Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (červen/červenec 2023)

Spíše z důvodů časových jsem byl nucen spojit novinky za poslední 2 měsíce do jednoho článku. Oznámených novinek totiž bylo v obou měsících relativně dost, navíc se jednalo vesměs o velmi zajímavé kousky. Troufnu si tedy tvrdit, že šálek kávy nebo hrnek čaje v pohodě vystačí k přelouskání celého článku. Zároveň bych chtěl využít novinkového úvodu k informaci o srpnovém dění na blogu. Protože mě čeká dvoutýdenní dovolená, budou dnešní novinky zřejmě jediný článek v tomto měsíci. Aktuálně mám totiž rozehraného Mr. Presidenta, který je také zmíněn v dnešních novinkách, a u něho bude trvat několik týdnů, než se mu dostanu pořádně pod kůži, aby to dalo na důkladné představení. Je to skutečně epická, obrovská hra a já bych nerad uspěchal hodnocení. 

THE HALLS OF MONTEZUMA (Fort Circle Games)

Poté, co byl Texas anektován Spojenými státy v prosinci 1845, se stala válka mezi USA a Mexikem nevyhnutelnou. Téměř tři roku spolu tyto země válčily v konfliktu, který vyvrcholil v roce 1848. Mexiko se vzdalo značné části území ve prospěch Američanů. A právě na tuto krátkou část historie se zaměřuje hra The Halls of Montezuma. Primárně je určena pro 2 hráče, ale pravidla pamatují i na sólo hraní. 

Kartami řízená hra s nižší komplexitou vizuálně hodně připomíná úspěšný titul The Shores of Tripoli od stejného autora. Podle popisu to bude mírně asymetrická hra, protože hráč za Mexiko bude spíše v defenzívě a bude se snažit útočníka odrazit pomocí opotřebovávací války. Zatímco hráč za USA sice bude mít lépe trénované jednotky, bude ale čelit rostoucí politické opozici na domácí scéně. Válka mezi USA a Mexikem bude možné odehrát do 75 minut včetně přípravy hry.

Téměř finální herní plán


Designéři: Kevin Bertram a Gilberto Lopez
Link: 
https://boardgamegeek.com/boardgame/293468/halls-montezuma

DIE SEEHUNDE (Compass Games)

Solitérní ponorkový simulátor Die Seehunde určitě nebyl oznámen během posledních 2 měsíců. Jde o starší záležitost, ale já se o této hře dozvěděl před pár týdny a tak jsem se rozhodl ji zahrnout do novinek, protože už je o ní dostatek informací. Dějově je hra zasazena do posledních měsíců 2. světové války. Hráč bude velet dvoučlenné posádce trpasličí ponorky typu XXVIIB, kterou její posádka označuje jako "Seehund". Zajímavě zní koncept dvou her v jedné. Začíná se strategickou fází, která se odehrává na zeměpisné mapě kanálu La Manche a jeho okolních pobřeží. Tam bude hráč vyhledávat konvoje, na které bych mohl zaútočit. Jakmile je konvoj nalezen, strategickou část vystřídá taktická. Ta obsahuje větší mapu, na níž probíhají manévry ponorky a snaha její posádky torpédovat lodě tvořící konvoj. 

Celkový pohled na komponenty hry

Německý autor Simon Kohlruss dokonce na BGG hledá zájemce o testování fyzické podoby své hry. Je ale pro mě záhadou, proč Compass Games ještě nemají pro tuto hru oficiální cover (natož produktovou stránku). Ten, který je na BGG (a který můžete vidět i zde v článku), moc atraktivně nevypadá.

