Přeskočit na hlavní obsah

Ukázka ze hry : COMANCHERÍA (část první)

Výběr scénáře

Rozmýšlení, kterou část hry rozebrat, netrvalo dlouho. Nejlepší bude začít prvním scénářem. Ten je sice krokově rozebrán v Playbooku, ale já budu hrát dle své strategie, takže shodné bude jen nastavení a možná některé z prvních kroků. Vybírám scénář Onto the Plains, který začíná první historickou periodou 1700 - 1749 a jehož obtížnost má být ta úplně nejlehčí. Pro vítězství je potřeba "jenom" ovládat teritorium Upper Arkansas a zároveň k tomu mít alespoň jednu Rancheríu v jiném teritoriu. To vše je třeba mít splněné ve chvíli, kdy dojde k ověření vítězných podmínek.

Příprava hry

Začínám obsazením čtvercových políček na západě a jihu pro nepřátelské koloniální mocnosti. V obou případech to bude Španělsko. Na počátku mám jednu Rancheríu "A" v Horním Arkansasu na políčku #1. Důležité je rozmístění dalších indiánských kmenů. Scénář nám diktuje místa určení takto:

Upper Arkansas (č. 4 a 5), Llano Estacado (2 a 6), Rio Grande (1, 2 a 5), Brazos Colorado (2 a 4), Red River (1, 2 a 3), Lower Arkansas (1, 2 a 3).

Upper Arkansas - situace na startu
 

Do všech zbývajících prázdných polí na mapě pokládám žeton bizona. Kromě centrálního políčka Palo Duro Canyon tak je všude nějaký žetonek. Moje první Ranchería začne se 3 válečnými skupinami o síle 2. Navíc klan bude mít k dispozici 4 žetony koní a také jednoho Mahimianu. Na ukazatelích síly obou medicinmanů nastavím jak Mahimianu, tak i Paraibo na čísle 2. Scénář začínám se 2 vojenskými i kulturními body, což provedu umístěním žetonků na stupnici v levé části mapy. Tamtéž si nastavím 1 akční bod. Žetony operací a Passage of Time položím na políčko s názvem Start v horní levé části mapy.

Ranchería A a její společenstvo včetně zdrojů

Z balíčku Development karet vyjímám ty s označením #1, #2 a #3, otočím je textem nahoru a umístím na místa v horní části mapy. Zbytek balíčku z první historické etapy zamíchám a pokládám vedle nich. Rozdělím balíček kulturních karet do 8 hromádek po 3 kartách (jde o 8 oblastí vývoje o 3 stupních, kde první level je nahoře, pod ním je level 2 a vespod level 3). Mám možnost si jednu z nich si vzít zadarmo a položit před sebe. Volím Horsemanship (tedy umění jízdy na koních), což je karta, která v soubojích přidává modifikátor +1, pokud má válečná skupina Komančů ve vlastnictví žeton koně. Na závěr karetního rozestavení pokládám historickou kartu 1700-1749 na její místo na mapě. Tato karta určuje (kromě vítězné podmínky) jaká bude aktivní mocnost po hodech kostkou a také upravuje akci Recover nepřátelských sil. Přikazuje také při nastavení hry vložit žetonek akce severních kmenů "WAR 6" na políčko pod Start (na němž jsou žetony operací a Passage of Time).

Ukazatel kulturních a politických bodů,
dostupných akční bodů a bodů přesunu

Ukazatel operací a Passage of Time

Zbývají poslední dva úkony. Prvním je nastavení matice instrukcí pro nepřátelské akce. To je celkem jednoduché. Položím žetonky instrukcí každé ze 4 sil do jejich sloupců seřazených od A do F. Druhým úkonem je vysypat žetonky s otazníčkem do kalíšku, abych z něj mohl náhodně žetonky tahat (pozor na to, že ve hře jsou tyto žetonky 2x a obě sady mají drobný rozdíl v odstínu, je potřeba hrát pouze s jednou sadou).

