Přeskočit na hlavní obsah

Ukázka ze hry : COMANCHERÍA (část druhá)

DRUHÉ KOLO

Stejně jako v prvním kole i nyní není na mapě žádný žeton válečné kolony a tak první fázi vynechávám. Jakou nyní ale zvolit akci? Nabízí se možnost 2x po sobě provést nájezd na již jednou vypleněný indiánský kmen. Pokud by se to povedlo, díky kartě Apache War by bylo možné žeton z mapy odstranit. Má to ale háček, že při tahání z kalíšku nevytáhneme dostatečný počet žetonů úspěchu (je potřeba si uvědomit, že jeden žeton úspěchu jsem umístil do přihrádky Out of play a tudíž je vyšší šance vytáhnout žeton s nepřátelskými AP). Nabízí se i akce Plánování, ale zase tam je drobná nevýhoda, že nemáme žádný žeton úspěchu na ukazateli medicinmanů. Nakonec přeci jen dávám svolení pro opakované nájezdy.

Otáčím tedy v Rancheríi A všechny žetony válečnických skupin a dva z nich pokládám nalevo od Paraiba. Následně beru první skupinu nalevo od Paraiba a přidávám k ní Mahimianu a žeton koně. Přesun na políčko #4 ubírá 2 MP a provádím nájezd (další 1 MP). Oproti první nájezdu mám tentokrát s sebou Mahimianu, takže házím kostkou, zda nebudu moci vytáhnout 1 až 2 další žetony. Bohužel ale padá 5, což převyšuje rating Mahimiany (ten je 2). Z kalíšku se mi povedlo vytáhnout 1x úspěch a 1x žeton 4 Enemy APs. No mohlo být hůř. Žeton úspěchu pokládám do políčka úspěchů Mahimiany a žeton 4 Enemy Aps pod matici instrukcí. Jako kořist volím 1 žeton koní. Na políčko kmene dopadá už druhý žeton plenění. Zbývají mi 2 MPs, což nestačí na další nájezd a na návrat domů. Ale protože mám nyní 2 žetony koně, mohu si dovolit 1 žeton utratit pro získání dalšího MP. Jdu do dalšího nájezdu! Hod kostkou (3) opět nepřinesl kýžené žetony z kalíšku navíc. Tragédie! Vylosoval jsem 2 žetony nepřátelských APs (2+3). Třetí žeton plenění tak umístěn není a navíc dochází k velkému nahromadění AP pro budoucí akce nepřítele. S nepořízenou se vracím domů (za cenu 1 žetonu koně). 

Notně rozhořčen aktivuji druhou válečnou grupu a ze zdrojů přidávám koně. Tentokrát to musí vyjít! A o fous se to daří...Byť to je jen jeden žeton úspěchu. Druhý žeton (3 Enemy APs) jsem přidal k již poměrně silné skupině žetonů do boxu pro Available Enemy APs. Kořist v podobě koní přidávám ke skupině a vracím se domů. Třetí klíčový žeton plenění kladu na políčko #4. Na konci svého tahu posunuji žeton operací o 1 pole směrem na jih.

V Cleanup fázi se obě skupiny zbavují svých zdrojů ve prospěch Rancheríi. Hod kostkou (6) nespouští nepřátelskou instrukci zdarma. Z kalíšku tahám žeton úspěchu a tak jej vracím jej zpět. A teď jak to bude s akcemi aktivního nepřítele? Hozená šestka indikuje zelený Jih. Další hod kostkou (3) znamená otočení žetonu War na Culture. První akce Settlement za cenu 3 APs způsobuje umístění nové osady na políčko Brazos Colorado #6. Druhá akce War nemůže být provedena, takže se mohu zbavit 2 žetonů APs (2+4). Zbývá třetí akce Culture, která stojí přesně 3 APs, jenž jako poslední zbývají v boxu s dostupnými nepřátelskými APs. A to je překvapivě těžký úder na solar! Standardně totiž tato akce znamená ztrátu 1 kulturního bodu. Jenže hráč ztrácí další body za nepřátelské osady aktivního nepřítele. A ty jsou už nyní dvě! Tato akce tedy ústí do ztráty všech 3 kulturních bodů. Situace je opravdu hodně nebezpečná, protože za případné další ztráty kulturních bodů bych musel "platit" politickými body, ale už v poměru 1:2. A jakmile bych se dostal v obou ukazatelích na nulu, prohrávám. A co víc, po resetu matice se dostává na první místo u Jihu opět žeton Culture! Útěchou pak je alespoň odstranění žetonu indiánského kmene se 3 žetony plenění. Zbývá ještě jeden kmen!

