konci si pak ještě popíšeme, které herní prvky se do ukázkové hry nedostaly, protože jejich čas přichází později nebo protože nenastala správná situace pro jejich aplikaci. Jako obvykle u čistě solitérních her budu postupovat přísně krok za krokem, což u této procedurální hry není žádný problém. Sám jsem zvědav, jak se mi povede. 

Pro lepší orientaci v tom, co se děje na herním plánu během ukázkové hry, doporučuji přečíst shrnutí pravidel v představení hry.

PŘÍPRAVA A ZHODNOCENÍ SITUACE PŘED STARTEM

Rozmístění komponent je pevně dané pro každou hru. Je zajímavé, že na herní plány jsou položeny úplně všechny žetony, nic nezůstane "nazmar". Pohled na 3 hlavní herní plány naznačuje britskou situaci v pondělí 3. ledna 1880. 

Strategická mapa na počátku hry

Na strategické mapě se toho z počátku moc dít nebude. Důležitá informace je především na ukazateli probíhajícího týdne. Nyní jsme na začátku (týden od 3. do 9. ledna) a na této pozici jsou naše námořní posily. Aktuálně jsou na cestě lodí do Durbanu, kam dorazí až na konci týdne. Poté začne jejich postup vnitrozemím až do pevnosti Fort Amiel. Další posily přijdou na řadu až na konci 4. týdne, což už pro naši ukázkovou hru není relevantní. 

Operační mapa na začátku hry

Relativní klid se zdá být na operační mapě. Ve Fort Amiel je nyní spousta jednotek dychtících se střetnout s Búry. Také zásobovací vůz je plně naložen. Na pravé části mapy je vidět konkrétní počet jídla, léků, zvířat a munice, které se bude zásobovací kolona s ozbrojeným doprovodem snažit dovézt až do britského tábora (pole Mount Prospect). Počasí vypadá příznivě, ale to se může změnit hned na začátku pondělního rána. Brod Double Drifts je mělký a není problém se přes něj dostat.

Taktická mapa na začátku hry\

Na taktické mapě je jediným ovládaným územím britský tábor na Mt. Prospect. Není však zabezpečený, k tomu bych musel ovládat 3 území nyní v búrském držení (Majuba Slopes, Laing's Farm a O'Neills's Farm). I proto mám zelený žeton Camp s britskou vlajkou otočený o 90 stupňů na znamení, že sice území ovládám, ale je nezabezpečené. To znamená, že Búrové jej mohou napadnout. V britském táboře je nyní jediná jednotka z provincie Natal (Natal Field Force). V zásobách britského tábora je 1 jídlo (přesněji jednotka jídla) a 1 sada nábojů do pušek. Je jasné, že v této situaci není možné uvažovat o nějakém útoku na búrské pozice. Přivést posily i zásoby bude můj první úkol.

PONDĚLÍ 3. LEDNA

Hill of Doves je procedurální hra. Vše je řízeno pomocí 4 balíčků karet, které jednoznačně určují, jaká další karta má být zahrána. Hru otevírá balíček operačních karet

1 Start Day Segment - začíná nový den, máme pondělí. Posouvám žeton času na operační mapě na kolonku MON (Monday).

2 Weather Segment - v tomto segmentu se hází kostkou na počasí. Padá 4, takže žeton počasí se otáčí (ilustrací blesku nahoru) a posouvá o jedno pole na stupnici počasí doprava. Aktuální stav je tedy mokro (WET), což zatím nemá žádný dopad na hru.

3 Night Assault Segment - nemám v plánu podnikat noční útok (celkem je možné uskutečnit 3 noční útoky za celou hru)

4 Assemble Operational Columns Segment - abych mohl útočit na búrské pozice, musím mít k dispozici vojáky, a ti potřebují jídlo a munici. Vytvořím tedy zásobovací kolonu, která se vydá na cestu z Fort Amiel do britského tábora u Mount Prospect. Koho vyslat? Rozhodl jsem se pro generála Colleyho, protože díky němu bude možné poslat i jednotky z více rot. Největší zastoupení bude mít 58. rota, složená ze 3 pěchot, 1 kavalérie a velení (HQ). Součástí kolony bude i polní natalská dělostřelecká jednotka. Takto zformovaný trén, včetně žetonu představující zásobovací vůz, umisťuji na hex Fort Amiel

Vojenské jednotky doprovázející zásobovací kolonu

5 Day Assault Segment - není zatím, čím útočit.

6 Record Assaults Segment - nebyl žádný útok, takže se přesouvám na další kartu.

7 Morning Operational Movement Segment - trén se konečně může pohnout! Sice prší a je mokro, ale stav stezek je v dobrém stavu. Kolona se tedy posune o 4 hexy na operační mapě. 

