Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (listopad 2023)

Poslední novinkový článek v letošním roce je tu! Trochu opožděně díky sepisování vánočních tipů, ale nakonec dříve než v půlce měsíce. Při psaní mě zaujalo, že hned 3 ze 4 novinek mají společnou semi-kooperativní složku, což ve hrách, které se v novinkách na tomto blogu objevují, není běžné. A celkově mi přijde, že ač novinek je málo, jsou vesměs něčím zajímavé.

Před ponořením se do jednotlivých kandidátů ještě něco k Vánocům. Ty se kvapem blíží a já už mám plán, kterou hru budu mít (doufám) po celý ten vánoční čas na stole. Asi překvapím, když napíšu, že to nebude válečná hra, byť vydavatelem je GMT Games a historické téma z ní doslova stříká. Navíc ke konfliktům v ní bude také docházet ve velké míře. Pořád zápasím s tím, že překonám odpor a udělám na blogu této hře představení s tím, že v článku řádně umístím alerty, že nejde o válečnou hru. Mám totiž tušení, že to bude zážitek, a to i v sólu. I proto se na Vánoce hodně těším a doufám, že i vy už máte připravený svůj nadějný plán, protože já si svátky vánoční bez deskovky nedovedu představit. Dost vánoc, pojďme na novinky...

WINGS FOR THE BARON (GMT Games)

Pod tímto názvem najdete na BGG hned tři hry. Poprvé totiž Wings for the Baron vydal vlastními prostředky sám designér v roce 2007. Pro vylepšenou druhou edici získal vydavatele Victory Point Games o 8 let poději. No a do třetice všeho dobrého, letos je oznámena deluxe verze pod hlavičkou GMT. Tým GMT One se také postará o to, že hra bude pro 1-6 hráčů na rozdíl od původního rozsahu 3-5. Ačkoliv je děj hry zasazen do období 1. světové války (zhruba 2 roky po jejím vypuknutí), nepůjde primárně o hru válečnou, ale spíše ekonomickou a politickou. Hlavní roli bude hrát ekonomický a technologický rozvoj německého leteckého průmyslu. V základní hře se budou hráči věnovat pouze vývoji stíhacích letadel, pokročilá pravidla přidávají i bombardéry a průzkumné letouny. 

Jak to vypadá s herní náplní? V každém kole má společnost (firma) 5 akcí, které může provést: postavit továrnu, pomocí špionáže ukrást technologie, zvýšit schopnosti letadel pomocí designu, zahájit nebo pokračovat ve vlastním výzkumu a vývoji a nakonec tu je finanční operace, která přemění papírové marky v neutrální zemi na zlato. Karty událostí budou ovlivňovat rozhodnutí hráče. Příkladem takových událostí může být třeba najmutí talentovaného inženýra nebo získání technologie z havarovaného nepřátelského letadla. Díky rostoucí inflaci může společnost přijít o velké peníze (i proto ta zmíněná akce pro vyvedení marek).

Akční karty

Sólo verze bude umožňovat hru proti 2-4 (dle výběru) protihráčům řízeným AI. GMT dopředu uvádí, že nepůjde o žádné flowcharty či komplikované procedury. Ale obtížnost bude vysoká! Pro někoho může být pozitivní herní doba. Zkušení hráči by měli být schopni dohrát hru do 1 hodiny. 

Prototyp playmatu, který jako by vypadl z oka jednomu z grafických tabulkových kalkulátorů

Designér: Dave Townsend
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/406719/wings-baron-deluxe-edition

THE OTHER SIDE OF THE HILL (NAC Wargames)

Vskutku zajímavé téma je předmětem hry, její kampaň běží na Kickstarteru. Pomůže nám nahlédnout do válečné mašinérie nacistického Německa ve druhé světové válce očima německých generálů. Ti se postupem času, když bylo jasné, že Německo svůj boj prohraje, snažili nejen o dohodu se Spojenci, ale v některých případech i o konec režimu. A právě dopady tohoto boje uvnitř německého vrchního velení na vývoj WWII "simuluje" hra, kterou si bude moci u jednoho stolu 1-4 hráčů. Ti se budou snažit zvýšit svou prestiž tím, že posunou kariéru svých oblíbených velitelů armád i skupin armád pomocí vítězství na bojišti. 

