Přeskočit na hlavní obsah

Ukázka ze hry: ENEMY ACTION: ARDENNES (1. část)

Už když jsem psal představení hry a rozjížděl svou první partii, tušil jsem, že psát ukázku z této hry nebude vůbec jednoduché. Hra s tak velkým množstvím pravidel a výjimek skutečně není ideální na takto detailní popis. Přesto ale půjdu s kůží na trh, protože si myslím, že to může pro některé hráče být přínosem. Přeci jen hra nemá žádný playbook jako tomu je u velké většiny wargames od GMT a možná že mnozí budou na tom stejně jako já, když si přečtou párkrát pravidla a přesto bude pro ně obtížné vůbec začít hrát. I tentokrát jsem zvažoval, zda nezačít třeba až 17.prosincem (tedy druhým dnem operace), kdy už neplatí zvláštní pravidla pro 16.prosinec. Jenže pak jsem to zavrhnul, protože paradoxně ta pravidlová omezení prvního dne mi umožní nejít tolik do detailu.

PŘÍPRAVA HRY

Budu tedy hrát první nejkratší scénář - Initial Assault, pokrývající pouze první den bitvy, tj. 16 prosinec 1944. 

Příkazové karty (Německo)

Scénář omezuje přikazové karty pouze na ty, které mají vyznačené číslo 16, tedy pouze karty pro úvodní den. Z takto odfiltrovaného balíčku karet jsem vyčlenil ty s označením "primary", zamíchal je a položil do přihrádky "Draw pile" na herní velké kartě určené pro organizaci distribuce karet (celkem tedy 7 karet). Zbylých 18 karet jsem také zamíchal a položil do přihrádky "Available Supplemental Cards".

Spojenecké karty

Ze spojeneckých příkazových karet jsem vyčlenil opět karty určené pro 16. prosinec a po zamíchání je položil do přihrádky "Allied Draw Pile". Balíček spojeneckých akčních karet jsem vytvořil tak, že jsem vyjmul karty s označením "Allied Offensive Action", kterých je 10, a zamíchaný zbytek (12 karet) jsem položil na přihrádku "Allied Action Cards".


 

Žetony

Na mapu jsem nejprve umístil všechny žetony, které mají na sobě předtištěné čtyřmístné číslo, odpovídající číslu herního pole na mapě. Výjimku jsem udělal u žetonu spojenecké 106. divize LXVIII. sboru, který jsem dle pravidel umístil do přihrádky "Reserve Units". Druhá výjimka se týkala spojenecké 1. divize V .sboru, jenž naopak místo na pole v kalendáři pro 16. prosinec má být umístěna na herní pole 0608. Všechny žetony německých OKW jsem položil do speciální přihrádky "OKW Reserve". Stejně tak jediný žeton von der Heydteho jednotky jsem položil do přihrádky pro tuto jednotku. Pod spojenecké jednotky, jejich čtyřmístné číslo je podtržené, jsem dal žeton "Improved Position". Dle pravidel jsem pak identifikoval 4 mosty jako vyhozené do povětří pomocí speciálních žetonů. Žetony paliva v tomto scénáři nejsou potřeba.

Na kalendářní pole pro 16. a 17. prosinec jsem umístil všechny žetony obou sil, které mají vytištěno číslo 16 nebo 17. Žetony s předtištěným písmenem "R" jsem dal poblíž herní mapy. Nakonec jsem nastavil žeton vítězných bodů Německa na nulu a žeton pro označení aktuálního dne na datum 16. prosince v kalendáři. Poslední krok přípravy bylo nasypání 60 žetonů pro vyhodnocení soubojů do neprůhledné misky. 

Kalendář s rezervami pro 16. a 17.12.
Rezervní jednotky připravené k nasazení

 

Speciální pravidla

Scénář velí nepoužívat pravidla pro nahrazení jednotek (Replacements). Netýká se to ale dislokace nových posil (Deployment), které ale má omezení v tom, že během 16. prosince je možné dislokovat pouze 1 žeton spojeneckých rezerv v rámci příkazové karty. Další zvláštní pravidlo pro úvodní den říká, že pouze 1 německá jednotka smí přejít/přejet most v rámci aktivace. Další jednotky mohou most překonat už pouze dle pravidel pro překročení řeky bez mostu. Zpomalená reakce spojeneckých sil pak znamená, že 16. prosince všechny nemechanizované jednotky se mohou přesouvat pouze o 1 pole po aktivaci. Spojenci také nemohou vyhazovat do povětří mosty.

