Přeskočit na hlavní obsah

Preview: CARRIER BATTLE: PHILIPPINES SEA

A máme tu další typ článku - preview. V něm bych se rád blíže podíval na vybrané hry, které jsem v minulosti zmínil v novinkách, ale od té doby autoři zveřejnili detailnější informace, které stojí za to rozebrat. Hodlám se zabývat pouze hrami, na které se extrémně těším. Rozhodně nepůjde o běžný typ článku. Také jeho struktura nebude jednotná. Vždy bude záležet na tom, jaký typ informací ve mně probudí touhu podělit se o ně. Ze všech novinek, o nichž jsem dosud psal, a které ještě nejsou v prodeji, se nejvíce těším na hru Carrier Battle: Philippine Sea. Válka v Pacifiku je jedno z mých nejoblíbenějších témat. Vždy jsem chtěl mít možnost v deskové hře jakýmkoliv způsobem ovládat letadlové lodě, řešit ochranu těchto monster, vysílat bombardéry chráněné stíhačkami vstříc nepřátelským svazům a třást před nečekaně se objevivším japonským náletem. Ano, vím, že existují hry jako Empire of the Sun nebo Pacifix War. Jenže v Carrier Battle jsou operační svazy ústředním motivem hry. Navíc na rozdíl od zmíněných titánů bude Carrier Batle čistokrevný solitér!

ZÁKLADNÍ INFORMACE O HŘE

O Carrier Battle jsem psal v lednu 2020 v souhrnných novinkách firmy Compass Games. Na úvod si tedy dovolím použít krátký popis hry právě z tehdejších novinek.

Před samotnou invazí amerických námořních sil na ostrov Saipan v červnu roku 1944 proběhlo velké střetnutí námořních svazů. Toto střetnutí se snaží simulovat Carrier Battle. V roli amerického velitele budete organizovat námořní operační svazy (Task Forces), řídit útoky letadel a vyhledávat lokace japonských sil, protože znalost jejich pozice bude nutná a bude záviset i na tom, zda je zaměříte radarem. Jednoduchý mechanismus implementovaný do hry bude kontrolovat přesuny Japonců a určovat sílu jejich útoků a načasování. 

Hra bude obsahovat 9 scénářů (4 z nich budou výukové). Mapa bude klasická hexová a k dispozici bude 528 žetonů. Odhadovaná herní doba se liší podle toho, zda budete hrát tréninkové mise (několik minut) nebo celou kampaň (několik hodin). Hra vychází z původní hry Carrier z roku 1990 od Victory Games a designérem je John Southard.

V novinkovém článku u této hry chyběly obrázky komponent. Compass Games od té doby zveřejnil draft mapy a pak 2 archy žetonů. Jsem moc rád, že mapa bude pevná a bude pouze jedna.

Draft mapy

Všech 9 scénářů se bude odehrávat na této jediné mapě okolo Mariánských ostrovů. Hra bude obsahovat celkem 528 žetonů. Z ilustrací na žetonech na obou arších můžeme rozeznat některé známé lodě (v podstatě všechny japonské letadlové lodě nebo největší bitevní lodě Jamato a Musaši).



Nicméně zveřejnění obrázků těchto komponent není tím hlavním argumentem, proč psát na hru preview. Tím se stala až ukázková hra, která se objevila na BGG v červenci 2022. Dlouho nebyl čas rozebrat 13 stránkový dokument. Až po 3 měsících konečně nadešel čas během sobotního dopoledne. Uvařil jsem si větší hrnek dobré kávy, usedl do válečného křesla a jal se studovat. A byl to skutečně příjemně strávený čas, který mě definitivně utvrdil v tom, že tuhle hru si okamžitě koupím. Bohužel nemohu podpořit hru už nyní, protože Compass Games nemá EU Friendly poštovné (aktuálně mi naskočilo poštovné 58 dolarů!), takže si počkám až bude k dispozici na Hexasimu.

SCÉNÁŘ 6

Úplně na začátku jsem měl v plánu rozebrat celou ukázkovou hru. Jenže brzy jsem měl ohromně dlouhý článek, který se k preview nehodí. Takže jsem to celé smazal (takové množství textu!) a začal psát od začátku s tím, že tentokrát to bude už jen výtažek z tutoriálu. Scénář 6 je první z řady plnohodnotných scénářů, kde jsou aplikované všechny herní prvky. Předchozích pět se zaměřuje na specifické oblasti hry. Je třeba mít také na paměti, že ani ve zveřejněném tutoriálu není vše vysvětleno dopodrobna, jsou tam odkazy na různé kapitoly pravidel. Takže občas to bude z mé strany trochu hádání z věštecké koule.