Dosud odehrané operační karty

8 Event Segment - o tom, zda nastane nějaká událost, rozhoduje hod kostkou. Modifikovaný hod 6+ způsobí, že se z balíčku událostí otočí horní karta a vyhodnotí se událost. Protože jsem tento týden ještě neprovedl žádný útok, musím k výsledku přičíst 1. Padá 5 a to znamená otočení vrchní karty z balíčku. Jde o událost Boers Raid/Table Mountain. Nájezd Búrů se však neprovede, protože není splněna podmínka, aby Stolovou horu ovládali Britové. 

Neprovedený nájezd Búrů


9 Ambush Segment - nyní se provádí hod kostkou na možnost přepadu území ovládaných Brity (netýká se již zabezpečených území) búrskými komandy a to včetně zásobovací kolony na cestě. V úvahu připadá britský tábor u Mt. Prospect a pak zásobovací kolona. I při započtení +1 za absenci útoku nemůže dojít k přepadení britského tábora, protože modifikovaný hod nemůže být 8+. Jiná situace je u zásobovací kolony. Tam se totiž přidává další +1 pro přepad trénu. Nicméně musela by padnout 6. Mně padá 4 a přepadu se tedy úspěšně vyhýbám.

10 Afternoon Operational Movement Segment - přesouvám trén o další 4 pole do Schuinshoogte.

11 Bombard Laagers Segment, 12 Secure Objectives Segment, 13 Transfer Segment - ani jedna karta se neprovede, protože nelze provést ostřelování pozic Búrů na taktické mapě (a ještě dlouho to možné nebude). Protože stále ovládám pouze britský tábor a nedošlo k žádné změně, není nutné měnit žetony ovládání území. Poslední zmíněný segment je možné provést, až budu ovládat některé další území na taktické mapě.

14 Next Day Segment - jelikož není neděle, končí den. Balíček operačních karet se opět připraví tak, aby se mohla provést karta s číslem 1.

Zbytek odehraný či přeskočených operačních karet

ÚTERÝ 4. LEDNA

1 Start Day Segment - začíná nový den (úterý), takže posouvám ukazatel dne na pole TUE.

2 Weather Segment - aktuálně hrozí problémy v případě zhoršení počasí. A mé obavy se naplňují, protože házím 4. Tím se dostává žeton počasí na předposlední pozici na stupnici počasí. Po dvoudenních deštích jsou cesty blátivé a přesuny jsou zpomalené. 

Bláto na cestách znamená, že trén urazí o 1 pole méně

Následující 4 karty přeskakuji, protože je buď nelze provést nebo jejich provedení nedává smysl (3 Night Assault Segment, 4 Assemble Operational Columns Segment, 5 Day Assaults Segment a 6 Record Assaults Segment).

7 Morning Operational Movement Segment - pokud by v segmentu o počasí padla 3 a méně, dorazila by zásobovací kolona do britského tábora. Takto musím posunout trén pouze o 3 pole, takže je nyní 1 hex od cíle.

Cíl na dohled. Naštěstí bylo možné přebrodit Double Drifts

8 Event Segment - kostkou házím 1, žádná událost se nekoná.

9 Ambush Segment - opět musím házet pouze pro možnost přepadení zásobovací kolony. Výsledek 4 je modifikován na 5, ale to búrskému komandu nestačí.

