Vyhlášení nominací na nejlepší historické / válečné hry za rok 2024 pod hlavičkou Charles S. Roberts Awards beru vždy jako příležitost ohlédnout se za uplynulým rokem. Jako vždy se totiž objeví v nominacích hry, o kterých jsem předtím neměl tušení (většinou ty, které jsou součástí časopisů). Naštěstí letos nedošlo ke změnám v kategoriích (byť k nim mám menší výhrady) a tak se můžeme vrhnout rovnou na nominace.
NOMINOVANÉ HRY PODLE HISTORICKÉHO OBDOBÍ
STAROVĚK (cca až po rok 800 n.l.)
- Baetis Campaign, 211 BC (RMB Studios - Dan Fournie)
- Beware the Ides of March: The Liberators's Civil War (John Theissen - Hollandspiele)
- The Fate of All (Fabrizio Vianello - Thin Red Line Games)
- History of the Ancient Seas I: HELLAS (Karl Hausser - Sound of Drums)
- Rome, IInc: From Diocletian to Heraclius (Philip Jelley - Against the Odds #61)
Představení her, které zpracovávají nejstarší lidské dějiny zahájíme hrou Baetis Campaing, 211 BC. Ta vyšla jako součást 37. čísla časopisu C3i. Hra se zaměřuje na první římské tažení do Hispánie během druhé punské války. Jeden z hráčů ovládá kartaginské jednotky pod velením bratrů z rodu Barkovců (Hasdrubal a Mago), zatímco protihráč má k dispozici jiné bratry, tentokrát zástupce Scipiů (Gnaeus a Publius Cornelius). * Jinou část období nadvlády římské říše simuluje Beware the Ides of March. Jde o konflikt, v němž se někdejší spojenci Markus Antonius a Oktavián spojili proti Brutovi a Cassiovi. Tento střet je zobrazen formou malé hex & counter hry na operační úrovní. A slovo malé bych zde zdůraznil, protože komponentů zde opravdu moc není. * Když jsem před dávnou dobou informoval o chystané novince The Fate of All, byl jsem přesvědčený, že si hru koupím. Nicméně se tak (zatím) nestalo a podle počtu hodnocení na BGG nejsem sám. Pouhých 22 hodnocení! Hru bych zařadil mezi monstrózní hry (4 mapy) se skvělou produkční stránkou. Hlavním tématem jsou první 4 roky tažení Alexandra Velikého proti Achaimenovské říši, které vládl Dareios III. * History of the Ancient Seas I: HELLAS je úvodní díl nové série, která má ambice pokrýt ty nejzásadnější události ve starověku spojené se Středozemním mořem. Poměrně ambiciózní nápad přišel v první díle s notoricky známou válkou mezi Aténami a Spartou. Vizuálně nemá hra daleko k eurovkám (dřevěné komponenty lodí a legií), ale jde samozřejmě o válečnou hru. * Rome, IInc.: From Diocletian to Heraclius je pokračováním velmi úspěšné, skoro by se chtělo napsat ekonomické hry, Rome, Inc. From Augustus to Diocletian (tu mám v hledáčku už hodně dlouho). Navazuje přesně tam, kde skončil díl první. Sólo hra, kterou je možné hrát kooperačně ve dvou, ukazuje hráči, jak je těžké vládnout velké říši po stránce zdrojů a současně řešit neustálé problémy s barbary na hranících.
STŘEDOVĚK(800 - 1500 n.l.)