Úvodní rozestavení

Scénář začíná rozmístěním amerických sil. Operační svaz 58 (Task Force 58) je na mapě reprezentován jediným žetonem, ačkoliv zahrnuje 7 letadlových lodí. V okolí TF58 jsou do svých pozic ve formě půlkruhu rozestaveny americké ponorky (je jich 5).

Úvodní rozestavení TF58 a pěti ponorek.


Letadlové lodě (ve scénáři jich je 7 včetně lehkých CV) mohou mít každá až 2 aktivovaná letadla (zbytek je tedy v podpalubí), připravená vzlétnout. V případě lehkých letadlových lodí je maximum pouze 1 připravené letadlo. Je tedy na hráči, aby určil pro jednotlivé CVs (letadlové lodě), kolik letadel a jakého typu bude připraveno na mise. Na výběr má stíhačky F6F Hellcat, střemhlavé bombardéry SBD Dauntless a SB2C Helldiver anebo torpédové bombardéry Avenger.

Počáteční nastavení operačního svazu 58 (chybí 58.7). Všimněte si druhého řádku s červeným nápisem Ready. Zde jsou umístěna letadla připravené na vzlétnutí.

Struktura kola

Vždy na začátku kola se vhodí do misky/hrnku třetina dostupných japonských sil, které se mohou objevit na moři. Na počátku scénáře hry je těchto žetonů 20, takže třetinu tvoří 6 žetonů. Aktivační žetony jsou označeny Force A, Force B atd. Existují ve dvou verzích. Žetony s akvamarínovým lemováním slouží k umístění na herní mapu. Pokud v hrnku nejsou z minulého kola, vhodí se do něj také žetony "US Move", "US Sub" a "Guam". Celkový počet žetonů v hrnku se následně zarovná na nejbližší vyšší číslo dělitelné 4 pomocí žetonů "No Op". Důvodem je počet fází v rámci každého kola. Ty jsou vždy čtyři. Ke hraní je potřeba ještě jeden hrnek, kam se vloží žetony jednotek úrovně 1. Ty určují, které japonské síly jsou spatřeny.

"Příchod" japonských jednotek

Jednotky, které byly nově vhozeny do hrnku na začátku kola, musí být rozmístěny na příslušné hexy. Na mapě jsou kulaté symboly vycházejícího slunce. Pod těmito symboly je uvedeno číslo zóny (zóna 1 až 4). Uprostřed symbolu vycházejícího slunce jsou číslice 1 až 10. Hráč tedy hodí 2x kostkou a výsledky určí konkrétní počáteční hex. 

Je to bohužel neostré, ale z původního PDF souboru asi víc udělat nelze. Na určené hexy byly položeny žetony japonských svazů A - F s akvamarínovým lemem.

Akční fáze

Prvním segmentem akční fáze jsou japonské letecké útoky. Pokud jsou na mapě žetony útočících japonských letadel, dochází v tomto segmentu k jejich pohybu směrem k cíli. Zároveň je zde vyhodnoceno případné vyslání nových leteckých eskader včetně určení jejich síly, pokud jsou žetony japonských svazů v určeném dosahu amerických sil. Poté následuje hod na tzv. Mission MovementJde o pohyb japonských jednotek, které nejsou v dosahu těch amerických, a tudíž nejde o bezprostřední reakci na ně. 

Následuje dobírání z hrnku. Každý žeton je ihned vyhodnocen a teprve poté se dobírá další. Počet dobíraných aktivačních žetonů v akční fázi je určen čtvrtinou celkového počtu aktivačních žetonů v hrnku na začátku fáze. Akce spojené s dobraným žetonem se pochopitelně liší. V případě žetonů japonských sil (Force A, Force B...) dochází k jejich přesunům dle výsledku Mission Movement hodu. Žeton Guam znamená zformování leteckého útoku atd.

Jednou za kolo se hráč může rozhodnout vyslat pátrací letadla. K tomu je nutné mít na letadlových lodích připravená letadla. Je možné vyslat letadla několika směry. Nejprve se položí žeton na cílový hex, kam má směřovat průzkum. Průzkumné letouny se pak v každém kole přesouvají směrem k tomuto žetonu.  

Situace po přesunech žetonů "Force A" a "Force B" a po vyslání průzkumných letadel.

Dalším v pořadí v rámci akční fáze je segment amerických leteckých operací. Zde může hráč vysílat letadla do boje, řešit jejich přistání na CV a následné opravy letadel a doplnění paliva.

CO JSEM SI Z TUTORIALU ODNESL

Než jsem začal se čtením ukázkové hry, měl jsem nějaké své otázky, na které mi hra dokázala odpovědět. Zkusím je zde předestřít, včetně jejich řešení ve hře:

Otázka: Jak bude ve hře implementován častý problém s palivem u vyslaných leteckých útoků? Bude mít hráč obavy, že se někteří piloti se svými letadly nevrátí a skončí ve vlnách Pacifiku?

Odpověď: Hráč bude moci vytvářet letky ( to z letadel, startujících z více letadlových lodí v rámci stejného TF). U každé letky pak bude čerpáno palivo, jakmile bude ve vzduchu. To znamená, i když se v akční fázi nepohne a bude jen hlídat svůj hex, spotřebuje palivo. Ke spotřebě paliva dochází i při samotném souboji. V ukázkové hře došlo hned několikrát ke kritické situaci, kdy letadla přistála na poslední chvíli. Nedokázal jsem ale vyčíst, zda se absence paliva projeví na celé letce nebo jen na některých letounech z této letky. Stejně tak netuším, zda bude možné organizovat nějaké záchranné akce sestřelených pilotů nebo těch pilotů, kteří přistáli na moři.

Operační svaz 58 má aktuálně ve vzduchu 2 zformofané letky. Každou z nich tvoří 3 letouny. První letka má k dispozici 11 bodů paliva, druhá eskadra už jen 4.
Otázka: Jak hra bude řešit situace, kdy se vrací letadla z útoku, chtějí přistát, ale nemohou, protože na palubě není místo?

Odpověď: Ve hře je zaveden systém, kdy jsou 1-2 místa na palubě každé CV vyčleněna pro letadla, která mohou být vyslána ihned ke vzletu. Pokud se vrací z útoku letadla a není pro ně místo na palubě, je to problém a hráč jej musí řešit. Může se pokusit letadla z paluby redislokovat zpět do podpalubí nebo je okamžitě poslat do vzduchu, jinak hrozí katastrofa. V pozdější části scénáře skutečně je cítit chaos ve vzduchu i na palubách lodí. V některých okamžicích asi bude hráč cítit obrovský tlak na rozhodování.

Otázka: Námořní bitvy v Pacifiku byly často o tom, kdo první objevil nepřítele a mohl tak vyslat včas stíhačky a bombardéry. Jak je tento rys zpracován ve hře, když hráč přece vidí, kde je žeton Force A, žeton Force B apod.?

Toto je klíčové i ve hře. Hráč sice vidí žeton japonských sil, který je umístěn na vstupní hex, ale netuší, jaké složení japonský svaz má. Navíc celý svaz se pohybuje a není úplně predikovatelné, kdy a kde se objeví příště. Hráč má proto k dispozici pátrací letadla, která může vysílat a tím pádem tak předcházet nemilým překvapením. 

SB2C Helldivery vyslané do 4 směrů z RF 58. Z Guamu se blíží nepřátelská letka. Naproti jí letí smečka stíhaček vyslaných včas z letadlových lodí.


Ve hře také hraje roli moment překvapení. Může se stát, že letecký útok je tak šokující, že se napadené lodě se nezmohou na protileteckou palbu a dílo zkázy tak může započít. 

Otázka: Z letadlových lodí často startovaly 2 vlny leteckých útoků. Po útoků první vlny, kdy začaly záchranné práce včetně oprav, dorazila druhá vlna, která měla kolikrát ničivější účinek.

Odpověď: Ano, v Carier Battler budou Japonci vysílat až 2 letecké vlny. Po zformování bude žeton první letky položen o 2 hexy dále od japonské CV než druhý žeton. Takže pokud nedojde k jejich napadení dříve, než dorazí k cíli, nastane klasická situace z války o Pacifik.

Japonská letadlová loď vysílá 2 vlny leteckých útoků (každá o síle 9)

Otázka: Kdy už konečně hra vyjde?

Odpověď: V červenci autor prohlásil, že hra již je ve výrobě. Zároveň dodal, že na podzim bychom mohli mít hru již doma.

Tak snad se mi povedlo navnadit i další zájemce. Pevně doufám, že se ze hry časem stane další svatý grál sólo hraní!

Link na ukázkovou hru:
https://boardgamegeek.com/file/download_redirect/13f14c04aded1392bcbfc6bf17ab0617ad96ae746c6dd07f/CBPS-ComprehensiveExample.pdf

Komentáře

  1. Momentálně je na Kickstarteru, bohužel bez EU friendly: https://www.kickstarter.com/projects/compassgames/carrier-battle-philippine-sea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Shipping cost 51 USD...budu doufat, že na mě zbyde 1 kopie na Hexasimu :)

      Vymazat

Okomentovat