10 Afternoon Operational Movement Segment - zásobovací kolona se konečně dotrmácela do britského tábora! Vojenské jednotky včetně generála Coleyho přesouvám na taktickou mapu do přihrádky British Camp Holding Box. Žeton zásobovacího vozu vracím zpět do přihrádky Fort Amiel Holding Box (cesta vozu zpět se neřeší). Na taktické mapě pak koriguji stav zásob a munice. Jednoduše každý ukazatel stavu zásob zvýším o množství, které bylo součástí trénu. Nyní konečně bude možné útočit!

Doplněný stav vojska v britském táboře


Stav zásob po příjezdu trénu

11 Bombard Laagers Segment12 Secure Objectives Segment13 Transfer Segment - ačkoliv nyní už máme jednotky v táboře, nelze ani jednu kartu provést, protože ovládám pouze 1 území.

14 Next Day Segment - končí druhý den války, v němž se znovu mnoho neudálo. Ale to se změní už následující den.

STŘEDA 5. LEDNA

1 Start Day Segment - žeton času na taktické mapě přesouvám na pole WED.

2 Weather Segment - ačkoliv nemám vypravený žádný zásobovací vůz, přesto mi stávající počasí dělá starost. Naštěstí házím 3, takže žeton počasí se vrací o 1 pozici vlevo. Ve středu tedy nebude žádný postih při přesunech trénu.

3 Night Assault Segment - noční útok je dost specifický a ne vždy výhodný. Šetřím pouhé 3 útoky na pozdější fázi hry.

4 Assemble Operational Columns Segment - teoreticky bych mohl vytvořit další zásobovací kolonu, jenže ta by už byla bez zásob. Naplnění zásobovacího vozu totiž probíhá na konci týdne, takže nyní bych mohl poslat pouze další vojáky. Momentálně plánuji poslat další kolonu až v pondělí. Možná si říkáte, proč jsem neposlal do tábora mnohem více vojáků s první kolonou? Je to určitě relevantní dotaz. Asi by to nebyl špatný nápad. Mohl bych pak provést i více útoků. Jenže zároveň by byl větší nápor na zásoby. A pokud by díky počasí nebo nájezdu Búrů došlo k pozdržení dodávky zásob do tábora, začala by situace v něm být kritická. Proto jsem zvolil opatrnost.

5 Day Assaults Segment - a je to tady! Můj první útok na pozice Búrů. Tím se dostává do hry balíček taktických karet. Jakmile budou provedeny všechny potřebné úkony na taktických kartách, vrátím se zpět do balíčku operačních karet.

1 Assemble Tactical Columns Segment - nejprve sestavím útočné seskupení. Ožehavou otázku ohledně generála Colleyho řeším tak, že ho ponechávám v táboře. Sice díky jeho absenci nebudu moci vzít do boje jednotky, které nepatří do 58. roty, ale pevně doufám, že to bude stačit. Zformovaný bojový útvar ve složení HQ, 3 pěchoty a jedna kavalerie (vše 58. rota) pokládám na hex British Camp. Nyní je nutné určit v jaké formaci dojde k boji. To se provádí hodem kostky. Padá mi 5. K hodu přidávám +1, protože v boji je přítomna i jednotka velení HQ. Dle tabulky je přiřazena formace extended. To je ta nejvýhodnější formace pro Brity. Umisťuji tedy žeton této formace na jedno ze sousedních polí O'Neillovy farmy. Tu jsem totiž zvolil jako cíl útoku.

58. rota je připravena zaútočit na O'Neillovu farmu


2 Tactical Movement Segment - protože útočí jen jedno bojové uskupení, jednoduše přesunu celou 58. rotu na hex, kde je už žeton formace.

3 Bombardment Segment - tento segment je možné provést pouze, pokud na některém ze sousedních území ovládaných Brity je přítomna artilérie s dostřelem na cíl. Přesouvám se na další kartu.

Taktické karty 2 a 3

4 Commando Strength Segment - v tomto segmentu se určí síla búrského komanda, kterému bude 58. rota čelit. Karta říká jednoznačně, kolik žetonů bude nutné dobrat z hrnku, kde jsou nashromážděné všechny žetony búrských jednotek. 

Postup při určení síly (počtu jednotek) búrského komanda

Protože neútočím na hlavní pozici ani na území typu Outpost, určí počet dobíraných žetonů předposlední pravidlo na kartě. Celkem 3 území, která ovládají Búrové, jsou ve vzdálenosti, kdy mohou poskytnout podporu (maximálně 2 hexy mezi územími). Z hrnku tedy dobírám určený počet žetonů.

