Přeskočit na hlavní obsah

Preview: MIRACLE AT DUNKERQUE

Když jsem se nedávno díval, kolik článků obsahuje rubrika Preview, zhrozil jsem se. Pouhé dva články! Přišel čas to napravit. Ovšem vybrat vhodného adepta nebylo vůbec jednoduché. Mám totiž nějaké minimální požadavky. O hře musí být k dispozici informace, které poskytují dobrou představu, jak se hraje. Buď první nástřel pravidel nebo ukázková hra či podrobnější popis. Chtěl jsem také dát prostor jinému vydavateli než je GMT, protože v případě GMT bych měl asi hned několik kandidátů. Nakonec padla volba na Legion Wargames a jejich připravovanou solitérní hru, jejímž autorem je můj velký oblíbenec Hermann Luttmann. Jak je u válečných her častým zvykem, má Miracle at Dunkerque poměrně dlouhý podtitul - The British Withdrawal from France, May-June 1940

Z něj je zřejmé, o co v té hře půjde. Záchrana jednotek britských a francouzských sborů před zničením během 8 dní v květnu a červnu 1940 v rámci Operace Dynamo (v té době šlo o záchranu téměř 400 tisíc vojáků a díky skvělé organizaci se jich povedlo zachránit více než 330 tisíc). Stažení jednotek z pevniny směrem k přístavům a molům a jejich transport do Doveru je úkolem hráče. Karty ve hře řídí německé síly. Ty jsou zastoupeny wehrmachtem (pozemní síly), Luftwaffe (letadla) a námořními jednotkami (ponorky, pobřežní děla).

VYLEPŠENÝ NÁSTUPCE

Miracle at Dunkerque je přímý nástupce hry A Spoiled Victory: Dunkirk 1940, která vyšla pod hlavičkou White Dog Games v roce 2014. Zatímco na A Spoiled Victory spolupracoval také Paul Fish, Zázrak v Dunkerku je čistě dílem Hermanna Luttmanna. Došlo k poměrně výraznému vylepšení původního titulu (větší mapa, více typů jednotek, možnost ovládat vlastní námořní jednotky atd.). Mapa nejenže byla podstatně rozšířena, prošla také řádnou grafickou proměnou. Další drobným rozdílem je, že nový díl umožňuje i hru dvou hráčů. V současné chvíli ale není dostupná žádná informace o tom, jakým způsobem bude tento mód implementován. Primárně je hra určena pro hraní v jednom hráči.

HERNÍ MAPA

Herní plán poskytuje řadu zajímavých prvků. Mapa je rozdělena do nepravidelných oblastí tvořících sever Francie. Najdeme zde velkou pevninskou část, sloužící k ústupu spojeneckých jednotek, samotný Dunkerk, rozdělený na východní a západní část, nemocnici v Zuydcoote (je možné tam léčit vojáky - četl někdo román Víkend na Zuydcoote, napsaný R. Merlem?), oblast kanálu La Manche a také britský přístav Dover, cíl veškerého snažení.

Vysoce funkční mapa, trochu netradičně otočená tak, že sever je dole.


Na mapě je vidět řada barevně označených spojnic označených písmeny A, B, C atd. Po nich se pohybují jednotky wehrmachtu. Ty pronásledují ustupující spojence a útočí na ně. Všimněte si, že spojnice nejsou stejně dlouhé a že třeba z pravé strany hrozí relativně brzký útok Němců na Dunkerk! 

Nalodění spojeneckých jednotek probíhá ve vybraných pobřežních oblastech. Hráč musí k přepravě mít lodě nejrůznějších typů. Transport probíhá po několika námořních trasách směrem k Doveru. Jak je vidět z obrázku, řada polí může být cílem útoku ponorek nebo pobřežních děl. 

Terén jako takový nehraje při přesunech žádnou roli. Některé oblasti ale mají symboly (trojúhelníky nebo čtverce), které poskytují obráncům lepší krytí a tudíž není tak jednoduché je zasáhnout.

Detail části mapy, především město Dunkerk, rozdělené na 2 části

KARTAMI ŘÍZENÁ HRA

Hra se hraje na 8 kol, kde 1 kolo představuje jeden den. Srdcem hry jsou karty, které patří do 4 balíčků. Prvním jsou tzv. Turn Order karty. Ty řídí celou hru. Hráč je postupně otáčí a provádí příslušné pokyny. Jakmile se otočí poslední karta z tohoto balíčku, je konec kola. Provedou se postupy náležící ke konci kola (těch je menší množství) a začne další kolo (další den). 

Druhým balíčkem jsou karty událostí. Ty mají reflektovat historické dění během Operace Dynamo a mohou mít být pro hráče pozitivní i negativní důsledky.

Třetí balíček obsahuje karty německých aktivací. Jde o karty, které se otáčí v případě, že útočí Němci (Wehrmacht nebo Luftwaffe). Většinou jde o informaci, v které oblasti má být proveden letecký útok nebo které jednotky wehrmachtu se mají pohybovat a útočit.

Poslední balíček tvoří karty útoku v kanálu La Manche. To může být útok ponorek či jiných lodí, střelba z pobřežních baterií nebo výbuch miny. 

