Přeskočit na hlavní obsah

Představení hry: LABYRINTH: The War on Terror 2001 - ?

Když hra vyšla v roce 2010, byl jsem překvapen tím, že někdo přináší téma boje s islámským terorismem do světa deskových her. Přišlo mi, že to nemůže nikoho zaujmout. A pokud zaujme, tak asi nikdo nebude chtít (především z řad hráčů z USA) hrát za stranu džihádistů. Koneckonců na BGG pokud si vzpomínám podobná debata probíhala. Osobně jsem byl přesvědčen, že hra pro mě není. Uběhlo 6 let a v roce 2016 jsem dospěl k naprosto odlišnému názoru, že tuto hru chci OPRAVDU mít a hrát. A protože mezitím se Labyrinth zařadil mezi bestsellery v rámci katalogu GMT, počkal jsem si na třetí vydání a hru si konečně pořídil. A nikdy jsem toho nelitoval!

Po trochu osobním úvodu se pojďme podívat na hru samotnou. Labyrinth: The War on Terror (dále LWoT) je asymetrická, kartami řízená hra (CDG) pro 1-2 hráče, která představuje moderní konflikt mezi světem Západu a islámským terorismem. Autor hry Volko Ruhnke využil systému CDG již předtím ve své hře Wilderness War. Ale zatímco Wilderness War čerpala spíše ze Simonitchova Hannibala, LWoT si bere některé prvky z veleúspěšné hry Twilight Struggle. Přesto se ale jedná o odlišnou hru, která má s Twilight Struggle společný především prvek, kdy je spuštěna událost protivníka na kartě poté, co je zahrána karta jako operace. Oproti TS je také Labyrinth trochu komplexnější hra, která navíc nabízí velmi povedený soliterní mód. Na rozdíl od většiny CDG her zde strana, jenž je na tahu, hraje 2 karty po sobě, což dává prostor pro zajímavé a silné kombinace operací nebo událostí. Systém, který v tého hře Volko Ruhnke představil, se stal základem pro jeho první hru v rámci COIN série - Andean Abyss.

JAK SE TO HRAJE

Pevná herní mapa zobrazuje schématicky politickou mapu světa v roce 2001 a obsahuje státy rozdělené na muslimské a nemuslimské. Muslimské země jsou specifické v tom, že je u nich ukazatel jejich postoje k USA (spojenec, neutrální postoj, nepřítel). U nemuslimských zemí pak je důležitý jejich postoj k boji s terorismem (soft/hard). U každé země pak má klíčový význam úroveň vlády. Zatímco nemuslimské země mají úroveň vlády danou předem (nemění se v průběhu hry), v případě muslimských zemí se úroveň vlády mění a osciluje mezi 4 hodnotami - vláda islamistického práva (nejhorší), slabá, stabilní a dobrá. Asymetričnost hry je dána jednak odlišnými víteznými podmínkami, ale především naprosto rozdílnými operacemi, které obě strany mohou zahrát prostřednictvím karet.

Herní mapa

Hra probíhá v kolech, dokud není splněna některá z vítězných podmínek nebo dokud není dobrán poslední balíček karet určený scénářem. V rámci jednoho kola si hráči nejprve vezmou do ruky počet karet, který je limitován u hráče za džihádisty ukazatelem financování (čím větší, tím více karet si hráč dobírá) a v případě hráče za USA počtem vyslaných jednotek (čím více deployovaných jednotek, tím méně karet). Poté se hráči střídají v tazích, dokud hráči za džihádisty nezbyde v ruce žádná karta (hráč za USA si může jednu kartu nechat do dalšího kola). V svém tahu zahraje hráč postupně 2 karty. Má možnost buď využít její hodnotu (1-3) pro realizaci jedné z operací nebo zahrát událost představovanou textem, pokud jsou splněny podmínky pro její zahrání. 

Příklad karet pro USA, bez určení a pro džihádisty

Operace, které jsou dostupné se liší pro každou stranu. V případě USA je nutné dodržet, aby hodnota operační karty byla větší nebo rovna úrovni vlády v zemi, kde se má operace odehrát. Hráč za džihádisty toto pravidlo dodržet nemusí, operační hodnota karty ale u něj určuje počet pokusů vybrané operace.

Akce pro USA:
  • Ideologická válka (změna postoje zemí k USA, nebo u muslimských zemí zlepšení úrovně vlády)
  • Narušení (zničení teroristických buněk a zvýšení prestiže USA)
  • Pohotovost (zmaření plánovaných teroristických útoků)
  • Nasazení jednotek do konkrétní země
  • Změna režimu (vytvoření spojence ze země s islámistickou vládou, spojená s vysazením jednotek)
  • Ústup (návrat jednotek ze země se změněným režimem)
  • Přehodnocení (změna amerického postoje) 
Akce džihádistů:
  • Verbování (umístění teroristických buněk)
  • Cestování (přesuny teroristických buněk do jiných zemí nebo změna aktivní buňky na spící)
  • Teroristický útok (plánování útoku, který v případě úspěchu přináší zvýšení financí, oslabení prestiže USA, zhoršení úrovně vlády, odstranění pomoci nebo i vítězství v případě úspěšného útoku jadernými zbraněmi v USA
  • Džihád (zhoršení úrovně vlády, odstranění pomoci)
  • Velký džihád (nastolení vlády islamistického práva)

Akce obou stran na hráčských kartách

Vždy, když obě strany zahrají 2 karty, se vyřeší všechny naplánované teroristické útoky a pokračuje se znovu. Události na kartách mají jasný historický kontext, což přispívá k atmosféře. Události určené jen pro džihádisty může zahrát pouze hráč, který za ně hraje. To samé platí i o událostech pro USA. Třetí typ událostí jsou ty, které nejsou svázané s žádnou stranou. Ty může zahrát každá strana. Při zahrání karet jako operací hraje roli i to, jaká je úroveň vlády. Obecně čím vyšší úroveň vlády, tím nižší šance pro džihádisty na úspěch operace. Hráč za džihádisty totiž na téměř všechny své operace hází kostkami. 

V průběhu hry se dynamicky mění hodnoty několika ukazatelů pro určení, zda některá strana nesplnila vítězné podmínky. Obě strany evidují počet zemí, které mají úroveň vlády buď slabou/pod islamistickou správou nebo stabilní/dobrou. Dalším ukazatelem je součet zdrojů zemí (pevná hodnota u každé země) se silnou úrovní nebo s islamistickou správou. Vítězné podmínky pak platí následovně:

  • USA vítězí, pokud součet zdrojů muslimských zemí s úrovní vlády "Good" dosáhne 12 nebo alespoň 15 z 18 muslimských zemí má úroveň vlády "Fair" či "Good" anebo pokud není v žádné zemi teroristická buňka.
  • Džihádisté vítězí, když součet zdrojů v muslimských zemích pod islamistickou správou dosáhne 6, přičemž alespoň 2 z nich jsou sousedé, nebo pokud prestiž USA je na hodnotě 1 a alespoň 15 muslimských zemí má úroveň vlády slabou nebo je přímo po islamistickou správou anebo pokud je uskutečněn úspěšný teroristický útok jadernými zbraněmi v USA

Ve hře jsou celkem 3 scénáře, které se liší svou délkou (1, 2 nebo 3 balíčky karet). Pravidla hry nejsou vůbec složité a k jejich pochopení navíc skvěle napomáhají ukázkové hry v playbooku (včetně ukázkové hry pro 1 hráče). Na Zatrolených hrách je možné najít překlad ke všem dokumentům i jednotlivým kartám.

Ukazetel skóre

SOLITÉRNÍ HRA

Nás samozřejmě nejvíce zajímá, jak je na tom hra v jednom hráči. Umožněna je pouze hra za USA, která lehce upravuje vítězné podmínky (např. zlikvidování poslední teroristické buňky neznamená výhru, odpadá podmínka, aby 2 sousední země pod islamistickou správou byly sousedé). Karty džihádistů "v ruce" jsou samozřejmě skryté a tvoří malý balíček. Karty se postupně odkrývají. To, jak má strana za džihádisty postupovat, určuje velmi dobře vytvořený flowchart, který se vešel na dvoustránku hráčské pomocné karty. Pokud si myslíte, že "AI" soupeře bude lehce k překonání, tak jste na omylu. Pro pravidelné porážení džihádistů bude potřeba mít relativně dost partií za sebou.

Ukazatelé financování a jednotek
Ukazetele US prestiže a postojů

DOJMY

Moje pocity po pár odehraných sólo partiích jsou veskrze pozitivní. Sice mám pocit, že pouze hasím spoustu menších či větších požárů a že si tak trochu připadám jako krizový manažer, ale nejdůležitější, že to je sakra zábavné! Zpočátku jsem měl pocit, že např. změna režimu je celkem jednoduché řešení pro země, které spadnou pod islamistickou správu, jenže ona je to dlouhodobá záležitost, váže to relativně dost jednotek, které není možné poslat jinam, navíc vždy to znamená, že v zemi jsou aktivní teroristické buňky a situace má daleko ke stabilitě. A když se rozhodnu nasadit veškeré úsilí na tuto zemi, objeví se hrozba třeba v Pákistánu, kde hrozí, že se džihádisté zmocní jaderných zbraní. Mile mě překvapilo, jak moc to odráží skutečné problémy, které spojenci museli/musí řešit. Jak moc je těžké, když svět má jiný postoj než je ten můj (ve hře). Autor sice doporučuje pár tipů na konci playbooku, ale přesto není vůbec jednoduché hru vyhrát. Alespoň mě se to zatím v těch úvodních partiích nepovedlo. Ale jsem tomu rád, to je totiž to, co od solitérní hry očekávám. Velké plus pak vidím v tom, že hra má relativně málo pravidel a i ten někdy proklínaný flowchart se dobře aplikuje.

Ukázka situace po změně režimu v Afghanistánu
Flowchart pro džihádistické operace

Ke hře vyšly už 2 rozšíření. První z nich - Awakening 2010 - ? přidává řadu nových událostí (např. Arabské jaro) a především umožňuje hrát sólo i za stranu džihádistů dle flowchartu. Druhé rozšíření The Forever War 2015 - ? opět přináší nové karty událostí, reagující na dění posledních let. Bohužel žádné rozšíření zatím nemám, ale hodlám pořídit, jakmile bude možné, protože především to první z nich mě enormně zajímá.

Pravidla a playbook
Komponenty:

- pevná mapa o velikosti 22x34"
- 1 pravidla (16 stran)
- 1 playbook (24 stran)
- 1 arch se 156 žetony
- 120 herních karet
- 4 šestistěnní kostky
- 2 rozvírací hráčské karty
- 15 černých kostiček (teroristických buněk)
- 15 béžových kostiček (vojenské jednotky)


Designer Volko Ruhnke
Rok vydání 2010
Vydavatel GMT Games
Počet hráčů 1-2

Komentáře

  1. Téma na deskovku fakt zvláštní, ale jak to popisuješ, to zní hodně lákavě. Hrát sólo hru, a tedy za USA, by mě hodně bavilo, připadal bych si jako Saul Berenson ze seriálu Homeland (Ve jménu vlasti).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No přiznám se, že za džihádisty mě až tak moc neláká hrát. Ne snad z iedologických důvodů, spíš kvůli tomu, že ty operace nejsou až tak úplně "zajímavé" :) Uvidím, až se domůžu toho rozšíření, zda to bude taky zábava.

      Vymazat
  2. celkem jsi me nalakal, abych to o vikendu konecne rozbalil a pokusil se to rozjet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Směle do toho! (i když jsem rád, že jsi to už koupil dřív než jsem sepsal tento apologetický článek) :)

      Vymazat

Okomentovat