Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (srpen 2025)

Dlouho to vypadalo, že po inflaci červnových a především červencových novinek bude srpen o dost slabší měsíc. Naštěstí to zachránili správci webu Compass Games, kteří včas napumpovali do pipeliny her, které je možné začít předobjednávat, nečekaně bohatou nadílku. A i když většina z nich nejsou úplné novinky, nemusí to vadit, protože speciálně v jednom případě se na remake mocně těším.

Chtěl bych ještě využít dnešního článku k pozvání na blížící se říjnový Czech Consim Con, který se koná od 17. do 19. října v Praze. Stále je pár volných míst pro registraci. Pokud máte zájem, zaregistrujte se zde: https://consimcon.cz/pages/registrace/

HASTENBECK 1757 (Adhoc-Edition)

Překvapuje mě, s jakou frekvenci vychází díly v relativně nové sérii The Seven Years War Battle Series (SYWBS). Francouzský autor Frederic Aubert v průběhu let podstatně vylepšil pravidla série, která zejména zpočátku byla předmětem kritiky, a to i ze strany jednoho Čecha, který s autorem vedl hodně emotivní konverzace na BGG. Už v předchozím díle (Kunersdorf 1759) si hráči změnu pochvalovali.

V bitvě u Hastenbecku se 26. června 1757 střetla vojska Francie a spojeneckých sil složených z armád Hannoverského království, království Velké Británie, Hessensko-Kasselska a Brunšvicko-Lüneburska. Francouzi využili početní převahy a v bitvě zvítězili, přestože měli větší ztráty. Zajímavé na této bitvě je, že velitelé obou stran se domnívali, že bitvu prohrávají, a proto se začali z bojiště stahovat. 

Psal jsem to už dříve, graficky styl této série mi přijde velmi sympatický a je pravdou, že jsem byl blízko koupě předchozího dílu. Na závěr ještě přidám informaci, že hra je již v prodeji (např. Hexasim).

Poměrně členitý terén bitvy

Jedna z pomocných karet

Autor: Frederic Aubert
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/451075/hastenbeck-1757

TRACES OF VICTORY (VUCA Simulations)

Nepříliš známá série Fierce Fights! zahrnuje hry, které v průběhu let vyšly pod křídly MMP, Three Crowns Games a právě VUCA Simulations (Traces of War a Traces of Hubris). Vždy jde o hex & counter válečnou hru, která simuluje bitvu z 2. světové války a jejímž charakteristickým znakem je chit-pull systém aktivace jednotek. Tentokrát však, na rozdíl od předchozích 2 her série od VUCA, je uveden jiný autor než Tetsua Nakamura. Bude tedy zajímavé sledovat, jakým způsobem Allyn Vannoy nejnovější díl nasměruje. 

V popisu hry není zmíněna žádná konkrétní bitva, víme pouze, že půjde o operace 3. a 5. armády USA ve východní Francii (Lorrain/Alsace) v listopadu 1944. Kromě hlavní kampaně hra nabídne i 2 menší scénáře. 

Na první pohled jednoznačná identifikace her od VUCA
Autor: Allyn Vannoy
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/453718/traces-of-victory

PACIFIC CHASE: CARRIER RAIDS IN THE PACIFIC (GMT Games)

O tom, že se chystá pokračování úspěšného a inovativního prvního dílu Atlantic Chase, se vědělo dlouho dopředu. Ale teprve nyní přišlo GMT s oficiálním oznámením. Atlantic Chase byl jednoznačně revoluční počin. Bez použití bloků, skrytých pohybů nebo double blind systému vyžadujícího aplikaci dokázal Jeremy White přenést na hráče nejistotu, typickou pro vzdušné a námořní války 2. světové války. Zatímco první díl se zaměřil na útoky německých plavidel na spojenecké konvoje, zachycuje Pacific Chase expanzi císařského Japonska na Wake, Midway, Aleuty a zejména na Šalamounovy ostrovy a Novou Guineu. Američané se vydávají do boje s tím, co jim zbývá, a provádějí malé, někdy i rozsáhlé nájezdy, aby odlákali pozornost Japonců, zbrzdili operace nebo se jim přímo postavili na odpor. Scénáře zahrnují útok na Pearl Harbor, který zahájil nepřátelské akce, ale i ty, které následovaly: operace k dobytí Wake, Rabaulu, Port Moresby, Midway a Aleutských ostrovů. 

Mapa je na první pohled podobná té z Atlantic Chase, i když mám pocit, že jde zde o dost více tabulek po stranách

Podobně jako v prvním díle budou připraveny scénáře pro 2 hráče i pro sólo hraní a to včetně velkého množství těch výukových. Obecně očekávám obří krabici, čemuž odpovídá i cena, která je i na poměry P500 hodně vysoká (95 dolarů).