- A Gest of Robin Hood (Fred Serval - GMT Games)
- Norman Conquests: Men of Iron (Ralph Shelton - GMT Games)
- Sword of Orthodoxy: The Rise and Fall of Byzantium (Ben R. Madison - White Dog Games)
- Tanto Monta: The Rise of Ferdinand & Isabella (Carlos Diaz Navares - GMT Games)
- Vijayanagara: The Deccan Empires of Medieval India (Saverio Spagnolie, Mathieu Johnson, Cory Graham a Aman Matthews - GMT Games)
Neskutečně nabitá kategorie! Navíc zde má GMT skoro jisté vítězství díky převaze 4:1. Z mého pohledu stojí všechny hry za pozornost. Dokonce se zopakoval loňský rok v tom, že jedna série má zde 2 zástupce. Jde o sérii Irregular Conflict Series, která čerpá ze slavnější COIN série. A Gest of Robin Hood je prvním zástupcem IRS. Kombinace populárního prostředí rebelských aktivit Robina Hooda a vizuálně povedeného zpracování přitáhla řadu fanoušků, včetně těch z ČR. * Série Men of Iron má určitě mnohem více fanoušků, protože je o dost starší. A také má více dílů. Norman Conquest má číslovku pět a umožňuje hráčům zahrát si celkem 7 bitev, z nichž asi ta nejvýznamnější je bitva u Hastingsu z roku 1066, v níž normanské vojsko vedené Vilémem, vévodou z Normandie uštědřilo anglosaskému vojsku krále Harolda drtivou porážku. * I další kandidát - Sword of Orthodoxy - patří do herního systému (States of Siege), který je docela často zpracováván. Autor si vzal v tomto případě velmi ambiciózní cíl: přivést na herní stůl vzestup a pád Byzantské říše. Navíc jde o solitérní kousek (jako ostatně všechny hry postavené na mechanice States of Siege). Hra je doslova přecpána událostmi a jako obvykle lze očekávat, že dohrát hru do správného konce nebude záležitost prvního zahrání. * Byly doby, kdy se na Zatrolených hrách neprobírala žádná jiná hra tak často, jako Here I Stand. Epická kartami řízená hra (ideálně) pro 6 hráčů z období reformace se hraje v ČR dodnes (viz třeba zářijová ConSim Con v Praze). Tanto Monta: The Rise of Ferdinand & Isabella je dějově zasazen právě před Here I Stand do vlády katolických monachů. Maximální počet hráčů byl snížen na 4 (muslimové, Francouzi, Portugalci a Španělé). * Druhým zástupcem série ICS v této kategorie (a prvním v celé sérii) je Vijayanagara: The Deccan Empires of Medieval India, 1290-1398. Hra, silně inspirovaná COIN systémem s asymetrickými frakcemi, je zasazena do zhruba století dlouhé epochy ve středověké Indii, rozdělené na malá a velká království. Komplexita hry je určitě nižší než u COINů, a tomu odpovídá i menší herní doba do 90 minut.
ÉRA STŘELNÉHO PRACHU / PRŮMYSLOVÁ ÉRA
- Banish All Their Fears: Bayonet & Musket Battles (David Fox a Ben Hull - GMT Games)
- Battle of Sekigahara (Stephen L. Kling Jr. - The Historical Game Company)
- Cowpens 1781 (Pascal Toupy - časopis Vae Victis)
- Europe In Turmoil II: The Interbellum Years (Kris van Beurden - Compass Games)
- Imperial Bayonets: For Liberty & Lombardy (Matthew Ward a Ray Weiss - Conflict Simulations)
Série Bayonet & Musket Battles je nástupcem jiné velmi populární série Musket & Pike. Ačkoliv měla nová série velký potenciál, tak mám pocit, že se první díl příliš nepovedl. Banish All Ther Fears si totiž nese cejch hry s větším množstvím chyb. Jsou tu chyby v pravidlech a chyby v komponentech. Obojí se ale dá napravit, což GMT nakonec učinilo (aktuální pravidla je možné stáhnout z webu GMT a opravené žetony je možné si koupit za menší peníz společně s dalšími opravenými žetonky jiných her. Možná i to rozhodlo při nominaci na CSR Awards. Protože herní systém určitě má potenciál uspět stejně jako se to povedlo sérii Musket & Pike. Bitvy jsou sice jen 2, ale jedná se o skutečně velké střety na celé mapě, takže nejde o hru na jedno sezení. * Bitva u Sekigahary není až tak úplně neznámá hráčům deskových her. Určitě si pamatujete její nejznámější zpracování v podobě hry Sekigahara: The Unification of Japan od GMT z roku 2011. Battle of Sekigahara je trochu jiný typ hry. Jde o taktickou hru pro 1-2 hráče, kteří se střetnou v bitvě, jenž vydláždila Tokugawovi cestu k titulu šóguna. Hexový herní plán má menší formát, takže vyniknou taktické dovednosti velitelů. Pravidla obsahují sekci i pro sólo hru. * U taktické úrovně zůstaneme, i když se nejedná o úplně nejnižší úroveň. Hra Cowpens 1781 z časopisu Vae Victis používá pro přesuny jednotek a boje prapory a pluky. Tato známá bitva z doby americké revoluce odkazuje na stejnojmenné město v Jižní Karolíně, kde se střetli američtí patrioti s jednotkami britského generála Morgana a věhlasného (a divokého) podplukovníka Tarletona. Herní doba kolem 2 hodin dává tušit, že jde o velmi dobrou zábavu na jeden večer. * Europe in Turmoil II jde ve šlépějích svého předchůdce, který vyšel před 7 lety. I tentokrát se utkávají 2 hráči v období mezi dvěma světovými válkami, přičemž jeden z nich představuje umírněnou levici (socialisty a liberály) a druhý umírněnou pravici (konzervativce a nacionalisty). Herní plán je rozdělen na 6 oblastí s vítěznými body (Německo, Francie, Itálie, Velká Británie, Španělsko a tzv. Malou dohodu tvořenou Československem, Jugoslávií a Rumunskem). Hlavním herní mechanikou je zde CDG. * U nás známá bitva u Solferina se dočkala svého zpracování i v rámci série Imperial Bayonets. Druhý díl nazvaný Imperial Bayonets: For the Liberty & Lombardy láká na zpracování bitvy, která znamenala rozhodující krok ke sjednocení Itálie. Solferino není jediná bitva v této hře, Kromě ní jsou tam ještě Montebello, Magenta a San Martino.
