Pokud bych měl vyzdvihnout jednu věc, která mě na deskových válečných hrách baví snad ze všeho nejvíc, byla by to možnost dozvědět se zajímavé okolnosti zpracovávaného konfliktu. A tím lépe, pokud se jedná o méně známý konflikt. Hra Hill of Doves mi nabídla jedinečnou příležitost podívat se v detailech na průběh střetů mezi Brity a Búry v Jižní Africe. Verze, kterou jsem hrál, je z letošního roku (2022) a jde o reprint původní hry stejného názvu z roku 2010. Dá se říci, že v porovnání s původní verzí můžeme mluvit o deluxe verzi, protože herní koncept se příliš nezměnil, ale zato komponenty jsou v mnohem lepší kvalitě. Než se pustím do rozboru základních herních mechanismů, zkusím uvést základní historické události v této první anglo-búrské válce, ale také vývoj, který následoval po příměří v roce 1881.
ANGLO-BÚRSKÁ VÁLKA 1880-1881
Termínem první anglo-búrská válka se označuje konflikt mezi Velkou Británií a Búry z Transvaalu v letech 1880 - 1881. Příčin této války je více. Zařadil bych tam především anexi Transvaalu Británií v roce 1877. Vyhlášení anexe bylo důsledkem zvýšeného zájmu o tyto agrární oblasti na jihu Afriky (dalšími byly jejich kolonie Natal nebo Oranžský svobodný stát). V roce 1868 byla objevena velká naleziště diamantů a zlata právě na územích, která se nacházela uvnitř nebo na hranicích těchto kolonií a státečků. Britové také nechtěli čekat, až ostatní evropské mocnosti zaměří svůj zrak na tuto část Afriky.
Politická mapa před první anglo-búrskou válkou |
Nicméně britská anexe Transvaalu byla odmítnuta většinou Transvaalců a proti němu se vyhradil o Oranžský svobodný stát. Mezi transvaalskými politiky se nejvýrazněji prosadil Paul Krueger. Jeho jednání s novým britským premiérem Gladstonem však ztroskotala a tak přešli transvaalští Búrové k ozbrojenému odporu. V prosinci 1880 vypuklo povstání, které je označované jako tzv. první válka za svobodu. Byla vyhlášena republika a vedení státu se ujal triumvirát ve složení Krueger, generál Joubert a Pretorius. Britské posádky byly postupně obklíčeny a přemoženy.
Generál Colley |
I druhá bitva u Schuinshoogte málem skončila totální porážkou Colleyho vojska. Poté konečně dorazily britské posily. Britská vláda mezitím jednala s Kruegerem o případném míru. Colley se k tomu stavěl kriticky a rozhodl se zvýšit vyjednávací pozice Britů tím, že znovu zaútočí. Výsledkem byla rozhodující bitva první búrské války - bitva o Majuba Hill.
Bitva o Majuba Hill v ilustraci |
DRUHÁ ANGLO-BÚRSKÁ VÁLKA
Zhruba po 8 letech vypukla druhá válka. Britové se pochopitelně nikdy nevzdali snah o podřízení obou vzpurných států do britského impéria. Důvodem pro válku bylo odmítnutí Búrů udělit občanství spojené s volebním právem tzv. uitlanderům, což byli imigranti hlavně z Británie, kteří žili několik let v Transvalu a které přilákala zlatá horečka. K válce se schylovalo už delší dobu a nakonec to byli Búrové, kteří jako první udeřili. V prvních bitvách utrpěli Britové znovu těžké porážky, ale postupně se projevovala ohromná přesila a materiální převaha. V poslední fázi přešli Búrové do gerilové války, protože Britové si už úplně přestali brát servítek a přikročili k vypalování farem těch, kteří bojovali proti nim. Zřídili dokonce i internační tábory, kde ve strašných podmínkách umíraly ženy i děti. Búrové nakonec kapitulovali v roce 1902, kdy obě búrské republiky zanikly.
CÍL HRY
Hra nabízí (možná překvapivě) hraní pouze za Brity. Veškerá snaha hráče směřuje k tomu, aby vojensky ovládl a také zabezpečil 10 cílů rozmístěných na taktické mapě. Tuto snahu hráči neustále komplikují počasí, samotní Búrové, omezený stav zásob (jídla, léků, munice i zvířat) a v neposlední řadě také nepříznivé události. Podmínek, kdy hráč prohrává okamžitě je hned několik a vždy jde o okamžitou prohru, jakmile je podmínka splněna.
