Přeskočit na hlavní obsah

Představení hry: BISMARCK SOLITAIRE

Situace během psaní poslední novinek, kdy skoro v každém z článků byla zmínka o válečném gamebooku, dospěla do zlomového bodu a já si jeden z nich konečně pořídil. Z velkého výběru mě osobně nejvíc lákal produkt od Worthington Publishing, kde můžu ovládat bitevní loď Bismarck (a další lodě) během jejich tažení v Atlantiku. Sešit s hrou jsem si objednal u Amazonu a po pár dnech přišla obálka a v ní 58 stránkový sešit na celkem kvalitním papíru. 

Pravidla jsou podána pouze na 3 stranách, takže stačí opravdu jedno přečtení a může se jít na samotnou hru. Hned po pravidlech navíc následuje ukázková hra, po níž by měly zmizet všechny nejasnosti. Celkem hra nabízí 8 misí se vzrůstající obtížností. Každou z těchto misí můžete ještě 2x opakovat, takže ve finále je k dispozici 24 misí. Pro úvodní seznámení je určena také 1 speciální tréninková mise. Musím ocenit, že autoři zařadili do sešitu také historické pozadí pronásledování bitevní lodi Bismarck a to včetně ilustrace s pohybem všech lodí. 

POSLEDNÍ CHVÍLE BISMARCKU

V noci 23. května 1941 spatřila skupina těžkých křižníků Suffolk a Norfolk bitevní loď Bismarck v Dánském průlivu. Ihned spustily kouřovou clonu a informovaly královské námořnictvo o svém objevu. Společně s Bismarckem byl spatřen také těžký křižník Prinz Eugen. Obě britské lodě i nadále sledovaly stopu lodí německé Kriegsmarine. Začalo velké pronásledování, do něhož se postupně zapojilo velké množství lodí. O den později 24. května ráno došlo k prvnímu střetnutí. Britský starý křižník Hood (v té době největší britská válečná loď) společně s bitevní lodí Prince of Wales několikrát vypálily na Bismarcka. Německé lodě zase cílily na křižník Hood. Výsledkem střetu bylo zničení Hooda (rozlomil se a během chvíle potopil, načež přežili jen 3 lidé ze 1417 na palubě) a vážné poškození Prince of Wales, jenž se rychle dal na ústup. Ovšem Bismarck neodešel z bitvy bez poškození. Byl zasažen celkem 2x a odnesla to palivová nádrž, takže začalo unikat palivo. 

Pronásledování pokračovalo, britské lodě stále z bezpečí sledovaly nyní už samotnou bitevní loď Bismarck, protože nepoškozený Prinz Eugen byl vyslán do bezpečných vod směrem k Brestu. Následovaly letecké útoky z lodi Victorious, které ale způsobily jen menší škody. 25. května byl kontakt s Birmarckem na několik hodin ztracen. Z jihu se blížil svaz H v čele s letadlovou lodí Ark Royal a bitevním křižníkem Renown. Bismarcka se jim podařilo objevit 26. května a o osudu německé bitevní lodi tím bylo rozhodnuto. Byl potopen ještě tentýž den. Prinz Eugen dorazil v bezpečí do Brestu 1. června 1941.

Ikonická fotka bitevní lodi Bismarck

Poslední cesta Bismarcku (ilustraci najdete i v sešitu na poslední straně)

JAK SE TO HRAJE

K dispozici máte kromě bitevní lodi Bismarck i těžký křižník Prinz Eugen a ponorku (přesněji skupinu ponorek, které ale jsou zde reprezentovány jako jedna ponorka). S těmito silami brázdíte Atlantický oceán, který je zobrazen jako síť 256 čtvercových polí. 4 pole zároveň představují jednu oblast (grid), jenž má kódové označení. Na některých polích je pevnina, kam se lodě nemohou dostat, zbytek tvoří širý oceán nebo pobřeží. Tato síť je stejná pro všechny mise. Na mapě jsou také 2 přístavy - francouzský Brest a norský Bergen, které znamenají bezpečí pro německé lodě. 

Do této mapy hráč bude zapisovat pozice všech 3 lodí. Ty se mohou pohybovat i společně, což má dopad na některé situace ve hře. Naopak pozice nepřátelských lodí se do mapy nezanáší. Tu určují tzv. události.

Detail mapy v podobě sítě čtvercových polí

Hra začíná výběrem mise. Jak už bylo uvedeno, k dispozici je jedna tréninková mise a pak 8 opravdových misí od nejnižší po nejtěžší obtížnost s možnosti si zahrát každou misi celkem 3x. Každá mise má 20 kol. V samotných kolech se provádí stále stejný postup:

  1. Určení události pomoc hodu 2 šestistěnných kostek
  2. Vyhodnocení britského leteckého útoku
  3. Vyhodnocení útoku německých ponorek
  4. Vyhodnocení souboje lodí
  5. Přesuny německých lodí
  6. Konec kola

Cíle jednotlivých misí se lehce liší. Vždy je nutné získat konkrétní počet vítězných bodů a současně dopravit bezpečně do přístavu Bismarck. Čím jsou mise těžší, tím je nejen nutné získat vyšší počet bodů, ale také potopit konkrétní typ lodi a tím i získat medaili. Některé mise také požadují návrat i ostatních lodí. Nesplnění vítězných podmínek pochopitelně znamená neúspěch. A to i v případě, že se podaří získat velké množství bodů, ale Bismarck na konci 20.kola stále brázdí oceán. Mise v sešitu zabírá vždy 2 stránky. Horní část s přehledem událostí, spodní s mapou a seznamem všech lodí a jejich stavů. Ke hraní je potřeba pouze tužka/pero/fixa a 2 šestistěnné kostky.