Matice nepřátelských akcí na počátku

1.KOLO

Pojďme se podívat, jak jsem na tom ve vztahu k vítězným podmínkám. Je potřeba ovládnout Upper Arkansas. Žetonek Rancherie už zde máme. Ale jsou zde navíc 2 nepřátelské kmeny (žetony severních kmenů) na #4 a #5. Ty tedy musím buď zlikvidovat nebo je přimět, aby se staly mými spojenci. Což určitě nepůjde v prvních tazích. Zároveň budu muset v budoucnu vytvořit další Rancheríu v jednom ze sousedních teritorií (zde už nebude nutné teritorium ovládat). Každé kolo začíná nejprve fázi vojenských kolon. Na mapě ale ještě zatím žádné žetonky nepřátel nejsou, takže jdeme na fázi výběru naší operace.

Asi bych měl začít tím, že "do hry" pošleu první válečnou skupinu Komančů. Volím tedy akci Take Actions. Máme jedinou Rancheríu, takže aktivuji právě tu. Vezmu 2 žetonky válečné tlupy a dosadím je do volných políček pro nalevo od žetonku Paraiba. Nyní musím alespoň jednu skupinu aktivovat a začít musím tou nejvíc vpravo. Ze zásob Rancheríe beru 1 žeton koně a také Mahimianu a jako celek vše položím na mapu, kde je moje Ranchería A. Co s ní teď dělat? Ze startovního pole vede cesta pouze na jediné další pole a to je #2, kde jsou bizoni. Provedu tedy akci Move a přesunu se tam. Nejdřív ale nastavím žeton MPs na ukazateli na značku 5, protože tolik dostupných bodů má moje aktivovaná skupina k dispozici. Přesun se díky vlastnictví koní zlevnil na 1 MP. Další logickou akcí je Hunt - lov na bizony. Lov je úspěšný vždy, je potřeba mít akorát dostatek MP. Díky přítomnosti Mahimiany nás lov stojí 2 MPs. Nyní se nabízí lákavá možnost provést nájezd na kmen sídlící v #4. Ale přeci jen by po nájezdu zůstala skupina se všemi zdroji na nepřátelském území. Volím tedy návrat domů (žetonky pospolu umístíme do boxu Rancheríe A a žeton válečné tlupy otočíme, aby indikoval konec jeho akce. 

Protože mám na ukazateli našich headmanů ještě jednu skupinu, mohu ji aktivovat ale i ponechat pro případné další aktivity později. Volím agresivní strategii a skupinu aktivuji s společně s jedním žetonem koní. Rychlým přesunem se dostávám na políčko s nepřátelským kmenem (2 MP) a provádím nájezd (Raid). Nejprve z misky vytáhnu 2 žetony (dle síly naší válečné tlupy). Jsou to žetonek úspěchu a žeton se 3 akčními body nepřátel. Bohužel nemám s sebou Mahimianu a tak se žeton úspěchu umístí do sekce Out of Play. Žeton se 3 APs pokládám do boxu pod matici instrukcí. Díky žetonu úspěchu si mohu jako kořist vzít 1 žeton koně nebo zajatců. Beru zajatce a zároveň na cílové pole dávám žeton plenění (Ravaged). Zbývající 2 MPs utrácím za návrat domů. Protože mám jen 1 akční bod (AP), nestačí to na aktivaci žádné ze tří skupin (nutno mít alespoň 2 AP kvůli jejich síle). Na závěr exekuce mých operací posouvám žeton operací o 1 pole dolů na ukazateli operací.