- Ukazatel času se dostane na poslední pozici stupnice zobrazující týdenní cykly
- ukazatel politických vztahů se dostane na poslední pozici stupnice Transvaalské nezávislosti
- britský tábor ovládnou Búrové
- posádka v Pretorii uprchne a město je dobyto Búry
VÁLKA NA 3 "FRONTÁCH"
Nadpis jsem dal záměrně do uvozovek. Jde o to, že celé dění ve hře probíhá souběžně na 3 herních deskách. Strategická mapa slouží k pohybu posil z přístavu v Durbanu do pevnosti Fort Amiel. Hlavní funkci mapy je sledování času ve hře a a také evidence příklonu Transvaalu k nezávislosti. Zkusím rozebrat oba ukazatele trochu blíže. Ve hře Hill of Doves je pevně stanoven datum, kdy se začne odehrávat konflikt. Je to 3. ledna 1881. Nejzazší den na časové ose je 27. březen 1881, což představuje přesně 12 týdnů. Časová osa na strategické mapě ale má polí 13. Tím třináctým, posledním, je políčko označující nezávislost Transvaalu. Jakmile se dostane ukazatel času na toto pole a hráč nezabezpečil všech 10 cílů, prohrává. Příchod 2 posil v podobě námořních jednotek a indické pěchoty je pevně daný, takže hráč ví, kdy se vylodí v Durbanu. Nicméně jejich pochod do Fort Amiel je už ovlivněn menší náhodou v podobě hodu kostkou. Navíc k pohybu dochází pouze na konci týdne v neděli (lépe řečeno na konci týdne je naráz řešen postup posil z celý týden).
Druhým důležitým ukazatelem je stupnice vztahů mezi parlamentem a vládnoucím triumvirátem. Stupnice má 9 polí a podobně jako v případě časové osy zde posun ukazatele na poslední políčko vpravo znamená porážku Britů. Na pohyb ukazatele mají vliv vítězství Búrů v bojích, pád pevností, smrt búrského generála Jouberta a také diplomacie, která je zde zjednodušena na hod kostkou.
Operační mapa (všechny 3 herní desky mají stejnou velikost i barevné ztvárnění, takže nepůsobí rušivě) má také časovou osu a jsou na ní všechny dny v týdnu. Jakmile je posunut na strategické mapě ukazatel na nový týden, hra se "přesune" na operační mapu, kde pro změnu "ubíhají" dny. A protože počasí se mění každý den, obsahuje mapa také ukazatel denního počasí. Ten má celkem 4 stavy, které se mění doleva/doprava dle hodu kostkou vždy na začátku dne. Déšť má vliv na terén, takže pokud prší pár dní za sebou, zpomaluje se rychlost zásobovací kolony, a dokonce v případě té nejhorší varianty nelze přebrodit říčku Harte, což může způsobit fatální problémy. Co přesně se odehrává na této mapě? Na několika hexových políčkách se Britové snaží posílat zásoby a posily z pevnosti Fort Amiel do jejich základního tábora u hory Mount Prospect. Všechny 3 mapy totiž mají své spojovací hexy. Na strategické mapě je hex označený jako Newcastle/Fort Amiel stejné pole jako je hex Fort Amiel na operační mapě. A stejně tak hex označený jako Mount Prospect/British Camp je stejné pole jako hex British Camp na taktické mapě. Jakmile se jednotky dostanou na jedno z uvedených polí, okamžitě se přesouvají na vedlejší mapu. Velmi důležité je ve hře zásobování.
Na operační mapě je zobrazen dlouhý zvířaty tažený povoz, na němž se převáží jídlo, léky, koně a také několik druhů munice. Tento povoz se naplní vždy na konci týdne, a i zde může náhodný hod kostkou trochu okleštit množství převážených komodit. Je pak na hráči, aby se rozhodl, které jednotky budou doprovázet zásobovací kolonu do britského tábora a kdy jej vyšle. Poslední důležitou částí je přihrádka pro jednotky ve Fort Amiel.