Ještě je potřeba zmínit pravidla platná pouze pro první německý impulz. Hráč začíná s 9 kartami v ruce (místo obvyklých 6) a v prvním impulzu musí zahrát karty s hodnotou alespoň 10 s tím, že je možné tyto karty využít pouze pro aktivaci jednotek nebo jako soubojové taktiky. Při prvním impulzu se také v soubojích netahá spojenecká příkazová karta. A poslední omezení pro první impulz je nemožnost aktivované německé jednotky přesouvat (neplatí pro taktiku "Reinforce Battle").

Vítězná podmínka

V případě, že německá jednotka dosáhne hexové pole sousedící s řekou Meuse, okamžitě vyhrávám. Pokud získám 8 a více vítězných bodů na konci dne, bude to taktické vítězství. V případě zisku 7 a méně VB, půjde o taktickou porážku. Je třeba zmínit zvláštní bodování měst v tomto scénáři. Každé město původně držené spojenci, které nemá zobrazenu hodnotu VB, má hodnotu 1 VB.

Situace 5. armády
Situace 6. armády
Situace 7. armády

ZAČÍNÁME!

Před samotným prvním úkonem si ještě zopakujme sekvence, které tvoří hru:

I. Fáze rezerv (jelikož se provádí jednou za den, bude v tomto scénáři realizována pouze na začátku)
II. Fáze přípravy karet (platí to samé co o I. fázi)
III. Fáze zásobování (jelikož se aplikuje až od 17. prosince, nebude předmětem tohoto scénáře)
IV. Fáze střídání impulzů (zde se budou provádět střídavě akce na obou stranách, dokud budou karty v přihrádce "Draw Pile" nebo v ruce hráče)
V. Fáze konce dne (provede se v tomto scenáři pouze jednou a po této fázi se vyhodnotí vítězná podmínka)

Fáze rezerv

Vzhledem k povaze scénáře bude tato fáze velice jednoduchá. Všechny jednotky na kalendáři v přihrádce pro 16. prosinec se přemisťují do příslušných přihrádek "Reserve Units" obou stran konfliktu.

Fáze přípravy karet

Z přihrádky "Available Supplemental Cards" odeberu 9 karet a položím je do přihrádky "Draw Pile" (počet 9 určuje informace na kalendářním poli pro daný den). Všechny karty v přihrádce "Draw Pile" nyní zamíchám a vezmu si do ruky celkem 9 karet. (opět připomenu, že to je výjimka pro tento první impulz, jinak je limit pro počet karet v ruce 6). Balíčky karet pro spojenece jsem již vytvořil v rámci přípravy hry.

9 karet v ruce

Fáze střídání impulzů

Protože III. fázi zásobování v tomto scénáře vynechávám, mohu přejít rovnou k nejdůležitější a nejdelší fázi - střídání impulzů. Během prvního impulzu tedy nemohu aktivovanými jednotkami pohybovat, proto se zaměřím primárně na útoky na těch místech, kde bych mohl díky velké přesile donutit nepřítele k ústupu (a případně nepřátelskou jednotku zničit). 

1. impulz (Němci)

Z vybraných 9 karet si nakonec vybírám kartu #35 pro aktivaci I. SS Panzer Corps. Mým cílem je zaútočit jednotkami tohoto sboru na pozici 0803, kde je opevněná (umístěný žeton Improved Position) jednotka Cavalry z amerického XVIII. sboru. Útok mohu provést jednotkami aktivovaného I. SS sboru, které jsou v těsném sousedství. Jedná se tedy o 3 stacky jednotek. A protože mohu zahrát až 3 karty (command value karty #35 je totiž 3) jako soubojové taktiky, využiji toho a zahraju kartu #49 s taktikou "Reinforce Battle". Ta mi umožní přisunout jednu dosud neaktivovanou jednotku/stack stejného sboru, která se může souboje zúčastnit (při splnění podmínek o dosažitelnosti daného místa). K tomu účelu jsem si vybral elitní Peiperovu divizi na pozici 0801. Ta má celkem 6 bodů přesunu. K přesunu na pozici 0903 spotřebuje pouze 2 body (přesun po silnici). Jednotka po příjezdu vytváří stack s další tankovou jednotkou 506. brigády. Tento způsob útoku je tzv. "flank attack", kdy je útok směřován ze 3 stran. Zvýhodnění tohoto útoku se může projevit v případě, že si z misky vytáhnu žeton, kde bude právě Flank attack. V těchto případech jsou ztráty obránce větší. Pro jistotu znovu připomenu, že v prvním impulzu není možné jednotky přesouvat s výjimkou soubojové taktiky "Reinforce Battle". Proto tuto taktiku zahrávám hned na úvod.

