Přeskočit na hlavní obsah

AAR: Heights of Courage (Operace Badhr)

Až dosud jsem ke všem představovaným hrám (s výjimkou Beneath the Med) dělal ukázkové hry, což byly téměř ve všech případech step-by-step popisy mého postupu ve hře. V případě Heights of Courage mi přišlo, že takto detailní popis není dobrá volba. Rozhodl jsem se tedy použít nový typ článku After Action Report (AAR), který nebude příliš detailní, ale zase bude zahrnovat kompletní dohrání scénáře nebo kampaně. Věřím, že takto pojatý report bude užitečným doplněním článku s představením hry.

Pokud jste si dosud nepřečetli představení hry Heights of Courage, učiňte tak nyní. Přeci jen v AAR už bych se chtěl věnovat rovnou samotnému scénáři. Zvoleným scénářem je Operace Badhr, který pokrývá úvodní syrskou ofenzívu během 8. a 9. října 1973. Délka scénáře je 6 kol, což znamená, že jde o nejkratší scénář ze hry. 

Rozestavení armád a vítězné podmínky

Protože scénář je nastaven pouze na 6 kol, nezásáhne do něj řada jednotek. Úvodní rozestavení je sice shodné s hlavním scénářem, ale některé jednotky přicházejí do hry až po 6. kole (na arabské straně to jsou především irácké a jordánské jednotky, na izraelské je to 16 jednotek hlavně obrněných praporů a pěchot). Jaké tedy byly na začátky výchozí pozice obou protivníků? Jako první rozestavoval své síly Izrael. Pevně dané byly tzv. Strongpointy, tedy jednotky, které neopouští své pozice. 14 těchto jednotek má pevně dané hexy, na něž se žetonky položí. Jednotky obrněného praporu generála Nafshiho dostaly za úkol zabezpečit severní část purpurové linie. Velitel Eldar se svými jednotkami obrněného praporu společně s mechanizovaným praporem velitele Eldara zaujal pozice u vesnice Wasset. Poměrně silné uskupení se sešlo v okolí vesnice Nafakh. Na posílení obrany purpurové linie a také na ochranu samotné vesnice Nafakh (jež je jedním ze 3 hexů přinášející vítězné body) byly přidelěny jednotky obrněných praporů pod velenám Kahalaniho a Baraka a také divizní HQ generála Eitana. Jižní část fronty posílily jednotky obrněného praporu generála Ereze.

Arabské síly se koncentrovaly do 3 hlavních seskupení. Na severu (levá část mapy) se chystaly na úvodní útok jednotky 7. syrské pěší divize v součinnosti s jednotkami marocké bridády. Útok na centrální část purpurové linie byl rozložen do dvou míst. 52. pěší prapor patřící do 9. divize včetně jedné tankové jednotky tohoto praporu měl zaútočit více ze severu. Naopak velké uskupení zbytku 9. pěší divize mělo zaútočit na nejvýchodnější cíp purpurové linie. Útokem na jižní frontě byla pověřena 5. pěší divize.

Vítězné body sbírá pouze arabská strana. Jsou celkem 3 a je možné je získat ovládnutím konkrétních hexů na konci hry. Jedná se o hexy, které odpovídají vesnicím El Rom, Nafakh a El Al. Na mapě jsou tyto hexy označeny barevnými kostkami (nejsou součástí hry). V případě, že na konci hry budou mít Arabové 2 nebo více VB, pak vyhrávají. V případě zisku 1 VB jde o remízu. Pro úplnost je třeba ještě dodat, že VB je možné získat i na konci každého kola, pokud arabské jednotky budou ovládat hexy s vítěznými body sousedícími s řekou Jordán. Bohužel se mi povedlo ve druhém kole přesunout žlutou kostku označující hex 21.10 ve vesnici El Rom na hex 24.10. Tím jsem nechtěně ztížil podmínky pro dosažení VB, protože se cíl vzdálil o 3 sloupce. 

Počáteční rozestavení s náznačenými směry útoků.

PRVNÍ ÚTOK

Začal překvapivý útok! V první fázi šlo především o přesun jednotek k purpurové linii a to tak, jak naznačují šipky na předchozím obrázku. Strongpointy za linií donutily jednotky zastavit a seskupit se, protože útok samostatnou jednotkou by mohl znamenat ztráty díky malusu při útoku přes purpurovou linii. Přesuny tedy připravily kombinované jednotky tanků a pěchoty s podporou dělostřelectva na soustředěné útoky proti nepřátelským jednotkám na jednom hexu s cílem pokusit se provést průlom za frontovou linii. 