Detail strategické mapy s legendou

Designér: Simon Kohlruss
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/356337/die-seehunde

CRISIS: 1914 (Worthington Publishing)

Popis hry začnu tím, co tvoří její srdce. Jsou to tři vzájemné propojené koncepty - prestiž, napětí a diplomatický tlak. Prestiž je o tom, jak hru vyhrát. Hráč s nejvyšší prestiží na konci hry je vítězem. Diplomatický tlak je o tom, jak získat více prestiže. Každá karta má hodnotu diplomatické prestiže (DP). Zahráním karty aplikujete DP a tím získáváte prestiž. Třetí složka koncept (napětí) je o tom, jak hru prohrát. Pokud totiž na konci kola skončíte na bodovací stupnici v červené zóně, vytváříte napětí pro vaše soupeře, což odráží, jak blízko jste provokaci, která může vést k mobilizaci. Pokud provokujete příliš, začne válka a vy prohráváte. A to je i hlavní motto celé hry - if you back down too soon, you lose. If you back down too late you lose.

Hru řídí karty, kterých je více typů. Popis hry není úplně zřejmý, větší vhled dávají dle mého obrázky. Z nich mě rozhodně zaujaly tématické herní desky hráče. 

Nepříliš kvalitní obrázek herního plánu



Mnohem lepší obrázek detailu herního plánu

Hru může hrát až 5 hráčů a pro nás je skvělá zpráva, že je pamatováno i na sólo hráče. Bonusem je pevný herní plán. Kromě pravidel bude v krabici i playbook, který bude obsahovat historické informace o diplomatech a událostech, které se váží k období těsně před rozpoutáním 1. světové války. Autor Maurice Suckling je znám i jako člověk, jenž se podílel na vývoji počítačových her (Mafia 3, Fortnite, Civilization VI atd.).

Ukázka herní desky hráče za Británii


Příklad jedné z karet

Designér: Maurice Suckling
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/394269/crisis-1914

FIELDS OF FIRE 3 (GMT Games)

Fields of Fire je v kurzu. GMT Games chystají deluxe verzi prvního dílu, kterou jsem už dříve představoval v novinkách. A není to tak dávno, co vyšlo rozšíření The Bulge Campaign. A nyní přichází oznámení o regulérním třetím dílu s podtitulem The Parachute RegimentTřetí díl je celý věnovaný britské výsadkové pěchotě, jejímž častým úkolem je dostat se za nepřátelské linie na padácích nebo v moderní době pomocí vrtulníku. Vzhledem k povaze nasazení jsou jen lehce vybaveni a spoléhají se na svůj výcvik, odolnost a bojového ducha. Po splnění cílů se snaží přežít, dokud se k nim neprobojují další jednotky. Kampaně a mise autor zasadil na tři časově různá historická bojiště. Od hořících ulic Arnhemu roku 1944 v rámci operace Market Garden přes boje na Falklandech v roce 1982 až po nasazení v provincii Helmand v Afghánistánu 2008.

Britské jednotky si během rutinního průzkumu všimnou rychle se přibližujícího neidentifikovaného vozidla.

Mezi nové prky můžeme zařadit ničení budov, útok nepřátelských helikoptér, zneškodňování min, noční útoky a spoustu další featur. Díky specializaci na britské výsadkové jednotky se ve hře objeví unikátní zbraně (například vrhač protitankových granátů PIAT). Dobrým nápadem je, že hra bude dodána ve 3" krabici, takže už nehrozí trapas s 2" krabicí, která byla v případě Fields of Fire 1/2 naprosto nevhodná. Jednotlivé mise by mělo být možné dohrát do 2-3 hodin.

3. oddíl pod těžkým útokem skrytých odstřelovačů v otevřeném terénu zaznamenává kritický zásah svými 66mm raketami.