SYSTÉM UDÁLOSTÍ

Na začátku každého kola určí výsledek hodu 2 kostek, jaká událost nastane, a zda bude mít dopad na německé loďstvo. Událostí je vždy přesně 12, aby byly "obsazeny" všechny možnosti výsledku hodu kostek. Jejich kombinace se v jednotlivých misích lehce liší. Událost vždy určí zónu polí, kde se odehrává. Což znamená několik oblastí (grids), kde se vyskytuje konkrétní válečná loď, kde zaútočí letadla, kde je možné nalézt zásobovací loď, kde bude konvoj, kde lodě musí čelit torpédovému útoku atd. Po určení události se vyhodnotí, zda v některé ze zón se nachází vaše lodě. Pokud nikoliv, nic se neděje a hra pokračuje přesunem německých lodí. Pokud ale v některé zóně se vaše loď pohybuje, vyhodnotí se některý z útoků.

Přehled událostí v jedné z misí. Všimněte si barevných označení zón. U některých událostí jsou uvedené i pokyny, které mohou mít přednost před obecným pravidly.

LETECKÝ A PONORKOVÝ ÚTOK

Pokud je určena událost spojená s leteckým útokem, hráč jednoduše hodí kostkou a v případě, že padne 1-3, dojde k zásahu lodi. V případě, že jsou 2 německé lodi v cílové zóně, může si hráč vybrat, která loď obdrží zásah. Leteckému útoku nemůže čelit hráčova ponorka. Tu dokonce nemůže napadnou ani žádná britská loď. Pokud ale se ponorka nachází ve stejné oblasti, jako událostí určené britské lodě, může v kroku 3 jedenkrát na britskou loď zaútočit. Výsledek hodu 1-3 znamená zásah. Pokud ale je výsledek hodu 4-6, je zasažen ponorka. V obou případech ponorkový útok končí.

SOUBOJE LODÍ

K souboji lodí dochází v případě, že událost určí britskou loď či lodě ve stejné zóně jako je Bismarck nebo Prinz Eugen. Vždy musí proběhnout alespoň 1 kolo souboje. Po něm se může hráč pokusit ze souboje odplout (přičemž ale hrozí zásah s možností, že i po zásahu se útěk nezdaří). O případném stažení britských lodí rozhoduje poměr jejich sil proti síle německých lodí. Zajímavě je řešena situace, kdy se souboje účastní obě německé lodě. Pak nejsilnější britská loď útočí na Bismarck, druhá nejsilnější na Prinz Eugen a zbylé lodě opět na Bismarck.

Jako první útočí vždy hráč. Počet kostek, kterými bude házet je roven palebné síle lodě. Ta je v případě Bismarcku 3, u Prinze Eugena 2. Znovu platí, že 1-3 znamená zásah. Zásahy se zaznamenají do příslušných boxů cílové lodě. Důležité je, že v případě, kdy je loď potopena, neopětuje útok. Následuje britský útok, kdy hráč hází počtem kostek dle stejného pravidla. Pokud žádná z bojujících stran neopustila bojiště, pokračuje souboj dalším kolem atd. Potopené lodě přináší vítězné body. U konvoje to je pouze 1 bod, u válečných lodí to jsou 2 až 4 body. Jakmile je potopena konkrétní britská loď, už se s ní hráč v průběhu mise nemůže potkat.

Přehled britských lodí, s nimiž se může hráč střetnout. U každé z nich je palebná síla, boxy na evidenci zásahů a také počet vítězných bodů za jejich potopení.
Na pravé straně německé lodě a jejich status (palebná síla, boxy pro evidenci inkasovaných zásahů, dodatečná paliva, rychlost přesunu). Všimněte si mínusových hodnot u lodí mimo Bismarcka. Pokud je německá loď potopena, hráč ztrácí daný počet VB.

Před každým kolem souboje může hráč zvolit taktiku přiblížení k cíli nebo naopak může zvolit pokus o zvětšení vzdálenosti. Pokud se taktika povede (rozhodují o tom samozřejmě kostky), může to přinést bonus kostky navíc nebo možnost ignorovat první zásah. Je to ale riziko, takže špatný hod kostkou znamená např. zásah, ztrátu kostky v souboji apod.