Prototypy žetonků za americkou stranu
Autor: Jeremy White
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/452582/pacific-chase-carrier-raids-in-the-pacific-1941-19

COMBAT! TUNISIA & SICILY (Compass Games)

Začínám se v těch dílech solitérní série Combat! trochu ztrácet. Některé díly jsou samostatné, některé vyžadují vlastnictví prvního či druhého dílu. Tunisia & Sicily patří mezi ty, které je možné hrát přímo po zakoupení. Není tedy třeba vlastnit žádný díl. Tentokrát hráči zavítají na jižní bojiště a pod jejich velení se dostanou americké a/nebo italské jednotky. Celkem 11 scénářů pokrývá téměř celé období války na těchto územích. Autor navíc přidává generátor náhodných scénářů. Jako vždy v novém díle i zde budou k použití nové zbraně, terény, obranné prvky a pravidla pro boj v ulicích města. Navíc mají být obsahem hry také pravidla pro kompetitivní hru dvou hráčů. Ti, kdož vlastní Combat! Eastern Front, si mohou obě hry zkombinovat a vytvořit tak ještě intenzivnější zážitek. 

Jedna z map určená pro boj v ulicích města

Autor: Mathew Hinkle
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/450365/combat-tunisia-and-sicily

PANZER ACE: 1939 - 1945 (Compass Games)

Ačkoliv nejde v případě tankové sólo simulace o sérii, dovolím si zařadit nový díl Panzer Ace jako završení trilogie, do níž patří 3 roky starý American Tank Ace a v těchto dnech vycházející British Tank Ace. Notoricky známý autor provedl opět dílčí změny v systému, takže ještě více zjednodušil hraní tak, že jednu misi bude možné odehrát do 10 minut. A pak, pokud přežijete, můžete začít misi novou. Po každé misi probíhá vyhodnocení, které může vyústit v získání bodů zkušenosti. A za body zkušenosti už můžete získávat lepší statistiky posádky nebo lepší vybavení. Celá kampaň se v případě úspěchu protáhne na 4-5 hodin. Hra určitě ohromuje množstvím typů německých tanků. Kromě známých Panzer IV nebo Panzer V jsou zde i méně známé typy Marder, Hetzer nebo Elefant. Celkové množství se blíží ke 40!

Jedna z 21 oboustranných desek s typem tanku
Autor: Gregory M. Smith
Link: https://www.compassgames.com/product/panzer-ace-1939-45-pay-later/

THE WAR IN RUSSIA, 41-44: PROUD MONSTER DELUXE 2ND EDITION (Compass Games)

Extrémně dlouhý název si žádá vysvětlení. V roce 2011 vydal Compass Games hru s názvem Proud Monster Deluxe. Ta tehdy zahrnovala 2 starší hry od Ty Bomby - Proud Monster: The Barbarossa Campaign a Proud Monster: The Barbarossa Campaign - Death & Destruction: The Russian Front 1942-1944. Obě hry původně vyšly v časopise Command. První deluxe verze se už transformovala do monster hry, jak přiznává i název hry. Nová verze nebude jiná. Více než 2000 žetonků a 2 pevné mapy sice splňují definici mini monster wargame, ale bojovat se bude na celé východní frontě. Takže pokud chcete dohrát celou kampaň, vyhraďte si 30-40 hodin. Přestože bude komponent požehnaně, po stránce komplexity půjde spíše o jednodušší hru, pokud to tak vůbec lze napsat u tak velké hry. 

Protože zatím není známý ani prototyp map, alespoň chystaná zadní část krabice

Autor: Ty Bomba
Link: 
https://boardgamegeek.com/boardgame/99313/proud-monster-deluxe

THE GOD KINGS: WARFARE AT THE DAWN OF CIVILIZATION | DELUXE EDITION, 1500-1260 BC (Compass Games)

I další oznámená hra Compassu není úplnou novinkou. Původní hra je 13 let staré CDG, nikoliv nepodobné hře Hannibal: Rome vs. Carthage od Marka Simonitche. Z mého pohledu se zabývá velmi atraktivním historickým obdobím starověku, kdy vládli takoví panovníci jako Ramses II., královna Hatšepsut, Thutmose III., Amenhotep IV. nebo Tutanchamon. Hra se však neomezuje pouze na egyptské faraóny, ale ke slovu se dostanou také babylonští panovníci a pozor je třeba si dát na ožívající Asýrii, která podniká nájezdy. Skvělým bonusem deluxe edice bude velká a pevná mapa. Velká variabilita je v možnosti hrát jednoduché scénáře (např. bitva u Kadeše) na 15 minut nebo celou šestihodinovou kampaň. Počet hráčů je stanoven na 2-4. Při hraní bude hrát klíčovou roli 110 docela rozměrově velkých karet. 