Napětí na jižní a střední části purpurové linie

 
Severní bojiště

Severní i jižní úsek fronty vypadaly pro Izrael poměrně bezútěšně. Na severu ale pomohly vyztužit obranu jednotky, které na začátku války hlídaly El Rom. Padly první výstřely. Izralecům se povedlo se ubránit velké přesile na Strongpointu 105, kde sice došlo ke ztrátám, ale jednotka neustoupila. Podobně se vedlo útočícím jednotkám ve střední části, kde útok pouze trochu pocuchal posádku strongpointu 113. Jiná ale byla situace na jihu. Zde se povedl průlom za současného zničení jednotek generála Ereze a strongpointu 116. Hned 5 skupin jednotek se dostalo za purpurovou linii a cesta na El Al byla v tuto chvíli naprosto volná!

Ucpané "díry" na severní části fronty

Průlom na jižní části fronty s volno cestou pro 5. pěší divizi na El Al

Izrael začal usilovně přivádět posily, které ale nestíhaly rychle se přesunout k místům bojiště a hlavně jich zatím nebylo dostatečné množství. I proto se ve střední části podařilo dalším 5 skupinám jednotek z 9. pěší divize překročit purpurovou linii, ale pouze o jedno jediné hexové pole. Izraelské jednotky se úspěšně stahovaly a přitom stále držely "contain" tak, aby syrské jednotky nemohly přiliš rychle vyrazit na Nafakh. Díky roztažení fronty začalo docházet po překročení purpurové linie k prvním případům, kdy syrské jednotky byly bez zásob.

Střední fronta s minimálním průlomem

POTŘEBUJEME POSILY!

Ve druhém kole se řeší posily na arabské straně pomocí hodu kostkou. Jde o to, kolik jednotek 3. syrské obrněné divize přijde v tomto kole na řadu. Zbytek přichází až v 7. kole, což znamenalo v tomto scénáři, že co nepřijde nyní, nepřijde do konce hry! A hod kostky Syřanům nepřál. Padla 1, což znamenalo, že se museli obejít bez této velmi silné divize. Dost možná klíčová událost celého scénáře! Naopak Izraelci v tomto kole významně posílili a to především na severu.

Velké posílená obrany na severní frontě. Chybně označený hex se žlutou kostkou (správně má být vesnice El Rom na 21.12).

Doslova hrdinské činy předvedly jednotky velitele Morea, které se vrhly po příchodu na bojiště v prvním kole na jižní prolomenou frontu a zabezpečily a ubránily jedinou přístupovou cestu na El Al proti velké přesile. Šlo o naprosto klíčový souboj, který vzal Syřanům vítr z plachet, protože čas v této fázi byl to nejdůležitější. 

Hrdinská obrana přístupové cesty na El Al

V pořadí již 4. kolo totiž dodalo IDF největší porci posil za celou hru. Hned 17 jednotek začínalo svůj tah na pozicích, které byly relativně blízko cestám na El Al. Mobilita tankových jednotek zajistila, že El Al bylo nejen zabezpečeno, ale zároveň došlo k protiútoku na jižní frontě. Syrské jednotky byly buď rozprášeny nebo zatlačeny zpět. Jedna skupina tankových jednotek 5. divize se pokusila o ústup směrem na sever, vypomoci tlaku na střední část. Na jižním úseku fronty tedy už nehrozil žádný větší nápor.

Důsledek výrazného posílení jižní části. Zabezpečený El Al.

Pokud jsem zmínil významné izraelské posily, které rozhodly boje o El Al, na syrské straně se chystaly změnit rovnováhu sil na střední části jednotky 1. armády silně zastoupené tanky. Cílem nově příchozích jednotek bylo udeřit na strongpoint 110 a ve vlnách se vrhnout směrem na Nafakh, město hodnocené 1 VB.

Nafakh pod tlakem 1. armády

Na severu bylo otázkou času, kdy 7. pěší divize díky tankovým jednotkám s podporou dělostřelectva překoná strongpoint 105 a požene se na Wasset. Průlom se skutečně zdařil jednotkám 68. a 121. praporu. I zde se objevila relativně volná cesta na Wasset.