Tři úspěšné nájezdy

TŘETÍ KOLO 

Opět bez fáze válečných kolon. Musím řešit akutně nedostatek kulturních bodů. Proto volím operaci Culture. Bohužel protože pouze 1 Rancheríi a neovládám žádné teritorium, mohu si zvednout ukazatel kulturních bodů pouze o 1. Následuje opět Cleanup fáze. Po hodu kostkou (3) přecházím na krok tažení žetonu z kalíšku (3 Enemy APs). Protože v boxu žetonků s nepřátelskými AP nic není, přecházím k určení aktivního nepřítele, který bude akci za 3 APs provádět. A modlím se, abych nehodil znovu Jih. Ha, dvojka! Je to Sever. Po hozené čtyřce otáčím žeton Hunt na Encroachment na 4. pozici. Instrukcí, která bude provedena je Raid. Vzhledem k tomu, že jsem žetony plenění společně s žetonem severního kmene vrátil do zásoby, musím vložit do hry první válečnou kolonu. Žeton instrukce pokládám na políčko #5 v Upper Arkansasu, které je nejblíže žetonu Rancheríe. K němu přidávám žeton válečné kolony Severu o síle 2 (shodný s náklady instrukce Raid). No musím přiznat, že se to nevyvíjí dobře. Tato nepřátelská tlupa nyní bude směřovat k mé Rancheríi a bude se snažit ji napadnout. Protože akce stála 2 AP, vracím žeton 3 APs do kalíšku a na obecném ukazateli posouvám žeton Avail. Enemy Aps na pole 1. Provádím reset matice a nadechuji se ke čtvrtému kolu.

Propad kulturních bodů

ČTVRTÉ KOLO

Konečně přichází na řadu fáze válečné kolony. Jako první odkrývám vrchní kartu z balíčku válečných karet, abych určil, jak se budou válečné kolony pohybovat na mapě. Otáčím kartu W08, která přikazuje posun o 1. Protože na mapě je pouze jediná má Ranchería, posouvá se válečná kolona (společně se žetonem Raid) na pole #2. Druhým krokem je hod kostkou, který může případně snížit sílu válečné kolony. Hozená 4 ale snížení nezpůsobí. Otáčím tedy další válečnou kartu (W24) a protože událost zde není typu While revealed, pokládám ji do boxu War Event na herním plánu s tím, že událost na této kartě bude možné využít později. Jde o událost, kterou může hráč využít v rámci zvolené operace Take Actions. Konkrétně popis říká, že pokud válečná skupina ukončí své akce na políčku s válečnou kolonou, může utratit 2 AP a tím tzv. ukončit "válku" s válečnou kolonou. Nyní by se měly odehrát případné bitvy na políčkách, kde je současně válečná kolona a spojenecký kmen či má válečná skupina nebo Ranchería. Ani jedna podmínka splněna není.

Válečná karta W24

Nájezdníci se blíží k Rancheríi

Z dostupných operací nyní vybírám Plánování. Protože mám žeton úspěchu u Mahimiany, zvýším jeho rating o 1 na hodnotu 3. Dále přesouvám žeton úspěchu o políčko dolů do boxu pro žetony úspěchů Paraibo. To způsobí zvýšení ratingu také mého Paraibo na hodnotu 3, přičemž žeton úspěchu odkládám do boxu Out of play. Teď je možné provést akce jednoho z Headmanů (nebudu se nyní pokoušet házet kostkou o případné 2 akce). Z čeho mohu vybírat?

  • Získání 1 AP (ten by se určitě hodil, protože se 2 AP už je možné aktivovat válečnou skupinu o síle 2 i když už byly provedeny její akce)
  • Nákup karty rozvoje (zde by to byla karta Ute Alliance, která rozhodně je užitečná)
  • Vrácení 1 žetonu úspěchu do kalíšku (v boxu Out of play jsou nyní 3 žetony, což samozřejmě snižuje šance tahat z kalíšku další úspěchy)
  • Konverze mezi kulturními  politickými body (v poměru 1 z 1) 

Po chvilce váhání se přikláním k nákupu karty Ute Alliance, za níž utrácím poslední akční bod. Nyní ale musím snížit všem válečným skupinám ve stavu Finished sílu o 1, což se týká mých dvou skupin, které prováděly nájezd. Možnost přesunout Rancheríu nevyužívám, není totiž kam. Předposledním krokem je provedení instrukce aktivního nepřítele zdarma. A zde dochází k tomu nejhoršímu. Hod 2 určuje instrukci Severu. Na prvním místě je sice žeton akce Ally, který by byl pozitivní akcí, jenže druhý hod kostkou (1) otáčí žeton Ally na Raid! To znamená, že musím žeton válečné kolony přemístit na stejné políčko, kde je moje Ranchería. Hod kostkou (3) nemá žádný efekt na snížení síly nepřítele. Tím je procedura instrukce Raid u konce a zbývá už jen reset matice. Posledním krokem operace Plánování je posun žetonu operace o další pole dolů, tentokrát na pole s číslem 3.


Cleanup fázi začínám hodem 3, který ale ani nemusel být proveden, protože nemám žádnou válečnou skupinu ve stavu Finished. Je to skoro neuvěřitelné (vzhledem k již 3 žetonům úspěchu v boxu Out of play), ale z kalíšku po velkém míchání tahám úspěch. Vracím jej zpět a tím fáze končí. Chtěl jsem původně po 4.kole ukázku ukončit, jenže to by nedošlo na souboj, k němuž je vše přichystáno hned na začátku pátého kola. A tak ten konec ještě odložím.

PÁTÉ KOLO (část)

Nejprve odstraním válečnou kartu z boxu War Event a otočím novou. Jde o kartu W15. Nicméně válečná kolona Severu je na stejném poli jako Ranchería, takže se nebude pohybovat. Házím kostkou (4), což bohužel není méně než je síla válečné kolony. Síla se tedy nesníží. Otáčím další kartu - W14, která má událost při otočení karty. Jde o událost Bad Intel. Musím zvýšit sílu válečné kolony s nejmenší silou o 2. Měním tedy žeton 2-0 za žeton 4-1. A teď tedy konečně řádný souboj! 

Jednotky připravné k boji
 

Protože v Rancheríi mám alespoň 1 válečnou skupinu mohu volit mezi tím, že si nechám snížit politické skóre o 1 a vybojuji bitvu anebo si snížím politické skóre o 2, ztratím všechny zajatce, síla válečné kolony se sníží o 1 a kolona se přesune k nejbližšímu severskému kmenu. Jednoznačně tedy zkusím bojovat. I to mě ale stojí 1 politický bod. Ze 3 válečných skupin vybírám pro souboj tlupu se sílou 2. K ní přibírám Mahimianu a hlavně žeton koní, protože máme aktivní kartu Horsemanship, která komančské válečné skupině vybavené koňmi dává +1 v bitvě. Nadechuji se a házím kostkou. Šestka! To zaručuje vítězství bez dalších podmínek.  Pojďme si ale říct, jaké modifikátory by v bitvě byly uplatněny:

+2 za sílu bojující komančské jednotky
+1 za vlastnictví kulturní karty Horsemanship
+1 za účast Mahimiany v boji
-1 za modifikátor válečné kolony (nikoliv její síly)

Na hod by se tedy aplikoval celkem bonus +3. Výsledek by musel být alespoň 6, aby došlo k vítězství. Nyní musím aplikovat výsledek prvního kola bitvy. Sílu válečné kolony snížím ze 4 na 3 (otočením žetonku), což má za následek, že severní nájezdníci už nemají žádný modifikátor. Bitva pokračuje dalším kolem. Ponechávám vše z prvního kola a házím 2. Nejmenší možná hodnota pro vítězství! S bonusem +4 se dostávám na hodnotu 6 a opět snižuji sílu nepřítele. V dalším kole opět potřebuji alespoň dvojku. Hážu 5 a síla soupeře je už jen na hodnotě 1. Doufám v poslední kolo. Hozená dvojka celkové vítězství stvrzuje! Žeton válečné kolony vracím do zásoby, žeton instrukce Raid pak na šestý řádek matice. Zvyšuji rating Mahimiany ze 3 na 4. Žeton válečné skupiny přesouvám do Rancheríe, ale nechávám v jejím vlastnictví jako žeton koní, tak i Mahimianu.

Herní mapa na konci mé ukázky
 

A tím končí ukázková hra. Já budu samozřejmě pokračovat dál (po tom krásném úspěchu v bitvě ani nejde jinak) a doufám, že ten "nejlehčí" scénář dotáhnu do vítězného konce, i když tomu moc nevěřím, protože na tom nejsem vůbec dobře co se týče kulturních a polických bodů. Naději mi ale dává karta Ute Alliance, kterou hodlám v rámci svých akcí zahrát a pokusit se tak zbavit posledního žetonu severního kmene v Horním Arkansasu a tak splnit první část podmínky pro vítěze. Také budu muset vnést do hry další Rancheríu a přemístit ji do dalšího teritoria (jde o akci Passage of Time, k níž jsme se v ukázkové hře nedostali a během níž se děj spousta věcí). Doufám, že trochu suše a systematicky popsané tahy poslouží ať už těm, kteří se teprve o hru zajímají nebo těm, kteří po přečtení pravidel hledají jejich aplikaci v reálné hře.

Komentáře

Okomentovat