Přeskočit na hlavní obsah

NOVINKY (únor 2023)

Vítejte u únorových novinek! Dnes konečně můžu s potěšením začít optimisticky. Mezi dnešní novinky se konečně protlačilo trochu více titulů. A velmi kvituji, že jsou mezi nimi hry, které se snaží ukázat některé nepříliš často zpracovávané historické události. A to jsem ještě dovolil nezařadit do článku 2 horké novinky oznámené na začátku března (ty nechávám do příštích novinek). Snad bude tento trend už standardem. 

Ještě než přejdu k samotným nově oznámeným hrám, musím učinit ještě jedno prohlášení. Hra Comanchería, na jejímž překladu jsem měl tu čest se podílet, obsadila druhé místo v kategorii sólo za rok 2022 na Zatrolených hrách. Vůbec jsem to, vzhledem ke komplexnosti hry, nečekal! O to víc mě to těší. A stejně tak i 14. místo v celkové kategorii je na solitérní hru slušný úspěch! Války v jednom gratulují!

ENDURANCE (Hollandspiele)

Jako téměř v každých novinkách, i tentokrát učiním výjimku a zmíním hru, která není tak úplně válečnou hrou, ale jde o solitér s historickým pozadím. Tím historickým pozadím je slavná britská polární výprava pod vedením Ernesta Shackeltona v roce 1914. Jejím cílem bylo překonat Antarktidu napříč, tedy od Weddelova moře přes jižní pól k Rossovu moři. Expedici tvořilo 27 mužů, ačkoliv se hlásilo přes 5000 zájemců. Sheckelton měl v plánu rozdělit výpravu do dvou skupin. Jedna měla vyplout z Anglie a zahájit pozemní přesun u Filchnerova šelfového ledovce. Družstvo v počtu 6 mužů mělo uskutečnit vlastní přechod v délce 2900 km až k Rossovu moři. Druhá skupina měla vyplout z Tasmánie a přistát u Rossova šelfového ledovce na opačné straně kontinentu.

Hra se zaměřuje na první skupinu. Ta totiž vyplula 4 dny po vstupu Spojeného království do 1. světové války. Nedlouho po vyplutí však zamrzla ve Weddelově moři a charakter expedice se změnil v boj o holý život. Velká ledová deska driftovala k severozápadu. Po více než 10 měsících opustila posádka zpola rozdrcenou loď s plánem pochodovat k Pauletovu ostrovu vzdáleném 557 km. Jenže zjistili, že pěšky je to nemožné, a tak využili driftování ledové kry, na níž si zřídili tábor. Na kře strávili téměř 4 měsíce. Pauletův ostrov minuli cca o 100 km. V dubnu 1916 se Shackleton rozhodl spustit čluny s cílem dostat se na Sloní ostrov (cca 160 km), což se jim povedlo, ale ostrov byl pustý a nehostinný, navíc vzdálený 1400 km od obydlené jižní Georgie. Nakonec se ke konci dubna vydala šestice můžu v jediném člunu na nebezpečnou cestu. Po 16 dnech skutečně přistáli na pobřeží jižní Georgie a poté se Shackleton v najaté lodi vrátil pro zbytek výpravy. Je skoro neuvěřitelné, že byli všichni do jednoho zachráněni (srpen 2016). Tito houževnatí lidé byli vystaveni po dobu 10 měsíců teplotám pod -20 stupňů a rychlosti větru přes 110 km/hod!

Kočka Mrs. Chippy na rameni člena posádky
Ukázka části herního plánu

Skutečnost, že šlo o zázrak, reflektuje i hra. Vítězství ve hře se má rovnat zázraku. Půjde tedy o to činit taková rozhodnutí, která pomohou výpravě přežít příšerné podmínky. Původní jsem si myslel, že půjde o velice jednoduchou (pravidlově) hru, ovšem avizovaných 20 stran pravidel mě mile překvapilo. Ve hře je celkem 80 karet, které určitě budou hráče notně deprimovat, ale možná mezi nimi budou i ty, jejichž odehrání pomůže zachránit životy členů výpravy. Asi není překvapením, že se bude házet kostkami, to k tomuto stylu her patří. V krabici jich bude hned 12.

Detail na žetony a kostky
Hra končí buď v okamžiku, kdy jsou muži zachráněni, nebo když se záchrana stane nemyslitelnou (nemožnou). Pak záleží na tom, kolik lidí přežilo do této chvíle.

Designér: Amabel Holand
Link: 
https://boardgamegeek.com/boardgame/377945/endurance

THE MOG: MOGADISHU 1993 (White Dog Games)

Asi řada z vás viděla film Black Hawk Down (Černý jestřáb sestřelen). Pokud jste neměli tu možnost, pak za sebe určitě doporučuji. Film (a vlastně i připravovaná hra) zachycuje snahu speciálních jednotek USA (pod záštitou OSN) zajmout velící důstojníky mocného kmenového vůdce Mohameda Farrah Aidida v somálském Mogadišu. Jde o poměrně realistický film a je z něj docela dobře patrné, o jak náročnou misi ve skutečnosti šlo.

Cílem hráče v této čistě sólové hře je dostat americké jednotky z Mogadiša zpět na základnu a to včetně zajatců. Že to nebude jednoduché, je nabíledni. Jednotky Aidida totiž o chystané akci vědí dopředu a na bitvu o Mogadišo jsou připravené. Akce jednotek somálského vůdce řídí AI hry. Hra nabízí celkem 6 scénářů, z nichž první dva jsou tréninkové. Herní plán má nestandardní rozměry 22x17" a zobrazuje mapu klíčové části města. Pravidla, jak už to bývá u sólo her od WDG zvykem, mají 16 stran.

Herní plán s ulicemi Mogadiša


Ukázka žetonů jednotek
Designér: David Kershaw
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/380325/mog-mogadishu-1993

THE NARROWS: Naval Operations in the Dardanelles (SNAFU Design)

V roce 1914 se lord admirality Winston Churchill rozhodl otevřít frontu na Blízkém východě. Operace zahrnovala vylodění na poloostrově Gallipoli, ležícím mezi Egejským mořem a Dardanelskou úžinou. Vylodění na poloostrově Gallipoli počítalo s umlčením četných pobřežních baterií u vjezdu a uvnitř Dardanelské úžiny. Proto byla do této oblasti vyslána flotila francouzských a britských válečných lodí. Hráč v této solitérní hře musí správně volit palebnou linii pro své lodě s cílem vyřadit osmanské baterie na pobřeží. Spojenecké lodě také budou čelit v pobřežních vodách nakladeným minám. Hra ovládá střelbu z baterií devastující hráčovy lodě.

Bohužel ke hře zatím nejsou známé žádné obrázky kromě ilustrace na krabici. Poslední autorova aktivita na FB bylo zveřejnění pohlednice, v níž byly nákresy situací ve hře s popisem mechanismů. Z nich je patrné, že půjde o velmi jednoduchou hru, kterou bude možné dohrát během cca 30 minut.

Designér: Yves Laumonnier

FLYING TIGERS LEADER (DVG Games)

Již tak početná rodina Leader her se rozroste o dalšího člena (mám pocit, že jsem tuto větu už použil několikrát v novinkách právě u této série). Půjde už o třetí hru série, která hráče "pošle" do války v Pacifiku (Corsair Leader a Zero Leader). Tentokrát ale budou probíhat dogfighty spíše nad pevninou než nad oceánem. Flying Tigers Leader se zaměřuje na Čínu, Barmu a část Indočíny. Samozřejmostí, jako už každého leteckého dílu série, bude pestrá paleta historických letadel (např. P-40, P-38, Spitfire), zbraní a pilotů.  Aktuálně je hra na Kickstarteru a podle úspěchu autoři přidají případně dodatečný obsah v podobě nových kampaní. O tom, že fanouškovská základna je veliká svědčí i rychlý úspěch KS kampaně.


Preview taktické mapy
Ukázka karty pilota
(grafiku má na starosti Slovák Vladimír Dudáš
a dle mého je jeho práce skvělá)

Designér: Russ Lance
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/381323/flying-tigers-leader
KS link: https://www.kickstarter.com/projects/danverssengames/dvg-flying-tigers-leader

ORDER & OPPORTUNITY (GMT Games)

Máme tu první hru z dnešního seznamu, která není čistě solitérní. Hra s podtitulem Making of the Post-Cold War World je určena pro 2-4 hráče, ale jak je u GMT zvykem, bude ke hře dodán systém pro hru v jednom. Maximální počet hráčů odpovídá počtu velmocí, které ve hře usilují o vytvoření nového světového uspořádání několik let po konci studené války (přesněji jde o první dvě dekády 21. století). Z pohledu herních mechanik jde o asymetrickou CDG (kartami řízenou) hru s důrazem na historické téma. Kdo reprezentuje zmíněné 4 mocnosti? Asi to není těžké uhodnout - Čína, USA, Rusko a Evropská unie. Každá z velmocí má své vnitřní problémy a každá z nich se snaží uplatnit svůj vliv na světové dění. V Rusku se dostává k moci Vladimír Putin, Čína se mění z hybridního státu ovládaného komunistickou stranou v ekonomickou velmoc a je otázka, jak ji využije. Západ je na začátku globální války proti terorismu a začíná zaujímat postoj ke klimatickým změnám. 

Prototyp herního plánu

Z předchozího popisu (a také z přiložených obrázků) asi každého napadne srovnání se sérií COIN, k níž tato hra má hodně blízko, byť se nejedná o regulérní díl. Autor hry, finský designér VPJ Arponen dokonce má na svědomí jeden díl COIN série, konkrétně 10. díl All Bridges Burning. Proč tedy nejde o COIN hru? Asi prvním jasným důvodem je to, že ve hře nejde o žádnou povstaleckou činnost. A i když má mechanicky ke COINům hodně blízko, liší se od nich třeba i tím, že je zde v malé míře použita mechanika deckbuildingu. Jinak jde o klasické využití karet. Hráč může buď zahrát událost na kartě nebo provést akci dané velmoci. Pohled na mapu také dává tušit, že další herní mechanikou je area control. Cílem je získat co nejvíce vítězných bodů, a to i jednáním ve shodě s ostatními velmocemi.

Ukázka karty s odkazem
na velmi aktuální událost 
Ukázka ekonomické karty

Designér: VPJ Arponen
Link: https://boardgamegeek.com/boardgame/380273/order-opportunity-making-post-cold-war-world-order


Komentáře

  1. Amabel Holland je moje oblíbená designérka. Endurance sleduji už nějakou dobu a doufám, že se brzy objeví na wargamevault ke stažení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, že jejich hry jsou tak drahé, protože mají moc zajímavé tituly.

      Vymazat
    2. Já jsem rád za to, že ty hry nabízejí jako PNP za rozumnou cenu. Jinak bych se k nim nikdy nedostal. Endurance bude taky, ale prý to ještě bude nějakou dobu trvat :(

      Vymazat

Okomentovat