NAPOLEONSKÁ ÉRA
- 1812: Napoleon's Fateful March (Brian Asklev - VUCA Simulations)
- Alliance (Tom Dalgliesh, Grant Dalgliesh a Bruce McFarlane - Columbia Games)
- I, Napoleon (Ted Raicer - GMT Games)
- Napoleon's End (Kevin Zucker - Operational Studies Group)
- Winter's Victory: The Battle of Preussisch-Eylau, 7-8 February 1807 (Mark Hinkle - New England Simulations)
Další nabitou kategorii otevřeme zástupcem německého vydavatele VUCA Simulations. 1812: Napoleon's Fateful March je hra pro dva hráče simulující Napoleonovo tažení do Ruska, a to na operační úrovni. Není to však hex & counter waregame, protože používá point-to-point mapu, standees a především systém založený na kartách, který pracuje s tajným zadáváním příkazů. * Přestože blokovým hrám z podstaty sólo hraní nevěnuji pozornost, jistě mají své fanoušky. Asi nejznámějším vydavatelem těchto her je Columbia Games. Jejich nejnovější počin s krátkým názvem Alliance je možné hrát až v sedmi lidech, což není běžné. V tomto plném počtu si může každý hráč zvolit jednu ze sedmi mocností napoleonské éry. Výrazným prvkem hry je diplomacie a vyjednávání. * Sólo hra s lehkými rpg prvky I, Napoleon zaznamenala obrovský komerční úspěch, protože se vyprodala během pár dní po vydání a nyní se chystá již druhé vydání. Je to hra, která umí psát krásné příběhy, ale také umí zařídit, aby hráč skončil hned po pár minutách, protože mu umřel Napoleon. * Snad v každém roce je nominován v kategorii napoleonských her nějaký titul od Kevina Zuckera. Ani letošní rok není výjimkou. Nominaci získala hra Napoleon's End, která nabízí 4 bitvy podél řeky Seiny, které se odehrály během února a března roku 1814. Série The Library of Napoleonic Battles patří k těm nejstarším, její počátky spadají do 70. let minulého století, do doby, kdy jednotlivé díly vycházely ještě s logem SPI. * Posledním kandidátem na vítězství je opulentní dílo s názvem Winter's Victory: The Battle of Preussisch-Eylau. Hra používá asymetrický průběh kola. Základními bojovými jednotkami jsou zde pěší prapory, jezdecké pluky a dělostřelecké baterie. Všechny velitelské jednotky, od velitele brigád až po velitele armád, jsou reprezentovány jednotlivými žetony, čímž si hra vysloužila nálepku "grand tactical". Na herním stole pak na hráče čeká velká mapa bojiště u Jílového (dnešní Bagrationovsk v Kaliningradské oblasti), kde se střetly 7. a 8. února 1807 francouzské a ruské síly. Jako vždy v případě New England Games se jedná o luxusní provedení, což se ale bohužel promítá do extrémně vysoké ceny.
AMERICKÁ OBČANSKÁ VÁLKA
- Gettysburg 1863 (Grant Wylie a Mike Wylie - Worthington Publishing)
- Rebel Fury (Mark Herman - GMT Games)
- Shiloh: The First Day (Steve Carey - Revolution Games)
- Tattered Flags: Into the Whirlpool (Hermann Luttmann - Blue Panther)
- Thunder on the Mississippi: Grant's Vicksburg Campaign (Joseph M. Balkoski a Chris Withers MMP)
Po loňském slabším zastoupení v této kategorii došlo k rapidnímu nárůstu kvality a opravdu je z čeho vybírat! Gettysburg 1863 je již čtvrtým dílem série Old School Wargames Civil War Brigade Battle, která vychází vždy s pevnou mapou a především příjemnou obtížností (pravidla jen 8-12 stran). Kromě menších scénářů je možné zahrát si kompletní bitvu, pro níž už budete potřebovat dvě spojené mapy. * Naopak série Civil War Heritage měla v loňském roce premiéru v podobě hry Rebel Fury. I zde převládá jednoduchost herního systému a menší hustota žetonků na mapě. Navíc je zde k mání hned 6 slavných bitev včetně jedné určené pro sólo. V programu P500 GMT Games je k předobjednání druhý díl. * Když jsem v minulé kategorii psal o OSG, které pravidelně zásobuje nominace alespoň jednou napoleonskou hrou, tak musím totéž napsat i o firmě Revolution Games, která saturuje fanoušky série Blind Swords novými tituly. Shiloh: The First Day má v rámci série jedno prvenství. Ke hře je potřeba dvou map. Jde tedy jednoznačně o největší zpracování bitvy v sérii, a to se přitom jedná už o jedenáctý díl. * Jednou z nejzajímavějších her loňského roku je určitě Tattered Flags: Into the Whirlpool. Hře by možná slušely miniatury, jenže kdo má čas se s tím malovat? A tak se v Blue Panther rozhodli, že miniatury nahradí kartonovými žetony většího formátu. Herní plán má také blíže k miniaturám, nejsou zde žádné hexy, ale mapa je přitom detailní a klade důraz na terénní prvky. Mapa je překryta "mřížkou" osmibodových políček, které slouží pro snadnou regulaci pohybu, natočení jednotek a střelbu v krajině. * Jednou z nejoblíbenějších sérií vůbec je Great Campaigns of the American Civil War od MMP. Nejnovější díl Thunder On the Mississippi umožňuje zahrát až 11 základních scénářů a jednu velkou kampaň o 70 kolech. Mapy k této sérii kreslí už od roku 1982 Charles Kibler a patří k tomu nejhezčímu, co jsem kdy viděl. Jedinou nevýhodou je vyšší cena, což je ale u MMP už pravidlem.
1. SVĚTOVÁ VÁLKA
- Aces High (Aldo Ghetti - Aleph Game Studio)
- Caporetto 1917 (Andrea Brusati - Europa Simulazioni)
- Italia 1917-1918: A Farewell to Arms (Stéphane Sénéchal - Nuts! Publishing)
- Mud & Blood (Stefan Ekström a Magnus Nordlöf - Three Crowns Games)
- Schutztruppe: Heia Safari 1914-1918 (Dennis Bishop - Compass Games)
Na této kategorii je zajímavé, že v ní dominují evropští autoři. Jedinou výjimku tvoří před 4 lety zesnulý Dennis Bishop. Kdo má rád dogfighty v první světové válce, ten by mohl sáhnout po hře Aces High. Na výběr tu je až 25 historických letadel, které brázdily oblohu nad frontou ve druhé polovině Velké války (1916-1918). Hráči se snaží manévrovat ve vzduchu a donutit svého soupeře k ústupu nebo ještě lépe ho sestřelit. K tomu používají karty, které hráči odkrývají současně. * Caporreto 1917 představuje nejslavnější bitvu 1. světové války na italské frontě. Zároveň to byla konfrontace dvou různých způsobů vedení války - infiltrační války proti statické obraně. Ve hře můžete najít také žeton budoucího polního maršála Rommela. Ve všech ohledech jde o velkou hru. Více než 1000 žetonků, 2 mapy a poměrně komplexní pravidla asi nalákají jen náruživé hráče. * Italia 1918 - A Farewell to Arms má s tou předchozí hodně společného. I v tomto případě jde o velkou válečnou hru, která na operační úrovní simuluje kruté boje, přičemž dalším pojítkem, i když nepřímým, je Caporetto. Italia se totiž zaměřuje na boje v období mezi bitvou u Caporetta a příměřím v listopadu 1918. Ve hře se také využívají karty událostí, kterých je rovných 100. * Jednou z nejtvrdších a nejsložitějších bitev WWI byla bitva u Lodže. Loňská novinka Mud & Blood od Stefan Ekströma, s níž mu pomáhal další Švéd Magnus Nordlöf, znovu oživuje všechny aspekty bitvy: křídelní manévry, obklíčení v náročných podmínkách, chaos ve velení a řízení. Oba hráči musí dobře plánovat, aby se vyhnuli katastrofě. * První světová válka se odehrávala také na africkém kontinentu. Početné je také zastoupení národů v bojích na tomto území. Najdete tu německé, britské, jihoafrické, portugalské nebo třeba belgické jednotky. Ve hře se myslí i na zásobování po zemi nebo po moři (boje se odehrávají např. i kolem Viktoriina jezera). Bonusem hry Schutzgruppe: Heia Safari 1914-1918 je pevná mapa a velké žetony jednotek.
2. SVĚTOVÁ VÁLKA
- Old School Tactical: Volume 4: The Italian Theater (Shayne Logan - Flying Pig Games)
- One Hour World War II (Clint Warren-Davey - Worthington Publishing)
- Panzer North Africa (James M. Day a Fernando Sola Ramos - GMT Games)
- Stalingrad Roads: Battle on the Edge of the Abyss (Nicolas Rident - Nuts! Publishing)
- The Greatest Day: Utah Beach (Joe Chacon, Tom Holliday, Vincent Lefavrais a Adam Starkweather - MMP)
Zajímavým fenoménem letošních nominací v této kategorii je převaha taktických her. Toto určitě nebylo zvykem dřívějších let. Prvním zástupce taktické hry je Old School Tactical: Volume 4: The Italian Theater. Jedná se o čtvrtý díl série OST, která se těší značné podpoře fanoušků. Nový díl vnáší do hry britské jednotky, které bojují s německými a italskými jednotkami v obtížném terénu. Na straně Britů se objevují kulomety Vickers, Commandos, PIAT a "lepivé" bomby. Jsou tu také nová vozidla včetně tanků Sherman a Churchill. * Asi největším překvapením mezi nominovanými tituly je One Hour World War II. 60 minut v názvu této strategické hry má skutečně odkazovat na celkovou herní dobu. Z toho vyplývá, že na komplexitu se zde nehraje. Hry se může účastnit 2 až 5 hráčů. * Taktická série Panzer funguje na herním systému, který zdůrazňuje boje pěchoty a menších tankových jednotek během druhé světové války. Loni vyšlo speciální vydání, které přeneslo boje do severní Afriky. Hráči jistě ocenili, že není potřeba mít základní verzi Panzeru, protože Panzer North Africa je standalone hra. Obecně jde o neskutečně nabitou krabici, která vystačí na mnoho večerů. * Jediným zástupcem klasické válečné hry na operační úrovni je Stalingrad Roads: Battle on the Edge of the Abyss. Tématem je obklíčení německé armády obléhající Stalingrad v zimě 1942 - 1943. Je to již třetí hra v "Roads" sérii, která má některé atributy, jimiž se liší od standardních hex & counter her. Např. souboje mají velké ztráty na obou stranách. Dalším rysem hry je, že odměňuje pečlivě připravené pozice jednotek, což jim umožňuje využítí průlomů a použití protiútoků ve správný čas. * Co mám psát o naprosto fantastické hře The Greatest Day: Utah Beach? Je to nejnovější díl "grand tactical" série, který ohromil svým rozsahem (a bohužel i cenou). Zpracování vylodění pouze na jediné pláži a v tak obrovském měřítku (přičemž jde stále především o taktickou hru!) zaslouží obdiv. Výhodou je, že zde najdete i mnoho scénářů s jedinou mapou. Ovšem pokud si budete chtít zahrát celou kampaň, počítejte s tím, že vám možná nebudou stačit ani dva stoly.

MODERNÍ ÉRA
- '85 Afghanistan: Graveyard of Empires (Mark H. Walker - Flying Pig Games)
- Operation Bøllebank (Nicola Saggini - SNAFU Design)
- Purple Haze (Bernard Grzybowski - PHALANX)
- Rifles in the 'Nam (Gottardo Zancani - Tiny Battle Publishing)
Mou velmi oblíbenou kategorii zahájíme taktickou hrou '85 Afghanistan: Graveyard of Empires, jenž je už druhým dílem v sérii (prvním byla hra '65: Squad-Level Combat in the Jungles of Vietnam). Ta svěřuje hráčům velení nad družstvem/četou vojáků v těžkých bojích v Afghánistánu. Ale pozor, máme tu rok 1985, takže proti mudžahedínům nebojují Američané, nýbrž sovětská armáda. * Mám velkou radost, že se do nominace dostala solitérní hra Operation Bøllebank, která mě zaujala už v době, kdy jsem o ní psal do novinek. Zajímavé téma operace sil OSN proti bosensko-srbským silám v okolí města Kalesija nedaleko hranic mezi Bosnou a Srbskem v roce 1994 je doplněno o netradiční systém příkazů. * Purple Haze měla úspěšnou kampaň na Kickstarteru a není divu. Hra umí nabídnout napínavý příběh díky svému zaměření na taktickou část. Ve hře má hráč na starosti jednotku amerických mariňáků, které postupně provádí hustou džunglí, rýžovými políčky a slaměnými vesnicemi v rámci vietnamského tažení. Přestože hra nabízí i možnost hrát ve více lidech, nejlepší se jeví sólo režim. * Dalším úspěšným solitérním kouskem s vietnamskou tématikou je Rifles in the 'Nam. V tomto případě jde o nový díl známé série Rifles, která zavedla hráče na nejrůznější bojiště. Velmi jednoduchá záležitost odehratelná do jedné hodiny.

OSTATNÍ KATEGORIE
Nominace v dalších kategoriích zmíním jen letmo a popíšu jen ty hry, které se nedostaly do nominací v kategoriích dle historických období.
NEJLEPŠÍ STRATEGICKÁ HRA
- One Hour World War II (Clint Warren-Davey - Worthington Publishing)
- Burning Banners (Christopher Moeller - Compass Games)
- Dune : War for Arrakis (Marco Maggi a Francesco Nepitello - CMON)
- Europe In Turmoil II: The Interbellum Years (Kris van Beurden - Compass Games)
- Red Dust Rebellion (Jarrod Carmichael - GMT Games)
Poměrně zajímavá směsice her, do které se dostala i fantasy válečná hra Burning Banners, kterou u nás vydá v češtině Fox in the Box. Ve hře si najde to své každý fanoušek tohoto letitého žánru. K dispozici je spousta menších scénářů, ale také velká kampaň. * Jedním ze svou zástupců sci-fi je Dune: War for Arrakis. Jedná se o asymetrickou strategickou hru, v níž hráči soupeří o nadvládu nad planetou Arrakis. Při hře 2 hráčů je to boj mezi rody Harkonennů a Atreidů, v případě většího počtu (max 4) hráči ovládají ještě další frakce - Fremeny a rod Corrinů). * Když byl oznámen Red Dust Rebellion, kromě překvapení mě přepadly i pochybnosti, zda může sci-fi téma smysluplně fungovat v COIN sérii. Zdá se však, že mé pochyby byly zbytečné. Kromě skvělé produkce, se povedla i herní stránka a hra rozhodně nedělá sérii ostudu.

NEJLEPŠÍ OPERAČNÍ HRA
- Thunder on the Mississippi: Grant's Vicksburg Campaign (Joseph M. Balkoski a Chris Withers MMP)
- Luzon: Race for Bataan (Matsuuru Yataka - MMP)
- Baetis Campaign, 211 BC (RMB Studios - Dan Fournie)
- Caporetto 1917 (Andrea Brusati - Europa Simulazioni)
- Italia 1917-1918: A Farewell to Arms (Stéphane Sénéchal - Nuts! Publishing)
- Stalingrad Roads: Battle on the Edge of the Abyss (Nicolas Rident - Nuts! Publishing)
Pětici již dříve zmíněných her doplňuje Luzon: Race for Battan, což je další vstupní díl do série Operational Combat Series. Hra vyšla jako příloha druhého dílu časopisu Operational Matters od MMP a a zachycuje mobilní kampaň během japonské invaze na Filipíny od 22. prosince 1941 až po 7. leden 1942, kdy americko-filipínská armáda dokončila ústup na poloostrov Bataan.

NEJLEPŠÍ TAKTICKÁ HRA
- Rebel Fury (Mark Herman - GMT Games)
- Cowpens 1781 (Pascal Toupy - časopis Vae Victis)
- Tattered Flags: Into the Whirlpool (Hermann Luttmann - Blue Panther)
- Panzer North Africa (James M. Day a Fernando Sola Ramos - GMT Games)
- Old School Tactical: Volume 4: The Italian Theater (Shayne Logan - Flying Pig Games)
Všechny hry z této kategorie již byly nominovány v hlavních kategoriích, takže není třeba bližšího představení.

NEJLEPŠÍ NOVÁ EDICE DŘÍVE VYDANÉ HRY
- France '40 (Mark Simonitch - GMT Games)
- Port Arthur (Yasushi Nakaguro - Nuts! Publishing)
- Unhappy King Charles (Charles Vasey - PHALANX)
- Air & Armor: Würzburg (Bruce S. Maxwell - Compass Games)
- Traces of Hubris (Tetsuya Nakamura - VUCA Simulations)
Z mého pohledu nejvíce nesourodá kategorie, kde je těžké porovnávat jednotlivé zástupce. Nová edice France '40 je v každém směru lepší než ta původní. Větší krabice a hezčí cover jsou jen marginality, ale zde došlo také k revizi pravidel, aby hra držela krok s novějším díly série. Navíc byl do hry přidán nový scénář, který využívá obě mapy. * Možná to je pro některé překvapení, ale Port Arthur je vlastně fungl nová edice hry, která původně vyšla pouze v Japonsku. Novou edici přinesl na český trh také Fox in the Box. Strategická hra pro 2 hráče s tématem rusko-japonské války má krátkou herní dobu a rychlý průběh. * Dlouho očekáváná nová edice hry Unhappy King Charles konečně vyšla v loňském roce. A dočkala se notně vylepšeného faceliftu - zbrusu nová grafika, nový způsob zobrazení point-to-point mapy, standees s historickými portréty a mnoho dalšího. Tato dvojkovka z období anglické občanské války si nominaci určitě zaslouží. * Další kandidát má pro mě specifický význam, protože na vydání Air & Armor: Würzburg jsem strašně moc těšil, možná zatím nejvíc v historii. Rozdíl mezi druhou a první edicí je neskutečných 38 let! Přepracovaná pravidla, krásné mapy a kvalitní žetony navíc položily základ pro další chystané díly. * Přiznám se, že jsem nevěděl, že Trace of Hubris je vlastně takový remake hry Fierce Fight! Stalingrad Blitzkrieg z roku 2013, která je zase implementací ještě starší hry Stalingrad Campaign, jenž vyšla v roce 2000. U všech tří je samozřejmě vždy stejný autor. Tím, že se nové edice chopila VUCA Simulations, se zvedla obrovsky kvalita a odpovídá tomu i hodnocení na BGG.

NEJLEPŠÍ POLITICKÁ/SOCÁLNÍ/EKONOMICKÁ HRA
- Arabian Struggle (Nick Porter a Tim Uren - Catastrophe Games)
- Crisis: 1914 (Maurice Suckling - Worthington Publishing)
- Europe In Turmoil II: The Interbellum Years (Kris van Beurden - Compass Games)
- Red Dust Rebellion (Jarrod Carmichael - GMT Games)
- The Republic's Struggle (Teo Álvarez - NAC Games)
Kartami řízená hra Arabian Struggle je určena pro 3 hráče, což není úplně obvyklé. A ještě zajímavější je fakt, že hráči soupeří na Arabském poloostrově nejen mezi sebou, ale musí také čelit zasahování ze strany dvou nehráčských frakcí (Osmané a Britové). Netradiční je i výběr stran, protože hrát za Hášimovce, Rašídy nebo Saúdy se nám asi často nestává. * Karty pohání i další zajímavou politickou hru - Crisis: 1914. V této hře se propojují tři koncepty - prestiž, napětí a diplomatický tlak. Zdá se, že nejlepší je hra v plném počtu 5 hráčů, ale dostupný je i sólo mód. Osobně mě zaujal důraz na to, aby hráč příliš nevyprovokoval soupeře, pročež by došlo k zahájení války. V ten moment totiž dochází k porážce * The Republic's Struggle je tematická karetní hra pro dva hráče, jenž se odehrává ve Španělsku v době, kdy odstoupil král Alfons XIII. a byla vyhlášena II. španělská republika, což je rok 1931. Je to tedy období před vypuknutím občanské války. Na první pohled hra připomíná slavný, letos již 20 let starý , Twilight Struggle, ale nemělo by jít o žádný klon.
NEJLEPŠÍ SOLITÉRNÍ / KOOPERAČNÍ HRA
- Atlantic Sentinels: North Atlantic Convoy Escort, 1942-43 (Gregory M. Smith - Compass Games)
- I, Napoleon (Ted Raicer - GMT Games)
- Manila: The Savage Streets, 1945 (Michael Rinella - Revolution Games)
- Rome, IInc: From Diocletian to Heraclius (Philip Jelley - Against the Odds #61)
- Viva Mexico: The Mexican Revolution 1910-1920 (David Kershaw - White Dog Games)
- Wolfpack: The North Atlantic Convoy Struggles October 1941 - March 1943 (Mike Bertucelli - GMT Games)
Gregory M. Smith je celkem pravidelný účastník kategorie sólo her. Letos má v nominaci simulátor velení námořní eskorty doprovázející konvoje v severním Atlantiku během let 1942 a 1943 s ohromně dlouhým názvem, který si dovolím zkrátit na Atlantic Sentinels. Je jasné, že cílem je ochránit lodě před německými ponorkami. * Boje uvnitř města, to je téma série Solitaire Area Movement Series, jehož je Manila: The Savage Streets již druhým zástupcem. Po prvním díle zasazeném do Stalingradu je tentokrát centrem hlavní město Filipín Manila. Hráč má v této hře na starosti akce amerických sil a proti němu stojí hrou ovládané japonské jednotky. * Další sólovkou je Viva Mexico: The Mexican Revolution 1910-1920, která nabízí hned 4 scénáře z období mexické revoluce. Navíc je možné tyto scénáře spojit dohromady v jednu velkou kampaň. Hlavním herní mechanikou je zde area movement, ale dochází i k bojům. Pomocí speciálních žetonů se na hráče valí i historické události. * Jednoznačně nejkomplexnější hrou z kandidátů této kategorie je Wolfpack. Pravidla zabírají 76 stran, krabice s hrou je neskutečně nabouchaná a ze hry čiší správná atmosféra. Přestože ponorkových simulátorů je na trhu docela dost, tak Wolfpack určitě udělal spoustě fanoušků ohromnou radost.