Tenhle grafický styl mi přijde sympatický

Autor: Julien Bonnard
Link: https://www.compassgames.com/product/the-god-kings-warfare-at-the-dawn-of-civilization-1500-1250-bc-deluxe-edition-pay-later/

BROTHERS AT WAR: 1861 (Compass Games)

Christopher Moeller chystá pro Compass Games další sadu bitev v sérii, která zřejmě nemá oficiální název, ale s předchozím dílem sdílí alespoň text "Brothers at War". První díl Brothers at War: 1862 nabídl před 3 lety hráčům 4 bitvy americké občanské války. Nová várka bitev zahrnuje slavný Bull Run i Wilson's Creek a méně známý střet u Carnifex Ferry a také bitvu u Belmontu. Opět můžeme očekávat poměrně svižnou hratelnost a velmi interaktivní tahy hráčů. Pokud se vám zdá, že je obsahu málo, tak vězte, každá z jmenovaných bitev má 3 i více scénářů a samotný Bull Run se odehrává na 2 mapách. Specialitou série je použití karet, což je na hex & counter trochu neobvyklé. 

Autor se rozhodl věnovat fanouškům bonusový dárek v podobě možnosti zahrát si bitvu o průsmyk Glorieta Pass ve státě Nové Mexiko, který se však odehrál až v roce 1862, takže je mimo scope nového dílu.

Jedna ze 6 map

Ukázka karet

Autor: Christopher Moeller
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/415923/brothers-at-war-1861

WHITE DEATH: VELIKIYE LUKI, THE STALINGRAD OF THE NORTH (Compass Games)

O této novince jsem se už letmo zmínil v jednom z předchozích dílů novinek. Hra vyšla poprvé už v roce 1979 pod hlavičkou GDW (Game Designer's Workshop). Jak jistě víte (zmiňuji to v novinkách docela často), Compass postupně vydává remaky her od GDW. Ne vždy jde o úplně atraktivní tituly, ale v tomto případě bych rád upozornil, že jde o velmi zajímavou hru, která si drží poměrně vysoké hodnocení na BGG.

Velikije Luki je starobylé ruské město, o něž byl sveden boj v rámci operace Mars. Hra začíná masivní sovětskou ofenzívou, která vedla k obklíčení města vojsky Kalininova frontu Rudé armády, proti níž stála 3. tanková armáda wehrmachtu. Hlavním cílem bylo osvobodit Velikije Luki. 

Herní systém je docela unikátní, a to i po 45 letech. Boje na úrovni praporů, systém pohybu jednotek, využití impulsů, to vše oceňovali hráči původní hry. Reprint zachovává původní design, ale zahrnuje oficiální errata a zpřehledňuje pravidla, aby zmizely veškeré nejasnosti. Lepší grafiky se dostalo žetonkům jednotek. White Death obsahuje 5 scénářů a kompletní kampaň. 

Z mapy jednoznačně vyvěrá zimní atmosféra bojů

Autor: Frank Chadwick
Link: https://www.compassgames.com/product/white-death-velikiye-luki-the-stalingrad-of-the-north-pay-later/

ISLAND INFERNOS (Compass Games)

Strategická hra pro dva hráče Island Infernos nabídne 4 pekelné scénáře při vyloďovacích operacích amerických sil na ostrovech Guadalcanal, Bougainville, Biak a Saipan v Pacifiku během druhé světové války. Každý ze scénářů půjde odehrát během jednoho odpoledne. Přestože půjde spíše o hru s nižší komplexitou, mělo by jít o výzvu i pro zkušené veterány válečných her. Pro vyhodnocení bojů bude možné použít (volitelně) bojové karty. Hráč za spojence se bude snažit maximalizovat palebnou sílu, aby zničil japonský odpor, protože příliš opatrný postup bude znamenat, že strategické tichomořské ostrovy nedobude dostatečně rychle. Na druhou stranu příliš agresivní styl způsobí, že ztráty spojenců budou neúnosné a japonský hráč zvítězí na vítězné body. Ve hře je i námořní a letecká podpora, ale pouze v abstraktní podobě.