Nejprve je to žeton jednotky z Lydenburgu o síle 4. Druhý žeton má příznak elitní jednotky (Cracked). Vracím jej tedy do zpět do hrnku a místo něj půjde do boje elitní jednotka z laageru Coldstream o síle 5. Posledním žetonem je patrola bez bojové síly. Karta mě následně odkazuje až na pořadové číslo 7.

7 Isolated Segment - zde se vrací zpět dobrané žetony generálů a patrol, pokud byly dobrány bez ostatních jednotek, což není můj případ.

8 Start Bombardment Segment - nelze bombardovat, není čím a není odkud.

9 No Boers Segment - pokud by v této fázi už nezbyla žádná búrská jednotka, zvítězili by Britové. 

10 Boer Firepower Segment - zde se určí palebná síla búrského komanda. Než bude palebná síla spočítána, podívejme se na situaci na bojiště, znázorněné na speciální herní desce.

Výřez z herního plánu pro bitvy

Taktická karta s podmínkami pro určení palebné síle búrského komanda

Z podmínek na taktické kartě se uplatní pouze jediná a to ta s modifikátorem -3 díky extended formaci Britů. Palebná síla Búrů je tedy 6 (4+5-3). Pomocí žetonu palební síly Búrů nastavím tuto hodnotu.

Karty 11 Cease Bombardment Segment a 12 Boer Outpost Consolidation Segment se neprovedou. K bombardování nedošlo a cílem útoku není území typu outpost.

Neprovedené taktické karty 10 a 11. Karta 13 určí palebnou sílu britských jednotek

13 British Firepower Segment - je potřeba vypočítat palebnou sílu mých jednotek. Základní palebná síla je 9 (3+3+3), protože v této fázi se počítá pouze síla pěchoty. Nyní musím odečíst 3 vystřelené sady nábojů, což učiním nastavením aktuální stavu nábojů na 10.  Horší jsou modifikátory na taktické kartě. Proti nám stojí 1 patrola a útočí na farmu, což znamená, že musím odečíst 3, čímž se palebná síla snižuje na 6. To není dobré...

14 Reserves Segment - nyní mohu nasadit rezervy, což jsou jednoduše jednotky, které nemají symbol pěchoty. V mém případě jde o kavalerii 58. roty. Žeton kavalerie posunu o 1 pozici směrem nahoru k jednotkám pěchoty, snížím stav munice na 9 a přidám palebnou sílu 2. Konečná palebná síla je tak 8.

Situace po určení palebné síly obou stran včetně snížení munice.


15 Firepower Quotient Segment - jediným úkonem v tomto segmentu je vydělit palebnou sílu Britů a Búrů a ignorovat zbytek po dělení. Výsledek je 1. Vracím žetony palebných sil zpět na nulu.

16 Result Segment - výsledek 1 znamená vždy nejistotu. O tom, kdo nakonec bitvu vyhraje rozhodne hod kostkou. 1-3 znamená britský ústup, 4-6 naopak vítězství Britů. Situace zachraňuje hod 4. První vítězství!

17 Casualties Segment - díky záchrannému hodu Búrové prchli a Britové tak nezaznamenali žádné ztráty.

18 British Routed or Retreat Segment - platí pro případ, kdy Britové bitvu prohrají

19 Boers Overrun or Fall Back Segment - protože Búrové byli donuceni ustoupit, dojde k obsazení O'Neillovy farmy Brity. Neprve vrátím žetony búrských jednotek do hrnku. Žeton elitní jednotky naopak do laageru Coldstream. Britské jednotky se posunou na hex O'Neillovy farmy. Žeton, který ukazuje, kdo ovládá území, otočím na britskou stranu a zároveň jej pootočím o 90 stupňů, protože i přes obsazení, není farma zabezpečená (musel bych ovládat Nkwelo Plateau a The Ridge). 