Asi už pro vás nebude překvapením, že i taktická mapa obsahuje časovou osu a to od 6. hodiny ranní až po 19.hodinu večerní. Používá se však výjimečně, pokud jsou na taktické mapě 2 nebo více bojových uskupení Britů. Mapa samotná je hexová a je na ní zvýrazněno 10 polí, které představují pozice, jenž musí Britové postupně ovládnout a také zabezpečit. A to jsou 2 různé pojmy! Nestačí jen cílové pole obsadit. K tomu, aby bylo cílové pole zabezpečeno, musí většinou být obsazeno jedno či dvě další cílové pole nebo musí být zničen konkrétní laager Búrů. Hráč na začátku ovládá jeden z těchto cílů - britský tábor u Mt. Prospect. Jakmile do něj hráč přesune vojenské posily, může začít útočit na další cíle na taktické mapě. Britský tábor má vlastní velké pole pro uložení žetonů jednotek. Zmínil jsem už termín búrské laagery. Jde o 3 políčka tak trochu mimo hexovou mapu. Odtud podnikají Búrové své přepady nebo vysílají posily do lokací, na něž útočí Britové. Zničení těchto búrských táborů je možné pouze dělostřeleckou palbou, a to až poté, co Britové obsadí sousední cílová pole.
Při popisu operační mapy jsem zmínil zásobování. Na taktické mapě se eviduje stav všech druhů munice, jídla, léků a zvířat, které má k dispozici osazenstvo britského tábora. Jakmile tedy dorazí kolona zásob z Fort Amiel, navýší se počty o dovezené množství. Detail zásobování je v této hře zcela výjimečný oproti jiným válečným hrám. V soubojích jednotky spotřebovávají munici. Každá jednotka, která vystřelí, spotřebuje 1 ks specifické munice (jiný typ používá pěchota, jiný typ dělostřelectvo). Na konci týdne musí mužstvo jíst, což se realizuje odečtením 1 jídla za každou jednotku mimo generálů a HQ. A protože v bojích vojáci utrží zranění, je třeba je léčit (opět na konci týdne), ovšem jen pokud je k dispozici dostatek léků.Ukazatel zásob v britském táboře. Provianťák i velitel výstrojního skladu by byl spokojen. |
PRŮBĚH HRY
Ve hře je celkem 5 balíčků karet. Čtyři z nich tvoří karty s přesným pořadím, v němž se postupně odehrávají. To je jádro hry, karty z těchto balíčků řídí celou hru. V pravidlech ani nenajdete kapitolu "Sequence of play". Otáčíte postupně karty, které Vám říkají, co máte nebo můžete udělat a jakou další kartu máte otočit. Běžně se stává, že dočasně opustíte jeden balíček, abyste provedli instrukce na kartách z jiného balíčku a poté se vrátili zpět. Hlavně v počátcích hry ale budete řadu karet jen přeskakovat, protože se instrukce na nich nemohou provést. Pátý balíček tvoří karty událostí, které jediné jsou zamíchány do balíčku náhodně.
Všech 5 balíčků karet pohromadě |
Jaké jsou ty "řídící" balíčky? Hra začíná otočením první karty z balíčku 18 operačních karet. Na této první kartě je jediná instrukce, která posune ukazatel dne na pondělí. Následují další karty, které určí počasí pro počínající den, umožní hráči provést noční i denní útok na cíle na taktické mapě (hráč může provést noční útok pouze 3x za celou hru), sestavit a přesouvat zásobovací kolonu, spouštět události anebo se zatajeným dechem očekávat, zda nedojde k přepadení ze strany Búrů. Balíček operačních karet je tím nejdůležitějším balíčkem, odehrává se v něm jednoznačně největší část hry. Pokud nastane konec dne a není to neděle, začíná se znovu první kartou balíčku operačních karet. V případě neděle se "řízení" předá balíčku strategických karet.
Ten obsahuje pouhých 6 karet a řeší se v nich pohyb posil po strategické mapě, hází se na případný posun na stupnici vztahů parlamentu a triumvirátu, a také od 31. ledna probíhá dobývání měst Búry na strategické mapě. Nakonec se znovu hra vrací do balíčku operačních karet. Při odkrývání operačních karet se může splnit podmínka pro spuštění události. V ten okamžik se odkryje vrchní karta z balíčku událostí a událost se vyhodnotí. Jde převážně o negativní efekty v podobě sabotáží, nečekaných přepadů či nemocí mezi britskými vojáky. V balíčku 36 karet se ale nachází i pár karet, které hráči pomohou v nesnadné situaci.
