Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (červenec 2025)

Tak jsem si naivně myslel, že po návratu z dovolené mi bude stačit pouhý den na sepsání červencových novinek. Nemohl jsem více mýlit! Letošní léto je jednoduše ve znamení přívalu nově oznámených her. Nepamatuji se, kdy naposledy bylo v novinkách 14 titulů. A přitom jde v řadě případů o zcela zásadní hry, u kterých jen těžko budu rezistentní vůči jejich nákupu. A předpokládám, že podobně na tom bude většina z vás.

Jako vždy musím poděkovat za tipy na novinky z Kickstarteru a Gamefoundu. 

CRUSADERS: SOLDIERS OF THE CROSS (Neva Wargames)

Máme ohlášenu další hru z období křižáckých výprav. Bude obsahovat 4 bitvy z 10. a 11. století. Jeden hráč bude velet křižáckým armádám, druhý povede do bitev islámské síly v drsných pouštích Palestiny. Součástí hry budou i klíčová oblehání, jako bylo například obléhání Akry. Na otevřených pláních bude možné plně rozvinout jízdu, zatímco pěchota vynikne v zuřivých bojích zblízka. Svým pojetím půjde o taktickou hex & counter hru bez složitých tabulek (tedy i bez CRT). Významnou roli budou v bitvě hrát vůdci, resp. obecně velení. Jednotlivé scénáře mají mít délku 1-3 hodiny, přičemž příprava zabere jen pár minut. Škoda, že zatím nejsou k dispozici žádné obrázky map. Pro doplnění ještě zmíním, že hra využívá herní systém Echoes of War, který bude uplatněn i v dalších hrách od Neva Wargames.

Autor: Joe Fernandez
Link: https://nevawargames.com/product/crusaders-soldiers-of-the-cross/

KURSK: ROTMISTROV'S OFFENSIVE (Neva Wargames)

Další připravovanou hrou od španělského vydavatele v rámci jejich programu P300 je simulace jedné z největších tankových bitev druhé světové války. Ta byla zahájena 5. července 1943 v Kurském oblouku a Wehrmacht si od ní sliboval získání strategické iniciativy na východní frontě. 

Opět půjde o čistokrevnou hex & counter hru s herní dobou 3-4 hodiny. Z jediného dostupného obrázku ze hry je patrná větší koncentrace jednotek, což naprosto dává smysl. Naopak se zdá, že nebude možné stackovat jednotky do nesmyslných "komínků". Osobně jsem na tuto hru velmi zvědav, protože Prochorovku stále ve své sbírce nemám a vždy jsem po nějaké detailnější simulaci stál. Pokud tedy budu od tohoto vydavatelství nějakou hru kupovat, bude to tato.

Ač jde stále o prototyp, je z obrázku cítit střet ocelových monster!

Autor: Perry Moore
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/420313/kursk-rotmistrovs-offensive

GETTYSBURG: THE FIRST DAY (Revolution Games)

Série Blind Swords navyšuje počet dílů a dostává se již na číslo 12. Jak napovídá název hry, jde o zpracování prvního dne nejslavnější bitvy americké občanské války. Kdo sérii nezná, jde o herní systém založený na náhodné chit-pull aktivaci jednotlivých formací (většinou brigády). To zajišťuje dostatečný chaos v bitvě a zároveň zlepšuje sólo hraní za obě strany. Přestože jde už o 12. díl, objevují se zde inovace herního systému: dělostřelecká palba, využití zadovek (střelné zbraně nabíjené zezadu) nebo třeba dočasná velitelství Unie. Kompletní scénář využívá celou jednu mapu 22x34", v krabici jsou však i 2 menší mapy 17x22" divokých tvarů pro dílčí scénáře. Pokud trochu sérii znáte, určitě víte, že třetí díl Longstreet Attacks simuluje boje druhého dne bitvy u Gettysburgu, takže se nabízí otázka, zda v rámci série vyjde i ztvárnění třetího, závěrečného dne bojů. Jako vždy bude možné koupit i levnější ziplock verzi, tedy bez krabice.