Obsazená O'Neillova farma

20 Phase Contiuation Segment - vrátím žeton formace zpět na své místo. Nakonec mě karta směřuje na operační kartu 6.

Taktické karty 15-20

6 Record Assaults Segment - protože byl proveden útok (bez ohledu na to, zda úspěšný či nikoliv), můžu umístit žeton britského útoku na strategické mapě na stejné pole, jako je žeton času. Po zbytek týdne se již nebude aplikovat malus -1 pro některé situace (události nebo přepadení).

Dopad britského útoku na strategické mapě


7 Morning Operational Movement Segment
- bez akce

8 Event Segment - díky hodu 4 (už poněkolikáté!) se nespouští žádná událost

9 Ambush Segment - nyní se musí testovat možnost přepadení i pro O'Neillovu farmu. Jenže není potřeba házet kostkou, protože zde není žádný modifikátor, který by zvýšil výsledek hodu na potřebnou hodnotu 8. 

10 Afternoon Operational Movement Segment, 11 Bombard Laagers Segment a 12 Secure Objectives Segment - bez akce

13 Transfer Segment - protože už ovládám alespoň 2 území, mohu provádět přesuny jednotek mezi nimi. Což využívám a do O'Neillovy farmy přesouvám dělostřeleckou jednotku N/5 z britského tábora. Pokud budu později útočit na některé ze sousedních území, mohu použít tuto artilérii k bombardování cíle, čímž mohu oslabit jednotky obránců.

14 Next Day Segment - na akci bohatá středa končí. Nyní jsou přede mnou spíše dny klidu, pokud nedojde k nějaké nečekané události (přepadení možné není).

ČTVRTEK 6. LEDNA

1 Start Day Segment - máme čtvrtek, takže posouvám žeton času na operační mapě o další pozici doprava.

2 Weather Segment - znovu házím 4, opět se rozpršelo a cesty jsou zablácené. V této situaci mi to ale nevadí, protože nejdříve vpravím zásobovací kolonu až v pondělí.

Protože pro tento den neplánuji žádné útoky, nelze pohybovat kolonou a nemůže dojít k přepadení, zkrátím popis průběhu dne na segment událostí. 

8 Event Segment - hozená šestka spouští událost. Otáčím kartu Boers Sabotage týkající se britského tábora. Sabotáž se týká dělostřelectva. Naštěstí po přesunu jediné dělostřelecké jednoty do O'Neillovy farmy není v táboře žádná a tudíž se událost neprovede.

Pokus o sabotáž v britském táboře nevyšel

PÁTEK 7. LEDNA

2 Weather Segment - díky hozené trojce se počasí trochu umoudřilo a ač stále mokro, nejsou nyní žádné postihy za přesun.

K události tentokrát nedochází, protože padá 3.

SOBOTA 8. LEDNA

2 Weather Segment - opět zhoršení počasí (4), takže platí postih -1 za přesun.

8 Event Segment - po hozené šestce čelím další události. Je to karta Boer Duplicity, která se bohužel pro mě musí vyhodnotit. Posádka v Lydenburgu na strategické mapě se totiž vzdává. Otočím žeton ovládání na búrskou stranu. Tato změna má navíc za následek posun žetonu diplomacie o pozici doprava.

Dopad události na strategickou mapu

NEDĚLE 9. LEDNA

Máme poslední den týdne, kdy se bude zase po delší době něco dít.

2 Weather Segment - v neděli se počasí zlepšuje (3).

Pro spuštění události bylo hozeno nízké číslo (2).

14 Next Day Segment - jelikož je konec týdne, pokračuje se kartou č.15.

15 British Camp Supply Segment - nyní zjistím, kolik jídla a léků se za uplynulý týden spotřebovalo. Protože nejsou žádní zranění, počet léků se nemění. Zatím jsou počty celkem jednoduché, protože nemám jednotky v územích, k nimž by neexistovala zásobovací trasa (tu mohou narušit hexy s žlutými šipkami kolem území ovládaných Búry). Počítá se 1 spotřebované jídlo pro každou pěchotu nebo rezervní jednotku na taktické mapě. Dohromady to dělá 6, takže upravuji ukazatel jídla z 26 na novou hodnotu 20.