SOUBOJE (ÚTOKY A PŘEPADENÍ)
Na konec jsem si nechal poslední dva balíčky. Oba totiž popisují jak provést 2 druhy soubojů. Balíček 20 taktických karet provádí hráče v případě, že zvolil v rámci odkrývání operačních karet denní či noční útok na pozice Búrů na taktické mapě. Hned na začátku může hráč vytvořit jedno či více vojenských uskupení z jednotek, které jsou v britském táboře. Sestavení podléhá poměrně přísným pravidlům pro míchání různých pluků a také limitům na minimální a maximální počet některých jednotek. Vždy musí být přítomen buď generál (k dispozici jsou generálové Colley a později ještě generál Wood) nebo velení pluku (HQ). Součástí musí být také alespoň 1 pěchota a pak volitelně další rezervy, mezi něž patří kavalérie a dělostřelecké oddíly. Tato uskupení pak pochodují na zvolený cíl. V případě, že hráč sestavil pouze jedno uskupení, přesun je okamžitý, jinak přichází do hry časová hodinová osa na taktické mapě a je třeba postupovat přesně podle instrukcí, protože záleží i na tom, kdo dorazí ke svému cíli dříve a zda vůbec to stihne před začátkem noci (pro účely jednoduchého vysvětlení budu dále abstrahovat od nočních útoků a pohybu více taktických uskupení.
Hodem kostky je určena jedna ze tří bojových formací a útočící skupina je přesunuta k cíli. Následně přichází ke slovu bombardování. Pokud totiž na blízkém sousedním cíli máte dělostřeleckou jednotku, může bombardovat bránící hex a pomoci tak útočícím jednotkám v oslabení nepřítele. Další instrukcí v balíčku taktických karet je určení síly komanda Búrů. To závisí na mnoha faktorech, ale výsledkem je počet žetonů, která hráč dobírá z kalíšku, v němž jsou shromážděny žetony jednotek Búrů. Když jsou známí protivníci, určí se palebná síla Búrů. To znamená součet čísel na dobraných žetoncích s aplikací nejrůznějších DRM. Následuje totéž u Britů, kde přichází zajímavý herní prvek. V souboji se musí povinně účastnit všechny jednotky pěchoty. Palebnou sílu tedy tvoří součet čísel na jednotkách pěchoty, k čemuž se přidá spousta typů DRM. Hráč se ale může rozhodnout poslat do boje některé nebo všechny rezervy, což jsou kavalérie a dělostřelecké jednotky. V tom případě se zvýší palebná síla o jejich hodnoty. Důležité je, že se musí odečíst vypálená munice. A pokud munice není, nelze pochopitelně útočit. Souboj je pak vyřešen podílem britské a búrské palebné síly se zaokrouhlením dolů. A mohou nastat pouze 3 možnosti výsledku podílu:
0 - Britové jsou poražení
1 - následný hod kostkou určí, zda Britové ustoupí za cenu ztrát nebo Búrové opustí cílové pole
2 a více - Búrové opustí cílové pole
Pokud je cílové pole dobyto, přesunou se útočící jednotky na cílový hex. Pokud jednotka inkasuje jeden hit, pouze se otočí žeton na stranu se slabší palebnou silou. V případě 2 hitů se musí žeton přesunout do nemocnice a čekat na konec týdne a modlit se, aby bylo dostatek léků na zotavení. Pro lepší orientaci v boji slouží speciální deska, na níž se jednotky rozestavují a také posouvají.
Balíček karet přepadení (celkem 12) řeší případy, kdy dojde k zákeřnému přepadu některého z 10 cílů, který je ovládán Brity, avšak není zabezpečen. Přepadnuta může být i zásobovací kolona. Přepadení je hodně podobné útoku Britů. Zde se však trochu jinak určuje síla komand Búrů a hráč už nemůže volit, jaké síly nasadí, do boje jsou zapojeny i rezervní jednotky.
DOJMY Z HRANÍ
Po vyčerpávajícím představení Hill of Doves přichází mé dojmy z hraní. Ty se nerodily lehce. Když jsem si otevřel pravidla, tak jsem vůbec netušil, jak mám začít studovat hru. Pravidla začínají popisem strategické fáze, aniž by bylo jasné, jaký je základní průběh hry. Přečetl jsem si nejprve Introductory Book, které sice dá spoustu informací o žetonech, vojenských jednotkách a některých polích na herních plánech, ale k pochopení pravidel také nepomohly. Example of Play pomohl asi nejvíce, ale ani tam není vysvětleno vše. Bylo tedy nutné kombinovat všechny 3 sešity a teprve pak jsem měl pocit, že se trochu chytám. Raději bych preferoval standardní způsob seznámení s pravidly. Řada situací navíc není podchycena vůbec a autor je dovysvětloval na fórech na BGG.
