Přeskočit na hlavní obsah

Ukázka ze hry: ENEMY ACTION: ARDENNES (3. závěrečná část)

V předchozím díle jsem si na závěr posteskl, že nejkratší scénář skončí těžkou porážkou. Sice mé ztráty nejsou téměř žádné, ale nekoná se žádný rázný postup vpřed, aktuální zisk jednoho vítězného bodu je prostě žalostně málo. Připomínám, že pro vítězství je potřeba mít 8 VB. Navíc mám v ruce už jen 3 karty a s tím asi neprorazím. Pojďme ale dopít ten hořký kalich do konce. Na řadě jsou nyní spojenci.

3. impulz (Spojenci)

Odhalená karta #13 je bez příkazu ("NO COMMAND"). Provedu tedy událost "Engineers". Na mapě jsou 2 RB markery. U obou je možné provést výměnu za rezervní jednotku. Jde o marker na pozici 1709 ve vesnici Clervaux a o marker na pozici 0804. Obě pole mají tzv. "Hold value" (číslo v oranžovém kolečku) 3, takže v tomto případě rozhoduje pravidlo umístění více na západ, což je pozice v Clervaux. V přihrádce rezerv tedy beru žeton 9. obrněné divize a pokládám ho na místo žetonu RB.

No command karta
Výsledek události Engineers

4. impulz (Němci)

Ze zbývajících 3 karet v ruce volím tu jasně nejsilnější s hodnotou 4. Jde o kartu #40, která umožňuje vytvořit tzv. "Kampfgruppe", tedy skupinu jednotek, v dosahu 2 polí od položeného žetonu "Kampfgruppe". Musí jít o jednotky 6. německé armády.

Karta s aktivací Kampfgruppe

Aktivovaná Kampfgruppe

Umístěním žetonu na pole 0703 mohu aktivovat celkem 7 stacků jednotek! Nejprve aktivuji stack s Peiperovými tanky na pozici 0803. Protože na sousedním poli je překážka na silnici, musím provést Roadblock Check, zda se tam neskrývá nepřátelská jednotka. Odstraňuji žeton RB a házím kostkou. Výsledek (8) je větší než je Hold value (3), takže se nic nestane. Následně přesouvám Peiperovy jednotky na toto pole, nyní již bez RB. Další aktivovaná jednotka je 150. brigáda na pozici 0902. Tu přesouvám přes pole 0802 a 0803 do stacku se 2 Peiperovými jednotkami. Přesun na pole 0802 stojí 3 body pohybu, přesun na pole 0803 už jen 1 další bod (silnice) a po silnici spotřebovávám také pátý bod pohybu pro přesun na místo, kde je Peiper. Celkem tedy spotřebováno 5 ze 6 možných bodů pohybu. Po aktivaci stacku 12. SS divize ji přesouvám po silnici přes pole 0502, 0402 a 0403 na cílovou pozici 0404. Poslední přesun uskutečním se stackem 1. SS divize odpočívajícím na poli 0701. Po silnici ji přesunu přes pole 0801 a 0802 na pole 0803 a odtud na pole 0904, které sice už není spojeno silnicí, ale jedná se o "clear" terén, kde jsou náklady na přesun 1. Celkem tedy spotřebovány 4 body pohybu z 5.

Výsledek všech přesunů před souboji

Nyní mám připravené jednotky pro útoky. Ty budou celkem 3. Nejprve uskutečním útok 2 stacků (277. bridága LXVII. sboru společně se stackem 12. SS divize) na pozici 2. divize V. sboru na poli 0505. Nebudu u žádného souboje používat karty se soubojovými taktikami. Šetřím poslední dvě karty na svou poslední akci. Musím ale odkrýt spojeneckou kartu.Protože jde o kartu pro 4. a 10. divizi, přeskakuji část pro zjištění skryté nepřátelské jednotky, a musím aplikovat taktiku "Engineers", což znamená umístění žetonu IP pod bránící se jednotku. Minimální počet chit-pull žetonů 2, maximální 4 (4 útočící jednotky), poměr 16:3. První dva vytáhnuté žetony přináší výsledek D1 díky útoku 16. prosince. Samozřejmě volím vytažení dalších 2 žetonů. A mám štěstí! Oba jsou D1 (poměr sil ≥ 5:1 a pouze útočící strana má "combined arms" díky 12. SS divizi). Celkem tedy 3 poškození. První poškození se páruje s žetonem IP. Druhé poškození se bude vyrovnávat ústupem na jedinou možnou pozici 0506. Třetí a poslední poškození bude další ústup, protože otočení žetony by znamenalo, že jednotka nebude uplatňovat ZOC. Z možných variant polí 0406 a 0507 musím vybrat pole více na západ, tedy 0507. Na jednotku pokládám žeton Dispersed. Na pole, které nepřítel opustil nechávám posunout stack 12. SS divize. Sice jde o mechanizované jednotky, ale přesto není možné provést druhý "advance after combat", protože by se jednalo o přímý přesun z jednoho ZOCcu do druhého, což je zakázáno pravidly.