Kalíšek se žetony úspěchu/nepřátelskými akčními body
 

Přesouvám se do poslední fáze prvního kola - tzv. Operation Cleanup fáze. Nejprve obě válečné grupy přesunou své zdroje ve prospěch Rancheríe včetně Mahimiany. Dalším krokem je hod kostkou, zda nemá být provedena akce nepřátel. Házím 2 a protože je to hodnota shodná s počtem válečných skupin, které dokončily své akce, musím provést nepřátelskou akci. Další hod kostkou, padá 4 a tím je jasné, že aktivním nepřítelem budou Španělé na západě (žlutí). Nyní určím, který žeton ve žlutém sloupci v matici nepřátelských instrukcí, se otočí. Padá 1 a žeton na prvním řádku (akce Subjugation) se otáčí nahoru a aktivní je nyní akce Válka (WAR). Nyní bych měl provést akci, která je ve žlutém sloupci na prvním řádku, což je shodou okolností právě námi otočený žeton války. Jenže! Mezi třemi otočenými kartami rozvoje je i karta Válka o španělské dědictví, která říká, že dokud je tato karta ve hře, akce War a Subjugation nemají žádný efekt! A protože nelze ani provést akci Recover (na mapě není žádný žeton plenění na území Španělska - Západ, pouze přesunu žeton války do prvního řádku sloupce Inactive a provedeme reset matice, což znamená posun všech žlutých žetonů instrukcí o políčko nahoru a přesun žetonu války do 6.řádku.

Aktivní karty rozvoje
 

Pokračuji třetím krokem Cleanup fáze. Tahám další žeton z kalíšku - uff! 4 Enemy APs. Přidávám tedy žeton do přihrádky Available Enemy APs a protože už tam je jeden se 3 APs, musím teď vyřešit instrukce nepřátel celkem za 7 APs. Hozená šestka na kostce indikuje, že aktivním nepřítelem je zelený Španěl (jih). Házím znovu a díky 4 otáčím žeton Peace na čtvrtém řádku na akci War. Nyní je na řadě vykonání první instrukce v zeleném sloupci - Settle. Protože náklady na její provedení jsou 3 a my musíme "utratit" všech 7 bodů, akce bude rozhodně realizována.

Upper Arkansas po nájezdu
 

Zelený žeton osídlení tedy umístím do teritoria Rio Grande na pole #4 (mohli bychom i na pole #6, obě jsou stejně daleko od čtvercového pole, kde je žeton Enemy Space, ale v takovém případě rozhoduje menší číslo pole). Žeton bizona vracím do zásoby. Instrukce je dokončena, žeton 3 Enemy APs házím do kalíšku a zároveň žeton Settle přesouvám do sloupce Inactive. Stále je zde žeton se 4 APs. Musíme provést další akci a tou je na druhém řádku akce Subjugation. Zde to ale bude jednoduché, protože aktivní karta války o španělské dědictví (naštěstí) přikazuje akci neprovádět. Žeton se 4 APs tak vracím bez utracení do kalíšku, žeton Subjugation jde do sloupce Inactive. Nakonec s úlevou provádím reset matice.

Matice instrukcí na konci kola

Rio Grande s nepřátelskou osadou

 

 

Zhodnocení prvního kola

Tím končí první kolo, pokud se to tak dá nazvat. A také první část ukázky ze hry. Druhé kolo popíšu v dalším příspěvku, protože už by se jednalo o příliš dlouhý článek. Pojďme se ale podívat, co se vlastně během toho úvodního kola stalo. Není toho moc. Mé dvě válečné skupiny dokázaly získat pro Rancheríu 2 nové zdroje (bizony a zajatce). To se bude rozhodně hodit v dalším kole, pokud budu chtít například zvýšit sílu bojechtivých Komančů anebo v budoucnu při založení nové Rancheríe. Provedený nájezd na severní kmen znamenal umístění žetonu plenění. To je nadějné! Aktivní je totiž karta rozvoje s názvem Apache War, která umožňuje na konci hráčových akcí v případě, že na políčku s nepřátelským kmenem jsou 3 žetony plenění, odstranit žeton kmene ze hry. No a poslední událostí bylo založení osady na zatím dalekém jihu, čímž Španělé v teritoriu Rio Grande odstartovali expanzi. Je asi otázka času, kdy se setkají s Komanči... Nicméně pohled na celkovou mapu je prozatím optimistický, spousta prostoru pro expanzi! Bizonů zatím dostatek, sem tam otravní Tonkavové nebo Apači, ale to pořád nejsou skuteční nepřátelé. Říše Komančů je teprve na začátku vzestupu.

Bohatstvím oplývající Ranchería A

 

Komentáře

Okomentovat