"Pane prezidente! Povstalci postupují na Nairobi!"
"Počkejte Higginsi...To nemůže být pravda. Vzpomínám si, že jsem minulý měsíc schválil pomoc tamní vládě".
"Ehm pane...poslal jste tam tucet humanitárních pracovníků a tři bedny AK-47 z černého trhu. A zdá se, že ani jedno nestačilo k demoralizaci povstaleckých sil."
Pokud vám úryvek tohoto rozhovoru připomíná některé scény z kultovního britského sitcomu Jistě, pane premiére (případně Jistě, pane ministře), pak jste na tom úplně stejně jako já. Dost možná si hráč bude při prvních partiích této monumentální solitérní hry připadat jako Jim Hacker. Jen si to představte, sedíte v Oválné pracovně, a před vámi je spousta důležitých rozhodnutí, z nichž téměř každé může mít negativní dopad na spoustu subsystémů na domácí i zahraniční scéně! Cítíte tu zodpovědnost?
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O HŘE
Autorem hry je jeden ze zakladatelů firmy GMT Games - Gene Billingsley. Je to ten pán, na jehož pravidelné měsíční newslettery se těší snad všichni hráči válečných her. Sám autor o své hře říká, že je to hra, kterou chtěl vytvořit celý svůj život. Na tom něco bude, když na ní pracuje už více než 7 let! Během té doby se z ní postupně stává velmi komplexní hra pro jednoho hráče, které dokonce byla nedávno přiřazena i 4" krabice, protože komponentů bude tolik, že se to prostě do 3" bigboxu nevejde.
Co tedy už víme o samotné hře? Hráč bude v úloze nově zvoleného prezidenta USA "řídit" svou zemi po dobu 4 let, což představuje jedno volební období. Každá hra je rozdělena do 8 tahů po 6 kolech. Každé kolo znamená 1 měsíc. Snadno si dopočítáte, že těch 8 tahů značí 4 roky.
Na začátku každého tahu hráč provádí různá vyhodnocení a souběžně s tím plánuje své akce. Jakmile jsou akce naplánovány, rozjede se sled 6 kol. v každém z nich hráč otočí 3 karty krize, které notně naruší předtím naplánované akce. Poté, co se prezident vzpamatuje z nově odkrytých karet a provede všechny instrukce na nich, může začít se svými akcemi. Jeden z klíčových herních mechanismů v této hře je resource management. Na realizaci akcí je potřeba mít dostatek různých zdrojů včetně lidských. Jejich nedostatek bude hráč řešit prakticky po celou dobu hraní. Prezident prostě nebude v této hře všemocný.
Průběh tahu (celkem impresivní řekl bych) |
Herní doba je odhadovaná od 4 do 8 hodin. Gene dodává, že hra bude mít vysokou znovuhratelnost. V podtitulu hry je uvedeno období 2001-2020, což znamená, že ve hře budou scénáře, které vhodí hráče do konkrétního roku v rámci uvedeného období. Na škále obtížnosti, kterou GMT zobrazuje na krabicích, je stupeň 5. Nabízí se srovnání s Comancherií, která má stupeň 4. Pokud tedy pro vás byla Comanchería málo komplexní, mohl by být Mr. President pro vás.
KOMPONENTY
Jak je vidět z obrázku rozložené hry, půjde o hru s velkým nárokem na prostorný stůl. Herní plán je rozdělen na 2 části. První má standardní rozměry 22x34", druhý díl je menší (22x17") a na stole se oba díly spojí v jeden plán. Více než 500 žetonů jistě potěší každého majitele nástrojů pro zastřihávání žetonků. V krabici bude k mé velké potěše spousta dokumentů. Kromě pravidel to bude Scenario Book a How to Play a Turn flipbook, bez jehož prostudování asi nedává smysl začít hrát. K dispozici také bude 180 karet a spousta různých pomocných karet a grafických guidů. Asi nikoho nepřekvapí, že se bude ve hře házet kostkami (1d6 a 1d10).
Plně rozložená hra |
PREZIDENT A JEHO PORADCI
Na začátku hry je nutné vědět, jakým nově zvolený prezident vlastně je člověkem. Pomocí kostek se určí věk, pohlaví a dle obtížnosti scénáře i procentuální vyjádření obliby mezi veřejností (např. 52%). Další hod určí 2 prezidentovy klíčové charakterové vlastnosti z celkových osmi, které mohou přinést bonus. Takže například LIKEABLE rys umožňuje zlepšit souhlas veřejnosti o 1 stupeň. Vlastnost TEAMBUILDER přináší prezidentovi 1 poradce navíc hned na startu. Poradci jsou důležití, protože mají akční body (plus unikátní bonus) a hráč využitím poradců provádí své akce. Posílá je s různými delikátními úkoly po Spojených státech, ale i do zemí po celém světě.
Domácí záležitosti především z ekonomiky |
KONGRES, SENÁT A DOMÁCÍ PRIORITY
V závislosti na vybrané obtížnosti je určen podíl prezidentovy strany v Kongresu (velká většina, malá většina, menšina). Zajímavým aspektem je vymezení malého počtu "přátel" a "oponentů" v Kongresu a Senátu. Počet těchto oddaných či zavilých kongresmanů a senátorů je opět stanoven zvolenou obtížností. Součástí přípravy hry je také zvolení legislativních priorit. Hráč si vybere 2 z celkových 14 a k nim se přidají 3 další náhodně. Jako příklady mohu uvést reformu vzdělávání, balíček pro vytvoření nových pracovních míst, kyberbezpečnost, energetickou nezávislost nebo třeba reformu financí. Pokud se vám zdá, že během přípravy se neustále háže kostkou, tak vězte, že to je záměr, který má přispět k tomu, že každá hra bude jiná. Možná si kladete otázku - co vláda? Z kabinetu jsou zde zastoupeny 2 hlavní pozice: ministr obrany (Secretary of Defence) a ministr zahraničních věcí (Secretary of State). Na každou tuto pozici je 8 kandidátů, z nichž hráč náhodně vylosuje 3 a poté si konečně může jednoho vybrat. Jednotliví kandidáti se liší 2 čísly, která symbolizují plánování a operace. Ministři také mají zvláštní schopnost pro některou z oblastí (např. High Tech, Spec Ops, Intel apod.).
Prioritizace Bílého domu |
Řada vojenských ukazatelů USA |
ZBYTEK SVĚTA
Velké množství ukazatelů (a nejrůznějších žetonů) se týká tzv. zbytku světa. Hra neobsahuje mapu světa. Místo toho mají nejdůležitější světové oblasti vlastní "karty". Jde o Blízký východ, Afriku, Asii (společně s Pacifikem, což zahrnuje i Austrálii), Jižní a Střední Ameriku. V každé této oblasti bude vždy ležet větší množství stavových žetonů, které poskytnou přehled o tom, co se tam zrovna odehrává. Kromě toho je na různých místech herních plánů řada ukazatelů vývoje vybraných konfliktů, jako je třeba Rusko/Ukrajina nebo Rusko/NATO.
Karta Jižní Ameriky (ve hře pak bude uprostřed řada žetonů, které budou většinou znamenat problémy) |
PŘÍKLAD AKCÍ ČÍNY
Jak se projevují akce států jako je např. Čína nebo Rusko? Těmto zemím AI určuje, které akce mohou vykonávat. Zkusme krátkou ukázku pro ilustraci. V rámci "červené" aktivační fáze má Čína dejme tomu úroveň ekonomiky 5, což jí dává 5 akci, ale také mají ukazatel akčních bodů na úrovni -1 díky předchozímu debaklu jejích tajných služeb. Výsledkem jsou 4 akce. Dle AI to budou následují činnosti:
1. Pokus o zlepšení ekonomiky
2. Kyberútok
3. Pokus o zvýšení vlivu v Asii/Pacifiku
4. Pokus o zvýšení vlivu v Jižní Americe.
Po provedení akcí se náhodně vybere chit-pull žeton. Dejme tomu, že ve zmíněném případě to bude "Draw one Crisis Card+". Karta, kterou hráč náhodně odkryje, je "Vojenský převrat v Thajsku". To má za následek zvýšení ukazatele regionálních krizí v Asii/Pacifiku o 1 stupeň. Současně to musí hráč zvýšit NAPĚTÍ (speciální a velmi důležitý ukazatel) v Indii a Austrálii. Další konsekvencí je umístění žetonu "Anti-US" v oblasti Asie/Pacific. Veřejnost v USA to také nepřijímá pozitivně, takže stupeň shody s veřejností klesá na 36%. Plusko, které bylo uvedené na chit-pull žetonu, znamená, že se tahá další chit-pull žeton. Tím je "Domestic Crisis+". Hod kostky ukáže na "Perform Terror Attack in US". Aktuálně v USA nejsou žádné teroristické skupiny, takže se událost ignoruje, ale jeden následek to přeci jen má. Do oblasti USA se umístí žeton teroristické skupiny úrovně 2, což není dobré. V USA nyní existuje nějaká (skrytá) skupina a kuje pikle. Plusko pak opět značí další tažení chit-pull žetonu.
Ukázka 4 karet událostí |
KOMPLEXNOST HRY
GMT Games a autor samotný zveřejnili na webu InsideGMT řadu herních ukázek, které odkrývají neuvěřitelný rozsah, který hra pokrývá. Ano, války jsou zde naprosto zjednodušené pouze v abstraktní formě, ale války nejsou to nejdůležitější. Uhlídat vše v mezích, to je to, oč tu běží. Čemu dát přednost? Domácí politice nebo světovým událostem? Kde přijít s kompromisem a v jakou chvíli? Má strana ztrácí většinu v Kongresu, co s tím udělám? Veřejné mínění je na nejnižším bodě mé vlády, pomohou mi noví poradci? Vliv Číny a Ruska v Africe hrozí změnou stability na tomto kontinentu, bude stačit zvýšení hospodářské pomoci nebo bude třeba povzbudit povstalecké jednotky a svrhnout proruské/pročínské autoritářské režimy?
Kávy asi bude potřeba ke zvládnutí pravidel víc než značné množství |
JSOU VŮBEC NĚJAKÉ OBAVY?
Působí to (alespoň na mě) skvěle! Dovedu si představit, že si v pátek večer rozložím všechny komponenty a ihned začnu řešit krize po celém světě. A že mě to udrží v napětí i během sobotního odpoledne a večera. Mám rád hry pokrývající moderní dobu. A čeho se bojím? Trošičku ve mně hlodají obavy, že to bude hlavně o tom, snížit tento ukazatel a zvýšit jiný ukazatel (zjednodušeně řečeno). Jinými slovy, že herní náplň bude až příliš stejná a repetitivní. Dále mám strach z AI. Zda při té ohromné šíři záběru bude AI výzvou, a zda se nakonec neukáže jedna nebo dvě strategie jako jednoznačně vítězné. Přesto jsem veliký optimista. Strašně moc se těším na to, jaký pocit mi zahrání kompletní partie poskytne. Jestli opravdu budu mít pocit, že sedím v Oválné pracovně a snažím se odvést své služby americkému lidu s nejlepším vědomím! Pevně doufám, že vše budeme moci posoudit během pár měsíců.
Link: https://www.gmtgames.com/p-555-mr-president-the-american-presidency-2001-2020.aspx
Vydavatel: GMT Games
Autor: Gene Billingsley
Tie karty zbytku sveta,mohli byt na hexoch a vojenska intervencia sa mohla riesit ako wargame mini hra😀. Inak to vyzera na tazky luxus.
OdpovědětVymazat