NEJLEPŠÍ HRA S HYPOTETICKÝM KONFLIKTEM
- Next War: Iran (Mitchell Land - GMT Games)
- Close The Atlantic: World War Three (Michael Raymond - Blue Panther)
- The Enemy is at the Gates: The Battle for Berlin (Adam Starkweather - Compass Games)
- Invasion: Malta (Vance van Borries - Legion Wargames)
Jedna z nejnáročnějších herních sérií (pokud započítáme pokročilá pravidla) se v loňském roce zaměřila na další hypotetický střet v blízké budoucnosti. Next War: Iran nastiňuje střet USA s Íránem, do kterého se zapojí svým způsobem i další země. * Bitva o Atlantik v moderních časech. Tak by se dala jednoduše charakterizovat hra Close The Atlantic World War Three. Možný konflikt mezi NATO a Varšavskou smlouvou zde vrcholí třetí světovou válkou. Hra se soustřeďuje především na námořní boje, které jsou zpracovány v mnohem větším detailu než spíše abstraktní pozemní boje. * Výpravná simulace bitvy o Západní Berlín - The Enemy is ath the Gates: The Battle for Berlin - je druhý dílem série Modern War, jenž využívá herní systém Combat Scale System. 4 velké mapy vypadají naprosto skvěle a a dokonce bych se nebál je označit za ty nejlepší, co se týče zobrazení detailů měst; v tomto případě Berlín. Hra navíc používá chit-pull mechaniku, takže i sólo hraní je bezproblémové. * Invasion: Malta je jediným ze 4 kandidátů, který se zabývá hypotetickou situací v minulosti. Konkrétně řeší, co by se stalo, kdyby se Němci rozhodli provést invazi na Maltu během 2. světové války. Svou podstatou je to standardní hex & counter válečná hra, která navíc obsahuje ještě bonusovou (menší) hru, která ale není hypotetická. V listopadu 1943 Němci vtrhli na malý ostrov Leros v Egejském moři po moři i vzduchem a proti nim stáli britští obránci. A právě o tom je tento přídavek.

HRA ROKU 2023
Které hry byly nominované v té hlavní kategorii?
- I, Napoleon (Ted Raicer - GMT Games)
- Rebel Fury (Mark Herman - GMT Games)
- Panzer North Africa (James M. Day a Fernando Sola Ramos - GMT Games)
- Tattered Flags: Into the Whirlpool (Hermann Luttmann - Blue Panther)
- Thunder on the Mississippi: Grant's Vicksburg Campaign (Joseph M. Balkoski a Chris Withers MMP)
Co říkáte nominaci na nejlepší hru roku? Chybí vám ta nějaká hra? Já tedy čekal, že se do užší nominace dostane Winter's Victory a očekával bych i nový díl série GTS, ale jinak tam žádné výrazné překvapení nevidím. Opět se ukázala síla her od GMT - 3 hry v nominované pětce je rozhodně velký úspěch. Nevím ani, proč došlo ke snížení počtu nominovaných her do té nejhlavnější kategorie ze 7 na 5.

Co kategorie, to alespoň dvě, tři bomba hry. Alespoň z mojeho pohledu. Ještě, že už jsem s žetonkovkama skončil a radši vyhazuju peníze za figurky :-D Ale Men of Iron mě lákají pořád, jen už jsem línej se přehrabovat v hromadách žetonků.
OdpovědětVymazatKaždopádně za mě je hra roku Tattered Flags: Into the Whirlpool. Její mechaniky mi přijdou naprosto geniální (střelba pomocí hodu 2k10 jako procenta, počet akcí podle zkušeností jednotek...). Plus je to podle mě velmi přístupná wargame, pokud se ne-wargamista přenese přes žetony (i když ty jsou tady velmi povedený).
VinasSolamnus
Tak ti pěkně ď. Až doteď mě tato hra úspěšně míjela a po přečtení BGG ji už mám v košíku:-)
VymazatA jak se to přihodí, že člověk vymění žetonky za figurky? :)
VymazatStrašně jednoduše. Oboje je historický wargaming, jen místo žetonů posunuju po stole figurky :-) Třeba takový Men of Iron nebo zmiňovaný Tattered Flags po nahrazení žetonků figurkama přímo volají. Ten dojem ze hry je pak někde úplně jinde. Plus většina figurkovek má i snazší pravidla.
OdpovědětVymazatSamozřejmě někde jinde je pak i finanční stránka celý zábavy. Ale rozhodně pořád jde o zlomek ceny než třeba v případě všech Warhammerů.
VinasSolamnus
Pekna praca, diky! Pinky
OdpovědětVymazat