Herní plán pro Guadalcanal
Autor: Ernie Copley
Link: https://www.compassgames.com/product/island-infernos-pay-later/

TORPEDO JUNCTION: BENEATH THE SOUTHERN CROSS, VOLUME 1 (Compass Games)

V Pacifiku ještě zůstaneme. Torpedo Junction je prvním dílem nové série, která má simulovat námořní a letecké operace v Tichomoří v roce 1942. Název hry odkazuje na oblast ve východní části Šalamounových ostrovů, které se říkalo právě Torpedo Junction. Kdo čte můj seriál o historii společnosti Avalon Hill, bude jistě znát hru Flat Top. Velmi detailní a složitá válečná hra z roku 1977, která je dodnes oblíbená mezi veterány válečných her. A teď ta souvislost. Autor hry William Cooper totiž svou avizovanou sérii označil jako "Flat Top na steroidech". To si upřímně nedovedu představit. 

Hra se točí kolem tří cílů: "natankovat, najít, zasáhnout". Budete muset sledovat stav paliva svých operačních svazů a možná budete muset najít tanker v nevhodnou chvíli. Vaše letadlové lodě a dálkové průzkumné letouny budou pátrat po protivníkovi a když ho najdou, zahájí útoky, aby zničili především letadlové lodě. Zažijete frustraci z omezených informací o poloze nepřítele a také o škodách, které jste mu svým útokem způsobili.

Letecké pátrání po nepříteli poblíž Guadalcanalu
Jedno kolo představuje hodinu reálného času. Připravte se na spoustu pomocných karet a šestnáctistránkový stránkový booklet jen pro tabulky k vyhodnocení všeho možného. Letadlové lodě budou mít žetonky o šíři dvou standardních žetonů. Pokud jsem ve vás probudil pocit, že půjde o velkou hru, máte pravdu. Tomu odpovídá i cena, která v předprodeji se slevou atakuje 115 dolarů.

Autor: William Cooper
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/179976/torpedo-junction-beneath-the-southern-cross-part-1

BATTLE OF LITTLE BIGHORN GAME (The Historical Game Company)

Kdo se zajímá o války s Indiány, má alespoň základní povědomí o bitvě u Little Bighornu, které se také někdy říká Custerův poslední boj. V roce 1876 opustili Indiáni kmene Sioxů a Šajenů mizerné podmínky v rezervacích, které jim byly vnuceny Spojenými státy. Ambiciózní podplukovník Custer cítil příležitost proslavit se porážkou indiánských nepřátel. Do bitvy zasáhly i další indiánské kmeny Arapahů a Lakotů. Střetnutí skončilo katastrofální porážkou Custerových oddílů, byť reálný vojenský význam bitvy nebyl příliš velký.

Novinka s úderným názvem nabídne hráči za americké síly zhostit se své role lépe než nechvalně známý Custer. Protihráč se naopak bude snažit zopakovat úspěch indiánských sil. Celý průběh bitvy by neměl přesáhnout 90 minut. Mapa bude menší s rozměry 11x17" a i zde se uplatní karty, kterých bude celkem 20. Pravidla zvládne každý, protože mají pouhé 4 strany!

Sice "jen" zadní strana krabice, ale kromě nepříliš ostré mapy jsou vidět i některé karty a ilustrace na žetoncích

Autor: Steve Kling
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/452806/battle-of-little-bighorn-game

STRUČNĚ

Ačkoliv je Next War: Flashpoints "jen" doplněk k sérii Next War, zaslouží si svou porci v dnešních novinkách. Jeho hlavním cílem je umožnit hráčům vyzkoušet si pokročilá pravidla, která patří mezi ty velmi komplexní, aniž by bylo nutné absolvovat celý scénář o 16 kolech. Supplement obsahuje 6 scénářů a každý z nich je určen pro jinou hru ze série. Celková délka scénářů nepřesáhne 4 kola. Připomenu také, že autor série Mitchell Land je hostem říjnového Czech Consim Conu, kde bude možné zúčastnit se testování Flashpoints.

GMT oznámilo i rozšíření Fighting Formation: Grossdeutschland Divisions's Battle for Kursk pro hru Fighting Formations: Grossdeutschland Motoried Infantry Division, které přidá 10 nových scénářů a k tomu odpovídající počet 10 map. Tématem nových scénářů bude Operace Citadel neboli známá tanková bitva u Kursku. Do programu P500 byl zařazen druhý tisk hry Tanto Monta, nástupce her Here I Stand a Virgin Queen. 

To je z dnešních novinek vše, doufám, že vám dnešní výčet tak trochu zamotal hlavu a že o některé z nich začnete reálně uvažovat. A samozřejmě jako vždy musím poděkovat za doporučené odkazy na kickstarterové a gamefoundové kampaně!

Komentáře