Spojenecká karta a platné chit-pull žetony

Ústup spojenců a získání 1 VB


Nyní přichází na řadu můj klíčový atak! Přesněji flank attack ze tří stran za účasti celkem 8 jednotek obklopujících spojeneckou 99. divizi, která ale má pod sebou žeton IP. Díky přítomnosti Peiperových jednotek budu mít možnost zvýšit maximální počet žetonů o 2 (elitní jednotky a jedna z nich se třemi tečkami) na celkem 10. Minimum jsou opět 2 žetony. Poměr sil je 22:3. Tohle vypadá nadějně. Otočená spojenecká karta #14 je bez příkazu a taktika opět "Engineers". Jenže jednotka již je opevněná, takže se nic nestane. První dva žetony jsou oba validní. První A1 D1 platí pro terén Broken, druhý D1 pro přítomnost elitních sil útočníka. Nyní vytahuji dalších 8 žetonů. A z nich je 5 možno uplatnit a všechny jsou D1. Celkem tedy mé jednotky utrpí 1 poškození, obránce 7! Žeton IP jedno poškození vypáruje, ale i tak 6 poškození znamená eliminaci jednotky. Protože jde o druhou eliminovanou spojeneckou jednotku, zaznamenávám druhý vítězný bod (za každé 2 eliminované jednotyky je 1 VB). Přesouvám následně stack s Peiperovými tankovými jednotkami na pole 0705. Pole sousedí s tzv. "Position hexem" se silnicí, takže provádím Roadblock check. Padá 8, takže se nic nestane a protože tentokrát je možné provést i druhý AAC, postupuji ještě na pole 0706 do města Büllingen, což znamená přísun dalšího VB (celkem třetího). Navíc přesouvám stack 12. VG divize na pole 0705 (protože jde o pěší divizi, je možný pouze tento první krok).

Vynikající výsledek bitvy
Silný postup německých sil

Poslední útok je asi nejméně nadějný. Stack 1. SS divize a 501. tankové brigády útočí na opevněnou 106. pěší divizi XVIII. sboru. Odkrývám spojeneckou kartu #17 pro VIII. sbor. Bude se tedy aplikovat pouze taktika "Tank Batallion". Tato taktika přidává spojencům 1 do celkové síly pro určení poměru a navíc umožňuje považovat bránící se jednotky za obrněné (armored) pro vyhodnocení chit-pull žetonů. Minimum žetonů 2, maximum 4 (3 útočící jednotky + 1 za přítomnost elitních jednotek). Poměr sil 12:4, tedy 3:1. Z prvních dvou žetonů se uplatní D1 pro útok 16. prosince. Z dalších dvou se aplikuje pouze žeton pro terén Broken D-1. Výsledek je tedy čistá nula. 

Nepříjemná "remíza"

Zbývají mi 2 poslední karty. Kombinací mnoho není. Vykládám tedy kartu #63 pro aktivaci jednotek LXVII. sboru. Tento sbor má na mapě 3 jednotky na severu, ale jedna z nich byla aktivována v první bitvě tohoto impulzu a tak ji není možné znovu aktivovat. Chytám se tedy poslední možnosti získat nějaké vítězné body a budu útočit 2 jednotkami (272. a 326. brigáda) tohoto sboru na pozici 0306, kde se brání 102. Cavalry z V. sboru. Jedná se o město Monschau, které je hodnoceno 2 VB. Útok, který by donutil obránce k ústupu a tedy i k možnosti AAC se získáním 2VB, má malou pravděpodobnost úspěchu. Poměr sil 7:3, obránce je navíc ve městě. Maličko zvýším své naděje zahráním poslední karty #66 s taktikou "Fixed Artillery". 


Poslední karty
Situace předútokem

Nejprve ale je potřeba otočit spojeneckou kartu. A bohužel je to karta #05 pro V. sbor, kam patří bránící se jednotka (navíc celkový součet teček je < 4). Je tedy potřeba provést test na přítomnost nezjištěného obránce. V přihrádce rezerv je jednotka 106. divize ze stejné 1. US Army, takže tuto jednotku pokládám do stacku s bránící se jednotkou. Tím se mění parametry bitvy. Minimální počet žeton: 4, maximální také 4. Poměr sil 7:6. Ze 4 žetonů se aplikují 3: D-1 pro terén City, D1 pro přítomnost artilérie útočníka a A-1 D1 pro útok v období 16.17. prosince. Celkem tedy 1 poškození pro spojence. To je však vypárováno obranou ve městě, takže všichni zůstanou na svých pozicích beze ztráty.

Výsledek bitvy

 4. impulz (spojenci)

Do hry odkrývám spojeneckou kartu #18 pro VIII. sbor. První příkaz na kartě určený pro dislokaci rezerv nelze provést, protože v rezervách není žádná jednotka tohoto sboru. Takže přichází na řadu aktivace všech jednotek VIII. sboru. Těch je na mapě celkem 6 (2 z nich tvoří jeden stack).

Složitým podmínkám pro aktivaci jednotek vyhovuje pouze stack 28.  a 9.  obrněné divize na pozici 1407. Nyní odkrývám 3 akční spojenecké karty, které řadím dle jejich číselného označení - 03, 13 a 17. Jako první přichází na řadu karta 03 "Fill the Gap". Jenže žádné "Position hex" pole, kam by dosáhli německé jednotky a současně by tam neměly spojenekcé jednotky ZOC není. Takže efekt karty se neprovede. Další karta 13 "Germans Exposed". Protože ale aktivovaná jednotka nemá dosah ke stacku jednotek o síle 2 a méně, nebude se provádět efekt ani této karty. Ani třetí karta 17 "Move" je neaplikovatelná. Na mapě není žádné neokupované pole s VB, kam by měla dosah německá jednotka. A protože aktivovaná jednotka neprovedla žádnou akci, bude na její pozici umístěn žeton IP. Tím končí impulz spojenců a protože já v ruce už nemám žádnou kartu a přihrádka Dra Pile je prázdná, končí první den - 16. prosinec 1942.

Spojenecké karty
Pohled na posuzované jednotky

Konec dne, konec hry...

Protože jde o jednodenní scénář, provede se pouze jeho vyhodnocení. Získal jsem celkem 3 VB, což na požadovaných 8 VB ani zdaleka nestačí. Spojenci vítězí na celé čáře! Důvod porážky dle mého spočívá v tom, že stále ještě nemám vžité některé mechanismy a stále se musí často dívat do pravidel. Především se ale jedná o efektivní využití karet v ruce, z toho množství karet v prvním impulzu jsem měl vytěžit mnohem víc. O to víc se budu těšit na další, tentokrát třídenní scénář, kde přibudou další pravidla (Zásobování především). Dojmy ze hry jsou ale vesměs pozitivní. Hrát celou kampaň asi zabere strašlivé množství času, ale musí stát za to. Z praktického pohledu vidím trochu problém v tom, jak si pamatovat nebo označovat jednotky, které byly aktivovány ve stejném nebo bezprostředně předchozím impulzu stejného dne. Označení zničených mostů, obsazených měst, vlastnictví mostů je také problém. Sice k tomu jsou určené žetony, jenže jsou to velké žetony a při velké koncentraci jednotek se těžko hledá vhodné místo na položení. V prvních partiích mi dělala poměrně značný problém AI nepřítele, tedy deployment a pak aktivace s následnými akcemi těchto jednotek. V tomto scénáře se to ještě neprojevilo, ale v jiné partii ano a tam jsem s tím dlouho zápasil.

Pohled na Ardény po konci scénáře

Bohužel jednodenní scénář neukázal to, nač asi někteří byli zvědaví nejvíc. Tedy přesuny a útoky spojeneckých sil. Ono to ale není "gró" AI. To spíš neustálé hlídáné fronty a "ucpávání" děr. Navíc spojenců přichází postupně stále víc posil. Další věc, kterou jsem ve scénáři v podstatě vůbec neřešil jsou nejrůznější testy, zda je jednotka zásobena (Němci první 3 dny jsou vždy zásobení), zda má dostatek paliv, zda je mimo kontakt (platí pro spojenecké jednotky). Jenže to by už se ukázková hra natáhla na neskousnutelnou délku. Mým záměrem bylo, aby čtenář dostal základní předtavu o fungování hry.

Závěr

Případným zájemcům bych asi hru doporučil jen v případě dostatku volného času a ochoty naučit se pravidla, kterých je hodně. Pokud ale obě zmíněné podmínky splňujete a není vám líto utratit víc jak 3500 Kč, neváhejte, tohle je skutečně veliké dílo. Pevně doufám, že se v nějakém z daších dílů ohlednutí zmíním o tom, jak jsem třídenní scénář hrál a snad i vyhrál.

Komentáře