POHYB PO MAPĚ

Každá mise začíná rozhodnutím o počáteční lokaci německých lodí. Bismarck a Prinz Eugen začínají v lokaci A5, zatímco ponorková skupina v lokaci C4. Obě německé válečné lodě mohou sdílet stejné políčko. Je na hráči, zda a kdy je rozdělí nebo případně později zase spojí. V kroku 5 může hráč loděmi přesouvat o počet polí, který je stanoven pro každou loď jinak (ponorka o 1 pole, Bismarck o 2, Prinz Eugen o 3). Navíc veze každá loď s sebou 2-4 dodatečné "zásoby" paliva, které jim umožňují zvýšit rychlost a přesunout se tak max. o 1 další pole v jednom kole. Ač zdánlivě nedůležitá složka hry, je přesun v některých fázích mise důležitý. Můžete se chtít vyhnout silnému uskupení válečných lodí a z přehledu událostí víte, že operují v konkrétních zónách. A správným pohybem se těmto zónám můžete vyhnout.

Přední strana gamebooku
Zadní strana

DOJMY ZE HRY

Od hry jsem očekával kostkovanou s obří porcí náhody a realita byla přesně taková. Jenže je to nutně špatně? Dle mého není, pokud hráč tuto vlastnost akceptuje. I přes dicefest tu jsou rozhodnutí, která musí hráč provést. Týká se především přesunu lodí, zvolení bitevní taktiky (zda se přiblížit, kdy raději zvolit ústup) a také načasování rozdělení dvojice válečných lodí. Není to mnoho, ale řekl bych, že to jsou rozhodně osvěžující prvky. 

Obtížnost je nastavena pěkně vysoko, zejména v pozdějších misích. Zatímco v tréninkové misi jsem si lebedil ve vodách Atlantiku a čekal na svou šanci. Pak jsem potkal bitevní loď King George V. Povedlo se mi ji několikrát zasáhnout, než se jí povedlo boj opustit. Přitom inkasované škody na obou mých lodích byly minimální. Následoval pohyb v oblastech, kde bych mohl na poškozenou loď znovu narazit. Což se povedlo v 16.kole a loď se mi povedlo potopit. Bismarck utrpěl jen 4 zásahy a Prinz Eugen dokonce jen jeden. K tomu všemu moje ponorka potopila Ark Royal. Dopadlo to tedy skvěle. 

Zápis z tréninkové mise

Jenže hned první "ostrá" mise dopadla úplně jinak. Nepříliš šťastné hody kostkou totiž přivodily velké ztráty ze setkání s dvojicí lodí královského námořnictva - HMS Hood a HMS Prince of Wales. Hned z prvního souboje odplul Bismarck notně poškozen a protože se nepovedl jeden útěk, inkasoval zásahy i Prinz Eugen. Pro jistotu jsem volil přesun do klidnějších vod, jenže obě lodě jsem znovu potkal. Soustředěnou palbou se povedlo potopit Hood, jenže především Bismarck už byl pouhé 2 zásahy od potopení. Nedařilo se ani ponorkám. Tři pokusy o útok skončily jejích zničením. Nakonec rozhodla v 7. kole bitva s lodí King George V. Po prvním kole šel Bismarck ke dnu.

Tragická plavba Bismarcku v první misi

Asi největší výhodou hry je její "skladnost". Můžete si ji vzít na cesty, na dovolenou, v podstatě kamkoliv. K tomu už stačí pak jen ty 2 kostky (v krizi postačí i jedna) a zapisovadlo. Délka jedné misi se v mém případě pohybovala mezi 20-30 minutami, což je myslím úplně ideální. Naopak nevýhodou je trochu vyšší cena. Doprava z Amazonu sice nestála moc, ale celková částka necelých 800 Kč mi přijde trochu moc. 

Možná vás zajímá srovnání se sérií Hunters (viz např. představení Beneath the Med z této série). Ta je samozřejmě o řád komplexnější s větším vlivem hráče na hru. Některé prvky však jsou společné (určení nepřítele pomocí kostek, volba vzdálenosti pro útok před soubojem). Asi nejvíce obě hry odlišuje způsob pohybu lodí (to v Hunters není) a pak skutečnost, že v Bismarcku se po dokončení mise vše "zahodí", nic se nepřenáší do další mise. 

Na závěr bych hru doporučil jen hráčům, kterým opravdu nevadí podíl náhody, jsou ochotni zaplatit trochu více za pouhý "sešit", který jednou dohrají a zřejmě už znovu nekoupí (je samozřejmě možné zapisovat vše obyčejnou tužkou a pak gumovat). Svůj primární účel vyplnit 20-30 minut jednoduchou zábavou hra splňuje výborně. Dokonce je možné hrát hru ve dvou, kdy druhý hráč ovládá křižník Prinz Eugen. 


Designéři Mike Wylie, Sean Cooke a Grant Wylie
Rok vydání 2021
Vydavatel Worthington Publishing
Počet hráčů 1-2

Komentáře

  1. To jsi do toho fakt vpisoval propiskou? Mně by to asi bylo líto, asi bych si to barevně nafotil a hrál to na nafocených materiálech a originály schoval :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně že propisko :) Zvažoval jsem to jen chvíli. Pro mě bude těch 8 misí se 2 opakovačkama akorát.

      Vymazat

Okomentovat