Situace před soubojem
(Peiperova jednotka zatím nepřesunuta)


Jako další soubojou taktiku volím "Fixed Artillery" z karty #62. Podmínkou pro zahrání je, aby napadená jednotka byla maximálně 3 pole od Západního valu. Hodnotu vzdálenosti od valu určuje vždy informace na kalendáři pro daný den. Výhoda této taktiky se může opět ukázat při tažení chit-pull žetonů z misky. Souboj může konečně začít. Nejprve určím, kolik žetonů budu losovat z misky. Obránce má dohromady 2 tečky (strips) na žetonu, takže tím je určen minimální počet. Maximální počet bude 12 (8 jako počet útočících jednotek +2 zahrané taktiky +1 za elitní jednotku +1 za jednotku se třemi tečkami). To znamená, že vytáhnu 2 žetony, podívám se na možné dopady a pak se rozhodnu, zda výsledek přijmu anebo vytáhnu dalších 10 žetonů.

Zahraná karta plus 2 soubojové taktiky

Dva vytáhnuté žetony jsou poměrně příznivé. První žeton má poškození útočníka (A1) pokud má na své straně nováčky (green). Toto ale není můj případ, druhá strana žetonu znamená poškození obránce (D1), pokud je na straně útočníka elitní jednotka. Toto je pravda a tudíž tento žeton bude uplatněn. Druhý žeton je D1, pokud je přesila větší nebo rovna poměru 3:1. Když sečtu sílu mých útočících jednotek, dostanu 19, soupeř má sílu 3. Jde tedy o poměr 6:1. Takže v této chvíli mohu souboj ukončit a obránce se bude muset vypořádat se 2 poškozeními. Není to vůbec špatný výsledek. Ale...Obránce má žeton IP (Improved Position), který 1 poškození neguje. Druhé poškození bude absorbováno ústupem o 1 pole. A já chci vytěži z té přesily trochu víc. Proto volím možnost vytažení zbylých 10 žetonů. Z nichž nakonec pouze 3 nemohly být vůbec aplikovány. Zbývající však ano a vesměs se jednalo o poškození nepřítele. Celkem výsledek je 10 dmg! Neskutečné číslo. Pro účely dokumentace musím uvést přesný postup aplikace poškození. První dmg neguje žeton IP (odstraní se). Druhá dmg přinutí jednotku ustoupit. Ústup je možný pouze dozadu na pole 0804, protože vedlejší pole 0704 a 0904 jsou pod ZOC mých jednotek (ZOC znamená Zone of Control a jedná se o 6 polí okolo jednotky). Při aplikaci třetího poškození dojde k ústupu o další pole. Tady se nabízí buď pole 0805 nebo 0905. Protože ani jedno není město nebo vesnice (city/town) a modrá ústupová šipka ukazuje na pole se spojeneckou jednotkou, přesouvám ustupující jednotku na pole 0705 a pokládám na ni žeton Dispersed. Čtvrté poškození už znamená ztrátu tečky. Žeton jednotky tedy otočím na stranu s jednou tečkou. Páté poškození už ale znamená likvidaci jednotky. Odstraňuji tedy žeton jednotky do přihrádky "Eliminated Units" a žeton "Dispersed" vracím do zásoby.

Výsledek bitvy (vlevo nepoužité žetony)

Protože bránící se jednotka opustila pozici, mohu provést tzv. "Advance after combat". A protože útočili i mechanizované jednotky, mohou tyto provést postup až o 2 pole. První pole musí být vždy pole, kde byl obránce. Přesouvám tedy tankovou Peiperovu jednotku a jednotku 506. brigády na pole 0803 (stáke jeden stack). Protože ale jde o pole, které sousedí s polem 0804, které je tzv. "Position hex" (má číslo v oranžovém kolečku) a zároveň je to pole se silnicí, musí být proveden zv. "Roadblock Check". Hodnota v poli je 3, takže pokud hodím 1-3, budu muset umístit žeton překážky na silnici ("Road block"). Padá trojka a já umisťují žeton překážky na silnici na pole 0804. Tím pádem se zastavil postup a jednotka zůstává stát na místě. Plánovaný postup na pole 0804 ztroskotal. Bohužel nejde ani realizovat postup dalšího stacku na pole 0803. Souboj tedy skončil a chybělo málo k velmi úspěšné akci.

Výsledek bitva na mapě

Odehrané karty odkládám do přihrádky "Primary discards" (jedná se vesměs o karty "primary"). Celková hodnota zahraných karet je 7 (3+2+2), což není překročení povinných 10 a tudíž můžu pokračovat dál, impulz spojenců ještě musí počkat. Tím ale končí první část ukázkové hry. Snad to bylo srozumitelné a neudělal jsem moc chyb.

Komentáře

Okomentovat