Aby ovládli německý důstojnický sbor, budou hráči sledovat své skryté cíle. Karty generálů ve hře obsahují velké množství informací s různými dopady na hru. Jedna z fází je i bombardování Německa, které může mít dopady na německou výrobu a vývoj. Pravidla hry mají (zatím) 36 stran, takže to nebude žádná vstupní hra. Musím přiznat, že pohled do pravidel je vskutku atraktivní a působivý a já jsem moc zvědavý na první ukázky ze hry. Herní doba se zdá být až extrémní, některé scénáře mohou být na celý víkend. Rozhodně hra vypadá v této fázi hodně atraktivně.

Docela působivý pohled na herní plán. Dřevěně kostičky reprezentují armády.


Pestrá variabilita karet

Designér: Carlo Fco. Márquez Linares
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/362917/other-side-hill

1793: PATRIOTS & TRAITORS (Sound of Drums)

Do bouřlivé porevoluční doby Francie let 1792-1994 nás zavede hra od poměrně neznámého německého vydavatelství Sound of Drum. Tři roky po pádu monarchie lidé stále volají po změnách. V zemi je nedostatek chleba a na hranicích s Pruskem a Rakouskem je připravena invazní armáda. Kdo se nyní chopí kormidla revoluce? Hráči si rozeberou jednotlivé frakce, přičemž každá z nich může mít trochu jiný cíl. Je však třeba také spolupracovat, protože jinak hrozí, že nejednoty využijí nepřátelé Francie k útoku na Paříž. A na zrádce jako vždy čeká gilotina...

Má jít o ryze asymetrickou hru s vysokou znovuhratelností a s důrazem na téma. Hlavním mechanismem je zde area control. Ve hře se také ve velké míře používají karty, které mají více funkcí. Snahou hráčů je ovlivnit jednotlivé oblasti Paříže a dalších provincií ve svůj prospěch. Důvodem je to, že ovládané oblasti dávají hráči různé benefity či dokonce je opravňují provést státní převrat či vyvolat občanskou válku. Karty revolučních vůdců (Robespierre, Marat, Dumouriez) pak svým frakcím v těchto činnostech napomáhají. 

Herní plán a komponenty v počítačové grafice

Ukázka ilustrací na kartách

Zbývá ještě představit frakce. Ty jsou pojmenované trochu abstraktně jako konzervativci, umírnění, radikálové a ultra radikálové. V případě, že ke hře zasedne i pátý hráč, je pro něj přichystaná frakce ultra konzervativních roajalistů, kterou bych možná já čekal už ve hře 4 hráčů. Sólo varianta počítá s tím, že si hráč vybere buď konzervativce nebo radikální jakobíny. Zbytek bude ovládat AI hry. ¨

Milovníci dřevěných komponent budou zřejmě v sedmém nebi

Designér: Jason St. Just
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/375311/1793-patriots-traitors

THE STRUGGLE FOR ZORN: The Red Blight (Blue Panther)

Protože listopadových novinek je málo, dovolím si zařadit mezi ně i nehistorickou válečnou hru, přesněji semi-kooperativní fantasy wargame. Hráči (v počtu 1 až 5) zde představují různé rody království Zorn, které se spojily, aby odrazily smrtelnou hrozbu v podobě Rudé nákazy. Tu má představovat nějaká zlá entita, jenž zahájila invazi do mírumilovného Údolí dřímajících trolů. Netvoři z této Rudé nákazy drží obyvatele údolí jako rukojmí a někteří zmizeli s poklady a zdroji provincie. 

Protože jde o semi-kooperativní hru, snaží se hráči porazit nepřátelské armády a získat co nejvíce žetonů pokladů, které přináší slávu. Zároveň ale musí spolupracovat, protože jakmile Rudá nákaza dosáhne určitých podmínek, všichni hráči prohrají.

Obsah krabice

Mezi komponentami mě zaujaly kostky. Je jich celkem 13 v pěti variantách. K nim připočtěme 50 dřevěných kostiček. Jednotky se budou pohybovat po mapě o velikosti 17x22". Síly temna jsou ovládány pomocí chit pull žetonů. Důležitou roli hraje terén (11 typů!), denní nebo noční doba a samozřejmě vlastnosti jednotek. V soubojích se uplatní jak zbraně na blízko, tak i střelné zbraně. Na žetonech jednotek najdeme právě číselné vyjádření útoku na dálku i na blízko, dále schopnost přesunu a zajímavý ukazatel statečnosti. Byly zde zmíněné i dřevěné kostičky, které ve hře symbolizují zdroje v podobě jídla, peněz a pak obecného typu zásob. Sólo mód je vlastně varianty hry pro 2, kdy hráč ovládá dva rody.

Kompletní mapa

Designéři: Ryan Heilman, Hermann Luttmann, Fred Manzo
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/406713/struggle-zorn-red-blight

Komentáře