16 Fort Amiel Supply Segment - nejsou žádní zranění v pevnosti Fort Amiel. K této situaci by mohlo dojít, pokud by se podařilo Búrům uskutečnit přepad zásobovacího vozu. Spotřeba jídla se na operační mapě neřeší.

17 Load Ox Wagon Convoy Segment - zásobovací vůz se nyní může znovu naložit. Jaké množství bude možné na vůz naložit určí hod kostkou. Padá 5, což znamená, že se doplní úplně stejné množství zásob a munice jako na začátku hry.

Množství, které se doplní, určil řádek 4-5 díky hozené pětce


Plně naložený zásobovací vůz


Operační karty pro neděli

18 End of Phase Segment - poslední operační karta vrací žeton času na pozici Start na operační mapě. Následně přikazuje pokračovat kartou 1 ze strategického balíčku.

1 Strategic Movement Segment - aktuálně ještě není na strategické mapě žádná vojenská kolona, takže se nic neprovede

2 Reinforcement Segment - posily pro první týden války jsou připravené na časové ose na strategické mapě. Přesouvám je tedy do přístavu Durban. Příští neděli mohou tyto jednotky zahájit postup na sever do pevnosti Fort Amiel. 

Námořní posily konečně v Durbanu

Odehraná poslední operační karta a první strategické karty

3 Negotiations Segment - "štěstí" na vysoké hodnoty mě neopouští. Házím 6, takže jsem nucen posunout žeton diplomacie o další pole vpravo, což mi přidělává vrásky na čele. Uběhl pouze 1 týden a začínám se nebezpečně blížit na diplomatické stupnici hodnotám nejvíce vpravo. Poslední pole vpravo totiž znamená konec hry a prohru. Navíc posouvat žeton diplomacie doleva jde opravdu jen naprosto výjimečně.

Nešťastný hod kostkou při vyhodnocení strategické karty č.3


4 Boer Siege Segment - tato část se provádí až od 31. ledna.

5 Win War Segment - v této části se vyhodnocuje, zda Britové ovládají všech 10 území. Zatím jsou pod mou kontrolou pouhá dvě území.

6 End of Phase Segment - tato část obsahuje pouze jeden úkon. Posouvám ukazatel času (týdne) na strategické mapě na pole Jan 10-16. Končí tedy první týden války.  Hra pokračuje znovu první kartou z operačního balíčku. Tady ale už končí ukázková hra.

Přehled psledních strategických karet

CO SE NEVEŠLO DO UKÁZKY

Během týdne se toho moc neudálo. Pouze jeden se štěstím úspěšný útok na pozice Búrů se možná jeví jako hodně bídný výsledek. Já si ale myslím, že není nutné v této fázi příliš spěchat. Přede mnou je ještě 10 týdnů, během nichž dorazí navíc další posily. Na taktické mapě budou mým cílem další dvě sousední pozice, které v případě obsazení umožní zabezpečit O'Neillovu farmu. Tím se mi uvolní ruce a já budu moci tam ponechat pouze jednu pěchotu. Nejtěžší boje jsou ale přede mnou. S každým vítězstvím Búrů se totiž zvyšuje pravděpodobnost přepadu trénu nebo obsazené pozice na taktické mapě. Určitě svou zápornou roli sehraje i počasí, kde stačí málo, aby byl zaplaven brod, a znemožněn jeho přechod. V každém případě je v této fázi těžké odhadnout, zda to bude stačit na výhru či nikoliv.

Které herní prvky se do ukázkové hry nedostaly? Nedošlo k žádnému přepadení. To je sice dost podobné bitvě, ale má to svá specifika (např. rezervy se automaticky zapojují do bojů). Dalším herním prvkem, na který nedošlo, je bombardování. Jednak bombardování pozic, na které Britové útočí z jiné pozice a pak také bombardování laagerů. Nezvolil jsem ani noční útok. A jako poslední bych zmínil dobývání měst na strategické mapě, k němuž dochází až od 31. ledna. Přesto si myslím (a doufám v to), že ukázková hra dostatečně představila své možnosti případným zájemcům nebo naopak odradila ty, kteří možná měli příliš přehnané představy o herních mechanikách. Což je ale účelem ukázkové hry. 

Komentáře

Okomentovat