Wasset v ohrožení

Přestože byla jižná část fronty rozhodnuta, zbytky 5. pěší divize se stále pokoušely ani ne tak probít se přes velké množství jednotek IDF, jako spíše bránit tomu, aby se jednotky z této části fronty přesunuly více na sever. Arabům by stačily k výhře 2 VB, takže teoreticky v té chvíli nedobytný El Al mohl zůstat klidně v rukách Izraelců.

Syrská snaha o vázání velkého počtu jednotek IDF

ROZHODUJÍCÍ BOJE

Syrské jednotky 1. armády s přibývajícím počtem kol a s tím, jak se blížil konec scénáře, podstupovaly stále častěji souboje, v nichž neměly ani převahu. Čas byl proti nim. I tak se jim povedlo v posledním kole obsadit Nafakh a vytlačit Izraelce z města. Nicméně bylo to vše za cenu ztráty zásobování. Izraelci totiž napdali v jeden moment nekrytou jednotku velení (HQ) a po její zničení se ocitlo velké množství jednotek 1. armády v prekérní situaci. Podobně na tom byly jednotky na severu, které také obsadily Wasset. V ten moment vlastnili Arabové 2 VB, které by jim stačily k výhře, pokud by je udržely i na konci hry. Jenže jednotky bez zásobování jsou de facto poloviční jednotky. A toho chtěli jednotky IDF využít. 

Dočasné obsazení vesnic s VB

Hned během následujícího tahu Izraele se vše obrátilo v neprospěch Arabů. Příchod posil a postih za nedostatečné zásobování rozhodly většinu bojů o zmíněné dvě vesnice. Wasset se ocitl opět v rukou IDF. Navíc tankové jednotky byly buď rozprášené nebo notně pošramocené ustoupily směrem k purpurové linii. Na severní části už nebylo mnoho silnějších jednotek na to, aby se provedl poslední nápor. Boje u Nafakhu sice nedopadly tak rozhodně, ale Arabové přišly o řadu jednotek a Nafakh museli vyklidit. Množství posil prostě v této fázi bylo rozhodující. 

Znovuobsazení Wassetu a Nafakhu.

Izrael tedy nakonec zvítězil, protože Arabové nezískali ani jediný vítězný bod. Je otázkou, jak by vše dopadlo, kdyby mi někdo z rodiny neposunul fólii položenou na mapě, což mělo za následek, že jsem při přeuspořádání položil chybně žlutou kostku...Dovolím si odhadnout, že by to skončilo remízou, El Rom by pravděpodobně zůstal v rukou syrských a marockých sil.

ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

Během hraní jsem při zpětné analýza zjistil řadu taktických chyb. Arabům skutečně jde především o čas, nelze útočit jen v případech, kdy je zjevná přesila. Dost možná také uškodilo, že se útoky roztříštily na 3 směry, možná to chtělo mít 2 hlavní, protože k výhře postačí obsdit 2 hexy. Určitě bych nyní lépe využíval leteckou podporu a dělostřelectvo. Často jsem je šetřil zbytečně na boj, který byl naopak celkem jasný. Fatálně jsem jako generál selhal v ochraně životné důlěžité HQ jednotky 1 .armády poté, co se vítězně hnaly na zápas. V pozici Izraele jsem především podcenil průraznost jednotek 1. armády a jejích tanků. Nebýt zničení velení této armády, možná by znovuzískání Nafakhu už nebylo tak jednoduché. Strongpointy se ukázaly jako výborné jednotky, umožňující navíc jednotkám, které s nimi byly na hexovém poli, neustupovat. Toho jsem pohříchu moc nevyužíval. Také jsem se zbytečně (v roli izraelského generála) obával, když některá jednotka pronikla mou obranou. Sama o sobě je totiž v případě, že ztratí zásobovací linii, poloviční, takže stačí ji pěkně odříznout od HQ a pak na takto oslabenou jednotku zaúčtočit.

Scénář dobře posloužil tomu, abych vstřebal základní mechanismy a pak se teprve pustil do hlavního scénáře, který je skoro 3x tak delší.

Stav na konci 6.kola. Všechny klíčové hexy ovládají jednotky IDF


Komentáře

  1. Díky za super článek. Vlastně za všechny články. To, že je jednotlivě nekomentuju, neznamená, že je nečtu. Naopak. Čtu každý.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat