Přeskočit na hlavní obsah

Letmý pohled: CDG SOLO SYSTEM #1

Když v červnu dorazil balíček od GMT Games se ziplogem, začal jsem přemýšlet, jak pojmout článek o tomto produktu. Nejprve jsem si říkal, že to může být představení hry. Jenže v tomto případě nejde o jednu hru, je to soubor pravidel a komponent k 7 hrám. Navíc součástí představení by měly být i moje dojmy z hraní. A protože uběhne strašně dlouhá doba, než si zahraju alespoň půlku těch her, rozhodl jsem se pro nový speciální typ článku - Letmý pohled. Pokusím se v něm popsat, co je součástí balení, nafotit komponenty a trochu blíže specifikovat, k čemu slouží. Je ale pravděpodobné, že v této kategorii nakonec zůstane pouze tento titul a to do doby než dorazí CDG Solo System #2, který byl nedávno ohlášen.

HLAVNÍ IDEA

Kartami řízené (válečné) hry (CDG - card driven games) bych mohl ve stručnosti popsat jak hry, v nichž jsou klíčovým prvkem karty, které je možné zahrát vícero způsoby. Dříve, než v roce 1994 uvedl tento mechanismus Mark Herman ve hře We the People, bylo častým problémem autorů, jak dostat do hry "spuštění" historické události, když současně není přesně dané, kdy má k událostí dojít (a zda vůbec). Možnost zahrát kartu jako událost nebo ji použít na nejrůznější jiné účely (aktivace jednotek, souboje a spousta dalších typů akcí či operací) způsobila docela revoluci v žánru wargames. Následovalo hned několik úžasných titulů (některé z nich jsou i v rozebíraném balíčku) a z žánru CDG se stal velmi oblíbený herní systém, který však měl jednu drobnou vadu. Nemělo smysl hrát tyto hry sólo. Vzhledem k tomu, že vše podstatné se v nich odehrává pomocí karet, které hráči drží v ruce, aby je soupeř neviděl, pozbývá hraní za všechny strany smyslu. Ano, technicky to lze hrát sólo, ale není to velká zábava.

Postupem času se začaly objevovat i CDG hry, které měly v pravidlech obsluhu "botů" (např. COIN hry a jejich flowcharty nebo hodně otevřený systém Erasmus pro Empire of the Sun) a postupně přestala zkratka CDG mít negativní nádech u sólohráčů. Stále ale zůstalo mnoho titulů především z minulosti, které vyšly bez jakékoliv podpory hraní v jednom hráči.

STUKA JOE A GMT ONE

Asi každý wargamer zná YTB kanál José Ruize, který má přezdívku Stuka Joe (pokud neznáte, vřele doporučuji), který je také výborný recenzent, analytik, hráč a nyní už i designér. On sám je veliký fanoušek hry Paths of Glory a protože ho vždy mrzelo u tak skvělé hry, že nemá žádná pravidla pro sólo hraní, zkusil je vymyslet sám. Cílem bylo vytvořit variantu, která by umožnila, aby hráč mohl hrát za všechny strany, ale přitom neměl možnost vidět všem "do karet". Nemělo jít o žádné flowcharty, které by simulovaly chování protivníků. Stále měl hráč odehrát tahy všech zúčastněných stran, ale přitom by docházelo i nadále k překvapivým situacím. 

Jeho metoda měla v komunitě wargamingu úspěch a když později GMT vytvořilo oddělení GMT One, jedním z prvních cílů bylo spojit s Josém a pravidla vyšperkovat, aplikovat je s mírnými odchylkami pro další hry, a nabídnout hráčům profesionálně vyrobené komponenty. A tak se jednoho dne objevil v rámci programu P500 první CDG Solo System. A zaznamenal ohromný úspěch. Počtem předobjednávek se brzy zařadil mezi nejúspěšnější. GMT Games později nabídli zdarma materiály pro ty, kteří si chtějí komponenty vyrobit sami. 

CHARAKTERISTIKA CDG SOLO SYSTÉMU

Na straně GMT One byl za produkt zodpovědný Ken Kuhn. Společně vybrali celkem 6 her, které měl první balíček podporovat. V průběhu vývoje do seznamu spadla ještě hra Illusions of Glory, takže se celkový počet zastropovol na konečných sedm. Ještě než se podíváme na systém trochu blíže, tak si dovolím ocitovat z materiálů GMT One, které uvádí některé klíčové charakteristiky celého balíčku. Dle mého totiž dávají základní pohled na to, co CDG systém je, aniž bychom šli do detailů. 

  • Jednoduchost - pravidla na necelé 3 strany, ke každé podporované hře 1 pomocná karta
  • Rychlé výsledky - k dosažení výsledku náhodných procesů by mělo dojít po hodu 1 či 2 kostkami bez větších prodlev
  • Realismus - hráč by měl mít pocit, že nejde o sled náhodných jevů (za mne velmi obtížný úkol!)
  • Přiměřený podíl nejistoty - hráč by měl mít při každém svém rozhodování jen neúplné informace o tom, co za karty má druhá strana
  • Zaměření na aktivní stranu - při hraní je důraz kladen na aktivní stranu, tedy hráč se soustředí pouze na to, jaké akce zvolit za aktivní stranu a nedochází k tomu, že je nucen zároveň reagovat na své akce během hraní za tuto aktivní stranu
  • Přenosnost - možnost aplikovat systém pravidel s malými úpravami i pro další CDG hry (v tom osobně vidím největší přínos)

KOMPONENTY A POSTUP VÝBĚRU KARTY

CDG Solo System je dodáván v ziplogu a uvnitř najdete jen pár komponent:

- Šestistěnná kostka se symboly "ABC", "AB", "CDE", "DE", "e<" a "C<!!".
- 1 obecná pravidla na necelých 3 stranách
- 7 hráčských karet s instrukcemi pro nastavení a hraní podporovaných her
- 4 žetony pro označení počtu zbývajících karet a maximálního počtu karet v ruce
- 2 kartonové desky/pásy pro evidenci karet a ukazatelů lišící se pouze barvou (jedna pro každou stranu)

Igelit s užitečným obsahem

Pravidla jsou opravdu jednoduchá a snaží se popsat obecný postup. Úkolem hráčských karet pak je zpřesnit některé aplikace výsledků hodu kostkou nebo definovat doplňování karet v závislosti na konkrétné hře.

Jak to tedy probíhá? Na kartonových deskách se nejprve pomocí žetonů nastaví ukazatele maximálního počtu karet v ruce a počtu zbývajících karet (může se lišit hru od hry). Poté, co je zahrána karta, je ukazatel zbývajících karet snížen o 1. Počáteční rozložení karet na kartonových pásech se odvíjí od toho, zda je ve hře k dispozici 1 společný balíček karet nebo má každá strana svůj balíček. V prvém případě se položí obrázkem nahoru karty na pozice A a B. Na pozice C, D a E se položí karty obrázkem dolů. V případě duálního balíčku se na pozici C položí samotný balíček, na pozice A a B odkryté karty a na pozice D a E karty obrázkem dolů. To samé se provede s balíčkem karet na druhé desce. 

Kartonové desky, základní komponenta systému

Proces výběru karty pro aktivní stranu (jen znovu připomenu, že hráč v těchto hrách hraje za obě strany) se zahájí hodem kostky. Hozený symbol kostky se zkonzultuje s hráčskou kartou dané hry, čímž se určí výběr karet (případně jejich otočení). Z tohoto výběru pak hráč volí, kterou kartu zahraje. Může se stát, že hráč má zahrát událost na kartě, což znamená, že hráč nemůže tuto kartu zahrát za účelem provedení operací, ale musí zahrát událost. Hráčské karty pak také řeší, co se stane, pokud je např. určena soubojová karta. 

Při určení množiny karet pro hráčův výběr jsou asi jasné symboly na kostce "ABC", "AB" nebo "CDE". Jak to je s těmi zbývajícími "kryptovanými" symboly? Malinko se to liší hru od hry. Ale zkusím pro ukázku třeba interpretaci pro hru Paths of Glory

Symbol "C<!!" znamená, že se otočí vrchní karta z balíčku na pozici C (Paths of Glory používá balíčky pro každou ze stran). Následně může hráč buď zvolit zahrání této karty nebo se může rozhodnout zahrát kartu s nejnižší operační hodnotou ze všech ostatních pozic, na nichž jsou karty obrázkem nahoru. Dva vykřičníky nemají pro žádnou z her zatím žádný význam, je to příprava na budoucí hry. Symbol "e<" má následující vyhodnocení. Pokud je maximálně 1 karta obrázkem nahoru, otočí hráč libovolnou kartu (případně dvě karty, pokud nebyla žádná z karet obrázkem nahoru). Poté zahraje kartu s událostí nebo kartu s nejmenší operační hodnotou. 

Velké žetony a kostka se symboly

Poslední akcí je doplnění karet do prázdných pozic. Takto se střídají obě aktivní strany, dokud nedojde k situaci, kdy u obou stran je ukazatel počtu zbývajících karet na nule, načež následuje další fáze (opět záleží na konkrétné hře).

PODPOROVANÉ HRY

Paths of Glory je velká hra od Teda S. Raicera. Zahrnuje celou první světovou válku v Evropě a na Středním východě. Vyšlo už bezpočet vydání, postupně se změnila pevná mapa, která v deluxe verzi je dokonce oboustranná a je možné si vybrat, zda hrát na té původní nebo na novější s pozměněno grafikou. Velký bestseller GMT.

Illusions of Glory je postavena na velmi podobném systému jako Paths of Glory. Autorem však už je někdo jiný - Perry R. Silverman. Hra je také zasazena do období první světové války, ale odehrává se především na Blízkém východě a obecně na východním frontu. 


Mark Simonitch je podepsaný pod relativně novou hrou - Caesar: Rome vs. Gaul. Jde spíš o jednodušší hru, která načerpala několik herních prvků ze hry Hannibal: Rome vs. Carthago. Jak název napovídá, jde o válčení v období Ceasarova tažení proti Galům v letech 57-52 před n.l.

Naopak Commands & Colors: Ancients patří mezi už staré kousky, ale protože jde o úspěšnou hru, GMT ji pravidelně reprintuje. Autorem je známý designér Richard Borg, který touto hrou odstartoval celou sérii Commands & Colors. Celkem 15 bitev od počátku starověku (3000 let před n.l. až po ranný středověk 400 n.l.).

Loňská novinka Commands & Colors: Samurai Battles je nejnovějším přírůstkem do série. Autorem je opět Richard Borg a tentokrát je možné odehrát bitvy ve starověkém Japonsku v éře Sengoku.


Závěrečné dvě hry patří Marku Hermanovi. První hrou je Washington's War, což je redesignovaná hra We the People, kterou vlastně odstartovala éra CDG her. Oproti svému předchůdci je Washington's War kratší hrou (odhad je 90 minut) simulující americké úsilí o nezávilost.

I druhé Hermanovo dílo je situováno do USA. For the People zahrnuje celé období americké občanské války. V rolích prezidentů Abrahama Lincolna a Jeffersona Davise hráči rozehrávají na pevné mapě velký konflikt po celých Spojených státech.


Tolik k letmému pohledu na tento produkt, který mě osobně udělal velkou radost. Stuka Joe mě svou metodou před 2 lety přiměl koupit si Paths of Glory, ale k vyzkoušení jsem se nikdy nedostal. Když pak byl ohlášen CDG Solo System, nechal jsem si hru, až jej budu mít doma. Mezitím jsem přiobjednal v rámci P500 ještě For the People a Washington's War. Je tedy jasné, která hra bude představená společně s aplikací CDG Solo Systemu. A to nás čeká v budoucnu druhý balíček her. Ale o tom více v novinkách, která už jsou v přípravě.

Velké pomocné karty pro Paths of Glory a Illusions of Glory

Commands & Colors série

For the People a Washington's War

Caesar: Rome vs. Gaul

Komentáře