Ukázka všech 4 typů karet (VASSAL verze)

Pojďme se podívat blíže na karty, které řídí sekvenci kroků v rámci kola. Mohou to být karty spojeneckých sborů. V případě jejich otočení může hráč pohnout jednotkami z daného sboru do sousedních oblastí a to až o tolik polí, kolik mu dovoluje hodnota přesunu na jednotce. Hráč může místo přesunu svou jednotku zakopat, čímž získá bonus obrany. 

Jednoduché vyhodnocení je při otočení karty události. V ten moment se odkryje vrchní karta z balíčku událostí a vyhodnotí se. 

V případě, že je otočena karta Luftwaffe útočí (nebo Wehrmacht útočí), odkryje se vrchní karta z balíčku německých aktivací a vyhodnotí se buď horní nebo spodní část. V praxi to znamená přesuny německých vojsk po spojnicích a/nebo útoky na spojenecké jednotky. 

Otočení karty s námořní fází umožňuje hráči pohybovat svou flotilou. To znamená přesuny transportních lodí s naloděnými jednotkami směrem k Doveru a naopak prázdných lodí směrem k francouzskému pobřeží. 

Při otočení karty s evakuací může hráč provést nalodění jednotek, které jsou přítomné na k tomu určených místech. K nalodění se používají žetony evakuace, které mají číselné hodnoty od 1 do 4 (alespoň tak jsem to pochopil). Hodnota těchto žetonů hraje roli jednak při počítání vítězných bodů, ale je také nutné mít připravenou loď s náležitou kapacitou pro nalodění. 

Ukázka z rozehraní VASSAL partie

Ve hře hraje roli i to, zda je den nebo noc. To je řešeno pomocí jednoduché stupnice o 4 polích, kdy 3 políčka znamenají den a teprve čtvrté noc. Vždy, když se otočí karta s námořní fází nebo karta evakuace, tak se ukazatel posune. Poměrně jednoduchý a přitom efektní mechanismus. V noci se aplikuje hned několik efektů, které mají dopad třeba na pohyb jednotek, na evakuaci apod.

Souboje jsou řešeny pomoci kostek. Vypočítá se obrana spojeneckých jednotek. Počet kostek určí síla útočící německé jednotky. Každý výsledek hodu přesahující obrannou hodnotu je zásah. Spojenecké jednotky se při zásahu otočí na slabší stranu. Druhý zásah znamená eliminaci. Při aplikaci ztrát je možné volit (do určité míry) ústup. Panzer jednotky mají bonus, kdy mohou po útoku, v případě úspěšného testu na kohezi, zaútočit znovu.

VÍTĚZNÉ PODMÍNKY

V průběhu hru přibývají vítězné body za jednotky evakuované z Francie do Doveru. Některé karty událostí mohou počet VB zvýšit nebo snížit jednorázově. Úsilí hráče je na konci hry vyjádřeno až 11 možnými hodnoceními v závislosti na počtu VB a na některých dalších skutečnostech (např. okupace Dunkerku). Za úspěšnou hru je považováno získání alespoň 75 bodů! Zázraku se vám podaří dosáhnout, pokud nashromáždíte 100 a více bodů. Bude to tedy pekelně obtížná hra. 

Ukázka žetonů jednotek

VLIV HRÁČOVÝCH ROZHODNUTÍ / SOUBOJE

Asi řadu z vás zajímá, zda bude mít hráč možnost většího rozhodování. Ačkoliv je zde podíl náhody větší (sled akcí v rámci kola určují karty, kostky se používají v soubojích), pořád zbývá spousta věcí, které musí rozhodnout sám hráč. Které jednotky obětovat, nechat je zakopat se s cílem zadržet německý nápor? Kterým směrem se vydat? Kde může být německý postup nejpomalejší? Kde má cenu se pokoušet brzdit postup Němců a kde naopak co nejrychleji ustoupit k pobřeží? Jak zkoordinovat transport lodí? Akceptovat ztrátu v boji nebo ustoupit?

Pravidla mají cca 26 stran, takže to není úplně triviální záležitost. Herní doba by se měla pohybovat kolem 2 hodin.

ZÁVĚR

Ukázková hra z VASSALu, kterou jsem mohl sledovat, mě utvrdila v mém přesvědčení pořídit si hru, jakmile vyjde. Líbilo se mi, že je zde hned několik "vrstev", které musí hráč řešit (viz předchozí kapitola). Tvrdě nastavené vítězné podmínky pak zaručují, že bude potřeba řada partií než hráč dosáhne na nějaké úspěšné hodnocení. A to mám u sólo her rád. Herní doba je tak akorát a vůbec nejvíce se mi líbí mechanismus řízení kola pomocí karet, který mi vzdáleně připomíná Blind Sword systém, i když v něm se jedná o chit-pull žetony. Funkce je ale dost podobná.

A tak se stává klíčovou otázkou, kdy hra vyjde? Už v roce 2017 byla hra na stránkách Legion Wargames ve stavu Made the Cut. Uběhlo dalších 6 let a stále není známo datum vydání a k dispozici nejsou ani pravidla. Pevně doufám, že je to jen otázka času a že nehrozí zaříznutí projektu. Alespoň sám Hermann Luttmann nic takové nepřipouští.

Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/171868/miracle-dunkerque-british-withdrawal-france-may-ju

Komentáře