Designér: Colin Parsons
Link: https://boardgamegeek.com/image/7583979/fields-fire-iii-parachute-regiment

IMPERIAL FEVER (GMT Games)

Podtitul hry Great Power Competition in the Late 19th Century docela dobře vystihuje hlavní poselství hry. Tím je soupeření největších mocností mezi roky 1881 až 1915 o co největší vliv nejen v Evropě, ale i třeba v Africe, kde vrcholily kolonizační snahy o získání co největších území. Imperial Fever je trochu překvapivě deckbuildingová hra pro 3-4 hráče, zastupující Velkou Británii, Francii, Centrální mocnosti (Německo a Rakousko-Uhersko) a nakonec nově se utvářející mocnosti (USA a Japonsko). Soupeření se odehrává ve vojenské, námořní, diplomatické, koloniální a ekonomické sféře, aniž by docházelo k otevřené válce. Což je zajímavé, ve hře se skutečně neobjeví žádný přímý vojenský střet mezi hráči. Naopak, hra končí, pokud dojde k eskalaci, která vyústí v konflikt podobný první světové válce. Nicméně se může stát, že hra skončí, aniž k této válce dojde.

Hodně zvláštní herní plán (stále ještě označovaný jako prototyp)

Deckbuilding je sice hlavním herním prvkem, ale rozhodně ne jediným. Ke slovu se dostanou i další známé mechanismy jako area control nebo push your luck. Balíček karet událostí postaví hráče před řadu důležitých rozhodnutí. Některé další významné státy (Rusko, Čína, Holandsko, Belgie, Španělsko a Portugalsko) budou mít zprostředkovaně vliv na dění ve světě.

Prototypy akčních karet

Důležitá je asymetričnost jednotlivých hlavních mocností. Velká Británie je nejsilnější na moři, ale její armáda je slabší a nestačí na ochranu celého impéria. Francie je silná ve zřizování kolonií, ale chybí jí klíčová oblast, kde by mohla uplatňovat svůj vliv. Centrální mocnosti mají nejsilnější pozemní armádu, ale zaostávají na moři, a za Francií i v budování kolonií. USA a Japonsko mají pro změnu pod kontrolou oblasti v Pacifiku, ale nemají přístup k evropské diplomacii ani ke koloniálnímu soupeření mimo Pacifik.

Prototypy karet událostí

Celá hra by měla trvat cca 4 hodiny pro hráče, kteří už znají pravidla. Ačkoliv jsem psal o hře primárně pro 3-4 hráče, tak se počítá s plnohodnotným sólo režimem. Samozřejmostí je velká pevná mapa (22x34").

Prototypy karet kolonií

Designér: Carlos Fco. Márquez Linares
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/392628/imperial-fever-great-power-competition-late-19th-c

FIELD COMMANDER: ROBERT E. LEE (DVG Games)

O nejnovějším přírůstku do série Field Commander jsem psal už v novinkách před téměř 2 lety. V té době se toho ale moc nevědělo, nebyly k dispozici žádné obrázky. To se nyní změnilo, byla odstartována kickstarterová kampaň, takže dává smysl podívat se na hru trochu blíže. 

Půjde jednoznačně o nástupce hry Field Commander: Napoleon a samozřejmě hrát bude možné pouze sólo. Napoleona vystřídá v hlavní roli asi nejslavnější generál Konfederace Robert E. Lee. Hráč bude mít jeho prostřednictvím k ovládání armádu severní Virginie během americké občanské války v období 1862 - 1863. Nebude tedy pokryto celé období občanské války. Jednotky Unie budou ovládány AI hry.

Celkem bude k dispozici 5 kampaní pokrývajících nejrůznější slavná tažení během války. Patří k nim třídenní bitva u Gettysburgu, druhý Manassas, krvavá bitva u Antietamu,  Chancellorsville a série menších bitev v rámci kampaně Seven Days Battles. Každá z pěti kampaní bude mít zvláštní pravidla, která mají odrážet klíčové události, k nimž došlo během tažení, vliv jednotlivých osobností a specifik jednotlivých bitev. 

Mapa kampaně Gettysburg. Červeně orámované jsou oblasti, kde může dojít k bitvě.

Každá bitva je odehrána na zvláštní herní mapě, která byla proti původním dílům rozšířena a upravena (vliv hraje např. i terén). Hra nabídne řadu nových prvků v sérii. Osobně mě zaujala možnost zabrat opuštěnou nepřátelskou artilerii a použít ji ve svůj prospěch. Když už jsem zmínil artilerii, tak u ní platí, že čím větší vzdálenost, tím nižší účinnost střelby. Jednotky Unie ovládané hrou, by se měly chovat agresivně pouze, pokud pro to jsou ideální podmínky. Došlo k nahrazení bodů zásobování (Supply points) body velení (Command points), i když jejich použití bude podobné.