Typické ztvárnění mapy dílů po smrti Ricka Barbera.
Autor: Steve Carey
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/439426/gettysburg-the-first-day

SWORD OF FIRE: THE BATTLE OF LUTTER AUGUST 27, 1626 (High Flying Dice Games)

Bitvy třicetileté války jsou v deskoherním světě zastoupeny stále v nedostatečné míře. Proto mám radost, že mohu představit jednu z nich. A ne hned ledajakou, bitva u Lutteru patřila mezi ty nejkrvavější. Spojené dánsko-německé síly vedené Kristiánem IV. Dánským zde byly poraženy Johanem Tserclaesem, hrabětem Tillym, jenž velel armádě katolické ligy loajální císaři Ferdinandovi II. Tato drtivá porážka vedla ke stažení Dánů z třicetileté války. Mimochodem, dánský a norský král umírá v roce 1648, tedy na konci války. Zajímavostí je také účast generála Valdštejna na straně katolíků.

Samotná hra má být jednoduchá a měřítko hodně malé, protože kupříkladu 1 hex bude představovat pouhých 75 metrů a každé kolo cca 30 minut reálného času. Hra bude také využívat chit-pull systém pro aktivaci formací.

Stylová grafika na žetoncích
Autor: Roberto Chiavini
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/449387/sword-of-fire-the-battle-of-lutter-august-27-1626

THE EYES OF THE ENEMY: THE BATTLE OF MADRID, NOVEMBER 1936 (High Flying Dice Games)

Po delší době je ohlášena čistá sólovka. Ta se odehrává během prvních měsíců španělské občanské války, v níž došlo k bitvě o hlavní město Madrid. Hráč se ujímá role velitele nacionalistických sil, které se snaží získat kontrolu nad klíčovými body v Madridu a jeho okolí, s cílem hlavní město dobýt. Pravidla pak řídí akce a protiútoky republikánských obránců. Těm vyhovuje bojovat v terénu, který je vhodný pro obranu, což umožnuje zadržovat nacionalisty a postupně shromažďovat posily.

Všechny jednotky pěchoty ve hře jsou o velikosti praporu (přibližně 600-800 mužů). Tankové jednotky představují rotu o síle 12-15 vozidel. 


Ukázka části herní mapy
Autor: Paul Rohrbaugh
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/447122/the-eyes-of-the-enemy-the-battle-for-madrid-novemb

LIMITS OF GLORY: DONNING THE SACRED HEART (Form Square Games)

O sérii Limits of Glory byla v novinkách zmínka už vícekrát. Donning the Sacred Heart bude již pátým dílem, který vyjde v roce 2026. Série se zaměřuje na téma důsledků francouzské revoluce a v novém díle bude centrem událostí region Vendée s pevně zakořeněnými katolickými a roajalistickými tendencemi. Lidé z tohoto regionu nechtějí obětovat svou mládež nenasytné armádě republikánské branné povinnosti a jsou připraveni bojovat za obranu svých přesvědčení. Hráči si tak rozdělí role buď katolických roajalistů z Vendée nebo republikánů, přičemž ke konfliktu dochází v období od března do prosince 1793. 

Osobně se mi líbí ve hře herní mechanika zvaná Event Clock, která řídí průběh hry a zajišťuje i představení událostí. Tyto události mají nějakou hrubou chronologii s menší náhodou, takže dávají smysl a přitom nelze s určitostí odhadnout, kdy nastanou.

Nejen mapa, ale také ostatní komponenty vypadají nádherně.
Autor: Andrew Rourke
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/427692/limits-of-glory-donning-the-sacred-heart
GF link: https://gamefound.com/en/projects/form-square-games/donning-the-sacred-heart-limits-of-glory-campaign-v

LA BATAILLE DE KULM, AUGUST 29-30, 1813 (časopis Against the Odds)

Jak je známo, v novinkách o hrách přiložených k časopisům informace podávám informace jen zřídka. Tentokrát ale musím učinit výjimku. Přílohou časopisu Against the Odds totiž bude nový přírůstek do uznávané série La Bataille v podobě bitvy u Chlumce. Ta se odehrála v srpnu 1813 po Napoleonově vítězství u Drážďan. Proti francouzské armádě generála Vandamme stála koaliční vojska Ruska, Rakouska a Pruska. V této bitvě byl francouzský generál zajat a obklíčená francouzská vojska propadla panice a dala se na neorganizovaný úprk. Jak hlásá titulek na obrázku časopisu, po Drážďanech se Napoleonovi lovci stali lovnou zvěří.

Pravidla série La Bataille jsou poměrně komplexní a v drtivé většině jde o hry, které zaberou spoustu prostoru. Kulm bude mít pouze jednu standardní mapu a pouze 420 žetonků. Také pravidla budou koncipována trochu jiným způsobem, a to tak, aby nováčci lépe vpluli do systému. Pro mě je tato hra povinnost a doufám, že se mi povede získat jednu kopii časopisu, kde kromě hry bude ještě zajímavé čtení.

Můj tip je, že jde o větší část mapy.

Alespoň jeden aršík jsem přece musel ukázat!

Autor: Lembit Tohver

WARFIGHTER WAR: THE WWII EUROPE STRATEGIC COMBAT CARD GAME (DVG)

Značce Warfighter se já osobně vyhýbám, jak čert kříži. Mám tento postoj navzdory tomu, že jde o velmi oblíbenou značku. Nepochybuji o kvalitách, ale znám se, takže bych určitě musel mít spoustu expanzí a dalších vymožeností, které k této hře neustále vychází. Nově oznámený titul je postavený na herním systému Warfighter, ale z taktického pohledu přechází na strategickou úroveň. Co to znamená? V taktickém WF představuje karta jednotky konkrétního vojáka. V připravované novince může být za kartou jednotky brigáda, pluk, prapor nebo rota. Jiné jsou i velikosti lokací (50-400 yardů proti 10-50 mílím). V taktickém WF probíhají boje v ulicích, budovách a dalších taktických lokacích. Ve hře Warfighter War budou hráči velet svým jednotkám při dobývání měst, lesů a další strategických cílů. 

Ukázka karet nepřátelských jednotek
Do systému bude přidán prvek zásobování, který se bude týkat i nepřátelských jednotek. Pro plnění misí se nebudou přiřazovat konkrétní zbraně, ale jednotky pěchoty, dělostřelectva a tankové jednotky. Samozřejmostí je možnost hrát jednotlivé scénáře nebo celou kampaň.

Příklad jedné kampaně (Cherbourg)
Autor: ??
KS link: https://www.kickstarter.com/projects/danverssengames/dvg-warfighter-war

SEAPOWER & THE STATE: WORLD WAR THREE AT SEA (Compass Games)

Třetí světová válka na moři. To je téma hodně staré hry z roku 1982, kterou se rozhodl Compass Games oprášit a vydat v luxusní edici. V červenci se hra posunula do fáze, kdy je možné ji backnout na Kickstarteru. Tato druhá edice bude po stránce pravidel totožná s původní, vylepšené budou komponenty (pevná mapa například) a také bude použit nový grafický háv. 

Střety námořních sil budou určené pro dva hráče, kteří si budou chtít vyzkoušet hypotetický konflikt dvou antagonistických sil během 80. a 90. let minulého století. Můžeme tedy očekávat prvky moderního boje na moři i ve vzduchu. Přesto nečekejte velmi komplexní záležitost jako jsou třeba hry Air & Armor nebo série Next War. Pravidla mají "pouhých" 16 stran, takže bude možné hru rozběhnout během pár hodin.

Herní plán o velikosti 22x34"
Autor: Stephen Newberg
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/6625/seapower-and-the-state-world-war-three-at-sea
KS link: https://www.kickstarter.com/projects/compassgames/seapower-and-the-state

BAILÉN 1808: UNA VICTORIA DECISIVA (Trafalgar Editions)

Francouzská armáda vstoupila do Španělska roku 1807. Španělé svůj nesouhlas dali brzy najevo a výsledkem bylo povstání v Madridu, které bylo krvavě potlačeno maršálem Muratem. Napoleon poté nabídl španělskou korunu svému bratru Josefovi, který ji přijal, což Španěly ještě více popudilo, a přivedlo je ke guerillové válce. Bitva u Bailénu byla jedním z několika střetnutí na španělském území a první vážnou pozemní porážkou francouzské armády (i když bez účasti Napoleona) během napoleonských válek.

Jednotky v této hře jsou znázorněny pomocí dřevěných bloků, na něž se nalepí štítky s informacemi o jednotce včetně ilustrací. Nejde tedy o skrývání detailu o jednotce, ale jde o vyšší vizuální zážitek.Při pohybech hraje roli o natáčení jednotky o 90 a 180 stupňů. Boje jsou řešeny pomocí hodu 1d6 se započtením modifikátorů. Výsledné hody se pak porovnají na CRT tabulce.

Do jedné oblasti na mapě se vejde poměrně velké množství jednotek.
Autoři: Crisanto Lorente Gonzales a Jose Antonio Luengo
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/448082/bailen-1808-una-victoria-decisiva
KS link: https://www.kickstarter.com/projects/1615432558/bailen-1808

HOW THE WEST WON (GMT Games)

GMT a Divoký západ? Proč ne. Ono toho bude víc překvapivého. Mix worker placementu a kartami řízených akcí? Takže eurovka? Patří to vůbec do novinek? Udělal jsem v historii blogu několik výjimek, tak snad můžeme po delší době zase jednou zavítat i do eurovkářských vod. Historické téma zde je, takže nebudeme až tolik mimo ústřední téma.

Hlavním cílem hráče v této hře je stát se největším bossem (měřeno dle financí) ve městě. K tomu mu poslouží najmutí pracanti, které bude možné přiřazovat k různým aktivitám. Výsledkem těchto aktivit může být vyprodukování jednoho ze 6 typů produktu, které se hráč bude snažit posléze prodat. Všechny akce se provádí prostřednictvím karet. Herní doba kolem 90 minut je pro tento typ hry dle mého ideální. 

Herní plán (stále nejde o finální verzi)

Karta hráče

Autor: Ben Knight

ARC: THE UNDERWORLD (GMT Games)

Další překvapení z dílny GMT přichází v podobě taktické sci-fi válečné hry. Překvapením (alespoň pro mě) je to z toho důvodu, že autorem je renomovaný tvůrce válečných historických her (např. série Panzer nebo MBT). Na druhou stranu ono to možná trochu smysl dává, protože i nová připravovaná hra bude mít taktický charakter. ARC je zasazen do budoucnosti, v níž speciální jednotky USA bojují proti novému typu nepřítele: starodávné rase, která se tajně rozvíjela pod zemí, aniž by byla odhalena. Tedy přesněji až doposud. Zkratka ARC znamená Alien Response Command a hráči si vybírají tým buď z jednotlivých operátorů ARC nebo mezi mimozemšťany Rezex. Následně je vybaví zbraněmi a výstrojí a vyšlou je do boje na jednotlivé mise.

Prototyp jedné z map
K řešení bojových a herních aktivit budou využívány polyedrické kostky (musel jsem si najít, o jaké kostky jde...). Celkem 13 misí, které bude možné hrát jednotlivě nebo postupně jako jednu velkou kampaň, nabídne slušnou porci zábavy. 

Akční karty

Zástupce lidské rasy a mimozemské rasy Rezex
Autor: James M. Day
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/452243/arc-the-underworld

DANGER FORWARD: THE BATTLE OF GELA, JULY 1943 (MMP)

Bylo otázkou času, kdy MMP přijde s časopisem věnovaným sérii Battalion Combat Series. Už z dřívějška existují časopisy k ASL a sérii OCS. Před dvěma lety vyšlo první číslo časopisu pro sérii GTS. Nový časopis bude mít název Battalion S3: Operations and Training a kromě skvělých článků především pro nováčky v sérii bude obsahovat i hru. A to plně kompletní a samostatnou hru, která bude simulovat bitvu u Gely, což byl první střet americké části spojenecké invaze na Sicílii během 2. světové války. Protože má být hra primárně určena pro pochopení herního systému BCS, bude mít pro tento účel všechny předpoklady. Především zabere pouze jedinou mapu a žetony budou ještě o fous větší než v Arracourtu. Celkem pouhá 3 herní kola postačí, protože zde bude velká znovu hratelnost. Scénáře pamatují i na úplné začátečníky, pro něž je určen scénář Cent Beach. Pokud bude obsah časopis tak kvalitní, jako tomu bylo u série GTS, pak není co řešit.

Z pohledu terénů určitě zajímavá mapa
Autor: Carl Fung a Dean Essig
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/450276/danger-forward-the-battle-of-gela-july-1943

BATTLEGROUP CLASH: BALTICS (Sapper Studio)

Tato taktická pozemní válečná hra pro 2-6 hráčů má jednu zvláštnost. Je to totiž komerčně upravená verze hry, vyvinuté pro britskou armádu za účelem výcviku jejích mladších důstojníků. Odehrává se v Estonsku a simuluje hypotetickou invazi Ruska do této země v nejbližší budoucnosti, na niž reaguje NATO. Nejedná se o plnohodnotnou třetí světovou válku. Každá strana má k dispozici maximální sílu jednoho posíleného praporu, přičemž samotné jednotky mají velikost čety nebo oddílu. Přestože v základu budou mít pravidla známé mechaniky z hex & counter her, díky zasazení do moderní doby se zde setkáme i s použitím dronů a obecně s elektronickým bojem. Herní mapy mají co nejvíce odpovídat satelitním snímkům z družic. Dobré čtení terénu tak je důležitým faktorem pro úspěch.

Že bych se úplně vyznal v té satelitní mapě, to nemohu říct...

Autor: James Buckley

STRUČNĚ

Pro jistotu dávám k dobru informaci, že hra Hannibal's Revenge byla přesunuta z programu P500 GMT Games do pledge programu Legion Wargames. Přidám také jeden tip na print 'n' play sólovku, kterou můžete podpořit na Kickstarteru. Jmenuje se Today Another Battle a vy jako hráč můžete vést své jednotky vojáků v bojích v Normandii. Byly také spuštěny předobjednávky na druhý tisk hry Twilight Struggle: Red Sea a knihy Marka Hermana Wargames According to Mark od GMT Games.



Komentáře

  1. Jo Warfighter - já se tomu taky vyhýbal a minulý měsíc mi přistály doma dvě krabice ulovené na bazaru. Do koce roku je hodlám otestovat :). Snad si s nimi vystačím (jak někdo komentoval někde na webu). A naštěstí nemám vyzkoušeno, takže poslední KS vynechávám :)
    Tangram

    OdpovědětVymazat
  2. Warfighter je celkem zábavná hra (série her), která bohužel trpí na neprovedené korektury v prvotních verzích. Mnoho chyb v závislosti na řadě Warfighter a jejich následných oprav (v podobě opravných balíčků karet, které si musí už dnes člověk koupit, pokud nemá štěstí a nedostane je od výrobce) se týká hlavně karet. Dalším neduhem u některých řad je to, že k nim je vydávána příručka, která je dělána na další řady, takže obrázky neodpovídají vašemu koupenému titulu nebo jsou zde stránky, které se vás vůbec netýkají. U novějších řad (Warfighter Pacific) už toto výrobce opustil. Možná tomu jen nerozumín, ale přijde mi že některá klíčová slova uvedená na kartách a jejich popis na listu klíčových slov není vždy dobře vysvětlen (ani v příručce) a člověk musí hodně hledat na BGG nebo ve výukových videích ostatních hráčů. Je to škoda, protože další hry od DVG, kde je autor David Thompson, jsou podstatně lépe vysvětleny a netrpí tolika chybami.

    OdpovědětVymazat
  3. Drobná oprava mého textu :-) týkající se opět nového způsobu vydávání příručky zaměřené jen na vydávaný titul, je až u Warfighter Vietnam. Jinak chyby týkající se karet jdou v převážné většině za vybalancováním karet případně za chybějícími klíčovými slovy.

    OdpovědětVymazat
  4. Vyšla hra Hastenbeck 1757 od Adhoc Edition:
    https://adhoc-edition.com/en/adhoc-edition-wargames/507-58-hastenbeck-1757-in-english-syw-battle-system.html#/36-delivery_to_-europe_united_kingdom

    OdpovědětVymazat

Okomentovat