Pravidla, ukázková hra a vstupní terminologie společně s poutavou knihou českého autora o búrské válce |
Jak to se se strategickými a taktickými možnostmi hry? Zde se hře povedlo správně namixovat obě složky. Ohromný důraz na zásobování a přesuny posil musí hráč pečlivě plánovat dopředu. Musí se připravovat i na varianty špatného počasí, nečekaných přepadů kolon. Ztráta půlky zásob cestou do britského tábora se přežít dá. Ale kompletní zničení zásob znamená, že příští kolona vyrazí až další týden.
Hráč má k dispozici pouze 2 generály, kteří mohou přijít v bitvě o život. Generálové mají tu speciální vlastnost, že v případě jejich přítomnosti ve vytvářeném uskupení mohou být i různé pluky. S jejich smrtí tak přichází problém především při útoku na taktické mapě. Osobně považuji plánování zásobování za nejlepší a nejzábavnější složku hry.
Souboje (útoky Britů i přepady Búrů) jsou také zdařilé. Není v nich tolik náhody, a i v jejich průběhu má hráč omezené taktické možnosti (především v podobě nasazení rezerv). Naprosto smrtonosný ukazatel počtu vítězství Búrů (který se kumuluje s každou výhrou) nutí hráče, aby nepodcenil jediný střet. Jenže nelze mít všude dostatek jednotek. Stalo mi v jedné hře, která dlouho vypadala jako selanka, že došlo ke spuštění události (díky hodu 6), která znamenala napadení zásobovací kolony. V ní byl generál Colley a 2 pěchoty. Dopadlo to katastrofou. Generál byl zabit, zásoby zničeny a obě pěchoty skončil v nemocnici ve Fort Amiel. Bezprostřední dopad nebyl tak dramatický. Ale od té doby se při každém testu na událost nebo přepadení aplikovala DRM +1. A najednou mi začalo být pořádně horko, protože test na přepadení se provádí pro každý nezabezpečený cíl, který Britové ovládají, a to i na zásobovací kolonu.
Podíl náhody ve hře je rozhodně přiměřený solitérní hře. Kostkou se sice hází trochu více, ale díky různým DRM je možné se občas vyhnout katastrofě. Dalším herním prvkem je strategie obsazování cílů na taktické mapě. Důležité je se seznámit s podmínkami, které zajistí, že ovládaný cíl se stane zabezpečený. Tyto podmínky nejsou stejné, a proto se vyplatí neustále sledovat jejich možné naplnění s tím, jak se situace na taktické mapě mění. Obtížnost hry (nemyslím komplexnost) je docela vysoká. Zatím se mi nepodařilo Búry porazit, vždy to skončilo buď úspěšným útokem na britský tábor nebo se ukazatel vztahů mezi parlamentem a triumvirátem dostal na poslední pozic. Přesto jsem se náramně bavil. Jde skutečně o hru s neotřelými mechanismy, nebude moc podobných her (jestli vůbec nějaká). Uvedená délka hry (3 hodiny) se mi nikdy nepodařilo dosáhnout. Je to spíše hra na 2 večery.
Firma Legion Wargames ale má v prodeji další solitérní hry s tématem anglo-búrské války. V roce 2016 vyšla hra Redver's Reverse: The Battle of Colenso 1899 a v přípravě je Failure on the Tugela. Obě hry mají sice jiného autora (Geoff Noble), ale Godrey Bailey se podílel na první z nich. Jde o trochu jiný systém, protože se vše odehrává na jediné mapě, ale věřím, že půjde o stejnou zábavu.
KOMPONENTY1 pevná herní deska 8x11"
185 žetonů
5 balíčků karet
1 pravidla (16 stran)
1 brožura s ukázkovou hrou (20 stran)
1 šestistěnná kostka (fialové barvy)
Designer | Godfrey Bailey |
Rok vydání | 2021 |
Vydavatel | Legion Wargames |
Počet hráčů | 1 |
Komentáře
Okomentovat