Žetony jednotek (převážně divizí, ale budou přítomné i brigády, pluky a prapory)

VIVE L'EMPEREUR (White Dog Games)

Bitva u Waterloo byla zpracována v deskoherní podobě nesčetněkrát. Hermann Luttmann se pokusí přidat svůj podíl. A využije pro tyto účely osvědčený mechanismus tahání chit-pull žetonů pro aktivaci formací obou stran.  Trochu rozporné jsou informace na stránkách White Dog Games. Na jednu stranu se totiž píše o solitérní hře, dále v textu pak je zase informace, že hra je určena pro 1-2 hráče. Již zmíněné chit-pull žetony ale spíše svědčí o tom, že hra bude primárně pro dva. Nicméně z dojmů některých betatesterů to spíš vypadá, že zde bude nějaká AI. 

Nepůjde však o úplně krátkou záležitost. Herní doba se odhaduje na více než 3 hodiny. Naopak mapa bude mít menší formát 17x22", která je tak typická pro většinu sólo her od WDG.

Bohužel jediný dostupný obrázek, tak alespoň ukázka žetonů a herní mapy

Designér: Hermann Luttmann
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/390651/vive-lempereur

LETEM SVĚTEM

Na FB stránce DVG Games se objevilo pár obrázků ze hry PT Boat Leader od Vincenta Coopera, který hledá testery. Dalším členem velké rodiny Leaderů se tak stane simulátor dělového člunu. Předpokládám, že bojovat se bude v Pacifiku během 2. světové války. Hra zatím nemá záznam na BGG a stejně tak ani cover.

Spíše jako námět pro zajímavý večer přidávám odkaz na sólo hru, kterou je možné si také zahrát zdarma pomocí VASSALu. Jde o reakci na nedávné tažení Prigožinových jednotek na Moskvu. Hra se jmenuje Prigozshin's March of Justice a nejde samozřejmě o hlubokou simulaci. Díky relativně vyšší ceně si ji asi moc lidí nepořídí, ale do novinek mi dobře zapadá. Předobjednávky jsou k dispozici na adrese: https://www.consimsltd.com/products/prigozhins-march-of-justice-pre-order. Tam také najdete odkaz na modul pro VASSAL. 

Velkou událostí v červnu bylo vydání monstrózní sólo hry Mr. President: The American Presidency, 2001-2020. Dle GMT Games se hra téměř vyprodala, takže osobně očekávám, že brzy se v rámci P500 objeví druhé vydání. V posledním newsletteru se objevil odkaz na nový sandboxový scénář k této hře. A musím uznat, že vypadá náramně! Je zasazen do poloviny druhého desetiletí tohoto století, kdy jsou USA a Venezuela na pokraji války. Po smrti Huga Cháveze v roce 2013 se venezuelská vláda vedená Madurem stává více autoritářskou, potlačuje disent a vězní politické odpůrce. USA zvyšují diplomatický i ekonomický tlak na Venezuelu... GMT dokonce slíbilo, že budou ještě další scénáře publikované v rámci InsideGMT webu.

Link na článek v InsideGMT: https://insidegmt.com/mr-president-sandbox-scenario-2-a-clear-and-present-danger/

Poslední informace v článku je věnována nové iniciativě GMT Games. Ti totiž nabízí opět v rámci P500 za relativně nízkou cenu (pro nás Evropany je to 8 USD včetně poštovného) archy s opravnými žetony. Já osobně toto vítám, protože přeci jen kupovat kvůli opraveným žetonkům relativně drahý časopis C3i, pro mě není ideální řešení.

Komentáře

  1. Na toho prezidenta som zvedavy. Vyzera to viac nez dobre.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat